شناسه خبر: 1896 منتشر شده در مورخ: 1392/10/21 ساعت: 13:05 گروه: فرهنگی  
جشنواره تئاتر معلولان کلید خورد/ استفاده از معلولان در جریان حرفه‌ای تئاتر

جشنواره تئاتر معلولان کلید خورد/ استفاده از معلولان در جریان حرفه‌ای تئاتر

قطب‌الدین صادقی بر لزوم استفاده از هنرمندان معلول در نمایش‌های تئاتر کشور گفت که بسیاری از آثاری که هنرمندان معلول خلق می‌کنند از بسیاری از کارهای تئاتر شهر هم بهتر است.

دومین نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر معلولین کشور با حضور یحیی سخنگویی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی و رییس ستاد برگزاری جشنواره تئاتر معلولین کشور، زهرا نوپرست دبیر این جشنواره، رویا تیموریان، پریوش نظریه و قطب‌الدین صادقی سه تن از داوران جشنواره تئاتر معلولان صبح امروز شنبه 21 دی 92 در حوزه هنری برگزار شد.

سخنگویی نخستین سخنران این نشست بود که گفت: زندگی حرکت است و حرکت زندگی. امروز یک سال تلاش و پیگیری ما به نتیجه رسیده است و باید به این باور برسیم که هر چقدر برای معلولان کار کنیم باز هم کم است.

وی افزود: جشنواره تئاتر یکی از مقولات متفاوتی است که در طول سال‌ها پیگیری شده و امروز شاهد به ثمر رسیدن آن هستیم. جشنواره امسال با شعار توانمندی، توسعه فراگیر و خلاقیت آغاز به کار می کند.

رییس ستاد برگزاری جشنواره به شعار امسال معلولان که در روز جهانی معلولان مطرح شد، اشاره کرد و گفت: شعار امسال "موانع بشکنید و درها را باز کنید" است که برای تحقق این شعار یکی از راه‌ها همین جشنواره تئاتر است تا فرصت های یکسان برای معلولان نیز فراهم شود.

وی خواستار حضور معلولان در کنار افراد عادی در سطح جامعه شد و بیان کرد: نکته مهمی که باید پیگیر آن باشیم که معلولان در تمام شئون جامعه در کنار افراد عادی حضور پیدا کنند. در این جشنواره شاهد این هستیم که معلولان هنرمند ما در کنار افراد عادی حضور یافته و به هنرنمایی می پردازند.

سخنگویی هزینه کردن برای این جشنواره را نوعی سرمایه گذاری برای توانمندی معلولان دانست و بیان کرد: با توجه به آخرین آمارها 15درصد جامعه ما را معلولان تشکیل می دهند که البته خیلی از آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی نیستند. ما با برگزاری این جشنواره قصد داریم ترتیبی دهیم که بچه های معلول به توانمندی های خود ایمان بیاورند.

وی در مورد حامیان این جشنواره توضیح داد: علاوه بر سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی توانبخشی افراد معلول، وزارت ارشاد، حوزه هنری، صداوسیما، صاحبنظران و اندیشمندان حوزه تئاتر، انجمن های مردم نهاد در حوزه فرهنگ و هنر، خانواده های افراد معلول و سایر فعالان عرصه توانبخشی، حامیان اصلی پنجمین جشنواره تئاتر معلولان هستند.

در ادامه زهرا نوپرست، دبیر جشنواره گفت: هدف کلی جشنواره کمک و تسهیل سازی جهت شرکت دادن افراد معلول در ابعاد و جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی است. این هدف از طریق فعالیت‌هایی مانند ایجاد فرصت‌های مناسب جهت معروفی توانایی‌های افراد معلول، گسترش فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر، تشویق و آفرینش‌های هنری و افزایش میان هنرمندان تئاتر و معلولان تحقق می‌یابد.

دبیر پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولین کشور از بی‌توجهی برخی مراکز هنری به معلولان انتقاد کرد و گفت: به عنوان مثال در همین حوزه هنری سالن‌هایی داریم که جهت حضور معلولان مناسب‌سازی نشده‌اند و به همین خاطر معلولان برای حضور در آنها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

وی در مورد تفاوت این دوره جشنواره با دوره‌های قبل توضیح داد: نکته حایز اهمیت در خصوص این دوره از جشنواره پوشش 100درصدی مشارکت استان های کشور و حضور گروه های نمایشی آنها به صورت سراسری است. علاوه بر این مساله ارتقای سطح حمایت و مشارکت های مردمی و بخش دولتی، افزایش تعداد داوران، استفاده از ترکیبی از داوران آقا و خانم، طراحی سایت ویژه تئاتر معلولان و بالا بودن کیفیت آثار نمایشی امسال از جمله تفاوت های دیگر جشنواره امسال با دوره های قبل است.

در ادامه قطب‌الدین صادقی گفت: حضور ما در این جشنواره قبل از هر چیز یک وظیفه اخلاقی، انسانی و ملی است و امیدوارم هرچه زودتر کارها را ببینیم تا بتوانیم نظرهای فرهنگی و هنری بیشتری داشته باشیم.

پریوش نظریه نیز با تایید صحبت قطب الدین صادقی بیان کرد: باید کارها را دید تا بتوان در مورد آنها صحبت کرد. بیشتر دوست داشتم نشست جشنواره در روز آخر و بعد از دیدن کارها برگزار شود.

رویا تیموریان سخنران بعدی این نشست بود که ضمن تشکر از مدیران جشنواره برای فراهم آوردن موقعیتی که در میان دوستان معلول قرار گیرد، گفت: کاری که در اینجا قبول کردم در واقع وظیفه من بوده است تا بتوانیم توجه بیشتر مسوولان را به هنر معلولان جلب کنیم. عزیزانی که آسیب هایی دارند باید بدانند که توانمندی هایی دارد که در این جشنواره برخی از آنها نمود پیدا می کند.

وی افزود: هنر تئاتر این است که می تواند در روابط اجتماعی، سازندگی جامعه و کمک به علم پزشکی نیز داخل شود. این جشنواره می تواند نشان دهد که معلولان جزیی از جامعه و نه جدا از جامعه هستند.

تیموریان در پایان سخنان خود گفت: به مدیران سازمان بهزیستی به خصوص به همایون هاشمی رییس این سازمان پیشنهاد می کنم که یکی از سالن های گردهمایی های سازمان بهزیستی که اتفاقا زیاد هم هستند به سالن همایش تبدیل کنند تا بتوانیم در سال های آینده جشنواره تئاتر معلولان را به مرکز هنرهای نمایشی وصل کرده و در بخش جنبی تئاتر فجر نیز بخش تئاتر بخش معلولان را اضافه کنیم.

در بخش پایانی نشست، قطب الدین صادقی در پاسخ خبرنگار مهر در مورد اینکه چقدر امکان حضور معلولان در روند تئاتر جدی کشور وجود دارد، گفت: این نمایش ها خیلی جدی هستند. من آنها را دیده ام و با اطمینان می گویم که بسیاری از آنها از بسیاری کارهای تئاترشهر بهتر هستند.

وی افزود: این برعهده کارگردانان ما است که از این عزیزان در سطح تئاتر حرفه‌ای استفاده کنند. امیدوارم سازمان بهزیستی بتواند یک ویترین برای تئاتر دائمی معلولان ایجاد کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *