شناسه خبر: 17266 منتشر شده در مورخ: 1398/3/7 ساعت: 09:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 7 خرداد 1398

روزنامه سه شنبه 7 خرداد 1398

دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان - چگونه متوجه شویم مشترک پر مصرف برق هستیم؟ - درد سیاتیک چیست؟ "بخش پایانی" - ضربآهنگ بندگی: مروری بر موسیقی ماه ضیافت در ایران - ابلاغ بودجه 72 میلیاردی کمیته المپیک - نقشه مرگبار برای زن روستایی - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

سه شنبه 7 خرداد 1398

22 رمضان 1440

28 می 2019

سال بیست و سوم شماره 6146

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان 2

چگونه متوجه شویم مشترک پر مصرف برق هستیم؟ 6

درد سیاتیک چیست؟ "بخش پایانی" 10

ضربآهنگ بندگی: مروری بر موسیقی ماه ضیافت در ایران 13

ابلاغ بودجه 72 میلیاردی کمیته المپیک 15  

نقشه مرگبار برای زن روستایی 18

اطلاعرسانی

 

 

............ضیافت نور

* دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان: «خداوندا! در این روز بر من درهای فضل و کرمت را بگشا و بر من برکاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خشنودیت موفقم بدار و در وسط بهشتهایت مرا مسکن ده. ای پذیرنده دعای پریشانان و درماندگان.» حکم شرعی درباره شرب خمر در دین اسلام و حتی دیگر ادیان الهی چیست؟ پاسخ: حکم حرام بودن شراب در برخى آیات قرآن کریم و فرمایشهای معصومین (ع) وارد شده و در حرمت آن هیچ تردیدى باقى نمانده است. (مائده، آیه 90 و 91 - بقره، آیه 219). باید گفت بر مسئله حرمت خمر، در همه ادیان الهی تأکید بسیار شده و هیچ آیینی که از تحریف بشر مصون مانده باشد، شرب خمر را جایز نمیداند. روایتی از امام رضا (ع) نقل شده است که میفرمایند: «خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر آنکه شراب را در شریعت او حرام نمود. بنا بر این تصور اینکه حرمت شراب فقط مربوط به دین اسلام است، تصوری نادرست است و اینکه امروزه در برخی ادیان شرب خمر را حلال میشمارند، این خود یکی از نشانه های تحریفهایی است که در آیینهای الهی به دست بشر صورت گرفت.» ضرر و زیان فردی و اجتماعی شراب بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند ممکن است منافع زودگذر و اندکی داشته باشد؛ چنانکه قرآن کریم هم تصریح فرموده است: «درباره شراب و قمار از تو میپرسند، بگو: درآن دو گناهی بزرگ و سودهایی برای مردم است و گناهشان از سودشان بزرگتر است» (بقره، آیه 219) در آیه (90 و 91) از سوره مائده، قماربازی و میگساری اعمالی پلید و از ابزار شیطان معرفی شده است.

* رسول اکرم (ص) میفرمایند: «خداوند شراب و بوجود آورنده و تهیه کننده آن و مصرف کننده و اعطا کننده و خریدار و فروشنده و استفاده کننده از قیمت آن و حمل کننده و صاحب آن را لعن کرده است.»

* نماز در قرآن "بخش دوم": گفتیم فعل امر أَقیمو الصلاة امر خداوند را در اقامه صلاة تذکر میدهد. اما مراد از بخش "کتاباً موقوتا"، کتابی مفروض و ثابت و غیر متغیر، این است که موقوت بودن نماز، ثابت بودن آن و ساقط نشدنش در هیچ حالی از احوال و تبدیل نشدنش به چیز دیگر است. یعنی نماز نه ساقط میشود و نه مانند روزه به چیز دیگری نظیر کفاره تبدیل میشود. در آیه 114 سوره هود آمده: "در دو طرف روز و نخستین ساعات شب نماز را به پا دار، زیرا خوبیها بدیها را از میان میبرد. این برای پند گیرندگان، پندی است." در این آیه "زلف" به معنای اول ساعات شب است و آیه به بیان اوقات انجام فریضه صلاة پرداخته است که با فعل امر و أَقِمِ... آمده. دو طرف نهار نیز  به معنی صبح و عصر است. همچنین در آیه 78 سوره اسراء آمده: نماز را از هنگام بازگشت خورشید تا تاریکی شب به پا دار و نماز صبح را که نماز صبح مشهود است.  دلوک الشمس به معنی میل به غروب است و هم به معنای زوال و منظور از زوال، میل و انحراف خورشید از وسط آسمان به طرف مغرب است. غَسَق اللیل، هنگامی است که تاریکی شب پدید میآید غَسَق شب به معنای شدت ظلمت شب است. در این آیه نیز بیان فرائض پنجگانه شبانه روز و اوقات آنهاست. آیه شریفه از اول ظهر تا نیم شب را شامل میشود و به انضمام نماز صبح که جملهَ قُرْ أِنَ الْفَجْرِ دلالت بر آن دارد. آیه 43 نساء) و همچنین در آیه 6 مائده  نیز به جزئیات میپردازند. اینک به علل وجوب و چرایی صلاة از منظر قرآن میپردازیم در آیه 14 سوره طه: بىگمان این منم خداوند که هیچ خدایى جز من نیست، مرا بپرست و نماز را براى یادکرد من بپا دار. این آیه به بیان موارد دعوت به توحید و ارکان آن پرداخته است و مواد خبر آن است که موجودی شایسته و مستحق معبودیت جز او نیست و ذات کبریایی «أِنا الله» را خبر و صفت قائل و گوینده معرفی کرده است. معنای توحید تام آن است که نه تنها غیر حق دیده نشود، بلکه حتی خود این ندیدن هم دیده نشود و این فقط در متن عبادت مخصوصاً نماز تعبیه شده.

...........گزارش روز

* چگونه متوجه شویم مشترک پر مصرف برق هستیم؟ همزمان با نزدیک شدن به فصل گرما، موضوعاتی همچون مدیریت مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی در تابستان رنگ جدیتری به خود گرفته و سناریوهای مختلفی برای روشن ماندن برق خانه های مردم در این مقطع مورد بررسی قرار میگیرد. در میان این سناریوها، تغییر بهای آب و برق از همه جدیتر بود و جامه اجرا نیز بر تن کرد. در این راستا، اواسط سال گذشته رضا اردکانیان، وزیر نیرو از به تصویب رسیدن طرح افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد و هدف آن را تشویق مشترکان به خوش مصرفی عنوان کرد. در نهایت مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» در ۲۰ فروردین ابلاغ شد و هیأت وزیران در مصوبه ای به استناد مواد یک و سه قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب ۱۳۸۸ به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه های آب و برق را از ابتدای اردیبهشت امسال بدون تغییر ساختار تعرفه ها هفت درصد افزایش دهد. در این راستا از ابتدای اردیبهشت، شاهد افزایش هفت درصدی بهای تعرفه آب و برق بودیم. همچنین اعلام شده بود از ابتدای خرداد نیز با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیر ضرور، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده میشود که از اول خرداد نیز شاهد کلید خوردن این پروژه از سوی دولت بودیم. الگوی مصرف برق چگونه محاسبه میشود؟ میزان الگوی مصرف این گونه است که برای مشترکان عادی ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق در ماه و الگوی مصرف برای ماههای گرم است و ۶۰۰ کیلووات ساعت برای دو ماه مصرف است. حال اگر مشترکی کمتر از این عدد مصرف کند، خوش مصرف و بالاتر از این عدد باشد، پر مصرف محسوب میشود. البته این یک قاعده کلی است و الگوی مصرف برق در مناطق گرمسیر یا عادی متفاوت بوده و بستگی به نوع آب و هوای مناطق مختلف، این الگوها تعیین شده است. آمار و ارقام حاکی از آن است که ۱۰ درصد از مشترکان جزو پر مصرفها هستند و با توجه به اینکه برای تولید برق باید سوخت گاز مصرف شود، این گروه از مشترکان با مصرف بیشتر برق، نه تنها باعث آلودگی بیشتر محیط زیست میشوند، بلکه یارانه بیشتری را هم به خود اختصاص میدهند. یک درصد از مشترکان برق که در بالاترین رده مصرفی قرار دارند، به اندازه ۱۰ درصد مشترکان کم مصرف کشور برق مصرف میکنند.

چگونه بفهمیم پر مصرفیم؟ در این راستا، محمدحسن متولیزاده، مدیر عامل شرکت توانیر در پاسخ به این پرسش که مشترکان چگونه میتوانند از قرار گرفتن در سطوح پر مصرف یا خوش مصرف آگاه شوند، گفت: برای آگاهی مردم، از این پس در قبوض برق بر حسب میزان مصرف مشترکان، پر مصرف یا کم مصرف بودن آنها درج خواهد شد. چگونه میتوان میزان مصرف برق را کاهش داد؟ بنا به گفته های متولیزاده به نقل از وزارت نیرو، با توجه به اینکه در تابستان وسایل سرمایشی بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص میدهند، مشترکان در صورت توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی، میتوانند به میزان زیادی از مصرف برق خود را کاهش دهند. وی درباره سهم وسایل سرمایشی از مجموع برق مصرفی کشور در تابستان اظهار کرد: در این فصل حدود ۲۲ هزار مگاوات یا معادل ۴۰ درصد از مصرف برق کشور، به وسایل سرمایشی اختصاص دارد. چنانچه مشترکان برق خانگی بتوانند در مصرف برق ۱۰ درصد صرفه جویی کنند، میزان مصرف آنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. مهمترین عاملی که در فصل تابستان میزان مصرف برق را افزایش میدهد استفاده از کولر است. اگر مصرف کنندگان کولر، در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳) درجه کولر گازی خود را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنند و دور موتور کولر آبی خود را کند کنند، میتوانند در مصرف برق صرفه جویی کنند.

 

 

............آموزشی

* درد سیاتیک چیست؟ "بخش پایانی": درد سیاتیک از ناحیه تحتانی کمر به سمت باسن و اندامهای تحتانی به ویژه پا کشیده میشود. این درد با انجام فعالیت و حرکت شدید میشود. همچنین بیحسی و ضعف در ساق پا و در مسیر عبور عصب سیاتیک ایجاد میشود و در موارد شدید بیحسی و بیحرکتی و احساس سوزن سوزن شدن و سوزش شدید در انگشتان پابه وجود میآید. یک فوریت پزشکی در این نوع دردها سندروم دم اسب است که با بی اختیاری کنترل ادرار و مدفوع مشخص میشود؛ البته این علامت جزو نشانه های نادر درد سیاتیک است که اگر درمان نشود باعث فلجی و اختلالات در عملکرد روده، مثانه و کاهش میل جنسی میشود. علائم دیگر این سندروم شامل موارد زیر است: بروز درد و بیحسی در یک یا هر دو ساق پا؛ به طوری که بلند شدن را برای فرد مشکل میکند و زمانی که فرد میخواهد از جای خود برخیزد، کمی لنگ میزند. از دست رفتن حس به صورت ناگهانی یا تشدید بیحسی در نواحی تحتانی بدن مثلاً بین ساق پا، باسن، ناحیه داخلی ران، پشت ساق پا، پاشنه و داخل پا. تشخیص بیماری در افراد مختلف متفاوت است. پزشک در ابتدا از وضعیت کامل سلامتی بیمار مطلع میشود. این ارزیابیها شامل بروز هر گونه آسیبدیدگی قبلی در بیمار، محل بروز درد و میزان شدت درد است. مرحله بعدی انجام معاینه فیزیکی که شامل ارزیابی استقامت و انعطاف ماهیچه ها است. پزشک از بیمار میخواهد حرکات کششی را انجام دهد تا بروز درد رگ سیاتیک هنگام حرکت را در بدن بیمار ارزیابی کند. پزشک همچنین از انواع رادیوگرافی و ام آر آی نیز استفاده میکند. برای کنترل درد بیمار باید هنگام شروع درد از حرکاتی که باعث تشدید درد میشود ممانعت کند. بیمار میتواند از کمپرس یخ یا بسته های گیاهان یخ زده برای یخ درمانی استفاده کند. بسته یخ را باید لای یک حوله قرار داد و روی موضع درد به مدت 20 دقیقه گذاشت. این کمپرس در روزهای اول بعد از آسیبدیدگی باید چند مرتبه در یک روز استفاده شود. این روش باعث کاهش تورم و درد رگ سیاتیک میشود. روش دیگر درمانی، استفاده از گرما است. کمپرس گرم با استفاده از پدهای گرم که بعد از 2 یا 3 روز کمپرس یخ به کار میروند. در صورتی که درد عصب سیاتیک شما پایدار بود، کمپرسهای گرم و یخ را به صورت متناوب استفاده کنید. بعلاوه مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و مصرف محدود آسپرین "برای افراد بالای 18 سال" میتواند باعث کاهش درد، التهاب و تورم شود. پزشک ممکن است داروهایی برای شل کردن عضلات، مسکنهای نارکوتیک، یا حتی داروهای ضد افسردگی را برای بیمار تجویز کند. بعد از کاهش علائم درد سیاتیک زیر نظر فیزیوتراپ شما نرمشهای کششی و تقویتی را انجام دهید. تمرینات فیزیوتراپی و ورزش برای سیاتیک به بهبودی حالت مفصل و استقامت مفصل کمر کمک میکند. کششهای آرام ناحیه تحتانی مفصل کمر میتواند مؤثر باشد. همچنین انجام یوگا میتواند مؤثر باشد. فعالیتهای سبک مانند شنا یا دوچرخه انجام دهید.

 

.............آهنگ و درنگ

* ضربآهنگ بندگی: مروری بر موسیقی ماه ضیافت در ایران: تقارن شبهای قدر با ایام ضربت خوردن امیر المؤمنین علی «ع»، امام اول شیعیان، مراسم و آیینهای خاصی را هم برای این شبها در میان باورمندان به مکتب شیعه به وجود آورده است. علاوه بر تمام اعمال مرتبط با شبهای قدر، شیعیان در چنین شبهایی از ذکر مصیبت بر امام اول شیعیان هم باز نمیمانند. «نوحه خوانی»، از جمله آیینهایی است که در شبهای قدر برپا داشته میشود.

نوحه خوانی گونه ای از موسیقی مذهبی است که در آن فردی به عنوان نوحه خوان به خوانش اشعاری در رثای بزرگان دینی به صورت ریتمیک و با ضربآهنگی مشخص میپردازد و دیگران با سینه زنی در سرضربهای آن و همخوانی بخشی از نوحه وی را همراهی میکنند. نوحه خوانی برای امام علی (ع) نیز از برجسته ترین انواع موسیقی ماه رمضان است که در لیالی قدر به اجرا در میآید. بهره مندی از موسیقی ردیف دستگاهی در اجرای این نوحه ها همانند نوحه های ویژه محرم و همچنین استفاده از اوزان مختلف موسیقایی از مهمترین شاخصهای آن است. نوع اشعار این نوحه ها نیز دو گونه است که نوع اول اشعاری بر اساس اوزان عروضی با اوزانی مشخص و نوع دوم شامل اشعاری با مصرعهای کوتاه و بلند و متفاوت (همانند تصانیف کارِ عمل) است و گاهی از تنوع وزنی متنوعی نیز بهره میبرند.

بدون تردید رایجترین گونه موسیقایی در ماه مبارک رمضان در میان ایرانیان، آوازهایی است که با نام «مناجات» در میان مردم شناخته میشود. چه کسی میتواند ادعا کند از مناجاتهای افطار و سحر در ماه رمضان خاطره ای خوش برایش باقی نمانده است؟ مناجات به معنای راز و نیاز کردن، راز دل به کسی گفتن، رازگویی و عرض نیاز به درگاه خدا است و مناجاتخوانی به آن دسته از موسیقی دینی اطلاق میشود که با استفاده از اشعاری با درونمایه راز و نیاز با خدا در سحرهای ماه رمضان برای به موقع بیدار کردن مؤمنین از خواب و بهره مندی بیشتر از لحظات باقیمانده تا سحر اجرا میشود. مناجاتخوانی که تنها از موسیقی آوازی بهره میبرد، از تنوع نغماتی آزاد برخوردار است و یک مناجاتخوان در انتخاب هر گوشه، مقام، دستگاه یا آوازی برای خوانش خود کاملاً مختار است.

در قدیم مناجاتخوانها از یک تا دو ساعت مانده به اذان صبح بر بام خانه ها میرفتند و با اجرای زیباترین نواها مردم را برای سحر بیدار میکردند. در صورت وسیعتر بودن محله ها، خوشخوانها چندنفره و در گلدسته های مساجد به نوبت، به صورت تکصدایی یا چند صدایی مناجات سحری میخواندند که به آن گلدسته خوانی و به آن اشخاص گلدسته خوان نیز میگفتند.

در نزدیکی اذان ابیاتی خوانده میشد که در پایان هر بیت آن مردم را دعوت به فرستادن صلوات مینمود و همین رمزی برای آگاهسازی افراد از کم بودن زمان برای خوردن سحری بود که به آن صلواتخوانی نیز میگفتند. در بسیاری از مناطق، مناجاتخوانی به همراه سازهایی چون دوتار یا تنبور هم اجرا میشد.

............ورزشی

* ابلاغ بودجه 72 میلیاردی کمیته المپیک: کیکاوس سعیدی، خزانه دار کمیته ملی المپیک درباره میزان بودجه کمیته المپیک در سال جاری بیان کرد: بودجه مصوب سال ۹۸، ۷۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود، اما حدود ۷۲ میلیارد تومان ابلاغ شد. بعد از اولین دریافتی، با دستور آقای صالحی امیری قرار شد فعلاً به صورت علی الحساب، ۵۰ درصد بودجه سال ۹۷ فدراسیونها، به ۴۷ فدراسیون واریزی داشته باشیم. بنا بر این واریزی ما از ۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان است. کشتی بالاترین واریزی را خواهد داشت که یک میلیارد تومان است. ما تعهد شش ماه اول سال را به صورت یکجا و البته به صورت علی الحساب پرداخت میکنیم. در هیأت اجرایی هم سقف و کف بودجه های فدراسیونها مشخص میشود و بعد از اینکه گزارش برنامه های عملیاتی فدراسیونها در ستاد عالی بازیها تصویب شد، به دو شکل پرداختی خواهیم داشت. بخش عمومی که به همه فدراسیونها بودجه پرداخت میشود و بخش دیگر برای فدراسیونهای المپیکی است که آن هم بر اساس برنامه عملیاتی و تصویب ستاد عالی بازیها خواهد بود. با توجه به اینکه فدراسیونها با فشار مالی مواجه هستند و حجم اعزامها زیاد است، امیدواریم این بتواند بخشی از مشکلات را مرتفع کند. نگاه هیأت اجرایی به ویژه آقای صالحی امیری به فدراسیونها کاملاً حمایتی است؛ به ویژه فدراسیونهایی که امید به کسب مدال دارند. جهت شفافسازی مالی، ارقام بعد از واریز در سایت رسمی کمیته المپیک منتشر میشود. * رونالدو خواهان انتقال کاپیتان رئال مادرید به تورین شد: نشریات اسپانیایی خبری عجیب در مورد آینده راموس منتشر کردند و شایعات در مورد این مدافع باتجربه افزایش یافته است. راموس پس از گذشت پانزده سال از اولین بازی در ترکیب رئال، حالا به فکر جدایی از این باشگاه است و آینده او میتواند در یوونتوس رقم بخورد. طبق ادعای آ.اس کریستیانو رونالدو خواهان حضور این مدافع باتجربه در یوونتوس شده است.

..............حوادث

* نقشه مرگبار برای زن روستایی: مرد روستایی برای نپرداختن بدهی 250 میلیون تومانیش به یک زن، او را کشت و جسدش را وسط اتاق خانه ویلایی دفن کرد. چند روز قبل فردی با مراجعه به پلیس از ناپدید شدن مرموز زن 62 ساله ای در یکی از روستاهای شهرستان شفت در استان گیلان خبر داد. وی گفت: این زن روستایی به کار حجامت مشغول بود و زنان و مردان زیادی به خانه اش رفت و آمد داشتند. با توجه به این گزارش، تیمی از کارآگاهان، بررسی در این باره را آغاز کردند تا اینکه در جریان تحقیقات خود از خانه این زن برگه ای پیدا کردند که فهرست افرادی که قرار بود برای حجامت به خانه اش مراجعه کنند، روی آن نوشته شده بود. در این میان نام مردی 54 ساله دیده شد که کارآگاهان دریافتند وی مدتی قبل از این زن یک خانه خریده و مبلغ 250 میلیون تومان به او بدهکار بوده است. در همین حال تحقیقات تکمیلی نشان میداد که بعد از زمان مراجعه او به خانه این زن برای حجامت دیگر کسی او را ندیده است. بدین ترتیب این مرد دستگیر شد و خیلی زود به قتل اعتراف کرد. وی به مأموران آگاهی گفت: مدتی قبل خانه ای از این زن خریدم و در ازای آن مدارکی به او دادم که نشان میداد مبلغ 250 میلیون تومان به او بدهی دارم. از آنجا که توان پرداخت این مبلغ را نداشتم، با طراحی نقشه ای تصمیم گرفتم وارد خانه او شده و اسناد بدهیم را سرقت کنم. روز حادثه به اتفاق پسر 25 ساله ام و زن جوانی به بهانه حجامت به خانه آن زن رفتیم. در مسیر آب میوه ای خریدم و آن را با قرصهای خوابآور مخلوط کردیم. میخواستم او را بی هوش کنم و مدارکم را برداشته و فرار کنیم. وقتی آب میوه مسموم را به او خوراندیم بیهوش شد. ما هم بسرعت مدارک و اسناد را برداشته و قصد ترک کردن آنجا را داشتیم که متوجه شدیم او نفس نمیکشد. خیلی ترسیده بودیم. تصمیم گرفتیم جسد را از بین ببریم. بنا بر این او را به یک خانه ویلایی در روستای سیامزگی شهرستان شفت انتقال داده و داخل یکی از اتاقها دفن کردیم. با توجه به این اعترافات، مأموران با دریافت دستور قضایی به خانه ویلایی مراجعه کرده و جسد را بیرون آوردند. بنا بر اظهارات، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان دو همدست این متهم نیز ردیابی و بازداشت شدند. * مرگ جویندگان گنج در عمق 30 متری زمین: سه مرد که برای یافتن گنج به عمق 30 متری چاهی رفته بودند، بر اثر استنشاق گاز مسموم جان خود را از دست دادند. این حادثه در منطقه جنگلی بخش چمستان شهرستان نور در غرب مازندران اتفاق افتاد. رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نور در این باره گفت: سه مرد افغانستانی و یکی از افراد بومی منطقه وارد چاه 30 متری شده بودند که برای روشنایی از موتور برق استفاده کردند، اما به علت دود و دی اکسید کربن ناشی از موتور برق دچار خفگی شدند. در این حادثه فرد بومی و دو تن از مردان افغانستانی جان خود را از دست داده و یک نفر فقط زنده ماند که برای درمان به بیمارستان منتقل شد.

 

..........اطلاعرسانی

* سازمان اسناد و کتابخانه ملی نخستین دوره «جشنواره ملی مقاله نویسی نابینایان به بریل (منابر)» را با شعار (بریل، خطی سپید به وسعت دیدن) برگزار مینماید؛ لذا افراد با آسیب بینایی میتوانند خود را، در دو گروه (زیر 20 سال تا 700 کلمه) و (بالای 20 سال تا 1200 کلمه) به خط بریل و از طریق پست حد اکثر تا 31/5/1398 به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. محورهای ارسال مقالات در سایت ایران سپید درج شده است. آدرس دبیرخانه جشنواره: بزرگراه حقانی-غرب به شرق-بعد از مترو حقانی-بلوار کتابخانه ملی-ساختمان کتابخانه ملی-دبیرخانه حوزه ریاست. کد پستی: 1538633311. راههای ارتباط با جشنواره: ایمیل: Manaber@nlai.ir

شماره تماس: 81622885-021. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط نگارش و ارسال مقالات و فعالیتهای جنبی به شیوه نامه جشنواره ملی منابر مراجعه فرمایید.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *