شناسه خبر: 19033 منتشر شده در مورخ: 1398/7/29 ساعت: 09:46 گروه: اجتماعی  
درمان رایگان ناباروری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با حمایت وزارت بهداشت
مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت:

درمان رایگان ناباروری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با حمایت وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، گفت: درمان ناباروری افرادی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد درمان ناباروری با حمایت وزارت بهداشت کاملا رایگان انجام می‌شود.

به گزارش ایران سپید  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «حامد برکاتی» مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، اظهار کرد: امروزه اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت در حوزه درمان ناباروری و مدیریت آن انجام گرفته است و اقدامات غربالگری و مداخلات ناباروری انجام می‌شود.

وی، ادامه داد: ۸۴ مرکز ناباروری در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات درمانی به زوجین نابارور هستند؛ داروهای ناباروری در سه سیکل به صورت رایگان انجام می‌شود و یک نوبت سونوگرافی علاوه بر بسته‌های بهداشتی از پیش تعیین شده ویژه درمان زوجین نابارور، رایگان است.

مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، افزود: وزارت بهداشت مراقبت‌های لازم از مادران دارای فرزند ۲ ساله یا یک فرزند را جهت افزایش رشد جمعیت انجام می‌دهد؛ آموزش‌های لازم نیز به افرادی که بعد از ۳ سال ازدواج هنوز فرزندی ندارند در قالب بسته‌های خدمتی داده می‌شود.

برکاتی بیان کرد: ترویج فرهنگ فرزند آوری و مراقبت از سلامت مادران، نوزادان و کودکان در زمینه افزایش شاخص رشد جمعیت است و وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مادران را توسعه داده است.

نرخ تولد در کشور کاهش یافته است

وی با اشاره به کاهش نرخ تولد در کشور، گفت: در سال ۵۸ متوسط متولدین کشورمان بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بود که این آمار در سال ۶۵ به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تولد کاهش پیدا کرده و در یک بازه ۱۹ ساله در سال ۸۴، میزان تولد به یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.

مدیر کل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، ادامه داد: در سال‌های گذشته ایران جوان‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شد، اما متاسفانه در آینده به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل می‌شود به طوری‌که اگر جمعیت جوان فعلی خودشان را بازسازی نکنند شاخص رشد جمعیت کاهش پیدا می‌کند.

برکاتی، افزود: اگر شاخص رشد جمعیت به زیر ۲ برسد یک هشدار برای هر کشور محسوب می‌شود به طوری که در برهه‌ای از زمان شاخص رشد جمعیت در ایران به یک و هفتاد و پنج صدم رسیده بود که با توجه به رشد زیاد جمعیت در دهه ۶۰ این شاخص افزایش پیدا کرده است.

وی، بیان کرد: به دلیل کاهش رشد جمعیت، درمان ناباروری به یکی از موضوعات با اهمیت در کشور تبدیل شده است به طوری که در ۱۵ سال قبل هفت درصد از بارداری در زنان بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتاد، اما امروزه ۱۶ درصد از بارداری‌ها در زنان بالای ۳۵ سال رخ می‌دهد.

مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر مرگ مادران باردار با انجام اقدامات بهداشتی کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت، مدیریت باروری مادران است، زیرا برخی بارداری را به دلیل مسائل مختلف به تاخیر می‌اندازند.

برکاتی ادامه داد: وزارت بهداشت برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، کارگاه‌های همسرگزینی و مشاوره قبل و حین ازدواج برگزار می‌کند و در ۱۰ استان به صورت پایلوت کلاس‌های آموزشی حین ازدواج ویژه عموم مردم تشکیل می‌شود.

او افزود: مداخلات پیشگیرانه و بررسی الگوهای موثر بر ناباروری از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای درمان ناباروری و رشد جمعیت محسوب می‌شود و مادران با انجام دوره‌های آموزشی مختلف نسبت به عوامل ناباروری آگاهی پیدا می‌کنند.

مدیرکل دفتر جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: اکنون ۳۰ درصد از درمان ناباروری موفقیت آمیز است و هر سیکل IVF حدود یک و نیم میلیون تومان و هر سیکل درمان دارویی برای زوجین حدود ۶۵۰ هزار تومان هزینه در بردارد.

برکاتی بیان کرد: ۸۵ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری را وزارت بهداشت و ۱۵ درصد فرانشیز آن را مردم پرداخت می‌کنند و در مورد افرادی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند درمان ناباروری کاملا رایگان و با حمایت وزارت بهداشت انجام می‌شود.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *