شناسه خبر: 17299 منتشر شده در مورخ: 1398/3/11 ساعت: 08:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 11 خرداد 1398

روزنامه شنبه 11 خرداد 1398

دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان - حل مشکل اشتغال نابینایان در گرو آموزش مهارتهای غیر فنی - بازی زمان، خاطره و حافظه در درک یک پایان - پکنوما، گامی در مسیر کارآفرینی - حاشیه مداح جنجالی و قتل استاد - جدول حذفی

روزنامه ایران سپید

شنبه 11 خرداد 1398

26 رمضان 1440

1 جون 2019

سال بیست و سوم شماره 6149

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان 2

حل مشکل اشتغال نابینایان در گرو آموزش مهارتهای غیر فنی 6

بازی زمان، خاطره و حافظه در درک یک پایان 8

پکنوما، گامی در مسیر کارآفرینی 11

حاشیه مداح جنجالی و قتل استاد 15

جدول حذفی 17 

............ضیافت نور

* دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان: «خدایا! قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانی شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن بپوشان. ای شنواترین شنوایان.»

آیا فکر گناه، گناه به شمار میرود و اگر کسی در خواب ببیند گناه میکند، باز هم گناه محسوب میشود؟ درباره این مسئله که آیا فکر و اندیشه گناه گناه شمرده میشود یا نه؟ باید گفت فکر گناه به دو صورت ممکن است مطرح شود. یکی اینکه فکر گناه به عنوان یک تصور ذهنی و خطور برخی گناهان در فکر و اندیشه و توهم و خیال انسان که هیچ گونه اثر و پی آمد علمی و عملی به همراه نداشته باشد. در این صورت هیچ دلیلی عقلی یا نقلی وجود ندارد که فکر گناه بدین معنا، گناه محسوب شود. گرچه نمیشود منکر این شد که فکر گناه آثار و پیآمد منفی بر روح و جان آدمی میگذارد. روایتی آمده که حضرت مسیح (ع) فرمود: فکر به گناه یعنی کسی که در ساختمانی زیبای رنگآمیزی شده ای، آتش روشن کند که در این صورت دود آتش رنگ خانه را تباه میکند، گرچه ظاهراً خانه سالم است. از این گونه روایات به آسانی معلوم میشود که فکر گناه گرچه گناه به مفهوم فقهی و کلامی نخواهد بود، اما آثار سوء بر روح انسان میگذارد. برخی گناهان اساساً از سنخ گناه فکری هستند و اصلاً در خارج عینیت پیدا نمیکنند. مانند کسی که در عالم فکر و ذهن خود نسبت به برادر مؤمن خود بدبین باشد؛ گرچه اظهار نکند. آیا کسی میتواند گناه بودن این مورد را منکر شود؟! یا مثلاً یأس و نا امیدی از خداوند یک گناه کبیره و از سنخ گناهان فکری است. البته نباید فراموش کرد که گناهانی مانند (حسد، یأس و نا امیدی، بدبین بودن به برادر مؤمن و...)، خودشان فینفسه جزء گناهان هستند؛ آن هم گناهان فکری و قلبی. منبع: پایگاه اطلاعرسانی حوزه

* نماز در قرآن "بخش پنجم": شواهدی بر واجب بودن نماز در شریعتهای پیشین الهی: 1. آیه 43 سوره بقره: فرمان خداوند به بنی اسرائیل مبنی بر اقامه نماز. 2. آیه 83 سوره بقره و آیه 12 سوره مائده: برپا کردن نماز یکی از موارد دهگانه میثاق خداوند با بنی اسرائیل. 3. آیه 87 سوره یونس: وحی به حضرت موسی (ع) و برادرش برای اقامه نماز و قبله قرار دادن خانه هایشان. 4. آیه 87 سوره هود: اشاره به نماز حضرت شعیب (ع) و اعتراض قومش به ایشان به اینکه: نماز آن حضرت سبب دعوت ایشان به ترک بتپرستی میشود. 5. آیه 37 سوره ابراهیم: برپا کردن نماز به عنوان هدف حضرت ابراهیم (ع) از اسکان همسر و فرزندش در وادی غیر مزروعی در کنار  خانه خدا. 6. آیه 40 سوره ابراهیم: دعای حضرت ابراهیم (ع) که خداوند ایشان و ذریه اش را از برپا کنندگان نماز قرار دهد 7. آیه 31 سوره مریم: سخن حضرت عیسی (ع) در گهواره مبنی بر سفارش خداوند به ایشان در مورد نماز تا زمانی که زنده است. 8. آیه 55 سوره مریم: استمرار حضرت اسماعیل (ع) در امر کردن خانواده به نماز. 9. آیه 59 سوره مریم: اشاره به گروهی از پیشینیان که نمازها را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند و هشدار کیفر سنگین به آنها.

10. آیه 14 سوره طه: فرمان خدا به حضرت موسی (ع) مبنی بر اقامه نماز با هدف یاد خدا. 11. آیه 73 سوره انبیا: اقامه نماز از موارد وحی خداوند به حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب (علیهم السلام). 12. آیه 17 سوره لقمان: اقامه نماز از جمله توصیه های لقمان حکیم به پسرش. 13. آیه 5 سوره بیّنه: اشاره به آنچه که خداوند به اهل کتاب واجب کرده بود.

* نکاتی چند درباره نماز: ۱. امر کردن خداوند به اقامه نماز در 13 آیه قرآن. 2. امر به محافظت بر نماز در آیه 238 سوره بقره. 3. در آیات 83 سوره بقره و 12 مائده، اقامه نماز را از موارد میثاق خداوند با بندگانش ذکر کرده و در آیه 12 سوره مائده تعهد و تقید به آن را، سبب پوشاندن بدیها و ورود به بهشت بیان کرده و انجام ندادن آن عبادات را نشانه کفر و گمراهی دانسته و در آیه بعد از آن، نقض این میثاق الهی را سبب لعنت الهی ذکر کرده است.

.............سخن هفته

* حل مشکل اشتغال نابینایان در گرو آموزش مهارتهای غیر فنی: برای آنکه دریابی نابینایان با مشکل اشتغال رو به رو هستند، کافیست به سنی رسیده باشی که یافتن شغل برایت مهم و به یک دغدغه تبدیل شده باشد. حتی قبل از آنکه فارغ التحصیل از دانشگاه شوید یا اگر مهارت فنی داشته باشید وارد چرخه های طولانی جستجوی شغل شده باشید، اما سخن گفتن از وجود مشکل اشتغال امری است و حل آن مشکل بحثی دیگر. در روند حل مشکل، بیشتر تمرکز متخصصین بر ایجاد بسترهای لازم کارآفرینی برای نابینایان، حل موانع حقوقی فراروی اشتغال آنان و چگونگی ارائه خدمات پشتیبانی و حمایت از اشتغال این گروه است که البته همه این امور از اهمیت خاص خود برای باز کردن گره مشکل اشتغال نابینایان برخورداراند؛ اما یکی از الزاماتی که کمتر به آن توجه میشود، ضرورت داشتن مهارتهای غیر فنی برای یافتن شغل است. منظور مهارتهای ارتباطی و اجتماعی فرد متقاضی شغل برای برقراری ارتباط با آنانیست؛ به نوعی که در یافتن شغل برای او مؤثرند. متأسفانه در این زمینه کمبود بسیار است و بسیاری از افراد نابینا حتی تحصیل کرده های دانشگاهی فاقد مهارتهایی هستند که قبل از سنجش دانش و توانمندی علمی آنان راهگشا و تضمین کننده یافتن شغل برای آنهاست. چه نهادها و کسانی که به عنوان کاریافت، نابینایان را در یافتن شغل یاری میدهند و چه کارفرمایان حقیقی بخشهای دولتی و خصوصی که قرار است نابینایان را استخدام کنند، نخست به چگونگی حضور فرد در جامعه، آداب رفتاری او و چگونگی گرفتن ارتباط از سوی او توجه میکنند و در مراحل بعد به میزان تخصص فرد. این اهمیت به ویژه وقتی مضاعف میشود که به پیشداوریهای بازدارنده قبلی در مورد عدم توانمندی فرد نابینا در اشتغال کارا و برابر با دیگران توجه کنیم. آموزش این مهارتها باید از همان مدارس متوسطه آغاز شود و در مراکز آموزشی نابینایان و تشکلهای آنها کامل شود.

...........چوب الف

* بازی زمان، خاطره و حافظه در درک یک پایان: «چقدر پیش میآید که داستان زندگی خود را تعریف کنیم؟ چقدر آن را اصلاح میکنیم و تغییر میدهیم؟ زیرکانه برشهایی از آن را نمایش میدهیم و بخشهای دیگری از آن را تزئین میکنیم و با گذشت زمان تعداد کسانی که از گذشته همراه ما باقی مانده اند، کمتر و کمتر میشود و دیگر کسی نیست که به ما یادآوری کند آنچه به عنوان داستان زندگی خود میگوییم، بیشتر داستانمان است تا زندگیمان.» چندی پیش رمان جذابی با نام «درک یک پایان» روی پیشخوان کتابفروشیها قرار گرفت و اهل کتاب و دوستداران ادبیات داستانی درست و حسابی از آن استقبال کردند و بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت. این رمان نسبتاً کوتاه، به ظاهر داستانی عاشقانه است با روایت مردی بازنشسته که در پی یافتن و درک حلقه های گمشده ای در روابط گذشته خود، به جستجو در خاطراتش میپردازد. به ارث رسیدن یک دفترچه خاطرات متعلق به دوست و رقیب عشقی راوی در سالهای نوجوانی او را به میان خاطراتی میبرد که کم کم در ذهنش جان میگیرند و اهمیتی بیش از زمان حال پیدا میکنند. اما جولین بارنز، نویسنده این رمان خواندنی به بهانه روایت این داستان به ظاهر عاشقانه، دست خواننده را میگیرد و او را با خود به تماشای خطاهای ذهن و ادراک آدمی، انعطافپذیری زمان، دسیسه های حافظه در تحریف خاطرات، و... میبرد. جولین بارنز در جای جای اثر خود، شوخطبعانه گذشته را زیر سؤال میبرد. چنانکه در بخشی از کتاب میگوید: یکی از تفاوتهای جوان بودن و مسن بودن این است: «ما در جوانی میکوشیم آینده را برای خود بسازیم و اختراع کنیم و در پیری سرگرم اختراع گذشته برای دیگران میشویم.» همین است که رمان «درک یک پایان» را به اثری جذاب و گیرا تبدیل میکند که علاوه بر گره افکنیها و گره گشاییها، شخصیتپردازیهای جالب، روایت خلاق و خلاصه پیرنگ قابل دفاعش، جایگاهی فلسفی و روانشناختی مییابد که میتواند برای علاقه مندان به این گونه آثار جالب باشد. گویی نویسنده در قالب اثری هنری به خوانندگانش نهیب میزند که آنچه از گذشته به یاد میآورند و ادراک و دریافتشان نسبت به خاطرات سالها پیش، تا چه اندازه میتواند تحریف شده، تغییر شکل یافته و غیر واقعی باشد. خاطراتی که اگرچه دور و گاه کمرنگ میشوند، همچنان قادرند احساساتی زنده و نیرومند را در آدمی بر انگیزند.

رمان «درک یک پایان» را مترجم صاحبنام کشورمان حسن کامشاد به فارسی ترجمه کرده است. این اثر به همت نشر نو به بازار کالاهای فرهنگی عرضه شده و نسخه گویای آن در کتابخانه حسینیه ارشاد تهیه شده است. «پرستو ولدخان»

* گلواژه: بار پروردگارا! دلهای ما را به باطل میل مده، پس از آنکه به حق هدایت فرمودی و به ما از لطف خود رحمتی عطا فرما! که تویی بسیار بخشنده (بیمنت). آل عمران آیه ۸

* خداوند بدین روشنی آیات خود را برای شما بیان کند، باشد که تفکر نموده و عقل خود به کار بندید. بقره آیه ۲۱۹

.........فناوریهای امیدبخش

* پکنوما، گامی در مسیر کارآفرینی: عمر استفاده ایرانیان از اینترنت به دو دهه میرسد. فضایی که تعریف تازه ای از جهان ارائه کرد و فرصتهای زیادی را هم در اختیار آنهایی گذاشت که سر سوزن خلاقیتی داشتند تا خلاقیتهایشان را بدون موانع سنتی به معرض دید و قضاوت دیگران بگذارند. حالا هم البته شبکه های اجتماعی همچنان روند ابراز خلاقیتها را آسانتر میکنند و بسیاری از صاحبان ذوق و استعداد از بستر پیامرسانها و شبکه های اجتماعی و اپلیکیشنها بهره میگیرند تا برای خودشان پایگاه و جایگاهی دست و پا کنند. حوزه کارآفرینی از جمله عرصه هایی است که توانسته از اینترنت و امکانات مرتبط با آن سود ببرد. چه بسیارند وبسایتها و اپلیکیشنهایی که با هدف کارآفرینی طراحی و منتشر شده اند و گره از مشکلات جویندگان شغل گشوده اند. «پویش کارآفرینی نابینایان و معلولان ایران» که به اختصار آن را «پکنوما» میخوانند، از جمله پویشهایی است که در همین راستا به راه افتاده است.

پکنوما را شاید بتوان به نوعی یک استارت آپ در حوزه کارآفرینی برای معلولان حساب کرد. علیرضا محمد بیگینیا، از نابینایان شناخته شده ای است که چند ماهی است این پروژه را راه اندازی کرده است. بیگی در گفتگو با ایران سپید در باره فعالیتها و خدمات پکنوما میگوید: «این پروژه قرار است در درجه نخست بستری باشد برای معرفی توانمندیهای نابینایان و سایر گروههای معلولین به دیگر افراد جامعه. پکنوما از بخشهای مختلفی تشکیل شده که هر کدام از بخشها به یکی از نیازهای معلولین در حوزه کسب و کار پاسخ میدهد. به عنوان مثال، افراد نابینا و معلولی که توانایی خاصی دارند یا محصولی تولید میکنند میتوانند آگهی و توضیحات کالا یا خدماتشان را در پکنوما ثبت کنند و خریداران اعم از معلول و غیر معلول هم میتوانند در همین بستر آن محصول را خریداری کنند.» بیگی از «همیاری» به عنوان یکی دیگر از بخشهای پروژه یاد میکند و میگوید: «در این بخش کسب و کارهایی که تمایل داشته باشند خدمات یا محصولاتی را در اختیار جامعه معلولان قرار دهند، میتوانند آن را در این بخش به ثبت برسانند. البته شرطی هم برای این منظور در نظر گرفته شده و آن این است که ارائه دهنده حتماً باید محصول را در قالب یک پیشنهاد ویژه به معلولان عرضه کند. این پیشنهاد ویژه میتواند شامل تخفیف در قیمت یا ارائه خدمات خاص باشد.»

در پکنوما محصولات مختلفی نظیر صنایع دستی، شیرینیجات، محصولات فرهنگی، کتاب و... عرضه میشود. تجهیزات ویژه معلولان، از دیگر بخشهایی است که در این پروژه تعبیه شده است. بیگی در خصوص این بخش میگوید: «سعی خواهیم کرد با رایزنی با تولید کنندگان و وارد کنندگان کالاهای ویژه معلولین، به زودی تمام محصولات کمک زیستی را که مورد نیاز گروههای مختلف معلولین است در بخش تجهیزات عرضه کنیم.»

برای پکنوما هم سایت طراحی شده و هم اپلیکیشن. نرم افزار اندروید این پروژه از طریق کافه بازار قابل دانلود و نصب است. پکنوما کانال تلگرامی هم دارد و کاربران میتوانند از آن طریق با این پروژه کارآفرینی بیشتر آشنا شوند. بیگی در باره هدفش از راه اندازی این کسب و کار اینترنتی میگوید: «یافتن یک شغل پایدار، یکی از اصلیترین دغدغه های معلولان به حساب میآید. در شرایطی که دولت روز به روز در حال کوچک شدن است و فرصتهای استخدامی هر روز کمتر میشوند، نمیتوان به قوانینی همچون سهمیه سه درصد یا فرصتهایی نظیر آزمونهای استخدامی دل بست. یکی از علتهای عدم گرایش کارفرمایان به استفاده از نیروی کار معلول، آشنا نبودنشان با توانمندیهای این قشر است. پکنوما این فرصت را فراهم میکند که معلولان و نابینایان توانمندیهایشان را در معرض داوری عموم قرار دهند و به این ترتیب، فرصتهایی برای اشتغال پایدار برایشان فراهم شود.» بیگی در پایان از صاحبنظران نابینا دعوت کرد با پیشنهادهای خود به پیشرفت این پروژه کمک کنند.

............هشتگ

* حاشیه مداح جنجالی و قتل استاد. حاشیه های مداحی جنجالی در شبکه ۵ سیما و اعتراض به آن از داغهای فضای مجازی هفته گذشته بود؛ مخصوصاً بعد از بازداشت مداح و برکناری مدیر شبکه ۵. این چند روز حرف و حدیث درباره این ماجرا زیاد بود و اینکه روز پنجشنبه اعلام شد مداح از بستگان رئیس دولت سابق است، حواشی را بیشتر کرد و به این مسأله در توئیتر زیاد پرداخته شد. بعضی کاربران هم در شبکه های اجتماعی مینوشتند که برکناری مدیر شبکه کار درستی نبود. همان طور که سوم خرداد به نام خرمشهر و آزادسازیش نامگذاری شده، چهارم خرداد روز دزفول است. روز مقاومت مردم این شهر در برابر حملات موشکی عراق که باعث شد این شهر شهر موشکها هم نامیده شود. به مناسبت روز دزفول اهالی این شهر و کاربران شهرهای دیگر در شبکه های اجتماعی درباره دزفول و آنچه مردمش در جنگ تحمل کردند نوشتند. اما روزهای پایانی هفته خبر قتل میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران که به عنوان همسر دوم او هم شناخته میشد، خیلیها را شوکه کرد. از تعداد گلوله ها و نحوه قتلش تا اینکه خبرنگار انصاف نیوز در توئیترش نوشت: میترا استاد قرار بود روز قتل برای مصاحبه به این خبرگزاری برود که این ادعا بسیار هم مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت و درباره اش نوشتند. خط و نشانهای بابک زنجانی برای بیژن زنگنه، وزیر نفت با وجود خبر به قتل رسیدن همسر شهردار سابق تهران توجهها را به خودش جلب کرد. اینکه زنجانی گفته بود «بزودی جای من و شما (زنگنه) عوض می شود» حسابی مورد توجه قرار گرفت و البته باعث تعجب کاربران شبکه های اجتماعی شد. به این ترتیب بابک زنجانی که هر از گاهی با دادگاههایش چهره این شبکه ها میشود، بخش زیادی از حرف و حدیثهای دنیای مجازی را به خودش اختصاص داد. 

 

..............کشکول

* جدول حذفی: در جدول حذفی 10 گروه سؤال ارائه شده که هر گروه شامل سه سؤال و سه پاسخ است. پاسخها به ترتیب پنج، چهار، سه حرفی هستند. در هر گروه از سؤالات، اگر از پاسخ اول یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ دوم و اگر از پاسخ دوم یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ سوم را تشکیل میدهند. در انتها اگر حروف حذف شده پاسخهای اول را به ترتیب مرتب کنیم، رمز اول جدول و اگر حروف حذف شده پاسخهای دوم را به ترتیب بچینیم رمز دوم به دست میآید. رمز جدول نام یکی از آثار تاریخی کشورمان واقع در شهر خرمآباد و نام یکی از شهرهای مهم برزیل است، بدست میآید. برای مثال سؤالات گروه اول به این صورت است: (1. زبان شیرین خودمان 2. مرکز استان مازندران 3. تظاهر به کار نیک) پاسخها به ترتیب: (1. فارسی 2. ساری 3. ریا) که اگر دقت کنید, از کلمه اول حرف ف و از کلمه دوم حرف س حذف شده اند که ف حرف اول رمز اول و س حرف اول رمز دوم هستند. شما میتوانید بقیه حروف دو رمز را به صورتی که توضیح داده شد بدست آورید. سؤالات هر گروه: گروه اول: (1. زبان شیرین خودمان 2. مرکز استان مازندران 3. تظاهر به کار نیک) گروه دوم: (1. عبادتگاه مسیحیان 2. از ورزشهای زمستانی 3. چروک و چین پارچه) گروه سوم: (1. حاشا کردن و نپذیرفتن 2. سوغات ساوه 3. عقاید و نظرها) گروه چهارم: (1. درگاه 2. مدافع سابق تیم ملی ایران 3. خو گرفتن و الفتگیری) گروه پنجم: (1. دانه سحرآمیز 2. حیوان بارکش 3. ثروتمند و دارا) گروه ششم: (1. ناشایست و ناپسند 2. جاری 3. روشنایی) گروه هفتم: (1. از نامهای مردانه و یکی از مهره های شطرنج 2. طلایی 3. خرد و کوچک) گروه هشتم: (1. غم انگیز و ملالآور 2. غیر و سایر 3. سنگریزه و شن) گروه نهم: (1. رودی در استان خوزستان 2. خدمتکار 3. میدانی در شهر تهران) گروه دهم: (1. خواندن با آب و تاب و تأثیرگذار یک قطعه ادبی 2. خوراک پیچیدنی 3. زخم چرکین پوست). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: باران رؤیاها را نمیشوید. برنده این هفته جدول  قدرت ا... رحمتی از کرج است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: گروه یک: (بابا-ابواب-ابوتان) دو: (آریا-یاران-تیرانا) سه: (فارسی-مسافر-اتمسفر) چهار: (نایب-انبیا-نابینا) پنج: (وانت-توانا-اتوبان) شش: (زیبا-آبریز-بازیگر) هفت: (خواب-خوشاب-بخارشو) هشت: (پیشی-پیشین-پیشانی) نه: (رؤیا-رویان-نیروزا) ده: (ماهی-ماریه-سرمایه) یازده: (پایا-پایان-ناپیدا) دوازده: (رباب-برابر-بردبار) سیزده: (چهار-پارچه-چهارپا) چهارده: (زمان-آزمون-آمازون) پانزده: (سیما-سیمان-نازیسم) شانزده: (زاری-نیزار-رایزنی) هفده: (سنگر-فرسنگ-سنگفرش) هجده: (امور-مالرو-خرمالو) نوزده: (دروس-فردوس-فردوسی) بیست: (بهار-براده-هوابرد).

* پاسخ سؤالات جدول دو هفته گذشته: 1. مزه 2. جذام 3. ارمک 4. لخم 5. مارکوس کراسوس 6. نمام 7. همت 8. مو 9. یاقوت 10. نقاله 11. بیرق 12. ادواری 13. شفاهی 14. دهبان 15. کلاف16. هلیو تراپی 17. پاپاسی 18. نکوداشت 19. هیون 20. انزوا 21. نبض 22. عیوقی 23. شط 24. قباد 25. آمنه 26. ویلیام داینا فیلیپس 27. ومو 28. رودبار 29. زابل 30. مسکو.

* گلواژه: رسول خدا (ص) میفرمایند: «من در میان شما دو چیز گرانبها به یادگار میگذارم. اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز گمراه نمیشوید: کتاب خدا و عترتم. این دو از هم جدا نمیشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»

* خدا به سرمنزل سعادت و سلامت میخواند و هر که را میخواهد به راه مستقیم هدایت میکند. یونس آیه ۲۵

* مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند. آل عمران آیه ۱۶۰

* بندگان مرا آگاه ساز که من بسیار آمرزنده و مهربانم. حجر آیه ۴۹

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *