شناسه خبر: 17375 منتشر شده در مورخ: 1398/3/19 ساعت: 08:52 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 19 خرداد 1398

روزنامه یکشنبه 19 خرداد 1398

بهزیستی در صدد افزایش پوشش هزینه های مراکز نگهداری - تعارف نداریم - با اتخاذ رویکرد علمی، حتی دیوار هم قابل مناسبسازی است - آغاز فاز اجرایی کنترل فشار خون - آزاد باشی ای ایران؛ به یاد شاعر کودکان - تصمیمی علیه انحصار در ورزش معلولین - مرگ دو کودک با شلیک پلیس - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

یکشنبه 19 خرداد 1398

5 شوال 1440

9 جون 2019

سال بیست و سوم شماره 6153

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

بهزیستی در صدد افزایش پوشش هزینه های مراکز نگهداری 2

تعارف نداریم 4

با اتخاذ رویکرد علمی، حتی دیوار هم قابل مناسبسازی است 6

آغاز فاز اجرایی کنترل فشار خون 9

آزاد باشی ای ایران؛ به یاد شاعر کودکان 12

تصمیمی علیه انحصار در ورزش معلولین 16

مرگ دو کودک با شلیک پلیس

اطلاعرسانی

 

 

............ویژه

* بهزیستی در صدد افزایش پوشش هزینه های مراکز نگهداری: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشکلات مالی مراکز نگهداری گفت: این سازمان با همکاری انجمنهای مربوط پیگیر افزایش درصد پوشش هزینه های مراکز نگهداری است. محمد نفریه افزود: شرایط گرانی بر تمام اقشار جامعه، به ویژه معلولین و مراکز نگهداری تأثیرگذار بوده و قیمتها مایحتاج مراکز نگهداری، از جمله ویلچر، وسایل بهداشتی و پوشینه ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است. وی تصریح کرد: طبق قانون هر سال با اصناف مربوطه درباره پوشش هزینه های معلولان و ناتوانان تصمیمگیری میشود و البته در حال حاضر نیز درصدی از هزینه ها را پوشش میدهیم. وی ادامه داد: همچنین بسیاری از افراد دارای معلولیت یا ناتوان از سوی نهادهای غیر انتفاعی یا خیریه ها حمایت میشوند. وی اظهار امیدواری کرد با پیشبینیها و پیگیریهای انجام شده با همکاری انجمنها، بتوان عدد بالاتری به دولت پیشنهاد داد تا درصد پوشش هزینه های مراکز نگهداری افزایش یابد. نفریه اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار تومان در ماه برای یک فرد معلول یارانه پرداخت میشود، اما باید جلسات برگزار شود و به طور قطع عدد پیشبینی شده برای امسال عدد بالاتری خواهد بود. به گزارش ایرنا، طبق مصوبه آبان هیئت وزیران در سال ۹۷، مبلغ پرداختی یارانه ها به مراکز نگهداری شبانه روزی طبق تعرفه همان سال، ۲۷ درصد افزایش یافت و سرانه ۶۴۰ هزار تومانی برای مراکز درجه یک شبانه روزی به ۷۷۰ هزار تومان رسید. طبق اعلام بهزیستی، در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ مرکز تحت نظر بهزیستی فعالیت میکنند که از این تعداد ۸۰۰ مرکز برای نگهداری است. تعداد افرادی که در مراکز شبانه روزی بهزیستی خدمت میگیرند ۴۱ هزار نفر است، اما این رقم در سازمان برنامه و بودجه ۳۸ هزار نفر ثبت شده است؛ سه هزار نفری که در این بین ثبت نشده اند، به بودجه ها آسیب میزنند.

............سیاسی

* تعارف نداریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه در توئیتر خود از پایین بودن کیفیت پاسخگویی پشتیبانی مخابرات نوشت و اعلام کرد بدون هیچ مماشاتی به این مسائل که حق  الناس است ورود میکند و با هیچ کس در این زمینه تعارف ندارد.

* رئیس جمهوری، قانون حد اکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

* وزارت خارجه آلمان از دیدار روز دوشنبه «هایکو ماس» با دکتر ظریف، همتای ایرانیش در تهران خبر داد.

* حسین هدایتی معروف به عابر بانک پرسپولیس که در پرونده بانک سرمایه و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شده، در زندان به سر میبرد. در اتفاقی عجیب و همزمان با حضور هدایتی در زندان، صفحه اینستاگرامی وی بروزرسانی شده و برخی فوتبالیستها همچنان او را لایک میکنند.

* شبکه خبری آسیا تایمز گزارش کرد: «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که قرار است به زودی راهی تهران شود، یکی از حامیان پر و پا قرص توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران موسوم به برجام است. این شبکه آورده است: همان زمان که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد از برجام خارج میشود، دولت و نخست وزیر ژاپن با این اقدام مخالفت و از این توافق با اقتدار حمایت کردند. * اخیراً پیامی در فضای توییتر منتشر شد که در آن فردی نوشته بود در صورت مشاهده بدحجابی، میتوانید شماره پلاک موتور یا ماشین را از طریق ارسال پیامک به یک سامانه به پلیس گزارش دهید.  انتشار این پیام در توییتر واکنشهای مختلفی داشت که در همین راستا سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد: هیچ شماره ای برای اعلام گزارش بدحجابی داخل خودروها از سوی مردم وجود ندارد.

...........فناوریهای امیدبخش

* با اتخاذ رویکرد علمی، حتی دیوار هم قابل مناسبسازی است: روز گذشته گفتگوی ما را با شایان مهردوست، «UX designer» یا طراح تجربه کاربر دیوار که نقش اصلی را در ماجرای دسترسی پذیری این اپلیکیشن بر عهده داشته است، خواندید... – همان طور که شما به درستی اشاره کردید، در همه راهنماهای معتبری که برای طراحی وب و اپلیکیشن در اختیار طراحان قرار میگیرد، بخشی هم به دسترسی کاربران با نیازهای خاص اختصاص داده میشود. با این وجود بسیاری از اپلیکیشنهایی که طراحان ایرانی توسعه میدهند، استانداردهای لازم برای معلولان و نابینایان را ندارند. به نظر شما ریشه این کمتوجهی چیست؟ مخاطب اصلی راهنماهای مربوط به طراحی اپلیکیشن قاعدتاً خودِ طراحان هستند و به نظر من کمتوجهی آنها به طراحی فراگیر و دسترسی پذیر، ناشی از نداشتن اشراف و آگاهی نسبت به گروههای مختلفی است که ممکن است کاربر اپلیکیشنشان باشند. به طور مثال گفته میشود بیش از ۱۰ درصد کاربران اندروید دچار نوعی از کور رنگی هستند که نمیتوانند تفاوت میان رنگ سبز و قرمز را تشخیص دهند. اگر یک طراح از این موضوع آگاهی داشته باشد، با توجه به اینکه هدف غایی طراحان این است که بیشترین تعداد کاربران ممکن را داشته باشند، برای جلب ۱۰ درصد مذکور هم که شده در طراحی اپلیکیشنش این نکته را لحاظ میکند. نبود این آگاهی باعث میشود طراحان در هنگام مطالعه راهنماها، برای خواندن بخشهای مربوط به طراحی دسترسی پذیر وقت نگذارند. - به عنوان یک توسعه دهنده فکر میکنید چطور می توان موضوع دسترسی پذیری را در میان طراحان به یک دغدغه تبدیل کرد؟ اگر بخواهم تجربه شخصی خودم در این زمینه را نقل کنم، باید بگویم زمانی که قصد داشتم این کار را در دیوار شروع کنم، متوجه شدم در میان همکاران و اطرافیانم در مجموعه دیوار هستند کسانی که دچار کور رنگی و کم بینایی هستند و حتی یکی از همکارانم نابینا است. به سادگی و با پرداختن به این موضوع که اپلیکیشنی که طراحی میکنیم باید برای همکاران خودمان هم قابل استفاده باشد، این دغدغه را در آنها به وجود آوردیم. تصور میکنم برای حساستر کردن جامعه طراحان میتوان به آمار و ارقام استناد کرد. افزون بر این، شیوه روایت هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد. لازم است روایاتی که به قصد آگاهی بخشی به طراحان ارائه میشود، ملموس باشد تا توسعه دهنده های بیشتری نسبت به این موضوع علاقمند شوند. - انتظار توسعه دهندگان از جامعه هدف، یعنی کاربران نابینا چیست؟ من به عنوان یک طراح انتظار دارم وقتی محصولی ارائه میکنم، بازخوردهای جامعه هدف را مشاهده کنم. ما دیوار را به یک اپلیکیشن قابل استفاده برای نابینایان و سایر معلولان تبدیل کردیم، اما اینکه سلیقه کاربران نابینا چیست و چطور میتوان تغییراتی اعمال کرد که استفاده از این محصول به تجربه ای لذتبخش برای این گروه از کاربران تبدیل شود، چیزی است که میتوانیم از دل همین بازخوردها متوجه شویم.

.............بهداشت و سلامت

* آغاز فاز اجرایی کنترل فشار خون: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مرحله اطلاعرسانی و آگاهی بخشی بسیج ملی کنترل فشار خون بسیار مطلوب پیش رفته و این طرح ملی از 18 خرداد وارد فاز اجرایی شد. دکتر رئیسی افزود: بر اساس برآوردها، ۴۰ درصد از مردم کشور از بیماری فشار خون خود اطلاعی نداشته و حتی نیمی از افرادی که از فشار خون خود مطلع هستند نیز فشار خون خود را کنترل نکرده و به دنبال درمان نیستند. در کشور حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۳۰ سال داریم و چنانچه ۲۰ میلیون نفر از آنها در طرح ملی کنترل فشار خون مورد سنجش قرار گیرند، پیشبینی میشود حد اقل ۲ میلیون نفر بیمار دچار فشار خون را شناسایی کرده و حدود یک میلیون نفر از آنها تحت درمان و مراقبتهای ثانویه فشار خون قرار گیرند.

* شناسایی ۳۰۰ نوع بیماری نادر در ایران: مدیر عامل بنیاد بیماریهای نادر ایران گفت: تا کنون ۳۰۰ نوع بیماری نادر در کشور شناسایی شده است. ادراکی افزود: بیماری نادر به بیماری گفته میشود که شیوع آن از هر ۱۰ هزار نفر، دو فرد مبتلا باشد. وی با اشاره به این مطلب که تا کنون ۸ هزار نوع بیماری نادر در دنیا شناخته شده است، ادامه داد: در کشور ما تا کنون در حدود ۳۰۰ نوع بیماری نادر تشخیص داده شده است. ادراکی، از اختلالات ژنتیکی به عنوان مهمترین علت بروز بیماریهای نادر نام برد و افزود: در ایران ازدواجهای فامیلی یکی از مهمترین علل بروز بیماریهای نادر تلقی میشود. ادراکی با اشاره به اینکه ام آر آی جنین در ۴ ماهگی یکی از مراحل غربالگری تشخیص بیماریهای نادر است، افزود: راه اندازی سامانه «سبنا» که سامانه ای برای ثبت بیماران نادر در کشور است، تا کنون توانسته ایم ۳۰۰۰ بیمار نادر را غربالگری و تشخیص دهیم.

* علت ۳۰ درصد مرگها در ایران: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حدود ۳۰ درصد مرگ و میرها طی سال گذشته در کشور، به علت پرفشاری خون بوده است. عوارض فشار خون بالا شامل خونریزی در ناحیه چشم، مغز، کلیه و سایر بخشهای بدن است و بر اثر هر یک از این عوارض، بیماران باید مدت زیادی را در بیمارستان بستری باشند و ممکن است تحت عمل جراحی قرار گیرند و هزینه هایی را به خانواده و نظام سلامت تحمیل کنند. به علت عادات نامناسب غذایی و مصرف بیرویه نمک و چربی، استفاده از فستفودها و غذاهای سرخ کردنی، هر روز شاهدیم که عوارض بیماری پرفشاری خون بیشتر میشود. وی تصریح کرد: هر قدمی که در حوزه پیشگیری از بیماریها بر میداریم، باعث صرفه جویی میلیاردها تومان در حوزه درمان است. به عنوان نمونه، پیشگیری از پرفشاری خون، دیابت، بیماریهای واگیردار مانند سیاه سرفه، فلج اطفال و بیماریهایی مانند مالاریا و سالک بسیار ساده تر از درمان آنها است و شاید پیشگیری از فشار خون، کمتر از چند ده هزار تومان هزینه داشته باشد؛ در حالی که اگر بیمار به خونریزی مغزی مبتلا شد، باید صدها میلیون تومان برای وی هزینه شود.

.............وادی شعر

* آزاد باشی ای ایران؛ به یاد شاعر کودکان: اول خرداد امسال مصادف بود با صدمین سال تولد عباس یمینی شریف، شاعر نامی کودکان. نسلهای مختلف دو شعر معروف «کتاب خوب» و «ما گلهای خندانیم» از این شاعر را خوب به یاد دارند. به همین مناسبت، مروری فهرستوار میکنیم بر سالشمار فعالیت این شاعر شهیر معاصر و نمونه های معروفی از سروده های او را در پایان میآوریم. - عباس یمینی شریف در اول خرداد سال ۱۲۹۸ خورشیدی در محله پامنار تهران به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی او در دربند گذشت. در سال ۱۳۱۷ در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۱ اولین شعرش برای کودکان در مجله «نونهالان» منتشر شد. در سال ۱۳۲۳ با ابراهیم بنی احمد مجله بازی کودکان را منتشر کرد. در سال ۱۳۲۴ اشعار او در کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران وارد شد. در سال ۱۳۲۸ به مدیریت مجلات دانشآموز و سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ منصوب گردید.

در سال ۱۳۳۲ یمینی شریف با بورس دولتی به آمریکا اعزام شد و یک سال در دانشگاه کلمبیا به تحصیل دوره تخصصی در حوزه آموزش کودکان پرداخت و درجه فوق لیسانس دریافت کرد. در سال ۱۳۳۴ دبستان روش نو را با همسرش توران مقومی پایه گذاشت که بعدها با گسترش فعالیت به مجموعه آموزشی از کودکستان تا پایان دوره راهنمایی تبدیل شد. آنها تا سال ۱۳۵۸ آن مؤسسه را اداره کردند. در دی سال ۱۳۳۵ به پیشنهاد جعفر بدیعی اولین شماره مجله کیهان بچه ها از طرف مؤسسه کیهان انتشار یافت. جعفر بدیعی سردبیر و عباس یمینی شریف مشاور این نشریه بودند. جعفر بدیعی بعدها به عنوان صاحب امتیاز و عباس یمینی شریف به عنوان مدیر مجله معرفی شدند. آنها تا سال ۱۳۵۸ با مؤسسه کیهان همکاری داشتند. - کتاب کلاس اول ابتدایی تألیف او به نام کتاب «دارا و آذر» معروف است و سالها اولین کتاب آموزشی کودکان ایران بود. همچنین او به نگارش کتاب سوادآموزی به بزرگسالان برای کلاسهای پیکار با بیسوادی پرداخت. عباس یمینی شریف از بنیانگذاران شورای کتاب کودک نیز بود. بیش از سی اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به انتشار رسید و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودکان شد. - ما گلهای خندانیم، فرزندان ایرانیم؛ ما سرزمین خود را، مانند جان میدانیم؛ ما باید دانا باشیم، هشیار و بینا باشیم؛ از بهر حفظ ایران، باید توانا باشیم؛ آباد باش ای ایران، آزاد باش ای ایران؛ از ما فرزندان خود، دل شاد باش ای ایران. – عباس یمینی شریف آثار متعددی برای گروههای سنی کودک و نوجوان تألیف کرده که میتوان به این نمونه ها اشاره کرد: برای کودکان: باغ دوستی، پلنگ یکه تاز، شعر با الفبا، سیاهک و سفیدک، خانه بابا علی. آثار به چاپ رسیده برای تمام گروههای سنی: نیم قرن در باغ شعر کودکان (خاطرات)، شهر ناپدیدان، کتاب فارسی، زبان ایران (برای نوآموزان خارج از کشور که به زبان انگلیسی آشنایی دارند). آثار در دست چاپ: گلهای گویا، آوای نوگلان، جزیره مرجان. عباس یمینی شریف در ۲۸ آذر ۱۳۶۸ چشم از جهان فرو بست و نام خود را در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان جاودانه کرد. – کتاب خوب: من یار مهربانم، دانا و خوش بیانم؛ گویم سخن فراوان، با آنکه بیزبانم؛ پندت دهم فراوان، من یار پند دانم؛ من دوستی هنرمند، با سود و بیزیانم؛ از من مباش غافل، من یار مهربانم. – حرف آسیاب؛ در گرد خود گردانم: دارم کاری خوشایند، یک کار آبرومند، با آب اینجا شوم دوست، از دانه میکنم پوست؛ از کارم راضی دهقان، شاد از من آسیابان؛ بسته بر گردنم زنگ، زنگوله ای خوشآهنگ، تا آن که با صدایش، از خوبی نوایش، خوش باشم و گرم کار، مردم را یار و غمخوار.

* گلواژه: 1. بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بیوفاست. حضرت علی (ع)

 

 

............ورزشی

* تصمیمی علیه انحصار در ورزش معلولین: با تصمیم جدید در کمیته ملی پارالمپیک، دیگر رؤسای انجمنهای فدراسیونهای زیر مجموعه این سازمان نمیتوانند همزمان هدایت تیم ملی را بر عهده گیرند. مدتها حضور همزمان برخی رؤسای انجمنها به عنوان سرمربی تیم ملی، شائبه ها و انتقاداتی را موجب شده بود. همین امر باعث شد تا تجدید نظری جدی در این مورد انجام شود تا فضای انحصار ایجاد شده از بین برود. با بررسیهای صورت گرفته در کمیته ملی پارالمپیک، سر انجام این تصمیم گرفته شد تا امکان حضور همزمان در این موقعیتها فراهم نباشد. از این به بعد، رؤسای انجمنهای فدراسیونهای ورزش جانبازان و معلولین، فدراسیون نابینایان و کمبینایان این امکان را ندارند که به عنوان سرمربی فعالیت داشته باشند. برای حضور در کادر فنی، این اشخاص باید از ریاست انجمن کناره گیری کنند. این تصمیم، شائبه انحصار را که مدتها بود در ورزش معلولین کشور وجود داشت، از بین برد و میتوان انتظار داشت شاهد تغییرات مثبتی در حوزه مربیگری تیمهای ملی باشیم.

* استعدادیابی به شیوه اتریشیها: کمیته پارالمپیک اتریش با هدف پیدا کردن ستاره های ورزشی برای نسل آینده، روزی را با نام استعدادها قرار داده تا هر کس که توانمندی دارد، برای نمایش و حمایت از آن بیاید. در این پروژه، کودکان هشت تا هجده سال که دارای معلولیت فیزیکی یا بینایی هستند، میتوانند در دو روز، استعداد و توان ورزشی خود را به نمایش بگذارند تا توسط کارشناسان، مورد بررسی قرار بگیرند. ماریا کلت، رئیس کمیته پارالمپیک اتریش در این ارتباط گفت: این برای ما دارای اهمیت همیشگی است که از استعدادها حمایت کنیم. ما جوانان دارای معلولیت زیادی داریم که باید توانمندی و استعدادشان را کشف کنند. کلت می افزاید: روز استعداد، فرصتی برای آنها است تا ظرفیت خود برای ورزشی خاص را پیدا کنند.

..............حوادث

* مرگ دو کودک با شلیک پلیس: شلیک مأموران پلیس در جریان تعقیب و گریز خودروی سارقان منجر به مرگ دو کودک شد. مرکز اطلاعرسانی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در تشریح این خبر اعلام کرد: «ساعت ۲۳ چهارشنبه 15 خرداد گزارش سرقت سیم برق در یکی از روستاهای شهرستان فراهان به پلیس رسید. مأموران برای بررسی ماجرا راهی محل شدند که سارقان به محض مشاهده پلیس با خودرو اقدام به فرار کردند. مأموران انتظامی بسرعت به تعقیب سارقان پرداختند، اما سارقان بی توجه به دستور ایست پلیس اقدام به تیر اندازی کردند. مأموران نیز شروع به شلیک تیر هوایی کرده و قصد متوقف کردن خودروی سارقان را داشتند؛ اما وقتی موفق به دستگیری متهمان نشدند، به سمت خودرو آنها شلیک کردند. در این عملیات با توجه به تاریکی هوا گلوله ها به ۲ کودک این زوج سارق که داخل خودرو بودند اصابت کرد و منجر به مرگ هر دو کودک شد. پس از این حادثه هولناک خودرو متوقف و پنج سرنشین دیگر این خودرو دستگیر شدند و یک قبضه کلت کمری، یک دستگاه شوکر به همراه وسایل سرقت و چندین کلاف سیم برق مسروقه از آنان کشف شد. در این خصوص پرونده ای تشکیل شده و با هماهنگی مرجع قضایی در حال سیر مراحل قانونی است. * 46 کشته و مصدوم در تصادفات جاده ای:
در پی تصادفات جاده ای در ایام تعطیلات آخر هفته، 19 نفر جانشان را از دست دادند و 27 نفر هم مصدوم شدند. نوید محمدی، ورزشکار و دارنده نشان طلای کاراته المپیک جوانان ۲۰۱۸ آرژانتین بر اثر تصادف در تونل کوهسار جان باخت.

* 17 نفر در 4 روز غرق شدند: بر اساس آمارها در تعطیلات 4 روزه خرداد 16 نفر بر اثر غرق شدن در رودخانه ها و دریاچه های پشت سد جان باختند. استان لرستان با 8 مورد بیشترین تلفات را داشت و بوشهر با سه مورد در رتبه دوم قرار دارد.

 

 

..........اطلاعرسانی

* سازمان اسناد و کتابخانه ملی نخستین دوره «جشنواره ملی مقاله نویسی نابینایان به بریل (منابر)» را با شعار (بریل؛ خطی سپید به وسعت دیدن) برگزار مینماید؛ لذا افراد با آسیب بینایی میتوانند خود را، در دو گروه (زیر 20 سال تا 700 کلمه) و (بالای 20 سال تا 1200 کلمه) به خط بریل و از طریق پست حد اکثر تا 31/5/1398 به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. محورهای ارسال مقالات در سایت ایران سپید درج شده است. آدرس دبیرخانه جشنواره: بزرگراه حقانی-غرب به شرق-بعد از مترو حقانی-بلوار کتابخانه ملی-ساختمان کتابخانه ملی-دبیرخانه حوزه ریاست. کد پستی: 1538633311 راههای ارتباط با جشنواره: ایمیل: Manaber@nlai.ir

شماره تماس: 81622885-021 جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط نگارش و ارسال مقالات و فعالیتهای جنبی به شیوه نامه جشنواره ملی منابر  در سایت ایران سپید مراجعه فرمایید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *