شناسه خبر: 17882 منتشر شده در مورخ: 1398/4/25 ساعت: 10:34 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 25 تیر 1398

روزنامه سه شنبه 25 تیر 1398

نابینایان چشم انتظار پلاک «ژ» - کاهش تعهدات از لجاجت نیست - آزمایشهای ژنتیک برای معلولان رایگان است - ازن، آلاینده تابستانه - و نسیم همچنان صدای ساز پیتر را به گوش ساکنان کوچه های خیابان سنایی میرساند - آغاز چهارمین مرحله اردوی جودوی نابینایان - دختر 7 ساله ام را خفه کردم تا به بهشت برود! - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

سه شنبه 25 تیر 1398

13 ذی القعده 1440

16 جولای 2019

سال بیست و سوم شماره 6184

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

نابینایان چشم انتظار پلاک «ژ» 2

کاهش تعهدات از لجاجت نیست 4

آزمایشهای ژنتیک برای معلولان رایگان است 6

ازن، آلاینده تابستانه 9

و نسیم همچنان صدای ساز پیتر را به گوش ساکنان کوچه های خیابان سنایی میرساند 11

آغاز چهارمین مرحله اردوی جودوی نابینایان 14

دختر 7 ساله ام را خفه کردم تا به بهشت برود! 16

اطلاعرسانی

 

.................ویژه

* نابینایان چشم انتظار پلاک «ژ»: رئیس سازمان بهزیستی کشور از پالایش شرایط ارائه تسهیلات پلاک خودروی معلولان خبر داد و گفت: ارائه این تسهیلات و شرایطی را که برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است، باید بررسی کنیم تا مشخص شود افرادی که در گذشته این پلاکها را دریافت کردند، آیا مستحق بوده اند یا خیر. به گزارش ایران سپید، قبادی دانا در گفتگو با ایران سپید در مورد رفع تبعیض برای نابینایان در گرفتن پلاک خودروی ویژه معلولان گفت: «در مرحله اول باید این تسهیلات و شرایطی را که برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است، پالایش کنیم تا مشخص گردد افرادی که در گذشته این پلاکها را دریافت کردند، آیا مستحق این خدمت بوده اند یا نه!» وی افزود: «افرادی که مستحق این پلاک نبودند، باید پلاک از آنها پس گرفته شود تا ظرفیتی برای دیگر معلولان ایجاد شود.» وی با اشاره به ارائه پلاک «ژ» به معلولان بینایی گفت: «در نشست تخصصی که با نمایندگان NGO های معلولان داشتیم، این موضوع از سوی یکی از حاضران مطرح و مقرر شد معاون توانبخشی شخصاً این موضوع را پیگیر شود.» نفریه، معاون توانبخشی بهزیستی کشور در ادامه و تکمیل صحبتهای قبادی دانا بیان کرد: «در نشستهایی که با مسئولان راهنمایی و رانندگی برگزار شد، در دو بخش به اختلاف نظرهایی برخورد کردیم: اول آنکه معلولانی را که ما به عنوان معلول شدید محاسبه میکنیم، مثل نابینایان، به دلیل  آنکه خودشان نمیتوانند رانندگی کنند، از این تسهیلات محروم شدند و دوم ناشنوایانی که قادر به رانندگی هستند. در خصوص این دو گروه رایزنیها همچنان ادامه دارد. سازمان بهزیستی هیچ محدودیتی را برای ارائه پلاک «ژ» ندارد و به همه معلولان معرفینامه میدهد. در حال حاضر به غیر از نابینایان و ناشنوایان همه افراد میتوانند از این تسهیلات بهرهمند شوند و برای این دو گروه هم رایزنیها تا رسیدن به نتیجه و رفع تبعیض ادامه دارد.»

 

..............سیاسی

* کاهش تعهدات از لجاجت نیست. کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران از روی لجاجت نیست، بلکه برای این است که به دیپلماسی فرصتی داده شود تا طرف مقابل به خودش بیاید و وظایفش را انجام دهد.

* حمیده زرآبادی با نقد عملکرد گروههای سیاسی گفت: به عنوان اولین بانوی راه یافته به مجلس از حوزه انتخابیه قزوین، از زنان سرزمینم سخن میگویم؛ زنانی که سهمشان در دولت صفر است و سخن گفتنشان در تریبون نماز جمعه کراهت دارد و اگر صحبت هم کنند با استقبال و خوشرویی نیست، بلکه با اکراه و اجبار است. زنان باید تمام توان و قدرت خود را صرف کنند تا از هجوم بی اخلاقیها، تهمتها و افتراها در امان باشند و اگر حقیقت داشته باشد، باید گفت وای به حال جامعه ای که از زن به عنوان یک ابزار استفاده شود و واژه سخیف پرستو در آن وجود داشته باشد.

* ابراهیم اصغرزاده گفت: اصلاحطلبان روزهای سختی در پیش دارند. اگر نتوانند با جلب اعتماد و بسیج مردم، قدمی رو به جلو بردارند و رقیب را وادار به عقبنشینی کنند، وارد یک بازی دو سر باخت خواهند شد. مشکل اصلاحطلبان این است که ابتکار عمل ندارند یا اگر دارند آن را در موقعیت نامناسبی به کار میبرند؛ جایی که میتوانند تفاهم کنند قهر میکنند و جایی که نباید کوتاه بیایند، کوتاه میآیند و چک سفید امضا به رقیب میدهند.

* محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه خبری المیادین لبنان گفت: نشست اخیر شورای حکام آژانس انرژی اتمی ثابت کرد که آمریکا در انزوا قرار دارد.

* بر طبق اسناد لو رفته از کیم دارک، سفیر سابق بریتانیا منتشر شده در دیلیمیل روز یکشنبه، ترامپ اصلاً استراتژی در مقابله با ایران بعد از لغو برجام نداشت و فقط برای اینکه حال اوباما و دموکراتها را بگیرد، برجام را لغو کرد.

 

.............گزارش ویژه

* آزمایشهای ژنتیک برای معلولان رایگان است: در روزهای گذشته صحبتهای  معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی در مورد مشاوره های ژنتیک را خواندید. در ادامه این مصاحبه مفصل، مینو رفیعی در مورد افرادی که نیاز به انجام آزمایشهای ژنتیک دارند گفت: «افرادی که میخواهند ازدواج فامیلی داشته باشند و در خانواده هم مشکلی وجود دارد، در مشاوره ژنتیک این مشکل بررسی شده تا جلوی احتمال معلولزایی گرفته شود. دسته بعد افرادی که خودشان دچار معلولیت هستند باید به مشاوره ها مراجعه کنند یا افرادی که در سن بالای 35 سالگی تصمیم به فرزندآوری دارند، مردان بالای 50 سال که میخواهند بچه دار شوند. این گروهها حتماً باید به مشاور مراجعه کنند. مشاوره ژنتیک تعرفه ای حدود 75 هزار تومان دارد که این هزینه برای مددجویان دارای معلولیت که پرونده توانبخشی دارند، رایگان است.» رفیعی در ادامه با اشاره به ارائه تسهیلات به غیر معلولان هم گفت: «افرادی که درآمد متوسطی دارند و توانایی پرداخت مثلاً 10 میلیون تومانی هزینه آزمایشهای ژنتیک را ندارند، سازمان کمکهایی را  برایشان در نظر گرفته است. اما انجام آزمایشهای ژنتیک برای همه معلولان رایگان است. معلولانی که نیازمند انجام آزمایشهای ژنتیک هستند، بعد از مراجعه به مشاور و گذراندن دوره های لازم، به آزمایشگاه طرف قرارداد بهزیستی معرفی میشوند تا به صورت رایگان خدمات را دریافت کنند.» رفیعی در پاسخ به سؤال آخر در مورد روستاهایی که بروز معلولیت در آنها شایع است، گفت: «طی گزارشهای رسیده دریافتیم روستایی در خراسان شمالی 42 نابینا دارد. بعد از مراجعه کارشناسان بهزیستی و انجام آزمایشهای لازم دریافتیم که همه افراد بر اثر ژن خاصی دچار معلولیت بینایی شدند. در این گونه روستاها یک نوع معلولیت مشابه رواج پیدا میکند که علت آن ازدواجهای درون گروهی و فامیلی است. ازدواجهای فامیلی سبب تکثیر ژن معیوب میان خانواده های بسیاری در این روستاها شده است. در این روستا تشخیص جهش ژنتیکی صورت گرفت و آگاهیهای کامل به خانواده ها ارائه شد. با توجه به آماری که سال 96 گرفتیم، فقط یک نوزاد نابینا در این روستا متولد شده است. با توجه به مشاوره هایی که بهزیستی به ساکنین روستا داد، افرادی که ناقل این ژن بودند دیگر با فامیل ازدواج نکردند تا این ژن بیشتر از این منتقل نشود. در حال حاضر توانستیم تولد نوزادان نابینا را در این روستا کنترل کنیم. در بعضی موارد بروز معلولیتها به دلایلی ناشناخته صورت میگیرد و بهزیستی برای تشخیص و جمعآوری اطلاعات کامل از چگونگی بروز این معلولیتها و جهشهای ژنتیکی سه استان خراسان رضوی، خوزستان و گلستان را به صورت پایلوت  مورد بررسی قرار داده است. یکی از برنامه های سال 98 افزودن پنج استان به این پژوهش خواهد بود. بعد از دسته بندی اطلاعات میتوانیم بگوییم علت بروز معلولیت در کشور چند درصد ژنتیکی و چند درصد اکتسابی است.» پایان

..............بهداشت و سلامت

* ازن، آلاینده تابستانه: رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: "ازن"، آلاینده هوا در فصول تابستان و بهار و زمانی است که شدت تابش خورشید و دما افزایش مییابد. تابش باعث شکسته شدن دی اکسید نیتروژن و ایجاد رادیکال اکسیژن و تولید "ازن" میشود. هرچه شدت نور خورشید بیشتر باشد، "ازن" هم بیشتر میشود. دکتر شاهسونی تأکید کرد: بعد از ذرات معلق ۲.۵ میکرون، "ازن" خطرناکترین آلاینده برای انسان است. زمانی که غلظت ازن افزایش مییابد، احتمال بروز علائم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر میشود. توصیه ما برای روزهایی که غلظت آلاینده ازن زیاد است، آن است که همه افراد بویژه کودکان، مبتلایان به آسم و افرادی که در فضای بیرون فعالیت سنگین دارند، تا حد امکان فعالیتهایشان در فضای بیرون از منزل را کاهش دهند و بویژه از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر در فضای آزاد حضور نیابند. * برنامه وزارت بهداشت برای "فشار خونیها": مشاور معاون درمان وزارت بهداشت در امور بیماریها با اشاره به مشارکت ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کمپین فشار خون گفت: بیمارانی که فشار خون ابتدایی دارند، ممکن است در سطح یک ارائه خدمات درمان شوند. بیمارانی که در سطح یک درمان نشوند، به سطح دوم، یعنی سطح خدمات تخصصی ارجاع داده میشوند.  بر همین اساس ۵۳۰ بیمارستان برای ارجاع بیماران فشار خونی به سطح دو و ۸۹ بیمارستان هم برای ارجاع بیماران به سطح سوم "سطح فوق تخصصی" مشخص شده اند. در ایران شیوع فشار خون بالا در افراد سنین ۱۸ تا ۶۴ سال تقریباً بیش از ۲۰ درصد است و این میزان شیوع با بالا رفتن سن جمعیت در حال افزایش است. افزایش سن، چاقی، دیابت، سابقه خانوادگی و... ریسک فاکتور فشار خون بالا هستند. فشار خون قابل پیشگیری بوده و با تشخیص و درمان به موقع میتوان از مرگهای زودرس پیشگیری کرد.

..........آهنگ و درنگ

* و نسیم همچنان صدای ساز پیتر را به گوش ساکنان کوچه های خیابان سنایی میرساند: در دل خیابانهای شلوغ و پر سر و صدای مرکز شهر تهران، تا همین چند ماه پیش مردی زندگی میکرد که صاحب لطیفترین نغمه هایی است که موسیقی تلفیقی ایرانی تا به امروز به خودش دیده. ساکنان خیابان سنایی حتماً تا سالها برای نوادگانشان از جادوی صدای فلوت و گیتار باس و ساکسوفونِ «پیتر سلیمانیپور»، قصه ها خواهند گفت. مردی که کم زیست، اما عرض و عمق زندگیش آنچنان بود که هنوز هم بعد از مرگش همچنان میشود حضورش را در موسیقی تلفیقی و آوانگارد ایرانی حس کرد. «پیتر سلیمانیپور»، در همین تهران به دنیا آمده بود؛ در سال ۱۳۴۷. انسان در برخورد با دنیای گسترده پیتر از انتخاب برچسبی برای او در میماند. نویسنده ای بود که آهنگسازی هم میکرد. نوازنده ای بود که تصویرسازی قابل و صاحب سبک هم به حساب میآمد. مردی که پنجاه سال بیشتر بین ما زندگی نکرد و در شهریور ۹۷، سرطان او را تا آرامگاه ابدیش همراهی کرد.

«علی بوستان»، از دوستان نزدیک پیتر که مثل خودش نوازنده و گرافیست است، میگوید: «خوشبختانه آثار زیادی از پیتر به جا مانده که قرار است به مرور میکس و آماده انتشار شوند». او این صحبتهای مسرتبخش را در دیدار علاقمندان پیتر در شهر کتاب دانشگاه تهران مطرح کرده است. دیداری که جمعه گذشته به بهانه انتشار آخرین آلبوم این موسیقیدان ایرانی-روسی برگزار شد. آلبوم «زیرا که میوزد» نام آخرین مجموعه ای است که از پیتر سلیمانیپور منتشر شده است. آلبومی که خودِ صاحب اثر در بخش اعظمی از فرایند تولید حضور نداشته است و این آثار به همت دوستان او گردآوری و تدوین شده است. «رضا عسگرزاده» که خود نوازنده است و از نخستین سالهای فعالیت سلیمانیپور با او دوست و همراه بوده، وظیفه مسترینگ و تدوین قطعات را به عهده داشته است و فرزاد آذریپور، مدیر نشر هاشور هم انتشار این آلبوم را به عهده داشته است.

در مراسم رونمایی این آلبوم همچنین دوستان پیتر ضمن اشاره به قطع همکاری او با ناشر قبلی آثارش در بهار ۹۶، از اقدام ناشر قبلی برای فروش بدون اجازه و رضایت آثار او انتقاد کردند و از طرفداران این آهنگساز خواستند برای تهیه آثار او به ناشر قانونی آثار که در حال حاضر نشر هاشور است مراجعه کنند. همچنین در بخش دیگری از این نشست، دوستان پیتر یک به یک از تأثیر این نوازنده و آهنگساز بر موسیقی جَز ایرانی برای حاضران سخن گفتند و به تشریح رویکرد او در اجرا و ارائه آنچه که به عنوان «موسیقی آزاد» میشناسیم پرداختند. در بخشی از این نشست، فرِیم ۲۱ از فیلم ۲۴ فریم کیارستمی که آهنگسازی آن را سلیمانیپور بر عهده داشت، به نمایش درآمد. این نشست با اجرای یکی از قطعات سلیمانیپور که ساخت آن به سال ۷۰ برمیگشت و از جمله قدیمیترین آثار او بود، به پایان رسید.

..............ورزشی

* آغاز چهارمین مرحله اردوی جودوی نابینایان: جودوکاران نابینا و کمبینا برای حضور در چهارمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا فرا خوانده شدند. این مرحله از اردو از 24 تیر در نوشهر آغاز شده و 29 تیر در این شهر خاتمه مییابد. سپس تمرینات از 30 تیر الی 4 مرداد در تهران جهت اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان برگزار میشود. سعید کوهکن، رضا غلامی، علی عباسنژاد، وحید نوری، محمدرضا خیر اللهزاده و محمدعلی شنانی به تیم ملی دعوت شده اند. محمدرضا یوسفزاده به عنوان سرمربی و فرهاد معابی به عنوان مربی در این مرحله از اردو حضور خواهند یافت.

* قهرمان پارالمپیک: خسته شده ام و دیگر مسابقه نمیدهم: دارنده نشانهای مختلف مواد پرتابی دو و میدانی در رقابتهای جهانی، پارا آسیایی و پارالمپیک گفت: دیگر خسته شده و فعلاً قصد شرکت در هیچ رقابتی را ندارد. محسن کائیدی در پاسخ به این پرسش که چرا در انتخابی تیم ملی برای حضور در پیکارهای جهانی امارات شرکت نکرده؟ گفت: چون هیچ گونه حمایتی نمیشویم و امکاناتی هم نداریم؛ دیگر خسته و دلزده شده ام. وی ادامه داد: در این رقابتها به خاطر بیتوجهی مسئولان و حمایت نکردن از مدالآوران شرکت نکردم. با اینکه تمرینها را ادامه میدهم، اما قصد شرکت در هیچ مسابقه ای را ندارم. دارنده ۴ مدال پارالمپیکهای لندن و ریو تأکید کرد: رکوردهایم خوب است و مشکلی از این بابت ندارم، اما ترجیح میدهم فعلاً استراحت کنم و بعد از رقابتهای جهانی اگر شرایط بهتر شد، دوباره به میادین برمیگردم. این ورزشکار لرستانی بیان کرد: بودن و نبودن مدالآوران برای مسئولان مهم نیست و این در حالی است که ما با کمبود امکانات و شرایط جسمانی نامساعد افتخارآفرینی میکنیم. وی اضافه کرد: خواسته ما از مسئولان زیاد نیست و فقط انتظار حمایت داریم. کائیدی گفت: از مربی ام مصطفی بهرامی که همواره حمایتم کرده تشکر میکنم.

...........حوادث

* دختر 7 ساله ام را خفه کردم تا به بهشت برود! فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: مردی که در یک تصمیم آنی دختر ۷ ساله خود را خفه کرده بود، تسلیم پلیس شد. سرتیپ دوم خلیل واعظی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ساعت یک بامداد پنجشنبه ۲۰ تیر فوت یک کودک هفت ساله در بیمارستان شهر جم به پلیس گزارش شد. وی اضافه کرد: با حضور کارآگاهان پلیس آگاهی فردی به هویت محمود با معرفی خود به عنوان پدر دختر فوت شده گفت: پارمین را به اندازه تمام دنیا دوست داشتم. ساعت ۸ شب بیرون آمدیم تا برایش مرغ مینا بخرم. یک ساعت بعد او را در بغلم خفه کردم تا از این دنیا آزاد و به بهشت برود. سردار واعظی با ابراز تأسف شدید از این حادثه بیان کرد: متهم که در یکی از شرکتهای زیر مجموعه پتروشیمی عسلویه و ساکنان جم بوده به منظور تکمیل تحقیقات در اختیار پلیس آگاهی است.

دادستان شهرستان جم نیز در مورد پرونده اظهار داشت: قاتل فردی سالم، تحصیلکرده از خانواده ای معروف و مشهور در گچساران است که اکثر اعضای خانواده وی تحصیلکرده اند. حجت الاسلام روح ا... فروغیفر افزود: این قاتل فارغ التحصیل رشته مهندسی است که با ۱۵ سال سابقه کار رسمی، یکی از پتروشیمیهای عسلویه است و برخلاف برخی شایعات اولیه مبنی بر معتاد بودن وی به شیشه، نه معتاد به مواد مخدربوده و نه مشروبات الکلی مصرف کرده است.

* قاتل: شنیده بودم مجازات کسی که به دیگران تعرض میکند مرگ است؛ به همین دلیل کیوان را کشتم: زن جوانی نهم خرداد سال گذشته مأموران را از ناپدید شدن ناگهانی پسرش کیوان باخبر کرد و گفت عصر پسرم با یکی از دوستانش به نام آرش از خانه بیرون رفت، اما هرچه منتظر ماندیم، بازنگشت. مأموران پلیس در اولین گام از آرش تحقیق کردند. وی در بازجوییها به قتل دوست ۲۴ ساله اش اعتراف کرد و گفت: کیوان بارها مرا اذیت کرده بود. روز حادثه او را سوار ماشینم کردم و در راه فرودگاه امام، مشاجره مان بالا گرفت و او را با ضربات چاقو به قتل رساندم و جسدش را سوزاندم. بعد از کامل شدن تحقیقات، متهم با صدور کیفرخواست در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد. پس از اینکه اولیای دم درخواست قصاص کردند، متهم در جایگاه قرار گرفت و با قبول اتهام گفت: در بازجوییها حرفی نزدم، اما حالا میخواهم حقیقت را بگویم. من و مقتول از دوران مدرسه با هم آشنا شدیم. او مورد اعتماد مسئولان مدرسه بود؛ به همین خاطر کلید بعضی دفاتر مدرسه را داشت تا اینکه فهمیدم به سؤالات امتحانی دسترسی دارد. این شد که سراغش رفتم و باب دوستی ما باز شد. رفاقتمان ادامه داشت و به خانه آنها رفت و آمد داشتم، اما یک روز از من سوء استفاده کرد و آزارم داد. بعد از مدتی فهمیدم برای خواهرم هم ایجاد مزاحمت میکند. به همین خاطر او را کشتم و ساعت ۲ نیمه شب بود که از ترس، جسد را به حاشیه شهر بردم و از باک ماشین کمی بنزین کشیدم. بعد از کندن یک چاله، جسد را داخل آن انداختم؛ سپس بنزین را ریختم و کبریت زدم. قصد سرقت نداشتم و فقط برای گمراه کردن پلیس کیف و انگشتر مقتول را برداشتم و فرار کردم. متهم ادعا کرد یکی دیگر از دوستان مشترکشان هم از سوی مقتول مورد آزار قرار گرفته است. او از دادگاه خواست از این فرد هم تحقیق کنند. به این ترتیب دومین جلسه دادگاه برگزار شد. پسری که متهم مدعی بود از سوی مقتول مورد آزار قرار گرفته است، در جایگاه قرار گرفت. او گفته های متهم را تأیید کرد و گفت: مقتول به من هم تعرض کرده بود و من و متهم تنها قربانیان او نبودیم. در ادامه قضات از متهم خواستند در جایگاه قرار بگیرد. او گفت: من بار قبل هم اتهامم را قبول کردم و باز هم قبول میکنم. من شنیده بودم کسی که به دیگران تعرض میکند حکمش مرگ است؛ به همین دلیل چنین کاری کردم. با این حال فکر نمیکردم ضربه ای که میزنم باعث مرگ شود.

* توده ۱۱ کیلوگرمی در یک عمل جراحی کمسابقه در بیمارستان علوی اردبیل از شکم بیمار ۵۲ ساله خارج شد.

.............اطلاعرسانی

* با توجه به فرا رسیدن تعطیلات تابستانی، انجمن موج نور اصفهان در نظر دارد چند دوره آموزشی را برای افراد نابینا، به خصوص دانشجویان و دانشآموزان برگزار کند. این دوره ها عبارتند از:

آموزش صفحه کلید، آموزش ویندوز 10، آموزش اینترنت، آموزش word، آموزش Excel، آموزش Access، آموزش برنامه نویسی Python، آموزش جهتیابی.

علاقمندان میتوانند از طریق تلفن با شماره 03136687033 در روزهای شنبه از ساعت 16 تا 18 و در روزهای دیگر از ساعت 12 الی 14 به جز روزهای تعطیل یا با ارسال ایمیل به آدرس  mojenoor84@gmail.com اقدام به ثبت نام نمایند. زمان برگزاری دوره ها با هماهنگی شرکت کنندگان، مدرسین و انجمن موج نور تعیین خواهد شد. این دوره ها به صورت رایگان برگزار میشوند و پس از ثبت نام در هر دوره، داوطلبان مورد ارزیابی قرار میگیرند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *