شناسه خبر: 18486 منتشر شده در مورخ: 1398/6/10 ساعت: 12:11 گروه: فرهنگی  
مراحل سوگواری

مراحل سوگواری

‌مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه سوگواری چهار مرحله دارد، گفت: با اعلام فوت عزیزان فرد مراحل شوک، پرخاشگری، ناامیدی و پذیرش را تجربه می کند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایسنا: ‌زهرا یوسف نژاد ،اظهار کرد: در علم روانشناسی سوگ یک نوع حالت از دست دادن است که می تواند دلبستگی انسان به شخص، شیء یا شغل دلخواه باشد .

وی با بیان اینکه شدیدترین نوع سوگ در از دست رفتن عزیزان مشاهده می شود، به مرحله نخست بعد از سوگ اشاره کرد و ادامه داد: در این مرحله فرد دچار شوک شده و با بیان جملاتی که دیروز صدایش را شنیدم و‌...‌، واقعیت باورش نمی شود‌.

وی با بیان اینکه مرحله دوم پرخاشگری است، خاطرنشان کرد: فرد در این مرحله دچار پرخاشگری شده و با سوالات متعدد حتی ممکن است اعتقادات خود و دیگران را زیر سوال ببرد .

یوسف نژاد مرحله سوم را ناامیدی و مرحله آخر را پذیرش عنوان کرد و گفت: در اغلب موارد افراد پس از آنکه مطمئن شوند فرد متوفی برگشتی ندارد، دچار افسردگی می شوند‌.

وی با بیان اینکه از زمان سوگواری سه ماه به فرد مهلت داده می شود تا به حالت عادی خود بازگردد، اضافه کرد: اگر در این مدت شدت افسردگی یا تالمات روحی فرد کمتر شد تا شش ماه زمان داده می شود تا فرد حالت طبیعی خود را بازیابد‌.

وی تصریح کرد: اگر با گذشت سه ماه فرد به حالت عادی بازنگشت و دچار اختلال در خواب، افت عملکرد در محل کار، اختلال در روابط خانوادگی و غیره شد، نیاز به مداخله روانشناس یا روانپزشک وجود دارد‌.

این روانشناس اظهار کرد: زمانی که فرد دچار پرخاشگری شده اعضای خانواده با وی بحث نکنند، با او با آرامش رفتار شود و فرد به روش دلخواه خود سوگواری کند .

یوسف نژاد با اشاره به اینکه جلوگیری از سوگواری دلخواه فرد سبب می شود پروسه سوگ طولانی شود، اضافه کرد: اجازه دهیم فرد گریه کند، ضجه بزند و تا زمانی که به خود صدمه جسمی وارد نکرده به شیوه دلخواه خود سوگواری کند‌.

وی یادآور شد: در بسیاری موارد اجازه دیدن فرد از دست رفته داده نمی شود که این دیدگاه غلط است‌.

وی اضافه کرد: حتی اگر بدن متوفی دچار صدمه شده و قابل رویت نیست، اگر خودش تمایل داشت اجازه دهیم فرد عزادار قسمتی از بدن و یا دست متوفی را لمس کند‌.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه درست حل شدن سوگ در افراد بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اگر سوگ پیچیده شود، فرد از نظر روحی آسیب های بیشتری می بیند‌.

یوسف نژاد ادامه داد: به همین دلیل در مراحل سوگ به فرد باید اجازه داده شود تا به روش دلخواه سوگواری کند و همانگونه که خود می خواهد به عزاداری بپردازد تا دچار افسردگی و عوارض آن نشود‌.

وی در همین زمینه آموزش به کودکان با بیان حقایق را توصیه کرد و افزود: اگر فرد از دوران کودکی با حقایق مرگ را درک کند، پذیرش سوگ در مراحل بزرگسالی برای وی به موضوعی حل شده تبدیل می شود‌.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *