شناسه خبر: 18819 منتشر شده در مورخ: 1398/7/10 ساعت: 11:20 گروه: اجتماعی  
543 محل شغل برای معلولان در آزمون استخدامی

543 محل شغل برای معلولان در آزمون استخدامی

12 شهریور سال جاری سازمان سنجش همچون ادوار گذشته اطلاعیه مهمی را روی خروجی سایت قرار داد. اطلاعیه ای که امید به آینده و یافتن شغل مناسب را نوید می دهد.

به گزارش ایران سپید  باتوجه به آمار بالای بیکاری در میان جوانان به ویژه جوانان دارای معلولیت این آزمونهای استخدامی خبر از سروسامان گرفتن زندگی تک تک افرادی میدهد که سالها رنج و سختی رفت و آمد به دانشگاه را کشیده و حال میخواهند از میوه علم شان بهره مند شوند. چند سالی است که این آزمونهای استخدامی برگزار میشود و هزاران نفر به امید کسب جایگاه مناسب شغلی در آن شرکت میکنند. در سالهای گذشته هر بار به نوعی سهمیه در نظر گرفته شده برای معلولان را ناحق میکردند و همواره بعد از برگزاری آزمون و اعلام نتایج اعتراضهای گسترده ای از سوی معلولان صورت میگرفت. با پیگیری های سازمان بهزیستی و البته نقش مهمی که سازمانهای مردم نهاد معلولان در این بین ایفا کردند، امسال خبرهای خوشی برای معلولان در آزمون استخدامی شنیده میشود. برای اطلاع از این خبرهای خوب با سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکلهای  نابینایان و کمبینایان کشور «چاووش» به گفتگو پرداختیم.

وی در ابتدا با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 96 گفت: «با تصویب قانون و پیگیری های صورت گرفته تحول اساسی در اجرای سهمیه سه درصد معلولان رخ داده است. چرا که در این قانون سازمان امور استخدامی دستگاه ها مختلف را مکلف به اجرای  سهیه معلولان کرده است. در این سالها که آزمون استخدامی متمرکز و سراسری  برگزار میشود موضوع مهم  برای معلولان بحث جذب نیرو توسط سازمان آموزش و پرورش است چرا که بیشترین سهمیه استخدامی به این سازمان تعلق دارد.» 

معینی با بیان آنکه یکی از مناسبترین مشاغل برای معلولان به ویژه نابینایان اشتغال در سازمان آموزش و پرورش است، افزود: «طی دو سال گذشته با این سازمان نشستهای بسیاری داشتیم تا اجحافاتی که طی سالها گریبان معلولان را گرفته است رفع نمایم. در دوره های گذشته سازمان آموزش و پرورش افراد دارای معلولیت را فقط در قسمت اداری جذب و فرصت حضور این افراد را در عرصه آموزش به دلایل مختلف میگرفت. این سازمان افرادی را که در بخش آموزشی بودند را هم به آموزش و پرورش استثنایی منتقل میکرد تا جایی که سازمان استثنایی از جذب معلولان به دلیل اشباح شدن و تعدد دبیران معلول در آن سازمان از جذب مجدد افراد معلول سرباز میزد.》

وی با اشاره به خبرهای خوب در خصوص حذف این اجحافات گفت:« با ورود سازمان بهزیستی به بحث آزمون استخدامی حساسیتهای بیشتری در هفتمین آزمون اعمال شد. طی جلساتی هم که با آموزش و پرورش برگزار کرد مقرر شد تعدادی از پستهای آموزشی براساس سهمیه سه درصد استخدامی معلولان برای این افراد در نظر گرفته شود و این پستها با کد محلهای شغلی مشخص و برای معلولان ذخیره شدند.» وی با اشاره به انتشار دفترچه آزمون سال 98 بیان کرد: «وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد در هفتمین آزمون استخدامی 12 هزار نفر جذب این سازمان میشوند که از این تعداد 360 نفرشان معلول هستند و مقرر شده است سهمیه ای که از آزمون قبلی ذخیره شده به سهمیه 360 نفری اضافه شود. به بیان ساده تر اعلام شد در آزمون قبلی  نمرات 186 نفر از معلولان به حدنصاب رسیده است که ازاین تعداد فقط 72 نفر جذب شده اند. 114 نفر باقی مانده سهیه استخدامشان به سال بعد موکول شد. »

وی با اشاره به بررسی دقیق دفترچه آزمون استخدامی از جذب 18 هزارو 93 نفر در آزمون پیش رو خبر داد و گفت: «با احتساب سهیه سه درصد، سهم معلولان 540 نفر خواهد بود و با جمع سهمیه سال گذشته این تعداد بیش از آن چیزی است که مسئولان در دفترچه لحاظ کردند. بعد از چند روز از اعلام و نشر دفترچه آزمون اصلاحیه ای 170 نفری برای سهمیه معلولان در نظر گرفته و در سایت سازمان سنجش قرار داده شد. در نهایت رقمی حدود 543 نفر سهمیه برای استخدام معلولان اعلام شد.»

معینی با اشاره به تلاشهای شبکه تشکل های نابینایان گفت: «ما اعلام کردیم سهمیه سال گذشته به این تعداد افزوده نشده است. تماس هایی را هم با سازمان امور استخدامی، بهزیستی و آموزش و پرورش برقرار کردیم تا پیگیر ماجرا شویم. طی این پیگیری ها مقرر شد جلسه ای برگزار شود تا آمار دقیقی از استخدام معلولان  به دست آید. سه شنبه 9 مهر این جلسه تشکیل و بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش این 18 هزارو 93 نفر شامل سه بخش میشود.»

وی ادامه داد: « بخش اول 12 هزار نفر جذب نیرو در سال جاری در همه گروه ها، بخش دوم 2هزار نفر جذب نیرو فقط در سیستان و بلوچستان که با سهمیه بومی انجام میشود و در نهایت 4 هزارو 93 نفر هم از آزمون گذشته مانده بود که به این آمار افزوده میشود. توضیح آموزش و پرورش برای معلولان آن است که ما سهمیه آزمون قبلی را هم دراین 4هزار و 93 نفر پیشبینی کردیم و در نتیجه رقم سهمیه معلولان 543 نفر در نظر گرفته شده است. البته مسئولان آموزش و پرورش اذعان کردند هنوز بخشی از سهمیه معلولان از آزمون های سوم، چهارم، پنجم باقی مانده است که این نیروها در آزمون هشتم جذب خواهند شد. در نتیجه 543 نفر سهمیه معلولان برای هفتمین آزمون استخدامی محاسبه شده است.»

وی با اشاره به نکته مهم دیگر در این آزمون عنوان کرد: «در آزمون پیش رو بخش عمده استخدامی ها برای شغلهای آموزشی است و برای اولین بار آموزش و پرورش عادی هم پذیرفته است تا معلولان را در کادر آموزشی خود قرار دهد. نکته بعدی آن است که این شغل ها بر اساس کد محلها ذخیره شده اند. به عنوان مثال اگر در شهر سراوان دو دبیر تاریخ نیاز داشته باشند یکی از این کد محلها متعلق به معلولان است. به عبارت ساده تر این کدمحل شغل فقط برای معلولان لحاظ خواهد شد و معلولان با یکدیگر برای این شغل رقابت میکنند این امر شانس جذب معلولان را افزایش میدهند. این دستآموردها در این آزمون بسیار جای خوشحالی دارد چرا که تضمین کننده استخدام و سهمیه معلولان  است»

مدیر انجمن باور افزود: «نکته ی دیگری که برای معلولان به ویژه نابینایان  مهم است آن است که آموزش و پرروش اعلام کرد سال گذشته از هزارو 35 نفر معلولی که در آزمون استخدامی شرکت کردند186 نفر آنها واجد حدنصاب شدند. حدنصاب یعنی کسب 50 درصد نمره نفر اول آزمون به این معنا که نمره نفر اول آزمون هرچه که باشد افراد برای استفاده از سهمیه باید 50 درصد نمره را کسب کنند. آموزش و پرورش مدعی است که از تعداد کل شرکت کنندگان معلول فقط 186 نفر واجد شرایط شدند. این نکته بسیار عجیب است، نتیجه گیری این ادعا آن است که از کل افراد معلولی که در آزمون شرکت کردند فقط 10 درصد دانش کافی را داشته اند. البته ادعای بعدی آموزش و پرورش آن است که اکثر معلولان از کیفیت بد منشی ها در زمان آزمون گله کردند. این امر می طلبد در خصوص کیفیت منشیهای آزمون هم توجه ویژه شود.» معینی در پایان صحبتهایش به پیگیر موضوع حدنصاب نمره اشاره کرد و گفت: «موضوعی که ما پیگیر آن هستیم آن است که آیا این دستورالعمل حدنصاب نمره که برای معلولان در نظر گرفته شده است برای باقی گروه ها هم اجرایی میشود یا خیر. این موضوع را بررسی کرده و نتیجه را به اطلاع عموم معلولان خواهیم رساند. »

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
موسوی 1398/10/1 - 02:01
rateup3
ratedown1
پاسخ
comment سلام یه سوال دارم تو این آزمون استخدامی بر خلاف آزمون های استخدامی گذشته سهمیه معلولین جدا شده فقط میخواستم بپرسم آیا واسه کسب حد نصاب معلولین باید با خودشون رقابت کنند یا با سالم ها
وب سایت 1398/10/1 - 11:27
rateup3
ratedown0
comment افراد معلول با یکدیگر رقابت می کنند.
ناشناس 1399/8/29 - 01:01
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment آیا فرد معلول باید ۵۰درصدنمره ی نفراول افرادسالم راکسب کندیا ۵۰درصدنمره نفراول افراد معلول راکسب کند؟
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *