شناسه خبر: 1724 منتشر شده در مورخ: 1392/10/8 ساعت: 15:39 گروه: فرهنگی  
روزهای آخر اسفند در تالار وحدت

روزهای آخر اسفند در تالار وحدت

با بازی و صدای اشکان خطیبی نمایش " در روزهای آخر اسفند " به کارگردانی محمد رحمانیان و با بازی و خوانندگی اشکان خطیبی در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

اشکان خطیبی، بازیگر و مجری طرح نمایش " در روزهای آخر اسفند " در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی با اشاره به اجرای این نمایش در اسفند ماه گفت: نمایش " در روزهای آخر اسفند " که در نوشتن نمایشنامه اش نگاهی به نمایشنامه­ " ایکواس" اثر پیتر شفر، نمایشنامه نویس بزرگ انگلیسی شده است را به کارگردانی محمد رحمانیان اسفند ماه در تالار وحدت اجرا می کنیم.

وی تصریح کرد: در روزهای آخر اسفند یک  music performance  که نوعی تئاتر موزیکال یا موسیقی ـ نمایش است ولی اگر در موسیقی - نمایش  اولویت با جنبه های تئاتریکالیستی اثر است در music performance ، این موسیقی  و ترانه ها هستند که سمت و سوی اجرا را مشخص می کنند و گفتگو، کلام و درام نمایشی  واسطه عقد اتصال ترانه ها به یکدیگر هستند و نه  بالعکس.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: تأکید بر موسیقی  حتی می تواند جنبه های  نمایشی را تحت تاثیر قرار دهد و قطعات نمایشی را با تأسی از خود تغییر دهد.

خطیبی در پاسخ به اینکه آیا پیش از این چنین تجربه ای را داشته است، خاطرنشان کرد: فکر می کنم در ایران این نخستین تجربه از این نوع اجراست و این در حالی است که در تئاترهای زنده­ جهان  ـ از جمله برادوی ـ چند سالی است که جای خود را در دل علاقه مندان باز کرده است.

وی با بیان اینکه در music performance تم کلی و غالب موسیقی حائز اهمیت است، گفت: در اجرای ما این تم با نگاهی به موسیقی پاپ ـ راک شکل گرفته است و نه تنها پاپ ـ راک ایرانی بلکه پاپ ـ راک در دوره­های اوج خود با خوانندگانی چون اندی ویلیامز، نوئل هریسون، جان لنون و لئونارد کوئن و نیز گروهایی چون آبا و مودی بلوز که هر یک در سالهای جنبش و اعتراض علیه نابرابری ها از جنگ ویتنام گرفته تا تورم و بیکاری حضوری چشمگیر در عرصه هنر موسیقی داشتند و با ترانه های خاطره­انگیزی که ساختند و نواختند و خواندند خاطره­ جمعی نسل هایی را از آن خود ساختند.

بازیگر نمایش زمستان افزود: بسیاری از این ترانه ها اکنون به ترانه هایی نوستالژیک برای همه­ دوران ها تبدیل شده است؛ ترانه­هایی چون " تصور کن " از جان لنون  و " مرد مالیخولیایی " از مودی بلوز و ترانه­ افشاگرانه­ "پول. پول. پول" از گروه آبا.

مجری طرح نمایش " در روزهای آخر اسفند " تاکید کرد: انتخاب ترانه­ها دقیقا برای ایجاد همین حس و حال نوستالژیک  نسبت به دوره­ ی خاصی از موسیقی پاپ ـ راک است؛ با این حال در این اجرا از تلاش های نخستین گروههای پاپ ـ راک و حضور خوانندگانی چون فرهاد مهراد و فریدون فروغی هم یادی می شود.

خطیبی بیان کرد: این نمایش دو بازیگر دارد که خواننده – بازیگر مرد خودم هستم و یک گروه ارکستر 5 تا 6 نفره که ترانه­ها را به صورت زنده به رهبری بهروز صفاریان اجرا می کنند که در بروشور نمایش ترجمه­ تمام ترانه­هایی که بر روی صحنه اجرا می شوند، ضمیمه می­گردد.

داستان نمایش " در روزهای آخر اسفند " در یکی از بعد از ظهرهای آخر اسفند می گذرد. یک پزشک جوان روانکاو  به نام بهار عارف که تخصصش  در جرم شناسی است و معمولا در پرونده هایی که انگیزه های روانی نامشخص بزهکار عامل اصلی جرم شناخته می شود، همکاری می کند.

بهار عارف در انتظار بیماری است که جرمی مرتکب شده  و با پای خود به پلیس مراجعه کرده  و خود را معرفی کرده است و اینک قاضی پرونده  برای کشف جنبه های پنهان جرم او را به نزد روانکاو فرستاده است. از نخستین برخوردها پزشک جوان ما متوجه نوعی شخصیت دو قطبی  در او می شود و متوجه می شود داروهایی که برای بیماری سرگیجه­اش  مصرف می­کند، حالات عصبی و بیمارگون او را تشدید کرده است. کشف بعدی دکتر یافتن بزرگ عشق و علاقه­ جوان  بیمار یعنی موسیقی است. او تحصیل در دبیرستان را به عشق عضویت در یک گروه موسیقی رها کرده و به نوعی زندگی اش را وقف موسیقی کرده است. الگوی او در موسیقی خواننده­ درگذشته فرهاد مهراد بوده تا آنجا که نام خود را هم به فرهاد تغییر داده است.

به تدریج و در طول ترانه هایی که از او می شنویم با حسرتخواری او نسبت به یک دوره­ از دست رفته موسیقی پی می بریم. دوره ای که ترانه ها مفهومی عمیق و انسانی داشتند. و افسوس که تسلط موسیقی بی مفهوم و بی خاصیت گویی سنگی است بر گور دوران سپری شده.

با پیشروی  داستان و جهت افشاگرانه­ ترانه ها پزشک به تدریج درمی یابد چرا او دست به چنین جرمی زده است. مرد جوان شبی به سراغ یک صفحه فروشی قدیمی که گنجینه­ای از صفحات 45 دور و 33 دور را داشته می رود و در یک جوشش عصبی مغازه­ صفحه فروشی را به آتش می­کشد. چرا که نیک دریافته جهان دیگر محتاج ترانه های قدیمی نیست و نام های اسطوره ای موسیقی بهتر است بسوزند و نابود شوند تا اینکه زیر انبوهی از اصوات نامفهوم از یاد برود. جوان به بازداشتگاه بازگردانده می شود و پزشک جوان ما گویی حالا به درک تازه­ای از ترانه های قدیمی رسیده است.

گفتنی است محمد رحمانیان نمایش " آرش ساد " را 21 تا 23 بهمن در تالار وحدت اجرا می کنند و پس از آن در اسفندماه سال جاری  نمایش " در روزهای آخر اسفند" را به روی صحنه تالار وحدت می آورد

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نگین 1392/10/28 - 00:57
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment معلومه که میرم.هر جا اشکان باشه منم هستم
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *