شناسه خبر: 18158 منتشر شده در مورخ: 1398/5/13 ساعت: 10:44 گروه: بهداشت و سلامت  
دود سیگار مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش می‌دهد

دود سیگار مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش می‌دهد

دود سیگار برخی سویه‌های "استافیلوکوک اورئوسِ"را نسبت به درمان مغاومتر و تهاجمی تر می کند. دود سیگار این باکتری را ماندگارتر، تهاجمی‌تر و نسبت به برخی از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایسنا، استعمال دخانیات عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در سراسر جهان است و مصرف این محصولات از جمله سیگار، عامل مرگ بیش از هفت میلیون نفر در هر سال است.

متخصصان از تاثیر منفی دود سیگار بر سیستم ایمنی در فرآیند دفاع از بدن در برابر عفونت‌ها مطلع هستند اما به تازگی متخصصان دانشگاه "باث" انگلیس یک مطالعه جدید به طور خاص با هدف بررسی اثر دود سیگار بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس صورت داده‌اند.

انگیزه انجام این مطالعه شیوع باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در انسان‌ها و طیف وسیعی از بیماری‌هایی اعلام شده که در بدن انسان ایجاد می‌کند. این باکتری در مجاری بینی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افراد وجود دارد. این پاتوژن می‌تواند باعث عفونت‌های مختلفی از عفونت‌های سطحی پوستی تا عفونت‌های شدید و حتی مرگباری مانند ذات‌الریه یا اِندوکاردیت (التهاب درون‌شامه قلب) شود.

سویه‌هایی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که مقاوم به آنتی بیوتیک هستند، سهم قابل توجهی در بروز بحران بهداشت عمومی مقاومت میکروبی دارند. در این مطالعه شش مورد از این سویه‌های رایج کلونی‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک استافیلوکوکوس اورئوس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این سویه‌ها بر اساس ارتباط بالینی و تنوع ژنتیکی خود انتخاب شده‌اند.

اگر چه همه این سویه‌ها به یک روش به دود سیگار واکنش نشان ندادند اما برخی از آن‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک ریفامپین مقاوم‌تر و هم‌چنین تهاجمی‌تر و پایدارتر شده و تشکیل زیست‌لایه‌هایی (بیوفیلم) دادند.

این میزان از واکنش به حدی بوده که متخصصان را شوکه کرده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد باکتری‌ها در برابر دود سیگار برای سازگاری با شرایط سخت به شکل کلونی‌های کوچک دگرگونه‌ای  (SCVs) در می‌آیند که درمان را برای پزشکان دشوارتر می‌سازند. این امر موجب بروز عفونت‌های مزمن در فرد می‌شود.

تشکیل کلونی‌های کوچک دگرگونه‌ای از طریق تغییر بسیار سریع DNA توسط باکتری‌ها به هنگام قرار گرفتن در معرض دود سیگار انجام می‌شود. این کلونی‌ها بسیار چسبنده، تهاجمی و ماندگار هستند.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، متخصصان امیدوارند این یافته‌ها به کاهش استعمال سیگار، ماده‌ای که بیش از ۴۸۰۰ ترکیب سمی در خود دارد و هم‌چنین افزایش ترک آن توسط افرادی که آن را استعمال می‌کنند، شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *