شناسه خبر: 18703 منتشر شده در مورخ: 1398/7/1 ساعت: 10:19 گروه: سیاسی  
روحانی: طرح ابتکار صلح هرمز به دنبال صلح بلندمدت در منطقه است

روحانی: طرح ابتکار صلح هرمز به دنبال صلح بلندمدت در منطقه است

رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران به دنبال صلح بلندمدت در منطقه است، گفت: طرح ابتکار صلح هرمز درباره یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است و می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این طرح حضور داشته باشند.

به گزارش ایران سپید حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: مجمع عمومی سازمان ملل سالانه برگزار می شود و امسال هفتادومین چهارمین اجلاس است فرصت مناسبی است که نظرات ملت‌ها و از جمله ملت بزرگ ایران در آنجا بیان شود و توضیح داده شود.

وی اضافه کرد: این اجلاس فرصت مناسبی است تا اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه ای که امروز نسبت به ملت ایران روا داشته می شود و همچنین مسایل سخت و پیچیده ای که امروز منطقه ما با آن مواجه است برای مردم و کشورهای جهان توضیح داده شود.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که امسال سفر به نیویورک از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت:  احساس ما این بود که آمریکایی‌ها خیلی تمایل ندارند هیات های ایرانی در سازمان ملل رفت و آمد کنند، مصاحبه کنند و در رده‌های مختلف حضور داشته باشند،   دلیل آن را باید آمریکایی ها توضیح دهند یا از بیان حق می ترسند چون حق برایشان خیلی تلخ است و یا دلایلی دارند که می‌خواهند در افکار عمومی مردم خود تاثیرگذاشته نشود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: وقتی آمریکایی‌ها تمایل ندارند که ما در سازمان ملل حضور داشته باشیم ما باید اصرار داشته باشیم که حتما این سفر را برویم. اگر آنها خیلی مایل بودند می گفتند که آنها هم تمایل دارند بنابراین معلوم است که خیلی مهم نیست. این که آنها تمایل ندارند دلیل بر این است که ضروری است که در سطوح مختلف به سازمان ملل برویم و حرف بزنیم چون ما دارای منطق و استدلال کافی هستیم و دشمنان ما دلایل کافی را در اختیار ندارند.

 تحریم‌های دوباره آمریکا نشانه استیصال این کشور است

روحانی گفت: در شرایطی به سازمان ملل می رویم که آمریکایی‌ها تحریم ظالمانه خود را نسبت به ملت ایران به حدی رساندند که خودشان اعتراف می‌کنند که  چیزی باقی نمانده که ما تحریم کنیم یعنی هرکاری می‌خواستیم انجام دادیم.
وی ادامه داد: اخیرا مجبور شدند از نو شروع کنند مانند نواری که تمام می شود دوباره از اول می گذارند، تحریم تمام شده است و دوباره از نو شروع کردند همان هایی را که قبلا تحریم کردند دوباره تحریم می کنند که  این به معنای استیصال کامل آمریکا است.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: مشخص است این تحریم و فشار حداکثری نتوانست کاری را انجام دهد و ملت ما در این یکسال و نیم ایستادگی و مقاومت کردند و روال حرکت اقتصادی در چند ماه اخیر  از ماه‌های پیش مقداری بهتر شده است نشان این است که ما توان مقابله کافی با تحریم‌ها را داریم.
رئیس جمهوی با تاکید بر این که در هفته‌های اخیر مسائل منطقه هم حاد شده است، گفت: به غیر از مسایل تحریم، مسایل منطقه حاد شده است، برخوردها و نگرانی‌هایی است که ریشه این نگرانی‌ها مشخص است که از کجا است. اما حادثه که رخ می‌دهد و اتهاماتی که می زنند پیدا است که آمریکایی‌ها در این منطقه دنبال اهداف دیگری هستند.
روحانی با بیان این که وزیر خارجه آمریکا به طور مداوم حرف‌های بی‌منطق می‌زند، افزود: متاسفانه این وزیر خارجه تا حالا ندیدم که منطقی حرف بزند که از عجایب تاریخ است که یک وزیرخارجه همیشه حرف‌های ناصحیح و نادرست می‌زند.  
وی ادامه داد: در مسائل منطقه بیش از آنچه که در مسئله آرامکو خسارت وارد شده است، دارند تبلیغ می کنند و خسارت‌هایی که ممکن است در دو هفته جبران کرد می‌گویند در یک ماه هم نمی شود جبران کرد. دلیل آن این است که آمریکا می‌خواهد این منطقه را به طور کامل تصاحب کند. البته الان می گویند می خواهیم ما سیستم‌های پدافندی بیاوریم.  
رئیس جمهوری یادآور شد: پیدا است که می‌خواهند کل نفت مناطق شرقی عربستان را  به طور کامل در مشت خود قرار دهند. این دعوا البته مربوط به ما نیست، دعوای آمریکا با چین و دیگران است که از این فرصت سوءاستفاده می کنند.  
وی گفت: این که با عربستان قرارداد بستند که میلیاردها دلار سیستم‌های پدافندی در این منطقه بیاورند مشخص است که آمریکایی‌ها دنبال اهداف دیگری هستند و همه این سرصداها یک بهانه برای حضور بیشتر آنها در این منطقه است.

 طرح ایران برای همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ما در این اجلاس طرحی برای امنیت منطقه ارائه خواهیم کرد، این طرح درباره یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است ما می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این طرح حضور داشته باشند البته این طرحی که در سازمان ملل باز خواهد شد تنها امنیتی نیست، بلکه اقتصادی و سایر مسائل نیز هست، اما در راستای مسائل امنیتی است.

وی افزود: نام این طرح ابتکار صلح هرمز است چون حرف های اولش که اچ، او و پی و ای است با هم ترکیب می شود و نامش امید می شود از این رو این ائتلاف به نام ائتلاف امید نامگذاری شده است و همه کشورهای  ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در این ائتلاف دعوت می‌شوند تا امنیت منطقه را تضمین کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: به دلیل  این که هنوز این طرح باز نشده عکس العمل ها مشخص نشده، البته آمریکایی‌ها در عکس العمل اول گفتند می‌خواهند ببینند این طرح چیست و ابعاد آن را بررسی کنند، بنابراین طرح ما که ارائه خواهد شد، طرح عنوان ابتکار صلح هرمز است.

 ایران به دنبال صلح بلندمدت در منطقه است
 

روحانی تاکید کرد: انشاءالله امیدواریم این طرح را بتوانیم باز کنیم و به دنیا اعلام کنیم ایران به دنبال صلح بلندمدت در منطقه است و آمادگی دارد در یک مجمع گفت وگو با حضور سازمان ملل حضور یابد.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم راه حل منطقه از درون منطقه خواهد بود آن‌هایی که از بیرون منطقه می آیند هیچ وقت نمی‌توانند صلح و امنیت را بیاورند کما این که دیدیم آمریکایی‌ها در این مدت از سال ۲۰۰۱ تا امروز در منطقه هستند هر روز لشکرکشی کردند و هیچ کجا هم نتوانستند یک امنیتی را به وجود آورند، البته مساله ۱+۴ و مسائل مربوط به هسته ای و موضوعی که تحت عنوان کاهش تعهدات ایران است و منطقی را برای این کار داریم را تشریح خواهیم کرد.

رئیس جمهوری گفت: در سطح وزرا اجلاس ۱+۴ در نیویورک برگزار می شود و من بسیار خوشحالم برای اولین بار در تاریخ تخاصم ایران و آمریکا در یک سال و نیم اخیر به نقطه ای رسیدیم که آمریکا از لحاظ سیاسی منزوی شده است و هیچ کشوری (به جز دو سه کشور کوچک از اذناب آمریکا) آمریکا را محکوم می‌کنند اکثریت قاطع کشورهای جهان کار آمریکا را محکوم می‌کنند، در همین حادثه آرامکو تمام افکار آزاد جهان تجاوز به یمن را محکوم کردند.

حادثه آرامکو محصول تجاوز عربستان، امارات، رژیم صهیونیستی و آمریکا به یمن است

وی اضافه کرد: آرامکو محصول تجاوز عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی و آمریکا به یمن است، اگر تجاوز نکنند آن ها جواب نمی دهند وقتی تجاوز می کنند آن ها جواب می دهند برایشان سنگین است، ظلم و ستمی که خودشان می کنند برایشان توجیه دارد، بنابراین در این طرح به دنبال این هستیم که کاهش تعهدات را تبیین کنیم چون در مساله کاهش تعهدات آمریکا نه در آژانس و نه در جای دیگر موفق نشده است.

روحاین با بیان این که‌آمریکا به رفتن به آژانس سوراخ دعا را گم کرده است، گفت:  این موضوع به شورای حکام ربط ندارد و شما اشتباهی به اینجا آمده‌اید و اگر می‌خواهی شکایتی بکنی برو ۱+۵ تشکیل بده و آنجا حرف بزن. ‌تا امروز اینها نتوانستند کاری انجام دهند و ضرورت دارد که ما این مسائل را در آنجا توضیح بدهیم.

 در مدت سه روز با سران ۱۵ کشور ملاقات داریم

رئیس جمهوری  ملاقات با سران کشورها را از دیگر برنامه های خود در این سفر عنوان کرد و گفت:‌ آن مقداری که من در برنامه دیدم، ۱۵ نفر از سران کشورها ظرف ۳ روزی که ما در آنجا هستیم با آنها ملاقات داریم علاوه بر چند مصاحبه مطبوعاتی و چند نشست با مدیران مسئول رسانه‌ها و همچنین با فرهیختگان و صاحبنظران آمریکا خواهیم داشت. همچنین به طور معمول در سخنرانی که در سازمان ملل متحد داریم، مواضع اصولی‌مان را برای دنیا تبیین خواهیم کرد.  
روحانی اظهار داشت:‌ امیدواریم این سفر مایه خیر و برکت برای ملت بزرگ ما باشد آن هم در این روزهایی که عید علم و دانش یعنی اول ماه مهر است، هفته دفاع مقدس، هفته مقاومت است و ماه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است انشاءالله همه ما بتوانیم پیرو راه آن بزرگوار باشیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *