شناسه خبر: 18055 منتشر شده در مورخ: 1398/5/5 ساعت: 10:46 گروه: اجتماعی  
مشکل اشتغال معلولان همچنان باقی است

مشکل اشتغال معلولان همچنان باقی است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: مشکل اشتغال معلولان همچنان باقی و ضروری است که در سالی که بنام رونق تولید نامگذاری شد از توانمندی آنان بهره برده شود.

به گزارش ایران سپید اصغر فیاض در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه برغم تصویب مجلس برای اختصاص سه درصد ظرفیت و سهمیه جذب دستگاه های اجرایی در قالب قانون حمایت از معلولان این مهم بطور کامل اجرا نمی شود.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان تمایل زیادی نسبت به بکارگیری معلولان ندارند در صورتی که می‌توان گفت، معلولیت در فاصله یک قدمی هر فردی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد : هم اکنون افزون بر پنج هزار معلول تحصیل‌کرده بیکار در مقاطع فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس در استان در جستجوی کار هستند.

وی با بیان اینکه ۱۲۳ هزار نفر معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان ثبت شده‌اند گفت: به ترتیب بیشترین معلولیت مربوط به گروه‌های جسمی‌حرکتی، کم‌توان ذهنی، بیماران اعصاب و روان و در نهایت ناشنوایان و نابینایان است.

فیاض یادآور شد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، یک پنجم جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند و در کشورهای توسعه یافته به غیر از جامعه معلولان جسمی، حرکتی، عقب‌ماندگان ذهنی، نابینایان و ناشنوایان، کسانی که مشکل بیماری داخلی مانند قلب، کلیه و … دارند در زمره معلولان محسوب می‌شوند در حالی‌که در ایران این گونه نیست.

وی با اشاره به شهرستان هایی که بیشترین تعداد معلول را دارند گفت: شهر اصفهان با ۱۴۰ هزار نفر بیشترین معلول را دارد، خمینی‌شهر به دلیل مهاجرپذیر بودن در رتبه دوم، نجف‌آباد و فلاورجان نیز که شهرستان‌های مجاور اصفهان و مهاجرپذیر هستند در رتبه های بعدی قرار دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به مشکلات عدیده ای خانواده های دارای فرزندان معلول افزود: با توجه به اینکه در برخی خانواده ها ۲ تا پنج فرزند معلول وجود دارد آنها برای نگهداری این افراد با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی بیان داشت: براساس آخرین بررسی های صورت گرفته دستکم سه هزار و ۷۰۰ خانوار دارای ۲ تا پنج فرزند معلول در استان سکونت دارند که با هزینه ماهانه ناچیز بهزیستی به سختی امرار معاش می کنند.

اکنون ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی استان ثبت شد که این تعداد یک پنجم آمار معلولان در استان است و پیش بینی می شود که دستکم ۵۰۰ هزار فرد معلول در استان ساکن باشند.

از مجموع معلولان زیر پوشش بهزیستی اصفهان ۲۸ هزار نفر معلول جسمی حرکتی و ۲۳ هزار نفر معلول ذهنی هستند.

در حال حاضر ۶٧ مرکز توانبخشی معلولان ذهنی، ١١ مرکز توانبخشی سالمندان، ١٠ مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن، ١٠ مرکز توانبخشی معلولان جسمی حرکتی، ٨٠ واحد خدمات مددکاری، ۴۶ واحد کلینیک پیراپزشکی، ٢٢ پایگاه CBR و ٣٨ تشکل معلولان به این اقشار خدمت رسانی می کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *