شناسه خبر: 1836 منتشر شده در مورخ: 1392/10/17 ساعت: 13:42 گروه: اجتماعی  
برگزاری نخستین کنگره توانبخشی CBR
معاون امور توانبخشی بهزیستی خبر داد

برگزاری نخستین کنگره توانبخشی CBR

معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی توانبخشی CBR از تاریخ اول تا دوم بهمن ماه در بابلسر خبر داد و گفت: 75 درصد از روستاها تحت پوشش طرح CBR هستند

یحیی سخنگویی در نشست خبری اعلام برگزاری اولین کنگره بین المللی توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) با اشاره به اینکه این طرح از سال 71 در کشور آغاز شده است، اظهار کرد: این طرح از سال 74 در شش استان با آموزش کارشناسان همراه بوده و در سال 80 به عنوان یک طرح ملی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: تا سال 92، 75 درصد روستاییان کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و طی سال های اخیر 304 هزار معلول به واسطه این طرح شناسایی شده اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه جمعیت روستاییان در کشور به 14 میلیون نفر می رسد، خاطر نشان کرد: تعداد افراد شناسایی شده در 31 استان و 331 شهرستان کشور مورد شناسایی قرار گرفته اند و از 304 هزار فرد شناسایی شده، 210 هزار نفر در حال دریافت خدمت هستند.

سخنگویی از افزایش 100 درصدی بودجه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در سال جاری خبر داد و گفت: با رشد بودجه مورد نظر، اعتبار این طرح به 11 میلیارد تومان رسیده است؛ به همین دلیل قصد داریم بعد از روستاهایی که تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند، طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه را به شهرهای زیر 50 هزار نفر نیز تسری دهیم.

به گفته وی، در این کنگره از کشورهای توانمند در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) از جمله مسئولان WHO درسوئیس ، IOF در ایتالیا و نمایندگان هندوستان ، مالدیو، مالزی ، افغانستان ، تاجیکستان و پاکستان دعوت به عمل آمده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح، خدمات توانبخشی به مناطق محروم برده شده است، گفت: یکی از اهداف این طرح، آموزش خانواده های معلولان در جهت فعالیت های اجتماعی، امرار معاش و توانمندسازی آنهاست.

وی افزود: افرادی که در خانواده بر اساس این طرح آموزش گرفته اند، به تعداد 130 هزار نفر می رسند که از خدمات توانبخشی در منزل استفاده می کنند.

سخنگویی با اشاره به اینکه 41 هزار و 800 نفر نیز در این طرح از خدمات خارج از خانواده بهره مند می شوند، اظهار کرد: علاوه بر آمار اشاره شده، 38 هزار نفر به مراکز تخصصی ارجاع داده شده، برای 20 هزار نفر وسایل مورد نیاز تهیه شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: حمایت های شغلی برای افراد تحت پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه به 2303 نفر می رسد، علاوه بر این به 65 هزار و 500 نفر کمک مالی و موردی ارائه شده و نیز 1500 نفر منزل هایشان مناسب سازی و 85 هزار نفر نیز از خدمات آگاه سازی بهره مند شده اند.

وی با تاکید بر اینکه نیازها و شرایط جامعه در زمان های مختلف متفاوت است، عنوان کرد: تا سال گذشته 10 درصد از افراد جامعه را معلولان تشکیل می دادند اما امسال بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ، 15 درصد افراد جامعه را معلولان شامل می شوند که بر اساس این رقم، بیش از یک میلیارد معلول در سطح دنیا زندگی می کنند.

سخنگویی افزود: بر اساس شرایط سازمان بهداشت جهانی، همه افرادی که پا به سن گذاشته و مشکلات بینایی و شنوایی پیدا می کنند، در ردیف معلولان قرار می گیرند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی، خاطر نشان کرد: بخشی از معلولان دارای بیماری روانی مزمن هستند، اما آنهایی که دارای بیماری حاد بوده و یا قابلیت خوب شدن دارند، تحت پوشش این سازمان قرار ندارند.

وی با اعلام اینکه میزان افراد مجهول الهویه در تهران، قم و مشهد نسبت به سالیان گذشته افزایش یافته، گفت: امسال نیز 800 فرد معلول مجهول الهویه در تهران شناسایی شده که باید برای آنها علی رغم اینکه اعتباربخشی های لازم صورت نگرفته، برنامه های لازم را مد نظر قرار دهیم.

سخنگویی با اشاره به اینکه معلولان ذهنی به طور حتم از جمله افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، اظهار کرد: قطعا برای افزایش سطح خدمات به معلولان ذهنی تلاش می کنیم و حتی اگر نتوانیم به آنها ویلچر خارجی ارائه کنیم، قطعا به آنها ویلچر ایرانی را خواهیم داد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی همچنین به پایش معلولان مستمری بگیر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر اساس این پایش، مشخص شد که عده ای از افراد معلول که فوت کرده اند، همچنان در حال دریافت مستمری هستند و عده ای نیز که دارای معلولیت خفیف بوده اند، جزو مستمری بگیران لحاظ شده بودند که با اجرای این طرح، مستمری آنها قطع شد.

وی با بیان اینکه اولویت سازمان بهزیستی، معلولان شدید و خیلی شدید است، گفت: عده ای از معلولان همچنین از دو سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مستمری دریافت می کردند که با پایش طرح معلولان مستمری بگیر و بر اساس کد ملی شان، یکی از این دو نهاد که همزمان به پرداخت مستمری برای آنها اقدام می کرد، اعتبارات مورد نظر را حذف کرد.

سخنگویی با بیان اینکه هم اکنون پلاک ویژه برای تردد معلولان شدید، خیلی شدید و نابینا ارائه می شود، گفت: با داشتن کارت معلولیت و نیز ارائه معرفی نامه به راهنمایی و رانندگی، افراد معلول می توانند پلاک ویژه دریافت کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی همچنین به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و وضع فعلی آن اشاره و بیان کرد: قطعا با تصویب اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، بیش از 70 درصد مشکلات کلیه معلولان در سطح کشور برطرف خواهد شد و این طرح همچنان در حال پیگیری در کمیسیون اجتماعی است.

وی در ادامه این نشست در مورد اهداف برگزاری طرح CBR، اظهار کرد: این طرح با هدف آگاه سازی و ارتقای اطلاعات خانواده ها در استان ها و شهرستان های کشور برگزار می شود و دومین هدف آن، حساس سازی جامعه نسبت به مسائلی است که امکان خطرساز شدن را دارد.

سخنگویی افزود: در طرح CBR به دنبال شناسایی درست و ارجاع به موقع هستیم، تا بتوانیم از اتلاف حداکثری وقت جلوگیری کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *