شناسه خبر: 17190 منتشر شده در مورخ: 1398/2/28 ساعت: 13:40 گروه: اجتماعی  
33 هزار و 644 معلول درگیر سیل
معاونت توانبخشی بهزیستی:

33 هزار و 644 معلول درگیر سیل

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره اینکه 33 هزار و 644 معلول در سه استان کشور درگیر سیل هستند، گفت: 1800 کارتن پوشینه، 2400 مورد وسایل کمک‌توانبخشی مثل ویلچر و عصا، 950 مورد وسایل ضروری منزل، میان این افراد توزیع شده است.

به گزارش ایران سپید معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست گزارش عملکرد سازمان بهزیستی در مناطق سیل زده در جمع خبرنگاران گفت:  157 مرکز ما در معرض آب‌گرفتگی قرار داشت و از این تعداد 94 مرکز شبانه و 62 مرکز روزانه بوده است. بسیاری از مراکز نیز ایمن‌سازی شده و از نظر مواد غذایی و دارو تأمین شده‌اند.

وی گفت: سه مورد جابه‌جایی مرکز داشته‌ایم که 87 معلول، سالمند و بیماری روانی مزمن در آن نگهداری می‌شده و سه مورد جابه‌جایی نیز به دلیل آب‌"رفتگی داشتیم.

نفریه ادامه دا د: 1800 کارتن پوشینه، 2400 مورد وسایل کمک‌توانبخشی مثل ویلچر و عصا، 950 مورد وسایل ضروری منزل، توزیع شده و 16 هزار بازدید از مراکز روستایی انجام شده است.

وی گفت: به 28 هزار و 711 نفر کمک معیشت بین 500 هزار تا یک میلیون تومان پرداخت شده که جمعا هزینه 20 میلیارد تومان داشته است. سه میلیارد تومان نیز کمک موردی به این افراد شده است.

نفریه گفت: 33 هزار و 644 معلول به طور کلی در تمام استان‌های درگیر سیل از این واقعه متأثر شده‌اند. که از این تعداد 14 هزار 150 معلول جسمی و حرکتی، 8 هزار 628 معلول ذهنی، 4 هزار 870 معلول بینایی، 4 هزار 960 معلول شنوایی، 652 معلول گفتاری و 882 معلول به تفکیک نوع معلولیت در گیر سیل هستند.

در ادامه این نشست ذوالفقار یزدان مهر،معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی اظهار داشت: بر اساس آمار به دست آمده تاکنون به جز استان خوزستان یک هزار و ۹۰۸ واحد مسکونی سیل زدگان به صورت کامل تخریب شده و در مجموع ۲۷۴۱ واحد به تأیید بنیاد مسکن رسیده که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

وی افزود: در قالب تفاهم نامه‌ای که اخیراً با بسیج سازندگی به امضا رسید ساخت و ساز و بازسازی واحدهای آسیب دیده مددجویان در مناطق سیل زده زیر نظر بنیاد مسکن انجام می‌شود و قرار است طی ۶ ماه عملیات ساخت صورت گیرد.

یزدان مهر ادامه داد: برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول طبق تفاهم نامه بنیاد مستضعفان و مسکن در شهرها، ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و در روستاها  ۲۰ میلیون کمک بلاعوض صورت می گبرد.

یزدان مهر خاطر نشان کرد: همچنین برای مددجویان سرپرست خانوار ۱۰ میلیون تومان از سوی سازمان بهزیستی کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

یزدان مهر به تسهیلاتی که به سیل زدگان مناطق روستایی و شهری تعلق می‌گیرد اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در شهرها ۵۰ میلیون تسهیلات قرض الحسنهبلندمدت و ۱۲ میلیون نیز کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد و در روستاها نیز ۴۰ میلیون تسهیلات قرض الحسنه بلندمدت و ۱۰ میلیون کمک بلاعوض پرداخت می‌شود و در مجموع برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول ۴۲ میلیون کمک بلاعوض، ۵۰ میلیون تسهیلات قرض الحسنه انجام می‌شود و برای خانواده‌های روستایی ۳۸ میلیون کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تسهیلات قرض الحسنه ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: کمیته‌ای متشکل از سازمان بهزیستی، مرکز امور مساجد، بنیاد مسکن و مستضعفان شکل گرفته که بتوانند به محض آماده شدن عملیات ساخت، زیر نظر بنیاد مسکن در جهت تحویل این واحدها به آسیب دیدگان سیل زده، گام‌های جدی بردارند.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی به کمک‌هایی که توسط خیرین به سیل زدگان آماده شده، تأکید کرد: تاکنون ۲۱ میلیارد تومان کمک‌هایی که شامل بسته‌های غذایی، بهداشتی، لوازم خانگی، توان بخشی و سرمایشی بوده جمع آوری شده که در حال حاضر نیز تمرکز ما بر روی جمع آوری کمک‌های توانبخشی و خانگی است که مورد نیاز مددجویان است.

یزدان مهر ادامه داد: خراسان رضوی، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران بیشترین کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سیل زدگان را داشتند.

به گفته وی خسارت‌هایی که به خانه‌های مددجویان در مناطق سیل زده وارد شده در سامانه ثبت خسارت در حال جمع آوری است و به محض جمع آوری نهایی اعلام می‌شود.

احمد رضا شجیعی معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در پایان این نشست تصریح کرد: اعتباراتی نیز برای پرداخت حق بیمه سهم مددجویان و کارفرمایان در مناطق سیل زده در نظر گرفته شده که به زودی پرداخت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور  در مورد فعالیت بهزیستی در مناطق سیل زده بیان کرد:  در جریان سیل فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله سامانه گزارش ثبت خسارات و سامانه نیاز سنجی شکل گرفت.

وی ادامه داد: به ۲۸ هزار خانوار از ۵۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون تومان پرداخت شده است.

شجیعی اضافه کرد: دبیرخانه دائمی مدیریت بحران در سازمان بهزیستی اغاز به کار کرد و ارسال اقلام از طریق این دبیرخانه انجام گرفت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *