به گزارش ایران سپید به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛حضور بازیگران این برنامه در این نشست حال و هوای خاصی به فضای روابط عمومی داد و اغلب مخاطبان از اینکه این فرصت بدست آمده که می توانند تلفنی با بازیگران این برنامه خصوصا احسان مهدی صحبت کنند ذوق زده می شدند.آنها در مدت 60 دقیقه به صدها تماس پاسخ دادند که بیشتر تماسها پیام قدردانی و ابراز رضایت از این برنامه سحرگاهی بود و علاوه بر آن تقاضا برای حضور در سالهای آتی نیز بخش دیگری از درخواست بچهها بود. حمیدرضا عطارد که رمضان 98 چهارمین تجربه تولید ویژه برنامه سحرگاهی برای کودکان 8 تا 12 سال را به طور زنده از شبکه کودک کانال نهال تجربه کرده است با اشاره به مراحل تولید این برنامه گفت: هرچند امسال دوماه فرصت برای پیش تولید داشتیم و سر وقت توانستیم گروه بازیگران و تولید را انتخاب کنیم اما برای زنده بودن یا تولیدی پخش شدن آن نظرات متفاوتی از سوی مدیران شبکه مطرح شد که در مجموع همگی به این نتیجه رسیدند که این برنامه مانند گذشته زنده روی آنتن برود.
وی افزود: دغدغه اصلی ما بیان دغدغه های والدین از زبان شخصیت های برنامه بود و آنها دوست داشتند فضایی فراهم شود تا بچههایی که روزه می گیرند فرصت بیدارشدن داشته باشند. این طوری هم به بچهها تشخص دادیم و آنها را صاحب یک برنامه سحرگاهی کردیم و هم خاطره خوشی از روزه گرفتنن برای آنها بوجود آوردیم.
کارگردان و تهیه کننده «سرسفره خدا» با اشاره به نحوه انتخاب مهمانان برنامه متذکر شد: امسال مهمانان با تنوع بیشتری انتخاب شدند و تلاش کردیم فارغ از مناسبتها و کلیشهها بچههایی مهمان برنامه باشند که الگویی برای مخاطبان به شمار آیند.
وی تاکید کرد:ماهیت برنامههای سحرگاهی متفاوت از دیگر برنامههای کودک است و نمیتوان در این ساعت به همه طیفها فکر کرد چرا که علاوه بر ساختاربرنامه به دلیل حساسیتهایی که روی این برنامه بود دچار محدودیت هایی بودیم و خیلی دستمان باز نبود.
احسان مهدی که بیشترین تقاضا برای پاسخگویی به تماس مخاطبان داشت تجربه حضور در امور مخاطبان و پاسخگویی مستقیم به تلفنهای مخاطبان را تجربهای خاص و شیرین دانست و گفت: خیلی خوشحالم که بچههایی که سی شب ما را در تلویزیون دنبال کردند اکنون نظراتنشان را بیان می کنند و این ارتباط بیواسطه با مخاطب برای من حس خوشایندی به همراه دارد چرا که بارها در برنامههای مختلف از طریق پیامک نظرات بچه ها را نسبت به اجرای خودم میدانستم اما امروز این ارتباط تلفنی برایم متفاوت بود.
وی افزود: در یکی از تماس ها کودکی که با من صحبت می کرد باورش نمیشد من پشت خط هستم و وقتی مطمئن شد کلی جیغ کشید و بالا و پایین پرید. من وقتی این نوع محبت ها را می بینیم بهترین دستمزدم را از برنامه گرفتهام.
دنبال چهرهسازی در مهمانان نبودیم
در ادامه پس از پاسخگویی به تلفنها، نشست با اصحاب رسانه برگزار شد. زهره سادات فاطمی در این نشست درباره معیار انتخاب مهمانان گفت: محور اصلی برنامه در رمضان 98 مسئولیت پذیری در ابعاد مختلف بود و در کنار آن اهداف دیگری را هم دنبال میکردیم که بخشیاش به سبک زندگی ایرانی اسلامی بر میگشت. ما برای هرکدام از این موضوعات تحقیقات مفصلی کردیم و مهمانان برنامه با نگاههای متفاوت به موضوع مسئولیت پذیری انتخاب شدند.
وی در ادامه با تاکید براین نکته که به دنبال چهرهسازی نبودیم متذکر شد: 86 کودک مهمان این سی شب بودند و ما سعی کردیم مخاطب با شنیدن داستان هرکدام از آنها حرکتی در ذهنش بوجود بیاید و نمونهای موفق از آنچه میگوییم را ببیند.
شادی سحرگاهی
حامد مدرس نیز با اشاره دشواریهای اجرا در برنامه زنده گفت: ممکن است وسط برنامه زنده بدیهی ترین نکات یادمان برود و این گوشهای از حساسیت اجرا در برنامه زنده در ساعاتی پیش از اذان صبح است که همه در حال سحری خوردن هستند و ما باید مخاطب را شاد و سرحال نگه داریم.
وی با اشاره به پشت صحنه جذاب این برنامه ادامه داد: در این چهار سال یکی از شیرین تجربههای زندگیام حضور سی شب رمضان در میان دوستان «سر سفره خدا» بودهاست. اگر شوخیها و خندهها و در کنار آن بحث و جدل ما با کارگردان و سردبیران برنامه نبود این برنامه اینقدر شیرین و جذاب روی آنتن نمیرفت.
مجری برنامه سحرگاهی کانال نهال تاکید کرد: دو ساعت قبل از ضبط برنامه پس از صرف سحری شروع می کردیم به تمرین پلاتوها و ساعت 3 که برنامه شروع میشد تا 120 دقیقه باید کنار مهمانان برنامه را پیش میبردیم. فکر می کنم بخشی از طراوت این برنامه وابسته به زنده بودن ان بود که ضرباهنگ و ریتم خاصی داشت و گروه پنجاه نفره برنامه آن را دوست داشتند.
برنامه زنده برای بازیگر مدینه فاضله است
امیرسهیلی بازیگر این ویژه برنامه رمضانی نیز با اشاره به تاثیر این برنامه روی بچهها گفت: هیجانی که ما در حین بازی به بچهها منتقل می کردیم قابل وصف نیست و علاوه بر اینکه این مهم به زنده بودن برنامه که مدینه فاضلهای برای بازیگر است برمیگشت بخشیاش هم به محتوای برنامه و گروهی مربوط میشد که متن را تبدیل به نمایش و هیجان میکردند و همه اینها مدیون مهارت بچهها و علاقهشان به مخاطبان بود.
وی با اشاره به بداهه گویی در این برنامه گفت: همانطور که بدیهه سرایی و بدیهه نوازی ارزشی به یک خواننده و نوازنده میبخشد بداهه بازی کردن بازیگران نیز در این برنامه به آن اعتباری بخشید که متکی به مهارت و دانش بچهها بود.
سهیلی افزود: در یک کار جمعی متنی که نویسنده به دست بازیگر میسپارد باید پخته شود و در دهان بازیگر بنشیند. ما هر شب پس از اینکه موضوع برنامه را میخواندیم تازه شروع می کردیم به دورخوانی و بده بستان بازیگری و هر کدام چیزی به آن اضافه میکردیم تا بازیها جان بگیرد و همانی شود که مخاطبان کودک با دیدن ان فکر کنند ما اصلا بازی نمیکنیم وداریم با هم زندگی میکنیم و این اتفاقات از دل این زندگی بیرون آمدهاست.
مولفه اصلی در نگارش بداهه بازیگران بود
حسن محسنی نویسنده «سر سفره خدا» که امسال اولین تجربه حضور در این برنام را داشت با اشاره به ویژگیهای این برنامه گفت: محتوای برنامه از قبل مشخص بود و بر اساس سرفصل هایی ان را مینوشتم. با اینحال بخش اعظم کار بر دوش بازیگرانی بود که متن را تبدیل به بازی می کردند.
وی تاکید کرد: متنی که نگاشته شده بود و طرحی که برای هر قسمت در دست بازیگر بود تبدیل به فیلمنامهای برای بازی میشد. اما مولفه اصلی در نگارش من بداههای بود که از سوی بازیگران روی آنتن میرفت.
محمدحسین بخشیزاده یکی ازسردبیران برنامه نیز در این نشست با اشاره به بحث محتوایی این برنامه گفت: محور تمام برنامهها بر موضوع مسئولیت پذیری چیده شده بود و هر شب از زاویهای متفاوت در ابعاد اجتماعی، فردی، فرهنگی، اقتصادی و... آن را میدیدیم. هدف ما تبدیل این الگوهای رفتاری به باور در میان بچهها بود که امیدوارم در این سی شب به آن رسیده باشیم.
احمد اولیایی نیز افزود: حضور سردبیر محتوایی در یک برنامه میتواند به آن جهت بدهد و محتوای آن را غنی کند. این برنامه با حضور دو سردبیر توانست نشان دهد که موضوعاتی که برای بچهها مطرح میشود باید بر مبنای علمی و تحقیقاتی بنا شود و بر اساس مخاطب 8 تا 12 سال تفسیر و تعبیر شود.