شناسه خبر: 18763 منتشر شده در مورخ: 1398/7/7 ساعت: 09:45 گروه: اجتماعی  
باید زمینه مشارکت اجتماعی ناشنوایان در جامعه فراهم شود

باید زمینه مشارکت اجتماعی ناشنوایان در جامعه فراهم شود

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: ناشنوایان باید همانند سایر افراد جامعه حق مشارکت در مسائل مختلف اجتماعی را داشته باشند که متاسفانه با مشکل مواجه هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا مرضیه فرشاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته ناشنوایان (۲ تا هشتم ماه مهر) افزود: ناشنوایان به دلیل عدم برقراری ارتباط با افراد جامعه نمی توانند از امکانات تفریحی، رسانه‌ای و فرصت‌های اقتصادی استفاده کنند.

وی اظهارداشت : ناشنوایان در برقراری ارتباط و انجام کارهای اداری خود در دستگاه های دولتی و غیردولتی با مشکل مواجه هستند که این مساله به عنوان یکی از مشکلات آنها محسوب می‌شود.

به گفته وی مشکل ارتباطی در زمان حاضر مهمترین مشکل این افراد است.

 مدیرکل بهزیستی اصفهان با بیان این که ناشنوایان محدودیت ها و مشکلات زیادی در حوزه ارتباطی و شنوایی دارند، تصریح کرد: این افراد نمی توانند از امکانات شهری، آموزشی، فرهنگی، هنری و رسانه ملی به خوبی استفاده کنند.  

فرشاد تصریح کرد: ضعف در برقراری ارتباط کلامی با جامعه و نبود اشتغال با توجه به ذهنیت خلاق آنان از جمله اساسی‌ترین مشکلات ناشنوایان به شمار می رود که باید برای رفع این موارد تدابیری اندیشید.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارکنان ادارات و سازمانهای استان اصفهان به روش و زبان ناشنوایان آشنایی ندارند.

فرشاد با اشاره به اینکه آشنا نبودن جامعه با زبان اشاره و برقراری ارتباط این قشر با دیگر افراد، از دیگر مشکلات ناشنوایان برشمرد و ادامه داد : ناشنوایان به دلیل عدم برقراری ارتباط با افراد جامعه نمی توانند از امکانات تفریحی، رسانه‌ای و فرصت‌های اقتصادی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اشتغال یکی دیگر از مسائل و مشکلات ناشنوایان است  و خاطرنشان کرد: ناشنوایان در شرایط کنونی نمی توانند از فرصت های شغلی برابر استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی اصفهان درباره ارائه خدمات به ناشنوایان زیر پوشش بهزیستی استان  بیان داشت: وام و تسهیلات اشتغال و ساخت مسکن بر اساس دستورالعمل‌های بهزیستی به همه معلولان پرداخت می شود و در این زمینه اعتبار خاصی ویژه ناشنوایان در نظر گرفته نشده است.

براساس اعلام فدراسیون جهانی ناشنوایان در سراسر جهان تقریبا ۷۲ میلیون ناشنوا وجود دارد و در ایران نیز بنا به آمار منتشر شده بهزیستی، هم اکنون ۲۱۱ هزار و ۳۴۶ نفر هزار نفر ناشنوای شدید یا مطلق تحت حمایت این سازمان قرار دارند.

از مجموع ۱۳ هزار و ۵۰۰ ناشنوا در استان پنج هزار و ۵۰۰ نفر در شهرستان اصفهان زندگی می کنند.

دوم تا هشتم مهر ماه به عنوان هفته ناشنوایان نامگذاری شد که روز هشتم مهر به عنوان روز جهانی ناشنوایان است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *