شناسه خبر: 18637 منتشر شده در مورخ: 1398/6/26 ساعت: 14:32 گروه: اجتماعی  
باید از چند صدایی بپرهیزیم + فایل صوتی
رئیس هیئت مدیره انجمن موج نور اصفهان گفت:

باید از چند صدایی بپرهیزیم + فایل صوتی

جامعه نابینایان هر از چند گاهی شاهد حوادثی است که در اثر مناسب نبودن اماکن و معابر شهری برایش پیش میآید و این بار خون جواد ایزدی بود که ایستگاه بی آر تی را در نزدیکی خانه ریاضیات اصفهان رنگین کرد. برای رسیدن به فهمی مشترک در باره اینکه ما نابینایان و تشکلهایمان چه باید کنیم تا این خونها هدر نرود قصد داریم نظر تشکلهای نابینایان را جویا شویم همچنین شنوای حرفهای شما دوست گرامی در هر گوشه از این سرزمین هستیم.

به گزارش ایران سپید  اسماعیل رفاهی رئیس هیئت مدیره انجمن موج نور اصفهان اولین کسی است که به سوالات ما پاسخ میدهد: انجمن موج نور اصفهان وابسته به خانه ریاضیات حدود 200 عضو مستقیم و تعداد دیگری عضو غیر مستقیم دارد که از محصولاتی که در  این انجمن تهیه میشود بهره میگیرند و تعدادی از نابینایان نیز برای حضور در کلاسهای این مرکز از خط یک بی آر تی اصفهان استفاده میکنند رفاهی میگوید این خط حداقل در نزدیکی چهار مرکز اصلی تجمع و تردد نابینایان اصفهانی ایستگاه دارد از مرکز نابینایان شهدای هفتم تیر بهزیستی و سازمان بهزیستی اصفهان تا کتابخانه ولی عصر تا مدرسه احمد سامانی. بدیهی است که سایر ایستگاههای این خط نیز بسیار مورد استفاده نابینایان هستند. و در بحث مناسبسازی اماکن پرتردد برای نابینایان اولویت دارند. ما از سالها پیش به همراه دوستان تشکلهای دیگر با گذاشتن جلساتی مشکلات مناسبسازی بی آر تی مترو و اماکن عمومی اصفهان را به مسئولان شهری متذکر شدیم.حتی از مشکلات ستونهای تبلیغاتی و درختان مزاحم در راه و غیره عکس و فیلم تهیه کردیم اما مسئولان هر بار به دلیل نداشتن بودجه کافی از انجام آن سر باز زدند.حتی در مورد مترو قبل از ساخت آن با مسئولان جلساتی برای مناسب سازی ایستگاهها گذاشتیم ولی متاسفانه به آن توجهی نشد و عملا ایستگاههای مترو در اصفهان برای نابینایان غیر قابل استفاده است در موردی هم که به توفیق نسبی دست یافتیم و توانستیم اعلام گویای ایستگاههای بی آر تی را به سرانجام برسانیم رفته رفته به دلیل بی توجهی رانندگان و استفاده نکردن آنها از این سیستم یا صدای کوتاه و خرابی آن به فراموشی سپرده شد .  از او در مورد وضعیت ایستگاه بی آر تی خانه ریاضی میپرسم؟ میگوید: قبلا در این منطقه قبرستانی وجود داشته و از اینرو خاک آن سست است و متاسفانه زیرسازی لازم در آن انجام نشده و به همین دلیل خاک در ایستگاهها نشست میکند حتی جدول پایین آمده و فرورفتگیهایی در ایستگاهها به وجود آمده است. از اینرو راننده نمی تواند در نزدیکی سکو اتوبوس را نگه دارد به این اضافه کنید  آینه جلوی اتوبوس و گیر کردن آن به ایستگاه و همسطح نبودن کف اتوبوس و سکو را به صورتی که گاه سکو پایینتر و گاه بالاتر از اتوبوس قرار میگیرد و اینکه بعضا رانندگان اتوبوس را دقیقا در درگاه ایستگاه نگه نمیدارند و در اتوبوس را وسط خیابان باز میکنند با این شرایط نابینایی که از اتوبوس پیاده میشود هر روز با وضعیت جدیدی روبرو میشود همانطور که مدتی قبل از این حادثه آقای میثم امینی که از همکاران ماست نیز به دلیل کافی نبودن فاصله بین سکو و اتوبوس ،نه می توانسته روی زمین بایستد و دوباره پایش را بلند کند و نه مستقیما وارد اتوبوس شود و به همین علت دچار شکستگی پا میشود.در حال حاضر چهار تشکل انجمن موج نور ،انجمن روشنبین ،جامعه اسلامی و کانون نصر در زمینه پیگیری این حادثه با هم کار میکنیم  بعلاوه از روز حادثه تاحال تحصنهایی به صورت خودجوش توسط نابینایان برپا شده و مسئولان اتوبوسرانی برای توضیح آمده اند حتی مدیرکل بهزیستی استان و مسئولان بهزیستی فلاورجان نیز برای عرض تسلیت به خانه ایزدی رفته اند اما از بهزیستی جز پیام تسلیت چیزی ندیده ایم اما سوال اصلی ما از تشکلها این است که در وقایع مشابهی که اتفاق افتاد که شاخص آن حادثه ای بود که برای هما بدر در متروی تهران رخ داد که در نتیجه پیگیریهای نابینایان ماموران ایستگاههای مترو تهران موظف شدند نابینایانی را که به تنهایی از مترو استفاده میکنند همراهی کنند "که البته تداوم و کیفیت این کار در هر ایستگاه به مسافران نابینایی که از آن استفاده میکنند بستگی دارد "تا حوادثی که در ماههای اخیر در ورامین و چاه بهار رخ داد که منجر به صدمات جسمی شد تا  حادثه اخیر در ایستگاه بی آر تی اصفهان که متاسفانه بسیار تلخ رقم خورد نقش تشکلهای خود استان و تشکلهای نابینایی در استانهای دیگر چیست؟ رئیس هیئت مدیره انجمن موج نور پاسخ میدهد: به نظرم شورای مرکزی تشکلهای نابینایان خوب کار نمیکند در اکثر کشورهای دنیا شورای مرکزی هم به تشکلها خط می دهد و هم در زمینه کارهای کشوری فعالیت میکند و تشکلهای استانی نمیتوانند به صورت جداگانه با انجمنهای بین المللی ارتباط بگیرند و اگر چنین حوادثی رخ دهد هر کس راه خود را میرود یعنی جایی نیست که به انجمنهای دیگر بگوید الان این کار را باید انجام داد. همه ما میخواهیم یک هدف را دنبال کنیم اما هر کسی راهی میرود حتی در جلسه ای که با شورای شهر داشتیم یکی دو نفری که تازه به جمع ما اضافه شده بودند چیزی متفاوت میگفتند به نظرم اگر همه ما بتوانیم یک حرف بزنیم شاید موثر باشد چون متاسفانه مسئولان ما خیلی دغدغه معلولان را ندارند و ریشه این مشکل فرهنگی است ما در همه جا از فرودگاه اماکن مقدسه تاکسی و .. مشکل داریم و صدا و سیما در مورد شرایط معلولان اطلاعرسانی نمیکند . اگر همه با هم یک حرف را بزنیم میتوان اطمینان داشت که به نتیجه میرسیم. اما در شرایط حاضر با چند صدایی کار خراب می شود الان نیز در این اتفاق باید همه با هم مناسب سازی اتوبوسرانی را مطالبه کنیم. و اینکه راننده تا پیاده شدن فرد نابینا توقف داشته و اتوبوسها به سیستم گویا مجهز  شوند اما مسئولان اتوبوسرانی اصفهان میگویند رانندگان را در مورد رفتار با نابینایان آموزش داده اند ولی رفاهی معتقد است با رانندگان زیادی بعد از این قضیه ارتباط داشته  و آنها گفته اند ما نمیدانیم وقتی نابینایی سوار اتوبوس میشود باید چه کار کنیم ما سالهاست به اتوبوسرانی و جاهای دیگر پیشنهاد داده ایم که اگر خواستید آموزش بدهید ما این کار را به صورت رایگان انجام میدهیم اما از ما دعوت نشده است. .

 

فایل صوتی گفتگو با آقای رفاهی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *