وی ادامه داد: در کشور به صورت جزیرهای در حوزههای جداگانه همچون لیزر و اپتیک طرحهای بسیار خوبی انجام شده است، اما تا قبل از تشکیل این گروهها، چنین طرحهایی برای رفع نیازهای سلامت و شناختی ایجاد نشده بود. به عنوان مثال در گروه پیشران نورواپتیک، مهندسان لیزر و اپتیک به اساتید علوم اعصاب شناختی ملحق شدهاند و چنین ارتباطی باعث شد که نیاز حوزه علوم اعصاب به تجهیزات و ابزارهای پیشرفته با فناوری بومی تأمین شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گروههای پیشران مورد حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی را نورواپتیک، اعتیاد، اختلالات عصب-تحولی و تحریک عمقی مغز نام برد.
انتشار راهنمای ۸ بسته آموزش و توانبخشی مستند برای اوتیسم
مقامی با اشاره به میزان پیشرفت این طرحهای پیشران ادامه داد: برای مثال طرح پیشران عصب –تحولی خود از سه طرح تشکیل شده است که در دانشگاههای شریف، تهران و شهید بهشتی انجام میشود. یکی از این طرحها درباره بهکارگیری فناوری رباتیک و سامانههای هوشمند در توانبخشی افراد مبتلا به اوتیسم در ایران است. طرح دوم مربوط به سیستم جامع غربالگری اولیه و کمک توانبخشی اوتیسم است و طرح سوم تدوین و انتشار راهنمای ۸ بسته آموزش و توانبخشی مستند برای اوتیسم و سایر اختلالات رشدی است.
وی ادامه داد: این طرحها نزدیک به ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته و به خروجی رسیدهاند. تمام مجریها و نیروی انسانی کشور قادر به ارائه طرحهای پیشران نیستند. در حال حاضر ستاد از تمام پتانسیل کشور در حال حمایت است و با توجه به منابع مالی تا به اینجا ۴ طرح پیشران تصویب شده و یک طرح نیز در حال تصویب است. به واسطه همین طرحهای پیشران در چند حوزه تعریف شده نیروی انسانی علمی متشکل از دانشجویان با نگاه بین رشتهای در حال تربیت است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضو ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین ابراز کرد: ایجاد هستههای بین رشتهای و توسعه دهنده علم و فناوری در حوزه علوم شناختی، پایش وضعیت کشور و دنیا در حوزه فعالیت گروهها، فراهم کردن امکان استفاده بهینه از منابع مختلف کشور به واسطه فعالیتها، توسعه فرهنگ کار میان رشتهای و بین مرکزی و جذب نخبگان و مبتکران مستعد این حوزه را باید از اهداف تشکیل گروههای پیشران دانست.ایسنا