شناسه خبر: 18049 منتشر شده در مورخ: 1398/5/5 ساعت: 10:38 گروه: اجتماعی  
سنگ‌ زیر پای معلولان

سنگ‌ زیر پای معلولان

به گفته مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان ۴۵ هزار معلول در استان شناسایی شده‌اند که هنوز از بسیاری امکانات رفاهی بی‌بهره هستند.

به گزارش ایران سپید معلولان استان نه‌تنها از امکاناتی مانند مبلمان شهری مناسبی که برای آن‌ها طراحی شده باشد بی‌نصیب‌اند، در یافتن شغل نیز مشکل دارند. به گزارش همشهری، یکی از معلولان زاهدانی گفت: نبود مبلمان شهری مناسب ویژه معلولان در زاهدان معضل بزرگی برای ما شده است. به طوری که مجبور هستم برای کوچک‌ترین کاری نیازمند دیگران باشم. ساختمان اداره‌های مختلف زاهدان و همچنین پیاده‌روها و حتی وسایل نقلیه عمومی به هیچ عنوان مناسب معلولان نیست و اصلاً در طراحی آن‌ها به معلولان فکر نشده است.  

«علی ریگی» افزود: مگر نباید فضا و مبلمان شهری طوری طراحی شود که مناسب همه افراد جامعه باشد؟ در هر صورت ما نیز بخشی از این جامعه هستیم و توجه به نیازهای ما نیز ضرورت دارد. حتی برای اشتغال نیز انتخابی نداریم. با این همه ما نیز می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌های خود در اداره‌ها مشغول به کار شویم.  یکی دیگر از معلولان خاش گفت: مبلمان شهری خاش برای تردد معلولان مناسب نیست. ما دسترسی مناسبی به خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و به ویژه تفریحی و ورزشی نداریم. میزان مستمری دریافتی ما با توجه به هزینه‌های بالای توان‌بخشی ناچیز است. خرید وسایل کمک‌توان‌بخشی مانند ویلچر، عصا، واکر و هزینه‌های درمان معلولان نیاز به حمایت بیشتری دارد. ضمن این که بیشتر معلولان اشتغال مناسبی هم ندارند.  

«حمد بهرام‌زهی» افزود: اگرچه قانون تأکید بر شمولیت بیمه‌ای خدمات توان‌بخشی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی دارد، این قانون به درستی رعایت نمی‌شود. این موضوع سبب می‌شود در این شرایط اقتصادی از پس هزینه‌های درمانی و توان‌بخشی خود برنیاییم. تنها بیمه معلولان بیمه سلامت پایه است که بیمارستان‌های دولتی این بیمه را برای عمل‌های جراحی مثل زخم بستر قبول نمی‌کنند و هزینه بیمارستان‌های خصوصی نیز بسیار زیاد است.  

  • ضرورت راه‌اندازی آموزشگاه تعلیم رانندگی ویژه معلولان

عضو هیات مدیره جامعه معلولان سیستان و بلوچستان خواستار راه‌اندازی آموزشگاه تعلیم رانندگی ویژه معلولان در مراکز پرجمعیت استان، تجهیز امکانات فیزیوتراپی‌های مستقر در بهزیستی‌های استان، توزیع به موقع لوازم بهداشتی، مناسب‌سازی محیط اداره‌ها و پرداخت به موقع حق درمان معلولان استان شد.   «ابراهیم خاشی» افزود: عدم تعریف قانون صریح برای حمایت از معلولان سبب شده این افراد با مشکلات زیادی مواجه باشند.  وی افزود: جامعه کنونی باورهای لازم در خصوص کارایی و توانمندی‌های بالقوه معلولان را ندارد که همین امر سبب شده نوعی آشفتگی فکری و نگرشی نسبت به جایگاه معلولان ایجاد شود.  

  • سهمیه استخدامی 

خاشی با بیان این که سازمان‌ها و ارگان‌های کشور آن طور که باید ۳ درصد از سهمیه استخدامی خود را به معلولان اختصاص نداده‌اند، گفت: طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سازمان‌ها و ارگان‌های کشور موظف‌اند ۳ درصد از سهمیه استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهند که این قانون به فراموشی سپرده شده است.  این معلول با اشاره به نبود سازمانی مقتدر برای حمایت از معلولان در کشور افزود: سازمان دولتی‌ای که قانون، وظیفه حمایت از معلولان را به آن محول کرده بهزیستی است؛ اما به صورت جدی به حقوق معلولان کشور رسیدگی نمی‌کند.  خاشی یادآور شد: زیرساخت‌های مبلمان شهری استان متناسب با نیاز معلولان طراحی نشده و مانعی در برابر نقش‌آفرینی و حضور معلولان در جامعه تلقی می‌شود.  

  • معلولان تحت پوشش بهزیستی

مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۱ هزار و ۷۰۰ معلول زیرپوشش بهزیستی استان از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.    «محمدرضا سراوانی» افزود: معلولانی که در سامانه بهزیستی نام‌نویسی کرده‌اند از تمامی خدمات شامل شهریه دانشگاه و هزینه درمان این سازمان بهره‌مند می‌شوند.  وی گفت: ۹ هزار معلول در نوبت مستمری قرار دارند که اقدامات برای ساماندهی این افراد درحال انجام است. هم‌اینک ۷۴۸ مورد ضایعه نخاعی نیز در استان حق پرستاری و کمک‌هزینه لوازم بهداشتی دریافت می‌کنند.  

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به این که نگاه به بهزیستی باید از دیدگاه ترحم به دیدگاه ساختاری و فضاسازی تغییر یابد، افزود: متولی بسیاری از امور معلولان، سازمان بهزیستی نیست و هر ارگانی باید وظیفه خودش را انجام دهد.  وی با بیان این که این سازمان بیش از پیش نیازمند مشارکت و همراهی مردم است، گفت: در حالی که این سازمان نیاز شدید به مشارکت خیران سلامت دارد، در سیستان و بلوچستان تاکنون فرد خیری که در حوزه‌های معلولیت، پیشگیری از اعتیاد و امثال آن سرمایه‌گذاری کند وجود نداشته است.

  • پایین بودن حق مستمری

عضو هیات مدیره جامعه معلولان سیستان و بلوچستان در خصوص وجود برخی مشکلات جامعه معلولان توضیحاتی ارائه داد. وی گفت: حق مستمری کنونی که توسط بهزیستی ارائه می‌شود جواب‌گوی مخارج ماهانه یک معلول نیست و اغلب در ۲ مرحله پرداخت می‌شود.    «ابراهیم خاشی» افزود: در سطح استان هیچ سالن و فضایی برای فعالیت ورزشی معلولان تعریف نشده و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه به موضوع و اهمیت ورزش معلولان توجه بیشتری داشته باشند. خاشی یادآور شد: موانع محیطی تنها عامل جلوگیری از شکوفایی استعداد و توانایی‌های معلولان است و اگر به نخبگان و تحصیل‌کردگان این قشر توجه شود؛ قطعاً می‌توانند ظرفیت کاری و ابتکاری خود را به منصه ظهور برسانند./ همشهری آنلاین

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *