شناسه خبر: 1867 منتشر شده در مورخ: 1392/10/21 ساعت: 08:51 گروه: فرهنگی  
رونمایی از سایت ویژه تئاتر معلولان/ حمایت مالی از معلولان نخبه
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

رونمایی از سایت ویژه تئاتر معلولان/ حمایت مالی از معلولان نخبه

یحیی سخنگویی با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان کشور اظهار داشت:شعار این جشنواره «خلاقیت، توانمندی و توسعه فراگیر» است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از رونمایی از سایت ویژه تئاتر معلولان همزمان با پنجمین جشنواره تئاتر معلولان خبر داد و گفت: سازمان بهزیستی از معلولان نخبه حمایت‌های مالی و تحصیلی می‌کند.
یحیی سخنگویی با اشاره  به برگزاری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان کشور اظهار داشت:شعار این جشنواره «خلاقیت، توانمندی و توسعه فراگیر» است.
وی تصریح کرد: خلاقیت از این رو در این شعار جای گرفته که گاهی تصور می‌شود که معلولان نمی‌توانند نوآور و خلاق باشند اما می بینیم که گروه‌هایی که در این جشنواره حضور دارند، افرادی هستند با معلولیت‌های ذهنی و جسمی که خلاقیت در اجراهای آنها موج می‌زند.
سخنگویی بیان داشت: نوآوری ناشی از خلاقیت است و در عمل به نمایش گذاشته می‌شود و توانمندی کلمه دیگری است که در شعار این دوره جشنواره به چشم می‌خورد که ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: توانمندی اجتماعی، اقتصادی، روانی، جسمی از جمله سیاست‌های بهزیستی محسوب می‌شود و این گروه از جامعه تلاش می‌کنند تا توانمندیهای خود را در قالب حرکاتی در حوزه نمایش نشان دهند.
وی ادامه داد: از نظر اقتصادی باید گفت تئاتر می‌تواند برای معلولان جنبه درآمدزایی داشته باشد و به عنوان شغلی برای آنها محسوب شود. همچنین در بعد توانمندی روانی هم باید به این اشاره داشت که صحنه تئاتر سبب کاهش استرس‌ها و تنش‌های روانی شده و عزت نفس و کاهش وابستگی روانی را موجب می‌شود.
سخنگویی اظهار داشت: افراد در صحنه تئاتر و آموزش این هنر به آرامش می‌رسند و از بعد توانمندی اجتماعی نیز باید به مشارکت و همکاری معلولان با افراد سالم اشاره کرد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به اهداف جشنواره اشاره کرد و گفت: هدف کلی جشنواره کمک و تسهیل سازی برای شرکت دادن افراد معلول در ابعاد و جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی است، لذا این هدف از طریق فعالیتهایی مانند ایجاد فرصتهای مناسب برای معرفی توانایی های افراد معلول، گسترش فعالیتهای هنری از جمله تئاتر در بین افراد دارای معلولیت، تشویق به آفرینش‌های هنری و افزایش همکاری میان هنرمندان تئاتر و معلولان، تحقق می‌یابد.
وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی توانبخشی افراد معلول، وزارت ارشاد اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، صاحب نظران و اندیشمندان برجسته حوزه تئاتر، انجمنهای مردم نهاد فعال در حوزه فرهنگ و هنر معلولان، خانواده‌های افراد معلول و سایر فعالان عرصه توانبخشی افراد معلول حامیان پنجمین جشنواره تئاتر معلولان هستند و به‌علاوه با توجه به ارتباطات برقرار شده با نمایندگی جهانی دفتر یونیسف در ایران در این دوره جشنواره حمایت و مشارکت این نهاد بین المللی را نیز جلب کرده‌ایم.
سخنگویی گفت: انتظارات سازمان بهزیستی از سازمانهای دولتی و خصوصی با توجه به اصول کنوانیسون حقوق افراد معلول و مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، درخواست می‌شود تا نسبت به برابرسازی فرصتها و رفع موانع موجود در جامعه در جهت حضور، برخورداری و بهره‌مندی از فرصتها و امکانات عمومی جامعه توسط افراد معلول با اعتقاد راسخ همکاری و شرکت کنند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص مخاطبان جشنواره سراسری تئاتر معلولان کشور افزود: علاوه بر معلولان، مخاطبان کلیدی مورد نظر جشنواره شامل مسئولان برنامه ریزان و سیاستگذاران جامعه بوده که افراد معلول را نیز می‌بایست در جریان توسعه جامعه لحاظ کنند، سایر مخاطبان نیز شامل تمام آحاد جامعه، رسانه‌های خبری، هنرمندان و خود افراد معلول و همچنین سایر خانواده‌هایی که هنوز توانایی‌های فرزندان خود را باور ندارند، جزء مخاطبان به حساب می‌آیند.
وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص این دوره از جشنواره با دوره های قبل در خصوص این دوره از جشنواره پوشش ۱۰۰درصدی مشارکت استانهای کشور و حضور گروههای نمایشی آنان به صورت سراسری است.
سخنگویی گفت: علاوه بر این مسئله ارتقاء سطح حمایت و مشارکت مردمی و بخش غیر دولتی نیز ویژگی خاصی به این دوره بخشیده است علاوه بر این، تعداد داوران این دوره نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته و از ۳ داور به پنج داور رسیده است و ترکیبی از داوران خانم و آقا است.
سخنگویی بیان داشت: یکی از ویژگی‌های این جشنواره طراحی سایت ویژه تئاتر معلولان است.  این سایت فقط مختص این دوره از جشنواره نبوده و در تمام طول سال فعال خواه بود. درصدد هستیم تا این سایت به دو زبان فارسی و انگلیسی فعالیت داشته باشد، همچنین گمان می‌کنم آثار این دوره از جشنواره بسیار با کیفیت تر از سایر دوره ها است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: به منظور آگاه سازی جامعه نسبت به معلولان و توانمندی‌های آنان فعالیتهای تئاتر معلولان را از ابتدای دهه ۸۰ پایه ریزی شد و در اردیبهشت ۱۳۸۲ اولین دوره جشنواره با شرکت ۲۵ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار شد.
وی افزود: دومین جشنواره در تیر سال ۱۳۸۴ و با استقبال بی نظیر افراد معلول و گروههای نمایشی داخلی و خارجی با شرکت ۳۳ گروه اجرا شد و در ادامه سومین دوره جشنواره در آغاز سال ۱۳۸۶ با شرکت ۴۴ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار و در دی ماه ۱۳۸۹ چهارمین دوره جشنواره به صورت سراسری و بدون حضور گروههای خارجی با شرکت ۱۵ گروه داخلی اجرا شد.
سخنگویی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۱ در نحوه راهیابی گروه‌ها به جشنواره کشوری تغییراتی ایجاد شد که به این منظور اقدام به برنامه ریزی جهت اجرای جشنواره‌های تئاتر معلولان در ۶ منطقه جغرافیایی (شامل: منطقه خزر، منطقه طلوع، منطقه آفتاب، منطقه زاگرس، منطقه خلیج فارس و منطقه کویر) و با حضور تمام استانهای کشور شد و در همین راستا برگزیدگان مناطق شش گانه کشوری که توسط تیم داوری منتخب شده‌اند در قالب ۲۲ گروه نمایشی به پنجمین دوره جشنواره سراسری کشور راه یافته‌اند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص اسامی هیئت داوران گفت: استاد عزت الله انتظامی، قطب الدین صادقی، مهدی هاشمی، رویا تیموریان و پریوش نظریه هیئت داوران پنجمین جشنواره سراسری تئاتر معلولان کشور هستند.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *