شناسه خبر: 18313 منتشر شده در مورخ: 1398/5/27 ساعت: 10:45 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 27 مرداد 1398

روزنامه یکشنبه 27 مرداد 1398

۴۸۳ هزار معلول زیر پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه - ظریف در حمله چندان ظریف نیست - چرا مردم ایران به تولید ملی بیتوجهند؟ - توزیع بیش از ۲ هزار ماسک در مناطق درگیر توفان شن - دُریافت - اشکریزان روی قله - پیرزن مهربان به دست شوهرش کشته شد - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 27 مرداد 1398

16 ذی الحجه 1440

18 آگوست 2019

سال بیست و سوم شماره 6211

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

۴۸۳ هزار معلول زیر پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه 2

ظریف در حمله چندان ظریف نیست 4

چرا مردم ایران به تولید ملی بیتوجهند؟ 5

توزیع بیش از ۲ هزار ماسک در مناطق درگیر توفان شن 8

دُریافت 10

اشکریزان روی قله  14

پیرزن مهربان به دست شوهرش کشته شد 18

اطلاعرسانی

.............ویژه

* ۴۸۳ هزار معلول زیر پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه: مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح خدمات مالی خرد از جمله طرحهای جدیدی است که در قالب برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در سال جاری در مناطق روستایی کشور اجرا میشود. محمدرضا شهبازی افزود: در این طرح کانونهای ۲۵ نفره از افراد دارای معلولیت ساکن در مناطق روستایی تشکیل میشود و مبلغ ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر کانون اختصاص مییابد. وی هدف از اجرای طرح خدمات مالی خرد را بهبود وضعیت معیشتی، اشتغالزایی روستایی، توانمندسازی روانی و اجتماعی، جامعه پذیری و ارتقای اعتماد به نفس معلولان عنوان کرد. مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی افزود: طرح خدمات مالی خرد در ۱۰ استان اجرا و حدود ۱۰۰ کانون مالی خرد در کشور تشکیل شده است و در سایر استانها از جمله بوشهر، تا پایان سال جاری و در هر شهرستان یک کانون تشکیل میشود.

* رئیس گروه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی بی آر) گفت: ورزش فراگیر معلولان روستایی از جمله طرحهای جدید در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه است که به هر فرد دارای معلولیت در سطح روستا معادل ۱ میلیون تومان لباس و وسایل و تجهیزات ورزشی اعطا میشود. محسن ایروانی افزود: طرح ورزش فراگیر معلولان روستایی شامل سه مرحله است که در مرحله اول ظرفیتسازی و شبکه سازی انجام میشود بر این اساس تسهیلگران سی بی آر آموزشهای لازم را فرا میگیرند و در مرحله بعد به مدت سه ماه افراد دارای معلولیت را آموزش و تمرین میدهند و در پایان جشنواره ای به صورت رقابتی بین معلولان در رشته های مشخص برگزار میشود. وی گفت: این طرح ابتدا در استانهای هرمزگان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و در آینده نزدیک در سایر استانها  اجرا میشود.

.............سیاسی

* ظریف در حمله چندان ظریف نیست. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در صفحه رسمی توییتر خود خطاب به مخالفان و منتقدان محمدجواد ظریف نوشت: «ظریف تا کنون در مواجهه با دروغها و تخریبهای سازمان یافته به سکوت یا دفاع حد اقلی اکتفا کرده است. هشدار: او جز عزت برای ایران اسلامی نمیخواهد. کاری نکنید مجبور شود به جای دفاع صرف، به موانع داخلی تحقق سیاست خارجی عزتمند هم حمله کند. بدانید او هنگام حمله چندان هم ظریف نیست.» * محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: فعلاً در آرایش سیاسی کشور جریان سوم مطرح نیست، نو اصلاحطلبی و نو اصولگرایی هم بیشتر نوعی چانه زنی داخل جریان است؛ وگرنه خود آنها در اندازه تعیین مانیفست جداگانه و برنامه مستقل نیستند. تقریباً حضور و فعالیت دو جریان سیاسی اصلی در اغلب کشورهای دنیا پذیرفته شده است.

 

..............گزارش روز

* چرا مردم ایران به تولید ملی بیتوجهند؟ تقویت تولید در ایران از مسیر افزایش اعتماد عمومی به تولید کننده و پیشبینی پذیر شدن اقتصاد میگذرد. مسعود دانشمند، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی با اعلام این مطلب افزود: اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مهمترین داراییهای یک سیستم تلقی می شوند. اگر کالایی در ایران دارای سرمایه اجتماعی شود، در حقیقت تولید ایرانی چنین سرمایه ای را از آن خود کرده است و در نتیجه ضرورت دارد تولید کنندگان به دنبال ایجاد اطمینان عمومی بروند و از کم کاری یا کم فروشی در کالا و خدمات پرهیز نمایند. وی به سابقه تاریخی تولید در ایران اشاره کرد و گفت: متأسفانه مشکلات اقتصادی سبب شده است نگهداری کیفیت کاری دشوار شود. طبیعی است وقتی عمر برندها کوتاه باشد، خدمات پس از فروش نیز عمری کوتاه پیدا میکنند و به هر روی کارخانه ای که دیگر وجود ندارد، طبیعتاً سرویسی به خریداران خود بابت نگهداری وسایل ارائه نمیدهد. از سوی دیگر، به مرور زمان تولید کنندگانی هستند که بدون توجه به اهمیت نگهداری بازار و حفظ رضایت مشتری، در مواجهه با شوکهای تورمی هم قیمت را بالا میبرند و هم کیفیت را کاهش میدهند. به گفته وی، همین مسئله خود عاملی برای بی اعتمادی به تولید ملی در افکار عمومی محسوب میشود. وی تأکید کرد: پیشبینی ناپذیر بودن اقتصاد ایران به دلیل بروز شوکهای تورمی و همچنین بحران محیط کسب و کار باید جدی گرفته شود. در این صورت اگر کالا یا خدمتی متناسب با استانداردهای مورد نظر جامعه، تولید شود، با استقبال مردم رو به رو خواهد شد. وی گفت: تولید ایرانی در این سالها با مشکلات متعددی رو به رو شده است. عمر کوتاه واحدهای تولیدی از یک سو و همچنین برخورد قهری با تولید کننده از سوی دیگر سبب شده است این مشکلات حل نشود. در نتیجه، کم کم این کالای ایرانی است که به اولویت خرید ایرانیان بدل نشده است. وی با تأکید بر اینکه تبیین ضرورت حمایت از تولید برای مردم بسیار با اهمیت است، ادامه داد: مردم در صورتی این موضوع را میپذیرند که مطمئن باشند مواهب این حمایت به خودشان و فرزندانشان باز میگردد؛ به عنوان مثال بدانند ایجاد شغل از آسیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری پیشگیری میکند؛ اما هنوز عزم لازم برای حمایت از تولید ایرانی دیده نمیشود. مسعود دانشمند گفت: در این مسیر اگر دولت نیز با ارائه آمار و ارقام دقیق و جلب اطمینان مردم فعالیت کند، میتواند از سرمایه اجتماعی خویش برای مثبتتر شدن نگرش مردم به تولید ملی استفاده کند. در حقیقت ارزش و احترام تولید ملی باید همپایه ارزش و اعتبار پول ملی باشد و هرچه موقعیت تولید ملی ارتقا یابد، موقعیت پول ملی نیز ارتقا خواهد یافت؛ بیتردید بیان دقیق این ارتباط خود زمینه را برای تشدید حمایت مردم از تولید ایرانی فراهم خواهد کرد. وی فرهنگ تولید را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته فراموش نکنیم که تولید کننده نیز باید در بزنگاه حساس، حمایت از مصرف کننده داخلی را مد نظر قرار دهد.

.........بهداشت و سلامت

* توزیع بیش از ۲ هزار ماسک در مناطق درگیر توفان شن: رئیس سازمان امداد و نجات از توزیع بیش از ۲ هزار ماسک در مناطق درگیر توفان شن از 24 مرداد خبر داد. مرتضی سلیمی افزود: ٣ شهرستان (زابل، زهک و نیمروز) متأثر از توفانهای ۱۲۰ روزه شن هستند که برای هر یک از شهروندان ماسک در نظر گرفته شده است.

* علل شیوع "طب دفاعی": معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به علل افزایش یا کاهش شیوع طب دفاعی در جامعه پزشکی گفت: اقدامات مبتنی بر طب دفاعی، اقدامات تشخیصی یا درمانی هستند که یا برای بیمار لازم نیستند یا بهترین انتخاب تشخیصی یا درمانی برای بیمار محسوب نمیشوند، اما برای پیشگیری و برائت از شکایت احتمالی از ارائه کننده خدمت انجام میشوند. دکتر حریرچی با بیان اینکه اقدامات مبتنی بر طب دفاعی با افزایش شکایات از جامعه پزشکی یا تصور و احتمال بروز شکایت، شیوع پیدا میکنند، افزود: طب دفاعی در بعضی کشورها که اجرای راهنماهای بالینی و نظام ارجاع در آنها نهادینه نشده، شیوع بیشتری دارد. حریرچی ادامه داد: اقدامات غیر ضروری طب دفاعی مانند بستری غیر لازم، هم هزینه بیمار را افزایش میدهند و هم روند تشخیص و درمان را طولانی میکنند و موجب اتلاف و هدررفت منابع بیمار، بیمه ها و دولت میشوند. نوع دیگری از بروز طب دفاعی، خودداری از پذیرش بیماران پیچیده و پر خطر و ارجاع بیمار به پزشک دیگر یا شهر دیگر به دلیل احتمال شکایت و در نتیجه محرومیت بیمار از درمان یا تأخیر در دریافت درمان است. معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه تقویت ارتباط بیمار و پزشک و افزایش اعتماد متقابل ارائه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات درمانی، بهترین راه جلوگیری از شیوع طب دفاعی است، گفت: حفظ و ارتقای جایگاه اجتماعی پزشکان، تأکید بر اصول اخلاق پزشکی و اصول اخلاق عمومی در کاهش اقدامات مبتنی بر طب دفاعی و کاهش هزینه های درمانی و عوارض و خطرات حاصل از این گونه اقدامات بسیار مفید است.

...............دُریافت

* یکی از مشکلات نشر ما، شکایت صاحبان آثار پرفروش از ناشرانی است که کتابهای آنها را دوباره و به اسم یک مترجم ناشناس منتشر میکنند. پیمان خاکسار، مترجمی که «عامه پسند» چارلز بوکوفسکی، «اتحادیه ابلهان» جان کندی تول و «جزء از کل» استیو تولتز را ترجمه کرده، درباره این موضوع در اینستاگرام نوشته: "میتوانم صدای ناشر را بشنوم که به تایپیست میگوید: خودت یه جوری جمله ها رو عوض کن که نتونن شکایت کنن. این هم حکایت ماست... یکی از «جزء از کل»ها را ورق زدم و دیدم اسم مترجم روی جلد، با اسمی که در شناسنامه صفحه اول کتاب نوشته شده فرق دارد. متنش را هم چند سطر خواندم و احساس کردم یک روانی مست افتاده به جان جملات و تا توانسته با مشت و لگد اوراقشان کرده. روی جلد یکی از «اتحادیه ابلهان»ها نام خانوادگی نویسنده نیامده: «نوشته جان کندی». مثل اینکه روی جلد «اولیس» بنویسیم نوشته جیمز! ..." خاکسار قبلاً هم نمونه ای از متن یکی از «عامه پسند»ها در اینستاگرام را نشان داده بود که بدخوانی تایپیست از متن او، باعث تبدیل ناسزایی در دیالوگ به یک شخصیت جدید به اسم «ریتو» شده بود.

* هزینه ممیزی کتاب چقدر است؟ «مؤسسه فرهنگی-هنری کارآفرینان فرهنگ و هنر» یکی از زیرمجموعه های وزارت ارشاد است. ارشاد با این مؤسسه قراردادی به مبلغ تا سقف ۴ میلیارد تومان برای سال ۹۷ دارد تا هزینه «تطبیق کتب ارائه شده با ضوابط نشر کتاب در سراسر کشور» یعنی حق الزحمه بررسهای کتاب از طریق این قرارداد پرداخت شود. در قانون بودجه ۹۷ (صفحه ۱۴ از پیوست شماره ۴-بخش اول) مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بررسی کتاب در نظر گرفته شده (+). در فهرست پرداختهای سال ۹۷ وزارت ارشاد (+) ۲۰ مورد پرداخت به این مؤسسه است، جمعاً ۴ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان که شامل عناوین کلی مثل کمک به برگزاری مراسم جشنواره ها و نشستها و مسابقات کتاب، کمک به تبلیغات کتاب، کمک به خرید کتاب برای تقویت کتابخانه ها، کمک به فعالیتهای فرهنگی و هنری در استانها و... یعنی مشخص نیست دقیقاً چه بخشی از این مبلغ برای بررسی کتاب هزینه شده. به هر حال مبلغ همین حدودهاست.

* نیم قرنی است که روز ۱۳ آگوست را به نام چپدستها نامگذاری کرده اند. به جبران همه دورانهایی که چپدستی نفرین شیطان و نشانه ضعف تلقی میشد. (نشانه این امر، هنوز در فرهنگ لغتها مانده. در زبان لاتین sinister هم به معنای چپ است و هم شوم و بدشگون. در فرانسوی gauche هم چپ معنی میدهد هم ناشی. لغت آلمانیِ linkisch به معنی چپدست و آدم ناجور است. در عربی «یسار» هم چپ معنی میدهد  و هم شوم و نامبارک...) امروزه میدانیم که درصد افراد نابغه در میان چپدستها بیشتر است. از جمله بین نویسندگان بزرگ هم چپدستهای زیادی داریم. معروف است که افلاطون و ارسطو چپدست بودند. در مورد نوشتن شکسپیر با دست چپ یا راست، بین محققان بحث است. از بین داستان نویسان جدیدتر، هانس کریستین آندرسن (نویسنده معروف کودکان)، لوییس کارول (خالق «آلیس در سرزمین عجایب»)، اچ. جی. ولز (از پیشگامان ادبیات علمی-تخیلی) و فرانتس کافکا (نویسنده «مسخ») را میدانیم که چپدست بودند. مارک تواین هم اول با راست مینوشت، ولی در دهه ۱۸۹۰ (و بعد از نوشتن «ماجراهای تام سایر و «هاکلبری فین») مفاصل دست راستش دچار نوعی بیماری شد و از آن به بعد با چپ نوشت. * این جهان را چارهای جز فرهنگ نیست: پیامی که بهرام بیضایی در جشن انجمن منتقدان خانه تئاتر مطرح کرده، برخوردار از زبان نقادانه، وزین و فاخری است که همیشه در این هنرمند وجود داشته است. هر جا که فرهنگ غایب است و هر جا که فرهنگ گوشه نشین شده یا نبوده، امورات به دست سایرین عادلانه و خوب نچرخیده است. یعنی آن چیزی که باید، اتفاق نیفتاده است. در واقع شما هر چیز دیگری باشید، اما فرهنگی نباشید، اصلاً ارزشی ندارد و بیضایی همین را گفت.

.............ورزشی

اشکریزان روی قله: سالها در اندیشه بودم و انتظار میکشیدم تا بر فراز جایگاهی قرار گیرم که آرش کمانگیر، ترکش را بر کمر بست و کمان را بر بازو انداخت تا بر بلندای آن بایستد و از جان شیرین و تن نیرومند خویشتن دست بکشد تا مرز ایران و توران و آنچه شأن و منزلت ایرانی است تعیین شود. چه انسانهای والایی که از گذشته بر دامنه سبز و خرم این کوهستان جاوید، به زندگی گله داری پرداختند و با اراده و غیرت، خود را پاورچین پاورچین به قله ای رساندند که از هر گونه تعلقات دوری جویند! مرحوم بهار چقدر زیبا میسراید: ای دیو سپید پای در بند، ای گنبد گیتی ای دماوند. ساعت 8 صبح روز سه شنبه 22 مرداد از شهر رینه، واقع در منطقه ای کوهستانی لاریجان، سوار بر ماشینهای لندرور شدیم. تعداد اعضای گروه 29 نفر بود که در میان آنها 10 نفر از میان نابینایان و کمبینایان حضور داشتند. 5 ماشین لندرور کرایه کردیم تا ما را از رینه، به منطقه ای موسوم به گوسفندسرا که در ارتفاع 3020 متری از سطح دریا قرار دارد، برساند. هوا بسیار خنک و مهآلود بود. وقتی وارد جاده خاکی شدیم، مه آن قدر غلیظ بود که تنها یکی دو متری اطراف را میتوانستیم مشاهده کنیم. وزش خنک باد و باران ریزی که ناشی از رطوبت بالای هوا بود، فضای دل انگیزی ایجاد کرده بود. تپه ها و دره های پیچ در پیچ را پشت سر گذاشتیم و پس از حدود 50 دقیقه و در ساعت 9 صبح، به گوسفندسرا رسیدیم. در اینجا، مسجدی ساخته اند که به نام حضرت ولیعصر (عج) نامگذاری شده است و مردم آنجا را حسینیه میخوانند. در این جایگاه، قاطرها ایستاده اند تا کوله پشتیها و مایحتاج کوهنوردان را به بارگاه سوم که در ارتفاع ۴۲۰۰ متری قرار گرفته، برسانند. از روز قبل، کاظم شمس، رئیس هیأت نابینایان تهران خواسته بود کوله ها را دو تا یکی کنیم تا بار قاطر شوند و بچه ها با کوله های سبکتر، صعود را آغاز کنند. هوا بسیار خنک و تا حدی سرد است و باران ریز گونه هایمان را نوازش میدهد. کوله ها را در گونی انداختیم و بار قاطر کردیم. ساعت 9:45 دقیقه صبح بود که سرقدم گروه، عکاس، فیلم بردار و همنوردان افراد نابینا مشخص شدند و از مسیر جنوبی، صعود به بارگاه سوم را آغاز کردیم. هوا هنوز مهآلود است که در حال ارتفاع گرفتن هستیم. هرچه بالاتر میرویم، از میزان مه کاسته میشود و خورشید هر از چندگاه نمایان میشود. قله دماوند به خاطر مهآلود بودن هوا در بالادست مشخص نیست. ساعت 11:30 دقیقه به ارتفاع 3430 متری رسیده ایم و برای استراحت و خوردن تنقلات توقف میکنیم. برای اینکه همهوایی بهتر صورت گیرد، آرام آرام حرکت میکنیم. عقربه های ساعت که به 13:20 دقیقه ظهر میرسد، ارتفاعسنج نقطه 3880 متری را نشان میدهد. استاد رفیعی، سرپرست گروه میگوید: اصلاً انتظار نداشتم بچه ها با این توان و قدمهای منظم به این شکل پیش بیاییند. این نتیجه برنامه ریزی و صعودهای قبلی است. مسیر را هرچه بیشتر ادامه میدهیم، از فشار و تراکم اکسیژن موجود در هوا کاسته میشود. کم کم علائم سردرد و سرگیجه در میان برخی اعضای گروه به چشم میخورد. در نهایت ساعت 15 بعد از ظهر است که به بارگاه سوم دماوند در ارتفاع 4200 متری میرسیم. وزش باد سرد و رگبار موقت باران به استقبالمان میآید و همگی علیرغم خستگی راه، سرشار از شوق صعود هستیم. روزی که ما آنجا بودیم وسط هفته بود و کمتر از ایام تعطیل کوهنوردان رفت و آمد داشتند و با توجه به هماهنگیهایی که از قبل با فدراسیون کوهنوردی داشتیم، 29 تخت برای اسکان به ما دادند. مساحت بارگاه سوم دماوند 460 متر مربع است و 200 نفر ظرفیت دارد. ابتدا قرار بود دو شب آنجا بخوابیم و روز پنجشنبه 24 مرداد، بام ایران را صعود کنیم. اما با تصمیم دکتر شمس و استاد رفیعی و با توجه به شرایط نه چندان مناسب بارگاه سوم، برنامه صعود به روز چهارشنبه موکول شد. «ادامه دارد.»

...............حوادث

* پیرزن مهربان به دست شوهرش کشته شد: نگرانی بیش از حد زن سالخورده برای سلامتی همسرش، عامل قتل وی شد. ساعت 7 عصر چهارشنبه 23 مرداد مأموران کلانتری 118 ستارخان در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت از قتل زن 69 ساله ای خبر دادند. به دنبال اعلام این خبر، بازپرس جنایی و تیم تحقیق راهی محل جنایت شدند. با ورود به خانه آنها با جسد زن میانسال در حالی مواجه شدند که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود. در صحنه جنایت، پیرمرد 78 ساله ای که همسرش بود به قتل اعتراف کرد و گفت: با همسرم همیشه اختلاف داشتیم، اما از وقتی پیر و بیمار شده بودم، مدام نگران من بود و میگفت باید مراقب سلامتیت باشی. دائم میگفت این غذا را نخور یا این کار را نکن که برای سلامتیت ضرر دارد؛ اما این رفتارش بیشتر مرا عصبانی میکرد. روز حادثه هم سر همین مسأله با هم درگیر شدیم و او دوباره مرا عصبانی کرد. من هم چاقویی از آشپزخانه برداشتم و چند ضربه به او زدم. بعد به طبقه بالا که پسر و عروسم در آن زندگی میکنند رفتم و به آنها گفتم که همسرم را زخمی کرده ام، آنها هم بلافاصله خودشان را به طبقه پایین رسانده و با جسد همسرم مواجه شده و با پلیس تماس گرفتند.

* ساخت کمربند حفاظتی گیاهی، مجازات مرد زمینخوار:

متهمی که به جرم تصرف غیر قانونی زمینهای اشخاص در شهرستان سلماس دستگیر شده بود، از سوی قاضی پرونده به کاشت درخت و توسعه پوشش گیاهی منطقه محکوم شد. قاضی محسن مرادی اوجقاز، رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ سلماس درباره صدور این رأی جایگزین حبس برای فردی که مرتکب بزه تصرف عدوانی اراضی ملی شده، گفت: با توجه به راهبرد پیشگیری از وقوع جرم و کاهش نرخ تکرار جرم، این متهم به درختکاری و افزایش پوشش گیاهی درختی و جنگلی با بذرگیری گونه های بومی منطقه و کاشت آنها در داخل منطقه مکلف شده است.

...........اطلاعرسانی

* بدین وسیله به اطلاع کلیه اعضای بانوان انجمن نابینایان ساکن تهران میرساند که مراسم جشنی به مناسبت عید سعید غدیر خم در روز دوشنبه 4/6/98 از ساعت 16:30 لغایت 19:30 برگزار میگردد. از علاقمندان دعوت به عمل میآید جهت ثبت نام و کسب اطلاع بیشتر با تلفنهای انجمن 60-22560061 تماس حاصل نمایید.

* بدین وسیله به اطلاع میرساند: دومین دوره طرح ملی حفظ تلفنی "طرح مشکوة" ویژه جامعه بهزیستی کشور به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با حمایت سازمان بهزیستی کشور برگزار میشود. به جهت سهولت مخاطبان از آموزش قرآن کریم، این طرح به صورت غیر حضوری (تلفنی) برگزار میگردد. شرکت در این طرح رایگان است و آخرین مهلت ثبت نام تا 29 مرداد 98 و از طریق پایگاه اطلاعرسانی www.isqa.ir میباشد. 02166970775-02166402882

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *