شناسه خبر: 18615 منتشر شده در مورخ: 1398/6/25 ساعت: 11:10 گروه: اجتماعی  
انتخاب واحد با طعم اضطراب

انتخاب واحد با طعم اضطراب

مشکلاتی که هیچ وقت تمام نمیشود و همیشه تکراریست؛ قبل از شروع هر ترم چه مهر باشد چه بهمن اضطراب و دلشوره، آغاز ترم جدید را بر کام دانشجویانی که همه امیدشان برای آینده تحصیل، ارتقا و رشد علمی است؛ تلخ میکند.

به گزارش ایران سپید مشکلاتی که هیچ وقت تمام نمیشود و همیشه تکراریست؛ قبل از شروع هر ترم چه مهر باشد چه بهمن اضطراب و دلشوره، آغاز ترم جدید را بر کام دانشجویانی که همه امیدشان برای آینده تحصیل، ارتقا و رشد علمی است تلخ میکند. چند سال قبل سازمان بهزیستی تفاهم نامه ای را با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد کرد تا کام دانشجویان را شیرین و رابطه مالی دانشگاه با دانشجو را قطع کند.

با این خبر دانشجویان بسیاری برای رهایی از پرداختی مستقیم شهریه دانشگاه و ماه ها در انتظار ماندن برای دریافت آن از بهزیستی به دانشگاه آزاد روی آوردند تا با خیال آسوده مقاطع تحصیلی را پشت سر گذارند. اما این تازه اول ماجراست با شروع ترم مهر ماه سیل تماسهای و پیامکها بود که به ایران سپید منتقل میشود و همان ماجرای همیشگی. دانشجویان به علت بدهکاری نمیتوانند انتخاب واحد کنند.

در این رابطه محمدرضا رضایی دانشجوی 26 ساله دانشگاه آزاد تهران مرکز که دل پری هم از این بیگرو ببندهای دانشگاه دارد، میگوید: « پدرم فوت شده و حامی مالی ندارم، روزگارم را با مستمری 170 هزار تومانی بهزیستی سپری میکنم تمام امیدم به درس و دانشگاه است تا فارغ التحصیل شوم و بتواند تازه اگر بتوانم کاری برای خود دست و پا کنم و زندگی مشترکی را آغاز نمایم اما با آغاز هر ترم دانشگاه گوشت و پوستمان می لرزد که این بار با چه مشکلی رو به رو میشویم.

زمان انتخاب واحد فرا رسیده و بهزیستی بدهکار دانشگاه است و سایت انتخاب واحد را برای دانشجویان بدهکار بسته است به هر جا که زنگ زدم دستم به جایی بند نشد و در آخر گفتند باید خودت شهریه را پرداخت کنی. با کلی رو زدن به دوست و آشنا مبلغی را قرض کرده و به حساب دانشگاه واریز کردم تا سایت را برایم باز کنند.

حال چگونه با مستمری اندکی که حتی کفاف هزینه های تردد به دانشگاه هم نمیدهد قرض ام را به مردم پس دهم. مگر من مددجوی بهزیستی نیستم چرا هر ترم این مشکل تکراری گریبان ما دانشجویان را میگیرد.» خانم مولایی دانشجوی دکتری دانشگاه یادگار امام تهران نیز از بدهی 22 میلیونی اش به دانشگاه گله میکند، میگوید: «از این مبلغ 12 میلیون سهم بهزیستی است که هنوز بعد سه ترم حتی یک ریال هم به دانشگاه واریز نکرده است. با کلی خواهش و درخواست از مدیران دانشگاه اجازه انتخاب واحد را برای این ترم دادند اما چرا هر ترم باید انقدر دلهره داشته باشیم.»

آقای بلوچی دانشجوی جسمی _ حرکتی دانشگاه آزاد تهران مرکز هم از پرداخت 7 میلیون به دانشگاه برایمان میگوید: «هر ترم این ناهماهنگی ها گریبان گیر دانشجویان میشود. به بهزیستی شهر ری زنگ میزنیم میگویند دست ما نیست با بهزیستی کل تماس بگیرید.

آنجا هم میگویند فعلاً خودت پرداخت کند بعد ما پولت را پس میدهیم. آخر از کجا؟! هر ترم مجبور شدم پول قرض کرده تا در انتخاب واحد یا امتحاناتم مشکلی رخ ندهد. وقتی به سراغ مسئولان بهزیستی میروم میگویند: «اسم شما برای پرداخت شهریه رد شده و چک آن نوشته شده است پس ما نمیتوانیم به شما پول دهیم» به دانشگاه هم مراجعه کردم میگویند: «هنوز که پولی در حساب دانشجویی شما واریز نشده است». حال تکلیف این پولهایی که پرداخت کردم چه میشود؟ چه کسی پاسخگوست؟.

مشکلات دانشجویان معلول را حل کردیم نگران نباشید

انتقادهای بسیاری به دفتر روزنامه منتقل شده است که به علت کمبود فضا تعدادی از آن را برایتان درج کردیم با توجه به مشکلات پیش آمده ما نیز پیگیر موضوع شدیم و با یکی از مسئولان امور دانشجویی بهزیستی به گفتگو پرداختیم. علی همتی، دبیر ستاد امور دانشجویان سازمان بهزیستی در مورد مشکلات ایجاد شده برای برخی از دانشجویان در انتخاب واحد ترم مهرماه به ایران سپید گفت: «تفاهمنامه سازمان بهزیستی با دانشگاه آزاد اسلامی همچنان معتبر است.

برای سال جدید هم شیوه نامه اجرایی نوشته شده است و تا چند روز آینده ابلاغ میشود.» وی با اشاره به مشکلات درون دانشگاهی که گاهی مشکلاتی را برای دانشجویان معلول ایجاد میکند، افزود: «برخی بروکراسیهای اداری و مالی در دانشگاه ها بعضاً سنگهایی را پیش پای دانشجویان ما قرار میدهد که ما برای هموار کردن آن باید جلساتی را با مدیران آن واحدهای آموزشی داشته باشیم تا مشکلات مرتفع گردد.

حل شدن این قبیل مشکلات شاید چند روز یا چند هفته طول بکشد تا بهزیستی با دانشگاه به توافق رسد و در این زمان دل نگرانی هایی بابت ثبت نام جدید در دانشگاه یا انتخاب واحد برای ترم بالاتر گریبان دانشجویان را میگیرد. باید بگویم بهزیستی به محض اطلاع از مشکل دانشجویان دست به کار میشود و برای حل آن اقدام میکند پس دانشجویان معلول نگران نباشند.» همتی با بیان آنکه در این چند هفته مشکلاتی در دانشگاه آزاد واحد مشهد، خرمآباد و تهران مرکز ایجاد شده بود بیان کرد: «گزارشاتی از سوی بهزیستی های استان دریافت کردیم مبنی بر مشکلاتی در این دانشگاه ها که با گفتگو و البته پرداخت مبلغی به دانشگاه ها مشکل را حل کردیم تا دانشجویان برای اول مهرماه مشکلات ثبت نام و انتخاب واحد نداشته باشند.»

همتی در خصوص ارائه معرفی نامه از سازمان بهزیستی به دانشجویان هم گفت: « دانشجویان معلولی که ابتدای ثبت نام در دانشگاه از بهزیستی معرفینامه دریافت کرده و به واحد دانشگاهی ارائه کردند تا پایان تحصیل در آن مقطع نیازی به معرفی نامه مجدد از سوی بهزیستی ندارند. معرفینامه فقط برای  دانشجویان جدید الورود صادر میشود. این دسته از دانشجویان اگر مشکلی برای دریافت معرفینامه دارند میتوانند با بهزیستی کل کشور دفتر فرهنگی تماس گرفته تا ما مشکلاتشان را بررسی کنیم.» وی با بیان انکه شهریه بهمن ماه سال 97 هنوز پرداخت نشده است بیان کرد: « حساب مالی فی مابین بهزیستی و دانشگاه آزاد وجود دارد و دانشگاه میداند ما پول را پرداخت میکنیم و دانشجویان نباید به خاطر شهریه بهمن ماه در ترم جدید دچار مشکل شوند.»

دبیر ستاد امور دانشجویان سازمان بهزیستی در خصوص استفاده فرزندان افراد دارای معلولیت از تسهیلات دانشجویان گفت: «با توجه به محدودیت منابع سازمان بهزیستی در این بخش فعلاً در مرحله ارزیابی هستیم. باید بررسی شود با اجرای این خدمت به فرزندان معلولان چه تعداد دانشجو به آمار  دانشجویان بهزیستی افزوده میشود و چه بار مالی برای بهزیستی ایجاد میکند. بعد از شناسایی وآمارگیری مرحله به مرحله در مورد این موضوع پیش میرویم.

البته ناگفته نماند این خدمت شامل همه معلولان سازمان نمیشود و فقط برای  برای فرزندان افراد دارای معلولیتی است که مستمریبگیر بهزیستی هستند و از نظر مالی بضاعت و توانایی پرداخت هزینه تحصیل فرزندشان را ندارند.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *