شناسه خبر: 18802 منتشر شده در مورخ: 1398/7/9 ساعت: 10:19 گروه: فرهنگی  
آزناوور، صدای جهانی موسیقی فرانسه
آهنگ و درنگ

آزناوور، صدای جهانی موسیقی فرانسه

آزناوور شخصیت شاعرانه ای داشت. او در تمام احوال از حقوق ارمنیان دفاع میکرد. یک روز در اعتراض به قوانین مالیاتی داد و بیداد میکرد و از پرداخت مالیات سر باز میزد و ساکن سوئیس میشد و روزی دیگر از حذف مالیات بردرآمد متمولین خشمگین و برآشفته میشد.

به گزارش ایران سپید ترانه، شور و عشق و زندگی او بود. او تا صد سالگی هم میتوانست بخواند. شارل آزناوور با همان ظرافت طبع و متانتی که زندگی کرد، پارسال درست در چنین روزی از دنیا رفت.

فردای اول اکتبر ۲۰۱۸ روزنامه ای را در سر تا سر فرانسه پیدا نمیکردی که در صفحه اولش تصویری بزرگ از شارل آزناوور را با پس زمینه سیاه چاپ نکرده باشد. همان شب برج ایفل به احترامش جامه طلایی بر تن کرد و ترانه هایش در حالی که تصویر خودِ او در قالب پرده ای بزرگ به نمایش در آمده بود، در مقابل برج طنین افکند.

روزنامه فیگارو، در فردای مرگ او نوشته بود: ما میپنداشتیم که شارل آزناوور که روز گذشته خاموش شد، جاودانه و فنا ناپذیر است. او به تازگی چندین کنسرت در ژاپن اجرا کرده بود و قرار بود ۲۶ اکتبر برای اجرای کنسرت به بروکسل برود و سپس کنسرتهایی در نوامبر و دسامبر آینده در نزدیکی پاریس و بعد از آن هم در شهرهای مختلف فرانسه برگزار کند. صحنه گهواره او بود و ترجیعبند ترانه های عاشقانه غم انگیزش بر زبانها جاری است.

شارل آزناوور که نام اصلیش "شاهنور واغیناک آزناووریان" بود، در پاریس از پدری گرجی و مادری اهل ترکیه که هر دو اصالتی ارمنی  داشتند و به فرانسه پناهنده شده بودند، متولد شد و یک سال پیش در چنین روزی به تاریخ این کشور قدم نهاد. از وی بیش از هزار ترانه به حدود ده زبان بر جای مانده است که او در چهار گوشه جهان اجرا کرده است.

سرگذشت شگفت انگیز و افسانه ای او ثمره عزم خللناپذیرش و نیز عشق و شوریدگی او به کلام و روشنبینی و هشیاری کاملش بود. شارل آزناوور بدون تواضع و فروتنی ساختگی میگفت: "من بیش از همه آوازه خوانان فرانسوی جوایز جهانی دریافت کرده ام." خواننده ترانه "نه، من هیچ چیز را فراموش نکرده ام" میدانست از کجا میآید و در تمام عمر به سرزمین مادریش وفادار ماند و به سفیر و معرف خستگی ناپذیر آن مبدل گردید. او البته یک فرانسوی تمام عیار هم به حساب میآمد و به کشوری که او را در آغوش خود پذیرفته بود، بی اندازه عشق میورزید. میگویند همانگونه که "جانی هالیدی" "الویس پریسلی فرانسه" بود، شارل آزناوور هم گاهی اوقات "فرانک سیناترای این کشور" خوانده میشد. او به همان اندازه که مشعلدار تجدید موسیقی و ترانه کلاسیک فرانسه بود، پرچمدار تلفیق گونه های گوناگون موسیقی به شمار میرفت. ترانه «La Boheme»، نام یکی از محبوبترین ترانه های آزناوور است که معمولاً در نظرسنجیها لقب بهترین ترانه این خواننده بین المللی را به خود اختصاص میدهد. این ترانه را در زیر بشنوید.

Charles Aznavour - La Boheme
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *