اوج هیجان در بازیهای صوتی به کمک فناوری واقعیت مجازیآنها که «بازیهای الکترونیکی» را به شکل جدی و تخصصی دنبال میکنند حتماً میدانند که از زمان پیدایش این بازیها، مسیقی طولانی طی شده تا صدا به عنوان یکی از عناصر فعال، به این گروه از بازیها اضافه شود. |
به گزارش ایران سپید تاریخ این اتفاق گویا به ۱۹۴۷ برمیگردد. از آن موقع چیزی در حدود ربع قرن زمان لازم بود تا یک بازی الکترونیکی به گونه ای طراحی شود که نابینایان هم بتوانند تا حدودی در انجام آن نقش داشته باشند. بازی «Touch Me»، نخستینبار در سال ۱۹۷۴ از سوی کمپانی شناخته شده «Atari» عرضه شد. این بازی به گونه ای طراحی شده بود که نابینایان هم میتوانستند به نوعی در انجام آن مشارکت داشته باشند. از آن پس، توجه طراحان بازیهای الکترونیکی به حوزه نابینایان هم جلب شد. این نهضت به خصوص زمانی به معنای واقعی جان گرفت که پای موتورهای تبدیل متن به گفتار یا TTS به رایانه ها باز شد. در سیستم عاملهای مبتنی بر خط فرمان، با توجه به اینکه کاربر با چیزی به غیر از متن سر و کار نداشت، بازیهایی هم که طراحی میشد همگی دسترسیپذیر بودند و اصولاً نیازی به طراحی بازیهای ویژه نابینایان حس نمیشد. با فراگیر شدن سیستم عاملهای جدیدتر نظیر ویندوز و Mac اما ورق برگشت و بازیها هر روز پیچیده تر شدند و امکان دسترسی نابینایان به آنها کم و کمتر شد. تا مدتها، بازیهای ویژه نابینایان به همان بازیهای متنی خلاصه میشد. همان چیزی که در دسته بندیهای بازیهای الکترونیکی به عنوان Word Games شناخته میشد. اواخر دهه نود یا اوایل قرن بیست و یکم، زمانی بود که نوع دیگری از بازیها هم به داشته های نابینایان در این زمینه افزوده شد و برای کاربران نابینا بازیهایی طراحی شد که از قصه سناریویی خاص برخوردار بودند. بازیهایی که نیازی به گرافیک نداشتند و طراحیشان فقط بر اساس جلوه های صوتی انجام شده بود. روندی که در حال حاضر هم شاهد پیشرفتش هستیم و هر روز خبر انتشار یک بازی جدید با قصه و قابلیتی تازه، دوستاران بازیهای صوتی را به هیجان میآورد.
«Circus Master Revenge»، نام یکی از جدیدترین بازیهایی است که به تازگی برای سیستم عامل IOS منتشر شده است. این بازی که مختصراً با نام CMR شناخته میشود، در رده بازیهای اکشن طبقه بندی میشود و نکته جالب در طراحی آن استفاده از صدای سه بعدی «دالبی»، همزمان با حسگرهای مختلف گوشی است. کاربر برای انجام این بازی لازم است علاوه بر حرکتهای مختلف لمسی، گوشی خود را هم حرکت دهد یا حتی بر روی صندلی بچرخد. این قابلیت با استفاده از حسگر چرخشنما یا ژیروسکوپ طراحی شده است. CRM که با بهره گیری از قابلیت واقعیت مجازی، فصل تازه ای را در بازیهای صوتی ایجاد کرده، به شکل رایگان در فروشگاه نرم افزارهای Apple در اختیار کاربران نابینای Ipad و Iphone قرار گرفته است.