شناسه خبر: 19183 منتشر شده در مورخ: 1398/8/19 ساعت: 10:27 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 19 آبان 1398

روزنامه یکشنبه 19 آبان 1398

آیین نامه اجرایی آموزش عالی رایگان معلولان ابلاغ شد - قصد عبور از تعهداتمان را نداشتیم - تولید زیرزمینی تنباکو با فضولات حیوانی - چرا جمالزاده نوبل نگرفت؟ - جودوی نابینایان شامل تعلیق نمیشود - غرش مرگبار زمین در میانه شب - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 19 آبان 1398

12 ربیع الاول 1441

10 نوامبر 2019

سال بیست و سوم شماره 6275

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

آیین نامه اجرایی آموزش عالی رایگان معلولان ابلاغ شد 2

قصد عبور از تعهداتمان را نداشتیم 7

تولید زیرزمینی تنباکو با فضولات حیوانی 9

چرا جمالزاده نوبل نگرفت؟ 11

جودوی نابینایان شامل تعلیق نمیشود 16

غرش مرگبار زمین در میانه شب 18

اطلاعرسانی

.............خبر ویژه

* آیین نامه اجرایی آموزش عالی رایگان معلولان ابلاغ شد: به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیأت دولت، با تصمیم هیأت وزیران، افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط میتوانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یک بار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره مند شوند. همچنین، واحدهای آموزش عالی موظفند نسبت به ثبت نام، انجام امتحانات و صدور مدرک افراد پذیرفته شده موضوع این آیین نامه بدون دریافت شهریه اقدام کنند. شهریه تحصیلی مشمولان این آیین نامه، حد اکثر معادل شهریه همان رشته و مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور محاسبه و پرداخت میشود و باقیمانده شهریه بر عهده فرد مشمول است. افزون بر این، تسهیلات مربوط، برای دوره های آموزشی که منتهی به اخذ مدرک تحصیلی رسمی، دارای ارزش علمی و برای ادامه تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی بالاتر ملاک عمل باشد، اعمال میشود. فرد دارای معلولیت شاغل به تحصیل در واحدهای خارج از کشور دانشگاههای دولتی و غیر دولتی و همچنین، معلولانی که از بورسیه تحصیلی استفاده کرده یا مشمول قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش قرار گیرند مشمول این آیین نامه نمیشوند. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است هر سال اعتبارات مورد نیاز اجرای این آیین نامه را بر اساس پیشنهاد سازمان در ردیفهای بودجه سنواتی پیشبینی نماید.

* کارفرمایان از پرداخت حق بیمه کارکنان معلول معاف شدند: به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیأت دولت، به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد تبصره ماده (۱۳) قانون حمایت از حقوق معلولان، آیین نامه اجرایی ماده یاد شده در خصوص پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان بخش غیر دولتی و بیمه سهم خویش فرمایی معلولان را تصویب کرد. مطابق این آیین نامه، کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان جویای کار، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی این افراد معاف هستند. بر این اساس، کارفرما مکلف است جذب و به کارگیری افراد مربوط را به صورت کتبی به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور اعلام کند. همچنین، کارفرمایان پس از اعلام نیاز و جذب فرد دارای معلولیت جویای کار با حفظ سطح اشتغال (نیروی کار موجود) در کارگاه، به استثنای بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی در چارچوب این آیین نامه از معافیت برخوردار خواهند شد. خویشفرمایان معلولی که به صورت خود اشتغالی یا در کارگاههای اشتغال خانگی یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار هستند نیز از پرداخت حق بیمه سهم خویشفرمایی معاف هستند. بر اساس این آیین نامه، سازمان تأمین اجتماعی موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا امکان دسترسی برخط اطلاعات فهرست و پرداخت حق بیمه کارگاههای مزبور و همچنین فرد دارای معلولیت خود اشتغال برای سازمانهای بهزیستی و برنامه و بودجه فراهم شود. همچنین، سازمان بهزیستی مکلف است متناسب با اعتبارات ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه، نسبت به ارسال فهرست کارفرمایان و خویشفرمایان مشمول به سازمان تأمین اجتماعی و واریز حق بیمه سهم کارفرمایی و خویشفرمایی مربوط، به حساب سازمان یاد شده اقدام کند. اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای این آیین نامه بر اساس اطلاعات و آمار از سوی سازمان بهزیستی، تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال میشود. سازمان برنامه و بودجه در چارچوب ضوابط مندرج در بخشنامه بودجه سنواتی نسبت به پیشبینی اعتبار در لوایح بودجه سنواتی اقدام میکند. همچنین با تصویب هیأت وزیران به کارفرمایان بخش غیر دولتی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند، در طول دوران اشتغال افراد دارای معلولیت، کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان پرداخت میشود. میزان شدت معلولیت فرد دارای معلولیت جویای کار برای تعیین میزان کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت بر اساس طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت و تغییرات آن در کمیسیون پزشکی- توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و کمیته تخصصی توانبخشی حرفه ای و اشتغال افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی انجام میشود. کارفرمایان به منظور بهره مندی از این کمک هزینه باید در ابتدا به عنوان متقاضی به کارگیری فرد دارای معلولیت، در سامانه اشتغال سازمان بهزیستی و بانک اطلاعاتی کارفرمایان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند. همچنین باید با افراد معلول جویای کار حد اقل قرارداد به کارگیری یکساله منعقد کرده و حقوق و دستمزد این افراد را بر اساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوطه پرداخت کنند. بر اساس این آیین نامه کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت برای هر فرد دارای معلولیت شاغل تا پنج سال قابل پرداخت است.

 

.............سیاسی

* قصد عبور از تعهداتمان را نداشتیم. کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: قصد عبور از تعهداتمان را نداشتیم و آنها را رعایت میکردیم؛ اما به دلیل عدم تعادل میان تکالیف و حقوق و داده ها و گرفته ها تصمیم گرفتیم از تعهداتمان کم کنیم تا این توازن برقرار شود. * امیر دریادار سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: دشمنان جرأت کوچکترین تعرضی به منافع ما را ندارند؛ در غرب و شرق ما اقداماتی داشته اند و کشورهای جنوب خلیج فارس نیز کاملاً در اختیار آنهاست، اما نمیتوانند کوچکترین اقدامی علیه منافع ما انجام دهند. * عراقچی، معاون وزیر خارجه در گفتگو با یک رسانه روسی گفت که انتظار تهران از اروپا تضمین فروش نفت و دریافت درآمد آن از طریق بانکی است. * سید جواد کاظمیتبار، استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه عدم تصویب لوایح FATF بیش از آنکه دولت روحانی را متضرر کند، باری بر دوش دولت بعدی خواهد بود، گفت: گروه ویژه اقدام مالی به سادگی کشوری را وارد لیست سیاه نمیکند؛ اما وقتی کشوری وارد این لیست شد، بیرون آمدن از آن کار آسانی نیست. * مصطفی تاجزاده چند روز پیش در توییتر خود نوشت: به نظر ویل دورانت، «مرگ تمدنها زمانی فرا میرسد که بزرگان مردم به پرسشهای جدید آنها پاسخهای کهنه میدهند». اصلاحطلبان اگر بخواهند حرف اول را در جامعه بزنند و اصلاحات را زنده و پویا نگهدارند، باید به سؤالهای تازه جوابهای نو و قانع کننده، بویژه برای نسل جوان بدهند. عبد الکریم حسینزاده، نایب رئیس فراکسیون امید در پاسخ به این گفته تاجزاده در یک رشته توییت نوشت: آقای تاجزاده! حرف ویل دورانت در جایی است که بزرگان حرف میزنند و عمل میکنند و سؤالات و مطالبات تلنبار نمیشود؛ اینجا تا دلتان بخواهد ما حرف میزنیم و زده ایم و اساساً در حرف زدن و توجیه کردن امورات کم نمیآوریم؛ اما ایراد کار آنجاست که ما برای آنان گرهها را باز نکرده ایم.

..........بهداشت و سلامت

* تولید زیرزمینی تنباکو با فضولات حیوانی: دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در واکنش به پخش فیلمی از تولید تنباکو با فضولات حیوانی گفت: علاوه بر آنکه مصرف توتون و تنباکو خود به تنهایی مضرات جدی برای انسان دارد، مصرف توتون معطر از آنجا که دارای مواد آلی و شیمیایی است، ضرر به مراتب بیشتری خواهد داشت. دکتر مسجدی افزود: موضوعی که اکنون با آن رو به رو شدیم، استفاده از فضولات حیوانی در تهیه تنباکو است که میتواند انواع آلودگیهای قارچی، میکروبی و انگلی را وارد بدن انسان کند. از آنجا که وجود فضولات حیوانی باعث ایجاد بوی بد در تنباکو میشود، متخلفان اقدام به اضافه کردن اسانس و طعم به تنباکو میکنند. مصرف تنباکوهای معطر به این شکل میتواند منجر به نوعی ذات الریه شده و حتی فرد مصرف کننده را به سوی نارسایی تنفسی، بستری شدن در آیسییو و حتی مرگ سوق دهد. * درمان ارتودنسی با پلاکهای شفاف: یک متخصص ارتودنسی گفت: پلاک شفاف، یکی از ابزارهای جدید ارتودنسی است که به راحتی داخل دهان قرار میگیرد، خیلی مشخص نیست و از فاصله نیم متری هم دیده نمیشود. دکتر اربابزاده با تأکید بر اینکه استفاده از پلاکهای شفاف حتماً باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود، تصریح کرد: برای اینکه نتیجه درمان بهتر شود، گاهی باید مقداری از دندان برای ایجاد فضای کافی، برداشته شود. این شیوه درمان بسیاری از کاندیداهای ارتودنسی را در بر میگیرد و از دو سه سال پیش در ایران فراگیر شده و فعلاً در بزرگسالان بیشتر کاربرد دارد. زیرا هنوز برای نوجوانان مقداری سخت است. از آنجا که این پلاکها دیده نمیشوند، بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند. این متخصص ارتودنسی ادامه داد: پلاکهای شفاف متحرک هستند که نمیتوان گفت مزیت تلقی میشود یا اشکال است؛ زیرا پلاک باید ۱۸ تا ۲۰ ساعت در دهان باشد و اگر غیر از این باشد، نتیجه مطلوب را نمیدهد.

 

...........دُریافت

* چرا جمالزاده نوبل نگرفت؟ آکادمی نوبل هر سال اسناد مربوط به ۵۰ سال قبلش را آزاد میکند و معلوم میشود کاندیداهای هر جایزه در هر سال چه کسانی بوده اند و برنده نهایی چطور انتخاب شده. تا به حال اسناد مربوط نوبل ادبیات ۱۹۰۱ تا ۱۹۶۷ هم منتشر شده و بین آنها، کاندیداهای ایرانی هم دیده میشوند. کاندیداتوری نوبل البته چیز عجیبی نیست. استاد تمام (پروفسور)های دانشگاههای دنیا، دانشمندان معروف و برندگان قبلی نوبل میتوانند هر کسی را به کمیته نوبل پیشنهاد داده و او را کاندیدا کنند. از بین ادیبان ایرانی، محمدعلی جمالزاده هم (حد اقل تا ۱۹۶۷) دو بار کاندیدای نوبل ادبی شده بود. بار اول ریچارد نلسون فرای، ایرانشناس معروف (همان که عید ۹۳ درگذشت و آرزوی دفنش در کنار زاینده رود داستان شد) از دانشگاه هاروارد، اسم جمالزاده را به عنوان نامزد نوبل ادبیات ۱۹۶۵ ثبت کرد. آن سال میخاییل شولوخف برنده نوبل شد. دو سال بعد، احسان یارشاطر از دانشگاه تهران اسم جمالزاده را برای نوبل ادبیات ۱۹۶۷ پیشنهاد داد. اسامی بقیه کاندیداهای نوبل آن سال، نشان میدهد جمالزاده وارد چه رقابت سنگینی شده بوده: خورخه لوییس بورخس، جیآرآر تالکین، گراهام گرین، میگل آنخل آستوریاس (برنده نوبل آن سال)، ساموئل بکت (برنده نوبل ۱۹۶۹)، پابلو نرودا (برنده نوبل ۱۹۷۱)، ازرا پاوند، ژرژ سیمنون، اوژن یونسکو، آلبرتو موراویا و... با این حال خود جمالزاده معتقد است او رقابت را نه به این اسامی، که به یک دلیل دیگر واگذار کرده. آن سال یک ایرانی دیگر هم به اسم بسیج خلخالی از طرف صادق رضازاده شفق، استاد تاریخ ادبیات در دانشگاه تهران و سناتور نامزد شده بود. محمدقلی بسیج خلخالی (۱۲۹۷-۱۳۷۴) شاعری است که معرپفترین اثرش منظومه ای در ستایش آبراهام لینکلن است؛ جمالزاده (در کتاب «اسنادی از مشاهیر ادب معاصر ایران» جلد ۴، صفحات ۴۲۵ تا ۴۲۸) مدعی است شانس نوبل بردنش زیاد بوده، ولی دربار پهلوی از او حمایت نکرده، چون میخواسته بسیج خلخالی برنده شود. روایت جمالزاده با وجود آن همه رقبای بزرگ البته خالی از اغراق به نظر نمیرسد، اما نثر شیرین جمالزاده خواندنی است: سالیان بسیار پیش از این، از دوست واقعاً خوب و صدیق و بسیار فعالم در کار ادب، آقای دکتر یارشاطر نامه ای در ژنو به دستم رسید حاکی بر اینکه ایرانشناس معروف دانمارکی (نام این مرد اکنون در خاطرم نیست) از دانمارک به نیویورک به او نوشته است که اگر جمالزاده داوطلب جایزه ادبی نوبل بشود، چون خودم هم از اعضای کمیته ادبی این جایزه هستم، گمان میکنم بینتیجه نباشد. قبول کردم و به خودم گفتم اگر آرزو بر جوان عیب نیست، چرا بر پیرانِ سالخورده عیب باشد و طولی نکشید که از طرف اداره جایزه نوبل، نامه ای چاپی (با سه امضاء) در ژنو به دستم رسید که شرایط مقدماتی آن کار را برایم نوشته بودند و معلوم شد قبل از همه چیز سه تن از معاریفِ اساتید بافضل و کمال ایرانی باید داوطلب را معرفی نمایند. معلوم شد آرزویم نه تنها عیب نیست، بلکه ممکن است بینتیجه هم نباشد. لهذا به دوستان محترم، کتباً مطلب را به عرض رساندم. از جناب دکتر علی اکبر سیاسی (رئیس دانشگاه تهران) نامه ای رسید که آنچه را خواسته بودی تهیه نمودم و به کمیته ادبی نوبل فرستادم... جای امیدواری بود که رفته رفته، کار چنان که مطلوب است جامه عملی بپوشد. ولی در همان ایام، روزنامه «ژورنال دو تهران» که به زبان فرانسه از طرف روزنامه «اطلاعات» در تهران به طبع میرسد، به دستم رسید و در همان صفحه اول به خط درشت دیده شد که از طرف ایران و ایرانیان و با سفارش و توصیه مخصوص پادشاه ایران، یک تن از دانشمندان ایران از اهالی آذربایجان را که در کار نظم و شاعری است و کتاب منظومی به صورت شاهنامه فردوسی با عنوان «حماسه هیزمشکن» درباره خدمات فرانکلین امریکایی به عمل آورده است (در اصل «حماسه هیزمشکن» درباره آبراهام لینکلن است) را داوطلب جایزه معرفی کرده اند. فوراً دستگیرم شد که هوا پس است و هرچند آرزو بر پیران هم عیب نیست، ولی اصرار، زشت و ناپسند است و عقل حکم میکند که بهتر است طریق عقبنشینی اختیار شود. بعدها از یک نفر از هموطنان که اهل ادب و فهیم بود و در مراجعت از سوئد در ژنو به دیدنم آمد، شنیدم که کمیته نوبل به او به رسم گله مندی گفته بودند که چرا نمایندگان سیاسی ایران این همه اصرار دارند که جایزه به مؤلف «حماسه هیزمشکن» داده شود؟ و چنان فهمیدم که خود این شخص محترم که در کار مطبوعات و سیاست دارای شهرتی بود، خود را به سوئد رسانیده بود که داوطلبی خود را به کمیته اطلاع دهد. خلاصه مقال آنکه جمالزاده یک بار دیگر در طول عمر دور و درازش نزد خود گفت: این غم هم در عاشقی بالای غمهای دیگر. «احسان رضایی»

* گلواژه: لازم نیست آدم از کوهی بالا رود تا بفهمد بلند است. پائولو کوئیلو

 

...............ورزشی

* جودوی نابینایان شامل تعلیق نمیشود: دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک گفت: تا پایان سال 2020، جودوی نابینایان زیر نظر ایبسا است و تأثیری از تعلیق فدراسیون جهانی جودو نمیگیرد. هادی رضایی در نشست خبری که به مناسبت هفته پارالمپیک برگزار شد، گفت: تغییر در مدیریت فدراسیونها در سال منتهی به پارالمپیک آسیبزا است و در جریان استعفای حمیدعلی صمیمی، رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین نیستم. وی درباره تأمین بودجه برای فدراسیونها نیز اظهار داشت: گله مند نیستم، اما لازم است دریافتی را که تا به حال داشتیم، گزارش کنم. برای کسب سهمیه و اعزام، نیاز به بودجه داریم. البته به شرایط کشور و مشکلات اقتصادی واقفیم و به میزان بودجه دریافتی، اولویتبندی میکنیم. رضایی بیان کرد: در جلسه ستاد بازیهای المپیک و پارالمپیک به همه فدراسیونها اعلام کردیم اگر تا یک ماه دیگر نتوانند خواسته های پارالمپیک را برآورده کنند، ما خود مدیریت برخی رشته های پارالمپیکی را تا زمان اعزام بدست میگیریم. رضایی اضافه کرد: هشت رشته از فدراسیون جانبازان و معلولین جدا شده و تا پایان سال 2020، چهار رشته دیگر نیز جدا میشود. این کار از سال ۲۰۰۹ شروع شده و روندی جهانی است. هادی رضایی عنوان کرد: جودوی نابینایان تا پایان سال 2020 زیر نظر فدراسیون جهانی نابینایان و کمیته بین المللی پارالمپیک است و ما برای حضور نابینایان جودوکار در پارالمپیک توکیو مشکلی نداریم؛ اما از سال 2021 که جودوی نابینایان نیز زیر نظر فدراسیون جهانی جودو قرار میگیرد، اگر تا آن زمان همچنان جودوی ایران تعلیق باشد، نابینایان نیز شامل آن خواهند شد. در جودو ۲ سهمیه ایران قطعی شده و احتمال کسب سهمیه سوم نیز وجود دارد. رضایی در خصوص پیشبینی پارالمپیک از عملکرد در توکیو ۲۰۲۰ تصریح کرد: تا چند ماه پیش، پیشبینی ۱۳ طلا داشتیم؛ اما با توجه به نتایج رقیبان، این پیشبینی اکنون به ۱۱ طلا کاهش پیدا کرده است.

 

.............حوادث

* غرش مرگبار زمین در میانه شب: ساعت 2 و 17 دقیقه بامداد جمعه 17 آبان زمینلرزه ای با شدت5/9 ریشتر شمال غرب ایران را لرزاند. شدت این زلزله که در عمق 8 کیلومتری زمین رخ داد، تا شعاع 30 کیلومتری خسارات جانی و مالی بر جای گذاشت و تا کنون 5 نفر جانشان را از دست داده اند و بیش از 500 نفر هم مصدوم شده اند. مرکز زمینلرزه حوالی شهر میانه در نزدیکی شهر ترک، مرکز بخش کندوان بوده و به بسیاری از روستاها از جمله ورنکش، بخش ترکمانچای و روستای ورزقان، بخش ترک شهرستان میانه آسیبهای زیادی وارد کرده است. اخبار و گزارشهای منتشر شده و همینطور عملکرد مجموعه های امدادی نشان میدهد که گروههای امداد و نجات، اورژانس، آتشنشانی، نیروهای نظامی، انتظامی و همه مسئولان مرتبط استان آذربایجان شرقی در همان دقایق اولیه حادثه عملکرد خوبی داشته اند و با مدیریت قابل قبول ستاد بحران کار رسیدگی به زلزله زدگان در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد. امری که در حوادث و بلایای طبیعی گذشته کمتر دیده میشد. در حال حاضر مصدومان حادثه در بیمارستان بستری هستند و کار اسکان زلزله زدگانی که خانه هایشان در این حادثه تخریب شده صورت گرفته است. البته مقرر شده تا با دستور مسئولان استانی تعدادی کانکس هم به منطقه زلزله زده آورده شود تا مشکل اصلی منطقه که همانا سردی و برودت هوا برای زلزله زدگان است، مرتفع شود. در گفتگوهایی که با مسئولان مرتبط با رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان انجام داده ایم، عنوان شد که وضعیت حال حاضر مناطق زلزله زده به لحاظ امدادرسانی عادی است و همه آنها تنها دغدغه شان سرما و برودت هوا برای افرادی است که در این حادثه خانه شان را از دست داده اند.

* گلواژه: اگر نسبت به دیگران صبور باشیم، پذیرش خطاهای خودمان ساده تر میشود. پائولو کوئیلو - به خاطر ترس از دست دادن، چه چیزهایی را از دست داده ایم؟ پائولو کوئیلو

 

...........اطلاعرسانی

* جامعه نابینایان استان یزد: به استحضار میرساند که نوبت اول مجمع عمومی عادی در تاریخ 30/8/98 در محل جامعه نابینایان از ساعت 9 الی 11 برگزار میگردد. دستور کار این جلسه عبارت است از: گزارش هیئت مدیره، گزارش هیئت بازرسان، تصویب بودجه سال 99، بررسی پیشنهادها و انتقادات و طرحهای ارائه شده.

* بدین وسیله به اطلاع کلیه اعضای انجمن نابینایان ایران در تهران میرساند، بیمه ما کارگزارانی را از میان نابینایان جهت همکاری به خدمت میگیرد. از علاقه مندان دعوت میشود جهت  کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 1-22560060 تماس حاصل فرمایند.

* گلواژه: جوانی که فراموش میکند شاخه گلی به محبوبش بدهد، سر انجام وی را از دست خواهد داد. پائولو کوئیلو

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *