شناسه خبر: 17744 منتشر شده در مورخ: 1398/4/15 ساعت: 10:31 گروه: اجتماعی  
روزنه‌ای برای بازگشت معلولان به زندگی عادی

روزنه‌ای برای بازگشت معلولان به زندگی عادی

۱۵ درصد از معلولان ذهنی حرکتی به شرط تشخیص قبل از دو سالگی از ویلچر نشینی نجات می‌یابند.

به گزارش ایران سپید مرکز فارس، کار درمانی یکی از راهکار‌های درمانی است که به کودکان معلول امکان می‌دهد تا به توانایی کامل خود دست یابند و از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار شوند.

بسیاری از کودکان معلول با شروع کار درمانی قبل از شش ماهگی می‌توانند زندگی عادی را تجربه کنند.
ادراکی یکی از کارشناسان کاردرمانی می‌گوید: معلولیت ممکن است ژنتیکی باشد و از والدین به ارث برسد و یا ممکن است جنین در دوران بارداری و هنگام زایمان بیمار و معلول شود.
وی با بیان اینکه زایمان‌های سخت باعث فلج مغزی پنج درصد نوزادان می‌شود ، می‌افزاید: اگر سایر علل معلولیت به این درصد اضافه شود ۱۵ درصد افراد هر جامعه‌ دچار معلولیت‌های مختلف هستند که کار درمانی می‌تواند به بهبود حرکت آن‌ها کمک کند.
ادراکی، یکی از راه‌های درمان معلولان جسمی حرکتی را کاردرمانی اعلام و تاکید می‌کند: این روش درمانی اگر به موقع انجام شود می‌تواند موجب بهبود وضعیت حرکتی معلولان و بازگشت آن‌ها به زندگی عادی شود.
وی می‌افزاید: این شیوه درمان شاخه‌ای از علوم پزشکی است که هدف آن بازپروری فرد به گونه‌ای است که بتواند به صورت مستقل زندگی کند.
پدر فائزه یکی از کودکان معلول تحت درمان می‌گوید: دخترم هنگام تولد به علت نرسیدن اکسیژن به موقع به مغز ، دچار اختلال در سیستم حرکتی شد ، به گونه ای که حتی توانایی نگه داشتن گردنش را نداشت.
وی، کار درمانی را معجزه زندگی دخترش می‌داند که باعث شده امید و شادی  به زندگی اش برگردد و بتواند مانند کودکان عادی زندگی کند.
مادر طه نیز با بیان اینکه حساسیت به واکسن سه گانه روی سلول‌های مغز پسرش اثر گذاشته و باعث مختل شدن سیستم حرکتی بدنش شده است، می‌گوید: کار درمانی مانع خشک شدن پا‌های طه و بهبود راه رفتنش شده است.
قمری کارشناس کاردرمانی، شناسایی زود هنگام کودکانی که به این روش درمانی نیاز دارند را بسیار مهم ارزیابی کرده و می‌گوید: سن طلایی درمان کودکان معلول ذهنی، حرکتی شش ماه اول تولد است، اما درمان سیستم مغزی تا دو سالگی به عنوان مراجعه زود هنگام محسوب می‌شود.
وی می‌افزاید: ۱۵ درصد از معلولان هر جامعه به شرط تشخیص قبل از دو سالگی از ویلچر نشینی نجات می‌یابند.
این کارشناس کاردرمانی می‌افزاید: در استان فارس سه هزار نفر به کار درمانی نیاز دارند که تنها دو درصد از آن‌ها به مراکز کاردرمانی مراجعه می‌کنند.
قمری می‌گوید: ناشناخته بودن کاردرمانی برای مردم، هزینه‌های بالای آن و تحت پوشش بیمه نبودن باعث شده تا درصد کمی از نیازمندان به کاردرمانی روی بیاورند. 
وی تصریح می‌کند: با توجه به اهمیت کاردرمانی برای نوزادان و کودکان معلول، این روش درمان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و این موضوع مشکلات زیادی برای معلولان و خانواده هایشان ایجاد کرده است.
این کارشناس ، هزینه هر جلسه درمانی را بین ۴۰ تا ۵۲ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: هر بیمار با توجه به شدت معلولیت،حداقل هفته‌ای به سه تا چهار جلسه درمانی نیاز دارد و برخی بیماران نیز باید روزانه تحت درمان قرار بگیرند.
پدر آمنه می‌گوید: از شش ماهگی تا چهار سالگی دخترم را هفته‌ای چهار جلسه به کار درمانی آورده ام که دو سال اخیر به خاطر مشکلات مالی و قبول نکردن هزینه از سوی بیمه درمانش را متوقف کرده ام.
کارشناسان دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی فارس می‌گویند: پرداخت هزینه درمان معلولان کار درمانی، چون در کتاب ارزش نسبی خدمات بهداشتی درمانی جز اعمال مورد تعهد سازمان‌های بیمه گر پایه قرار نگرفته است، در تعهد بیمه نیست.
این کارشناسان می‌افزایند: برای اینکه پرداخت این هزینه جزو تعهدات بیمه پایه قرار بگیرد، باید شورای عالی بیمه آن را مصوب کند.
فدراسیون جهانی کاردرمانی (WFOT) که در سطح جهانی شامل ٩٢ سازمان ملی حرفه‌ای کاردرمانی است روز ٢٧ اکتبر هر سال را روز جهانی کاردرمانی نامیده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *