شناسه خبر: 1830 منتشر شده در مورخ: 1392/10/17 ساعت: 11:27 گروه: دانش و فن آوری  
طراحی کفش ویژه جانبازان و معلولان توسط مبتکر ایرانی

طراحی کفش ویژه جانبازان و معلولان توسط مبتکر ایرانی

در این مدل پشت کفش دو زیپ دارد که سرزیپ‌ها با دو فنر به ضامن وصل شده است. بنابراین چنانچه ضامن فشار داده شود، فنر از پاشنه کفش آزاد شده و زیپ‌ها باز می‌شوند.

طراحی کفش ویژه جانبازان و معلولان توسط مبتکر ایرانی

مخترع جوان ایرانی موفق به طراحی کفش ویژه جانبازان و معلولان شد که افراد فاقد دست، دارای مشکل زانو و کمردرد، افراد چاق، مسن و زنان باردار می‌توانند از این کفش به راحتی استفاده کنند.
رویا عیوضی، دانش آموخته کامپیوتر و مخترع این کفش در خصوص انگیزه اولیه طراحی کفش ویژه جانبازان و معلولان گفت: روزی مادرم با دست پر، از خرید برگشت و چون وسایلی را که در دست داشت، شکننده و ریختنی بود، نتوانست آنها را زمین بگذارد؛ بنابراین مجبور شدم که کفش‌های مادرم را از پایش در بیاورم؛ در آن موقع به ذهنم رسید که افراد جانباز که دست نداشته و یا از قسمت بالاتنه مشکل دارند چگونه کفش‌های خود را می‌پوشند!؟
وی با بیان اینکه در کفش ویژه جانبازان و معلولین از سیستم خودکار فشاری استفاده شده است، تصریح کرد: در داخل پاشنه این کفش، یک ضامن تعبیه شده و در دو مدل طراحی شده است.
عیوضی درباره مدلی که از پشت کفش می‌توان آن را پوشید، گفت: در این مدل پشت کفش دو زیپ دارد که سرزیپ‌ها با دو فنر به ضامن وصل شده است. بنابراین چنانچه ضامن فشار داده شود، فنر از پاشنه کفش آزاد شده و زیپ‌ها باز می‌شوند.

کفش ویژه جانبازان و معلولان,کفش ویژه معلولان

وی تصریح کرد: در مدلی که کفش را می‌توان از جلو پوشید، ضامن در پاشنه تعبیه شده اما زیپ و فنر مقابل کفش است و فنرها به سر زیپ نصب هستند که با فشار ضامن، فنر آزاد شده و زیپ باز می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در هر دو مدل، مقابل فنرهای آزاد شده، یک قطعه فلزی یا پلاستیکی نصب است که با برخورد دادن به مانع که می‌تواند دیوار یا پای دیگر باشد، زیپ‌ها بسته می‌شود.

عیوضی افزود: این کفش با مساعدت رییس کوهنوردی جانبازان استان آذربایجان شرقی طراحی شده است. وی که جانباز 75 درصد است، هر دو چشم و دو دست خود را از مچ از دست داده و از این کفش احساس رضایت دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون تعداد محدودی از این کفش‌ها به جمعیت هلال احمر فروخته شده است، افزود: این طرح موفق به کسب تاییدیه بنیاد ملی نخبگان و دریافت اعتبار پژوهشی شده است.

منبع:isna.ir

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *