شناسه خبر: 17321 منتشر شده در مورخ: 1398/3/12 ساعت: 08:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 12 خرداد 1398

روزنامه یکشنبه 12 خرداد 1398

دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان - معامله قرن به ورشکستگی قرن تبدیل میشود - ذائقه کودکان را اصلاح کنیم - عید فطر از نگاه شعرای شعر فارسی - تهران الف قهرمان مسابقات گلبال جام رمضان شد - مرد شکاک به جرم قتل همسر برادر و دختر خردسال او قصاص میشود - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

یکشنبه 12 خرداد 1398

27 رمضان 1440

2 جون 2019

سال بیست و سوم شماره 6150

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 4

معامله قرن به ورشکستگی قرن تبدیل میشود 6

ذائقه کودکان را اصلاح کنیم 7

عید فطر از نگاه شعرای شعر فارسی 9

تهران الف قهرمان مسابقات گلبال جام رمضان شد 13

مرد شکاک به جرم قتل همسر برادر و دختر خردسال او قصاص میشود 16

اطلاعرسانی

 

 

............ضیافت نور

* نکاتی چند درباره نماز: در ادامه نکات قبلی: 4. در آیات 4 سوره مؤمنون و 92 سوره انعام، محافظت از نماز را از نشانه های مؤمنان ذکر کرده است. 5. بیان احکام مربوط به جزئیات و مقدمات نماز (وضو، تیمم و تغییر قبله و...): الف- در آیات 144 تا 150 بقره به موضوع تغییر قبله و هدف از این کار اشاره کرده و آن را یکی از عوامل هدایت دانسته است. ب- بیان مقدمات قبل از نماز و امر به تطهیر جسم و ظاهر قبل از به نماز ایستادن با غسل یا وضو یا تیمم و نحوه انجام هریک از این مقدمات سه گانه و بیان حالتهای مختلف عدم طهارت و نحوه تطهیر و بطور اجمالی، احکام مربوط به آماده شدن جهت ایستادن به نماز در آیات 43 سوره نسا و 6 سوره مائده. ج- بیان احکام مربوط به نماز در حال ترس و حرکت در آیه 239 سوره بقره. د-  بیان احکام مربوط به نماز در حال سفر در آیه 101 سوره نسا. ه- بیان احکام و جزئیات مربوط به نحوه اقامه نماز در میدان جنگ در آیات 101 و 102 سوره نسا. و- اشاره به جزئیات تعقیبات پس از نماز در آیه 103 سوره نسا. ز- در آیه 110 سوره اسرا به نحوه نماز خواندن (نه با صدای بلند و نه بسیار آهسته، بلکه به روشی بین این دو) فرمان داده است. 6. اشاره به اینکه نماز، عبادتی واجب با اوقات مشخص است در آیه 103 سوره نسا و در آیات 78 سوره اسرا و 114 سوره هود به این اوقات مشخص و زمانهای مخصوص اقامه نماز اشاره کرده است. 7. در آیه 142 سوره نسا، با کسالت به نماز ایستادن و ریاکاری در نماز را از ویژگیهای منافقان و در آیه 54 سوره توبه از خصوصیات کافران به خدا و رسول ا... (ص) برشمرده و آن را از نشانه های گمراهی ذکر کرده و در آیات 4 تا 6سوره ماعون به کسانی که در نماز سستی و ریا میکنند، هشدار داده است. 8. خداوند در آیات 71 و 72 سوره انعام از مأمور شدن رسول ا... (ص) و پیروانش به تسلیم شدن در برابر پروردگار جهانیان و برپایی نماز سخن میگوید. 9. خداوند در آیه 59 سوره مریم از گروهی که نماز را ضایع کردند و کیفر آنها سخن میگوید و در آیه بعدی، توبه کنندگان را مستثنی کرده و به آنها وعده پاداش میدهد.

* دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان: «خدایا! روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بار گران را. ای مهربان به بندگان شایسته خویش.» به ایام فطر نزدیک میشویم و جا دارد برایتان از اعمال این روز بگویم. روز عید فطر روز بسیار مهمى براى مسلمانان است، زیرا پس از یک ماه روزه و تهجد و عبادت، براى گرفتن پاداش الهى آماده میشوند. براى روز اول شوال اعمالى ذکر شده است: اول: تکبیراتى است که در اعمال شب عید فطر ذکر شد و بعد از نماز صبح و نماز عید فطر آن را بخواند. دوم: پیش از نماز عید، زکات فطره را جدا سازد، اگر دسترسى به مستحق دارد بپردازد و اگر نه کنار بگذارد، براى هر نفر یک صاع (حدود سه کیلو) از گندم یا مواد غذایى دیگر که در آن شهر غذاى غالب مردم محسوب میشود. زکات فطره واجب مؤکد و شرط قبولى روزه ماه رمضان است و خداوند نیز در قرآن آن را مقدم بر نماز «عید» شمرده است و میفرماید: «به یقین آن کس که زکات دهد و یاد پروردگارش را کند سپس نماز بخواند، رستگار است» سوم: غسل کردن است و وقت آن بعد از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عید. قبل از غسل این دعا را بخواند: «خدایا بخاطر ایمان به تو و تصدیق کتاب تو و پیروى از روش پیغمبرت محمد (ص). پس از پایان غسل بگوید: خدایا قرارش ده کفاره گناهانم و دین و مذهبم را پاک گردان خدایا دور کن از من چرکى را.» پیش از نماز عید، در ابتداى روز افطار کنید و بهتر آن است که افطارتان با خرما باشد. خواندن نماز دو رکعت عید در زمان ما مستحب است و مستحب است نماز عید، زیر آسمان باشد. بعد از نماز خواندن، زیارت امام حسین (ع) ثواب بسیار دارد. * امام سجاد (ع): «پروردگارا! ما به سوى تو برمیگردیم در روز عید فطرمان که آن را براى اهل ایمان روز عید و شادى و براى اهل ملت خودت روز اجتماع و همیارى قرار دادى.»

.............سیاسی

* معامله قرن به ورشکستگی قرن تبدیل میشود. رئیس جمهوری با بیان اینکه دشمنان اسلام در دو سال گذشته توطئه های جدیدی علیه قدس طراحی کرده اند که البته به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان کرد: دشمنان قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جز یکی دو کشور کوچک، هیچ کشوری در جهان از آن حمایت نکرد. آنان همچنین جولان را از آن رژیم صهیونیستی معرفی کردند که هیچ کشور و نهاد بین المللی از آن حمایت نکرد. دکتر روحانی  تأکید کرد: بیتردید موضوع معامله قرن نیز به ورشکستگی قرن تبدیل خواهد شد و قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.

* سیدحسن حسینی شاهرودی، با اشاره به روند کاهشی قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: پیشبینی بسیاری از کارشناسان بازار ارز این است که قیمت انواع ارز، به خصوص دلار طی ماههای آتی روند کاهشی خواهد داشت.

...........بهداشت و سلامت

* ذائقه کودکان  را اصلاح کنیم: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: گرایش روز افزون به مصرف غذاهای آماده، زمینه را برای بروز فشار خون بالا فراهم میکند. بنا بر این صنایع غذایی با کاهش میزان نمک در محصولات خود به کاهش نمک مصرفی کمک بزرگی میکنند. زهرا عبد اللهی افزود: میزان نمک مصرفی برای هر فرد در ایران روزانه ۲ برابر میزان توصیه شده جهانی، یعنی ۱۰ گرم است. مصرف بیرویه نمک، زمینه ساز بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون بالا است. عبد اللهی ادامه داد: ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل میگیرد. مصرف زیاد غذاها و تنقلات حاوی نمک در کودکان سبب عادت کردن ذائقه آنها به طعم شوری شده و با گرایش آنها به مصرف نمک بیشتر، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بزرگسالی افزایش مییابد. انواع محصولات غذایی مانند سوسیس، کالباس، فست فود، کنسرو، خیار شور، تنقلات شور مثل چیپس و انواع پفک، حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماریهای قلبی، میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه میشود باید کاهش یابد. همچنین بهتر است سر سفره از نمکدان استفاده نشود. بهتر است برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک، از سبزیهای معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن و شوید استفاده شود. عبد اللهی گفت: جوش شیرین که ممکن است در انواع نان و کیک استفاده شود، دارای مقدار زیادی سدیم است. بنا بر این در افرادی که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک دارند، مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود شود. * حساسیت فصلی به گرده های علفها و درختان بیشتر گریبانگیر افراد مبتلا به اختلال اضطراب میشود و بیماران افسرده معمولاً از آلرژی مداوم مثلاً حساسیت به موی حیوانات رنج میبرند. حساسیت فصلی از آلرژیهای شایع است که به خصوص در فصلهای بهار، تابستان و پاییز که گیاهان گرده افشانی میکنند مشاهده میشود.

.............وادی شعر

* محمدکاظم کاظمی، شاعر افغان مقاله ای درباره نگاه شعرای پارسی به عید فطر دارد که بخشی از آن را در اینجا میخوانیم: با عید فطر، آدمیان دوباره به بسیاری چیزها دست مییابند که یک ماه تمام از آنها به طور مطلق یا نسبی برحذر بوده اند و بسیاری از این چیزها به واقع و به مجاز، چه در کسوت مادی و چه در هیأت معنوی، در زندگی شاعران ما حضور جدی داشته است. با این ملاحظه، هر گروه از شاعران، به مناسبت دلبستگیهای خویش، نگاهی ویژه به عید فطر داشته اند و از رسیدن آن اظهار خرسندی کرده اند. این نگاهها را میتوان چنین دسته بندی کرد:

دید عشرت جویانه: هیچ نمیتوان منکر عشرتجویی اهالی قدرت در ادوار مختلف تاریخی بود و هیچ نمیتوان منکر شد که شاعران درباری نیز در این عشرتجویی سهیم بوده اند. شعر درباری ما شعری است بسیار زمینی، توأم با شادخواری و کامجویی و برای این گونه شعر و شاعران، ماه مبارک رمضان همواره ناگوار بوده است. آنان به میل خویش یا اکراه و اجبار، در این ماه از می و مطرب کناره میگرفتند و البته در تمام این ۳۰ روز، منتظر هلال عید بودند تا بر سر کار همیشگی آیند.

چنین است که در شعر این شاعران، ستایش عید توأم است. با بدگویی شدید از ماه مبارک رمضان و عید، تنها از این زاویه نگریسته میشود که درهای بسته را باز میگشاید. ببینید فرخی سیستانی چگونه به بهانه آمدن عید، ماه رمضان را نکوهش میکند: روزه از خیمه ما دوش همی شد به شتاب، عید فرخنده فراز آمد، با جام شراب؛ چه توان کرد اگر روزه ز ما روی بتافت، نتوان گفت مر او را که ز ما روی متاب؛ چه شود گر برود گو برو و نیک خرام، رفتن او برهاند همگان را ز عذاب.

رویکرد مداحانه: در آثار بعضی شاعران درباری، نگرشی معتدلتر و بهنجارتر از نگرش پیشین به عید فطر مشاهده میشود. در اینجا ستایش عید، با اظهار ملال از رمضان همراه نیست، بلکه با خوشامد ممدوح همراه است. این شعرها، اغلب قصایدی هستند که برای قرائت در مراسم روز عید سروده میشده اند و در آنها، شاعر بیش از هر چیز، میخواهد تا به سلطان یا حاکمی که ممدوح اوست، تبریکی شایسته و فراخور حال بگوید و در نهایت سخن را به مدح او بکشاند. این نمونه هم بخشی از قصیده مفصل خاقانی شروانی است: صبح خیزان کز دو عالم خلوتی برساختند،

مجلسی بر یاد عید از خلد خوشتر ساختند؛ هاتف میخانه داد آواز کای جمع الصبوح! پاسخش را آب لعل و کشتی زر ساختند. شاعر پس از چند بیت بسیار زیبا و هنرمندانه در وصف عید، به اینجا میرسد: چون به زر آب قدح کردند مژگان را طلی، میخ نعل مرکبان شاه کشور ساختند. از این پس، مدح ادامه مییابد. نگاه رندانه: به نگاه عشرت جویانه شاعران دوره سامانی و غزنوی اشاره کردیم که همراه با سلسله اصطلاحاتی خاص، بویژه اصطلاحات میخانه ای بود. این فرهنگ اصطلاحات، پس از طی شدن دوران شعر درباری، همانند میراثی ماندگار برای عصرها و دوره های بعد هم باقی ماند و شاعرانی که پس از آن حتی دلبستگی ای به آن حال و هوا نداشتند، نتوانستند خویش را از سیطره این اصطلاحات برهانند. از سوی دیگر،گرایش های عرفانی و قلندرانه در شعر فارسی، زبانی رمزآمیز و تأویل پذیر طلب می کرد و همین،مایه شیوع بیشتر این اصطلاحات در شعرهای عارفانه شد. این رویکرد از سنایی غزنوی آغاز میشود و تا دهه های اخیر ادامه مییابد. در این شعرها ظاهر کلام بسیار نزدیک است به آنچه در شعرهای عشرتجویانه دیدیم، ولی تفاوت مهم این است که آن شعرها صریح بود و تأویلناپذیر، ولی اینها ابهام آمیز است و رندانه. به صراحت نمیتوان گفت قدحی که حافظ میگوید: «هلال ماه به دور قدح اشارت کرد»، چگونه قدحی است. در حالی که در شعر فرخی و منوچهری، ماهیت ظرف و مظروف آن، کاملاً روشن و آشکار است.  چنین است که مثلاً حافظ با ظرافت تمام، از ماه رمضان میگذرد و بدون تأکید بر آن، شعبان را به عید رمضان گره میزند: ماه شعبان مده از دست قدح کاین خورشید، از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد.

..............ورزشی

* تهران الف قهرمان مسابقات گلبال جام رمضان شد: مسابقات گلبال جام رمضان زیر نظر هیأت ورزش نابینایان استان تهران و با حضور استانهای همجوار، در دو بخش بانوان و آقایان در مجموعه ورزشی هرندی تهران برگزار شد. در مسابقات بخش بانوان که از عصر پنجشنبه آغاز شد و تا سحرگاه جمعه دهم خرداد ادامه داشت، تیم تهران الف به مقام قهرمانی دست یافت. در این مسابقات که پنج تیم تهران الف، تهران ب، توابع تهران، قم و قزوین به صورت دوره ای به مصاف هم رفتند، تهران الف با ۱۲ امتیاز قهرمان شد. نتایج این مسابقات به شرح زیر است: قزوین ۸، توابع تهران ۴. تهران ب ۹، قم ۲. تهران الف ۵، توابع تهران ۲. قزوین ۵، تهران ب ۱. تهران الف ۳، تهران ب ۰. قزوین ۸، قم ۰. توابع تهران ۵، قم ۰. تهران الف ۶، قزوین ۲. توابع تهران ۱۰، تهران ب ۰. تهران الف ۱۰، قم ۰. در نهایت تیم تهران الف با ۱۲ امتیاز قهرمان شد، قزوین با ۹ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و توابع تهران با ۶ امتیاز سوم شد.  تهران ب با ۳ و قم بدون امتیاز، به ترتیب چهارم و پنجم شدند. در حاشیه این مسابقات، از خانواده شهید رضا مهرانی، جانباز نابینای شهید تجلیل شد. فایل صوتی مصاحبه با سرکار خانم توران آقاصادقی، همسر شهید مهرانی را میتوانید از وبسایت ایران سپید دانلود کرده و گوش کنید. ایشان در این مصاحبه، از چگونگی آشنایی خود با شهید مهرانی، افتخارات ورزشی وی و نحوه شهادت ایشان، با ایران سپید به گفتگو پرداختند. اما در مسابقات بخش مردان که از عصر روز جمعه آغاز شد و تا سحرگاه شنبه 11 خرداد ادامه داشت، تیم گلبال تهران الف عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در این مسابقات، شش تیم در دو گروه سه تیمی به مصاف هم رفتند که نتایج مرحله گروهی این مسابقات به شرح زیر است: گروه اول: جانبازان ب ۱۰، تهران الف 0. تهران الف ۱4، ورامین 4. جانبازان ب ۶، ورامین 2. گروه دوم: تهران ب 8، جانبازان الف 4. تهران ب ۸، ملارد 3. جانبازان الف ۱۰، ملارد 0. از گروه اول دو تیم جانبازان ب و تهران الف و از گروه دوم، دو تیم تهران ب و جانبازان الف به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. در مرحله نیمه نهایی، تهران الف با نتیجه ۸ بر ۳ از سد تهران ب گذشت و راهی فینال شد. جانبازان الف نیز ۱۱ بر ۷ جانبازان ب را مغلوب کرد و راهی فینال شد. در دیدار نهایی، تهران الف در یک بازی نزدیک و نفسگیر جانبازان الف را شکست داد و فاتح مسابقات گلبال جام رمضان شد. در دیدار رده بندی نیز تهران ب با نتیجه ۸ بر ۴ در برابر جانبازان ب به برتری دست یافت و سوم شد. به گفته علی نعمتی، دبیر انجمن گلبال هیأت تهران، تمام بازیکنان تهران را در سه تیم تهران الف و ب و جانبازان الف تقسیم کردیم و  این دیدارها برای ما به منزله بازیهای تدارکاتی جهت آماده سازی برای مسابقات قهرمانی کشور است که اوایل مرداد در بابلسر برگزار میشود. «امیر سرمدی»

..............حوادث

* مرد شکاک به جرم قتل همسر برادر و دختر خردسال او قصاص میشود: مردی که در جنایتی خونین همسر برادر و برادرزاده اش را کشته و برادرزاده دیگرش را مجروح کرده بود، با درخواست اولیای دم به دو بار قصاص محکوم شد و رأی صادره در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت. متهم که مرد میانسالی است، بعد از دستگیری ادعا کرد چون به همسر برادرش مظنون بوده، اما برادرش گفته های او را قبول نکرده، دست به این کار زده است. دو سال قبل، زمانی که مأموران کلانتری 152 خانیآباد از قتل در خانه ای، حوالی پاسگاه نعمتآباد باخبر و در محل حاضر شدند، جسد زنی 29 ساله و دختر چهار ساله اش را دیدند. آنها همچنین در گوشه دیگر خانه با پیکر مجروح دختر دیگر خانواده به نام نوشین 11 ساله مواجه شدند. لحظاتی بعد بازپرس ویژه قتل تهران با تماس مأموران کلانتری راهی محل شد. بررسیها و گفته های همسایه ها حکایت از این داشت که عامل جنایت عموی خانواده است که در اقدامی هولناک، همسر برادر و یکی از دخترانش را به قتل رسانده و دختر دیگر وی را به شدت زخمی و راهی بیمارستان کرده است. درحالی که تحقیقات در محل ادامه داشت، به تیم جنایی خبر رسید قاتل به صحنه جنایت بازگشته است. به این ترتیب او دستگیر و به اداره پلیس منتقل شد. متهم در بازجوییها به جرمش اعتراف کرد و گفت: مدتی است با همسر برادرم اختلاف دارم. من به رفتارهای او مشکوک بودم و احتمال میدادم او با مرد غریبه ای ارتباط پنهانی داشته باشد، به همین خاطر نقشه قتل او را طراحی کردم. بامداد روز حادثه با کلید یدکی که از قبل تهیه کرده بودم، به سراغ او در خانه اش رفتم. آن شب برادرم در محل کارش که میدان تره بار است، خوابیده و همسرش همراه دو دخترش در خانه تنها بود و خانه نیز طوری بود که آنها در طبقه دوم میخوابیدند و طبقه اول و نیم طبقه بالا نیز خالی از سکنه بودند. وقتی وارد طبقه دوم خانه شدم، ابتدا ضربه ای به دست همسر برادرم زدم و از او خواستم سکوت کند که با داد و فریادش نیوشا از خواب بیدار شد. وقتی چاقو را به بدن زن برادرم زدم، به گلوی نیوشا برخورد کرد و او را کشت. در همین لحظه نوشین از خواب بیدار شد و مرا گرفت که برای رهایی چند ضربه به دستش زدم و بعد فرار کردم. در نهایت متهم به دادگاه کیفری استان تهران معرفی و جلسه محاکمه برگزار شد. در این جلسه اولیای دم زن جوان برای متهم درخواست قصاص کردند. در ادامه، نوشین به جایگاه فرا خوانده شد و گفت: شب حادثه پدرم در محل کارش بود. نیمه شب صدای جیغ مادرم را شنیدم. چراغ را که روشن کردم، دیدم مرد قدبلندی که کت به تن داشت و کلاه گیس به سر گذاشته و صورتش را نیز پوشانده بود، با مادرم درگیر شده و او را کتک میزند. به سمتش رفتم. پای آن مرد را که گرفتم، کلاه گیس و پارچه از چهره اش افتاد. فهمیدم عمویم است. او ما را با چاقو زد و فرار کرد. بیهوش شدم و وقتی به هوش آمدم، مأموران در خانه ما بودند. چند بار تحت عمل جراحی قرار گرفتم و یک ماه در بیمارستان بستری بودم. 40 روز بعد از ماجرا، زمانی که مرخص شدم و به خانه پدربزرگم رفتم، آن موقع متوجه شدم مادرم و خواهرم کشته شده اند. سه ماه قبل از واقعه، عمویم با زنی به خانه مان آمده بود. مادرم که پی به ارتباطشان برد، مانع حضورشان در خانه شد و هر دو را بیرون کرد. عمویم میگفت حالا که آبرویم را میبری و ما را بیرون میکنی، تو را میکشم. مادرم تلفنی موضوع را به زن عمویم گفت. دیگر از عمویم خبری نبود تا اینکه آن شب آمد و این جنایت را رقم زد. برای عمویم قصاص میخواهم. در ادامه، متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: من قتلها را قبول دارم. به رابطه همسر برادرم و مرد غریبه ای به نام فرهاد پی برده بودم و او را هر روز نزدیک خانه برادرم میدیدم، اما او میگفت فقط یک رفت و آمد ساده است. در پایان گفته های متهم، قضات وارد شور شدند و متهم را به دو بار قصاص محکوم کردند و رأی صادره در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

 

.............اطلاعرسانی

* بخش نابینایان کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) استان خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز نموده است. از نابینایان و کمبینایان فرهنگ دوست و کتابخوان دعوت میگردد جهت عضویت و بهره مندی از خدمات و امکانات این بخش به کتابخانه مرکزی واقع در مشهد- بلوار هفت تیر- میدان هشتم شهریور مراجعه نمایند. همچنین نابینایان عزیز جهت شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی میتوانند با شماره تلفن 05138915560 تماس حاصل نمایند. * به اطلاع کلیه نابینایان و کمبینایان خراسان رضوی و خراسان جنوبی میرساند: بخش نابینایان کتابخانه حاج ملا هادی سبزواری روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه از ساعت 13 الی 19:30 و روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ساعت 8 الی 14:30 آماده خدماترسانی به نابینایان و کمبینایان محترم است. 05144441449

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *