شناسه خبر: 18708 منتشر شده در مورخ: 1398/7/1 ساعت: 17:05 گروه: اجتماعی  
حذف یارانه دهک های پر درآمد برای معیشت معلولان + فایل صوت

حذف یارانه دهک های پر درآمد برای معیشت معلولان + فایل صوت

اولین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دوشنبه اول مهر به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دبیری محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در این جلسه وزرای مختلفی دعوت شده بودند که از میان آنها فقط مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در جلسه حضور یافت. همچنین از دیگر وزارتخانه ها نمایندگانی در سطوح مختلف در این جلسه شرکت کردند.

در آغاز این جلسه احمد میدری معاون رفاهی وزارت تعاون گزارش هایی از روند اجرای قانون، تدوین آیین نامه ها و اقداماتی که دستگاه های مختلف در زمینه قانون حمایت از حقوق معلولان انجام دادند، ارائه کرد. شایان به ذکر است برخی از وزراتخانه ها و دستگاه ها گزارشات خود را ارائه نکرده بودند که در این جلسه در مورد آن صحبت شد.

در ادامه وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کل کشور گزارش مفصلی از عملکرد این سازمان در مورد مواد مختلف قانون حمایت از حقوق معلولان ارائه کرد. قبادی دانا در صحبت هایش با اشاره به بودجه مورد نیاز برای اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان بیان کرد:« در سال گذشته دوازده هزارو 500 میلیارد تومان برای اجرای این قانون بودجه پیش بینی شده بود که با برآوردهای جدید این رقم به  28 الی 30 هزار میلیارد تومان رسیده است. اما برای سال 98 هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای قانون بودجه تخصیص داده شدکه آن هم تا کنون به دست سازمان بهزیستی نرسیده است.»

در ادامه این جلسه سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکل های نابینایان کشور (چاووش) با اشاره به وظایف کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان بیان کرد:« باید از برگزاری این جلسه آن هم در این سطح قدردانی شود اما این کمیته توقعات و انتظاراتی را برای معلولان ایجاد می کند.»

وی با انتقاد از عدم حضور بیشتر وزرا در این جلسه گفت:« کنوانسیون بین المللی حقوق افراد معلول از دولت ها در همه زمینه ها می خواهد حقوق معلولان را در دستگاه های مختلف در نظر گرفته و اجرا کنند. این خواسته کنوانسیون اهمیت این جلسات را نشان می دهد و حضور مسئولان عالی رتبه هر وزارتخانه را می طلبد. ما از همه دستگاه های اجرایی انتظار داریم پیش بینی بودجه احکام تکلیفی شان را در قانون برای سال 1399  در جلسه آتی کمیته ارائه دهند که بهانه ای برای عدم اجرای احکام در سال آینده وجود نداشته باشد.»

معینی ادامه داد: «برای اجرای بند بند قانون حمایت از حقوق معلولان بودجه امری حیاتی و مهم است اما برخی از مفاد قانون نیازی به بودجه مستقیم ندارند به طوری که قانون برای وزارتخانه های مختلف وظایفی را تکلیف کرده است که باید در بودجه سالانه خود برای معلولان هم مواردی را در نظر بگیرند. به عنوان مثال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای تولید کتاب، نشریات و جشنواره های فرهنگی شهروندان معلول بودجه ای را در نظر گیرد و این ربطی به قانون حمایت از حقوق معلولان ندارد بلکه باید از بودجه خود وزارتخانه سهم شهروندان معلول هم در نظر گرفته شود.»

وی با اشاره به خواسته نمایندگان معلولان دراین جلسه بیان کرد:«از معاون اول رئیس جمهور میخواهیم این کمیته وظیفه هماهنگی و بین بخشی را داشته باشد و وزرا ملکف به پاسخگویی به کمیته شوند و گزارشات عملکرد خود را ارائه دهند و کمیته بعد از بررسی گزارش آن را به دولت و دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد»

 معینی با اشاره به خواسته مشترک نمایندگان معلولان از رئیس جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون بیان کرد:«ما درخواست کردیم منابع حاصل از حذف یارانه دهک های پر درآمد جامعه از جمله حذف 200 هزار خانواری که اخیراً بحث آن مطرح شده است، صرف اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان شود»

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به عدم کاهش بودجه نهادهای حمایتی در این جلسه گفت:« با توجه به کاهش بودجه دولت در سال جاری و مشکلات پیش رو نباید بودجه نهادهای همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) کاهش پیدا کند چرا که این قشر از جامعه حداقل حقوق و امکانات را دریافت می کنند »

مصوبات این جلسه

- الزام دستگاه ها برای پیشبینی بودجه سال 99 و گزارش آن به کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

- الزام وزارتخانه ها به اجرای احکامی از قانون حمایت از حقوق معلولان که در حال حاضر نیاز به بودجه ندارند.

در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر پرداخت حقوق کارمندان و معیشت مردم گفت:«معیشت مردم نباید لطمه ببیند و سازمان برنامه و بودجه مکلف است در درجه اول بودجه حداکثری را به نهادهای حمایتی اختصاص دهد و اجازه کاهش بودجه را ندارد. وی با اشاره به صحبتهای نمایندگان افراد داری معلولیت که در این جلسه حضور داشتند، افزود: باید معیشت معلولان همچون معیشت مردم عادی تلقی شود تا آسیبی متوجه زندگی این گروه از جامعه نشود. »

 وی در پایان از اختصاص یارانه افراد پردرآمد و صرف آن برای اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان حمایت کرد.

 

 

 

فایل صوتی مصاحبه با سهیل معینی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *