شناسه خبر: 19077 منتشر شده در مورخ: 1398/8/1 ساعت: 11:15 گروه: اجتماعی  
ارائه خدمات وکیل معاضدتی به معلولان

ارائه خدمات وکیل معاضدتی به معلولان

چهارشنبه اول آبان تفاهمنامه ارائه خدمات وکیل معاضدتی به معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بین وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور و عیسی ایمنی رئیس کانون وکلای دادگستری امضا شد.

به گزارش ایران سپید قبادی دانا در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: «این تفاهمنامه به مدت دوسال بین سازمان بهزیستی و کانون وکلای دادگستری به امضا رسید.» برای کسب اطلاعات دقیق تر از جزئیات این تفاهمنامه و نحوی اجرای آن با  سید صلاح الدین فاطمی نژاد، مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کل کشور به گفتگو پرداختیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این خدمت در گذشته هم به معلولان ارائه میشد، بیان کرد: «در کشور دو ظرفیت کانون وکلا داریم یکی کانون وکلای دادگستری مرکز و کانون های استانیست و دیگری مرکز مشاوران قوه قضاییه است. درحال حاضر مرکز مشاوران قوه قضاییه که وکیل در اختیار بهزیستی قرار میدهد تفاهمنامه ای معتبر داریم اما تفاهمنامه ای که با کانون وکلای مرکز داشتیم سال گذشته اعتبار آن پایان یافته بود.»

فاطمی نژاد ادامه داد: «در تفاهم نامه ای که روز چهارشنبه به امضای بهزیستی و کانون وکلای دادگستری مرکز رسید این امکان را در اختیار سازمان قرار داد تا از ظرفیت 20 هزار وکیلی دادگستری که در این کانون فعالیت میکند در جهت ارائه خدمت به جامعه هدفش بهره مند شوند.» وی با اشاره به4 استانی که میتوانند از این خدمت استفاده کنند گفت:« استانهای تهران، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و سمنان تحت پوشش این تفاهمنامه جدید هستند. البته مسئولان کانون وکلا این قول را به ما دادند تا به سایر کانونهای استانی دیگر هم این موضوع را منعکس نمایند. ناگفته نماند مدیران کل بهزیستی در سطح استان  تفاهمنامه هایی  را منعقد کردند.»

مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کل کشور با اشاره به تفاهمنامه قبلی بهزیستی افزود:«در تفاهمنامه قبلی بر اساس ماده 13 قانون جامع  قبلی حمایت از حقوق معلولان تعهد داشتیم به معلولان مشاوره و وکیل رایگان معرفی کنیم. در ماده 23 قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی موظف است برای حمایت از معلولانی که به طبع معلولیت شان نیازمند وکیل هستند، بهزیستی به عنوان نماینده قانونی شان در جلسات دادگاه حضور داشته باشد.  بهزیستی برای ارائه این خدمت ظرفیت محدودی داشت به همین جهت باید از ظرفیت های دیگر بخشها برای ارائه بهتر خدمات بهره مند شود. »

وی در خصوص تفاهم نامه جدید سازمان بیان کرد: «با توجه به ظرفیت بالای 20 هزار نفری کانون وکلا  سازمان ارائه این خدمت را گسترش داد و به همه جامعه هدفش رساند به طوری که هم افراد داری معلولیت و هم دیگر مددجویان سازمان بهزیستی میتوانند از ظرفیتهای کانون وکلای دادگستری بهره مند شوند.» فاطمی نژاد در پاسخ به سوال دیگر ایران سپید در خصوص نحوی ارائه چنین خدمتی به معلولان در دیگر استان ها هم گفت: « بهزیستی تفاهمنامه ای کلی با مرکز مشاوران قوه قضاییه  دارد که همه استانهای کشور را تحت شمول قرار میدهد.

مدیرکل حقوقی سازمان بهزیستی کل کشور در خصوص نحوی ارائه این خدمت به معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: «افراد متقاضی که شامل معلولان و مددجویان سازمان هستند، در صورت برخورد با مشکلات حقوقی میتوانند با مراجعه به بخش  حقوقی سازمان بهزیستی استان خودشان معرفی نامه ای برای کانون وکلا دریافت کنند و میتوانند از مشاوره های حقوقی رایگان استفاده کنند و اگر نیازمند وکیل باشند کانون وکلای معاضدتی در اختیار این افراد قرار میدهد.»

وی در پایان بیان کرد: «در قانون اشاره شده است وکلا زمانی در اختیار معلولان قرار خواهند گرفت که به سبب معلولیت حق افراد تضییع شده باشد اما سازمان تا جایی که امکان داشته باشد همه معلولان را به این کانون در هر مشکل حقوقی معرفی میکند.» پایان

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *