شناسه خبر: 17059 منتشر شده در مورخ: 1398/2/17 ساعت: 08:30 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 17 اردیبهشت 1398

روزنامه سه شنبه 17 اردیبهشت 1398

خشونت در قرآن آری یا نه؟ "بخش اول" - مرا در کسوت استادی خواهید دید - توضیح سازمان غذا و دارو در مورد تغییر قیمت روی بسته بندی داروها - ضربآهنگ بندگی: مروری بر موسیقیهای رایج در ماه ضیافت - سریالهای ماه مبارک رمضان در یک نگاه - پرداخت پاداش مدالآوران مسابقات پارا آسیایی در ماه رمضان - عفو زندانی با حفظ قرآن

روزنامه ایران سپید

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398

1 رمضان 1440

7 می 2019

سال بیست و سوم شماره 6129

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

خشونت در قرآن آری یا نه؟ "بخش اول" 2

مرا در کسوت استادی خواهید دید 5 

توضیح سازمان غذا و دارو در مورد تغییر قیمت روی بسته بندی داروها 6

ضربآهنگ بندگی: مروری بر موسیقیهای رایج در ماه ضیافت 9

سریالهای ماه مبارک رمضان در یک نگاه 12

پرداخت پاداش مدالآوران مسابقات پارا آسیایی در ماه رمضان

عفو زندانی با حفظ قرآن 18

 

..........ضیافت نور

* خشونت در قرآن آری یا نه؟ "بخش اول": در هر عصری بنا به مقتضیات و شرایط خاص آن عصر که معلول تحولات فکری شکل گرفته، پارادایمهای غالب و حرکات اجتماعی و سیاسی گوناگون است، مفاهیمی مناقشه بر انگیز مطرح میگردد. طبیعیست که متون تأثیرگذار و کتب آسمانی نیز از دریچه آن مفاهیم مورد نگرش و خوانش قرار میگیرند. در این میان مفهومی با عنوان "خشونت" بنا بر مسائل تاریخی و فرهنگی و مطرح شدن جدی مباحث حقوق بشری، جایگاهی ویژه یافته است. گهگاه به دلایلی چون ترجمه ها و تفسیرهای نادرست یا مغرضانه، بدفهمی و سوء تعبیر متشرعان یا سوء استفاده اربابان قدرت از کتب آسمانی، آنها نیز متونی خشن قلمداد گردیده اند. در این میان قرآن کریم نیز از این گزند مصون نبوده و در فضاهای حقیقی و مجازی بسیار از این حیث مورد هجمه قرار گرفته است و افکار پرسشگران بسیاری را درگیر خود نموده است. در بحث پیش رو سعی داریم به ابهامات پیرامون موضوع خشونت و قرآن بپردازیم. شما میتوانید با مرور آیات ذکر شده موضوع را پیگیر شوید. در مورد آیات ابتدایی سوره توبه، توجه به این نکته ضروری است که این آیات نقل یک ماجرای تاریخی اتفاق افتاده نیست، بلکه قبل از وقوع جنگ به عنوان یک هشدار به مشرکین پیمان شکن عرضه میشود، تا آنان بفهمند که در صورت نقض عهد چه چیزی را پیش رو خواهند داشت. در واقع ارائه چنین هشداری به عنوان یک عامل بازدارنده عمل خواهد کرد. - عهدشکنی مشرکین بدین معنی که ایشان پیمان صلح را زیر پا گذاشته اند، دلیلی است که قرآن برای جنگیدن مطرح میکند. گویی زمینه های جنگ پیشتر به واسطه عهدشکنی که در حقیقت زیر پا گذاردن قرارداد صلح است، فراهم شده. بنا بر این بحث اعتقاد مشرکین به عنوان دلیل جنگ به هیچ وجه مطرح نیست، چنان که در آیه 4 مشرکینی را که بر عهد خود استوارند، از سایرین تفکیک نموده و تأکید مینماید که مسلمانان باید عهدشان را کامل و تمام با ایشان نگه دارند و این امر از مصادیق تقواست: یعنی استوار ماندن بر عهد حتی با مشرکان.

* دعای روز اول ماه مبارک رمضان: «خدایا! قرار ده روزه ام را در این ماه، روزه ی روزه داران واقعی و شبزنده داریم را نیز مانند شبزنده داران و بیدارم کن در آن از خواب بیخبران و گناهم را بر من ببخش! ای معبود جهانیان و درگذر از من، ای درگذرنده از گناهکاران!»  اعمال روز اول ماه مبارک رمضان: دو رکعت نماز بخوانید، در رکعت اول سوره «حمد» و «أِنّا فتحنا» را و در رکعت دوم سوره «حمد» و هر سوره دیگری را که میخواهید بخوانید. بعد از آن پس از طلوع فجر این دعا را بخوانید. خدایا! ماه رمضان رسید، تو روزه اش را بر ما واجب نموده ای و قرآن را در آن برای هدایت مردم و دلایل روشنی از هدایت و شناسایی از باطل نازل کرده ای. خدایا! ما را بر روزه اش یاری کن و آن را از ما بپذیر و این ماه را از ما به سلامت دریافت کن و آن را برای ما از سوی خویش در آسانی و عافیت سالم بدار! همانا تو بر هر چیز توانایی.

..............سیاسی

* من را در کسوت استادی خواهید دید. دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در انتهای گفتگو با الجزیره، با پرسشی درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست جمهوری مواجه شد. خبرنگار الجزیره از ظریف پرسید: بار دیگر وقتی شما را ملاقات میکنیم، شما را در کسوت یک دیپلمات خواهیم دید یا کاندیدای ریاست جمهوری؟ ظریف پاسخ داد: شما من را به عنوان یک استاد دانشگاه خواهید دید. این پاسخ به معنی رد تلویحی حضور ظریف در انتخابات ریاست جمهوری -حد اقل در شرایط فعلی- تلقی میشود.

* محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا شما میخواهید رئیس جمهوری شوید؟ گفت: چنین قصدی ندارم و یک لحظه هم به رئیس جمهوری شدن فکر نمیکنم. این کار مسئولیت بالایی دارد که فکر نمیکنم از پس آن برآیم. به روحانی رأی دادم، راضی نیستم، اما هنوز نمیخواهم رأی خود را پس بگیرم.

.............بهداشت و سلامت

* توضیح سازمان غذا و دارو در مورد تغییر قیمت روی بسته بندی داروها: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه های سراسر کشور تحت نظارت سازمان غذا و دارو فعالیت دارند و رصد میشوند؛ قیمتگذاری تمام داروها در کمیسیون قیمت  سازمان غذا و دارو صورت میگیرد. بر این اساس قیمت دارو در همه نقاط کشور یکسان است. شعیبی افزود: قیمت داروها تنها در صورتی با یکدیگر متفاوت است که اشکال دارویی تفاوت داشته یا کارخانه ای دارو را با برند دیگر تولید کرده باشد. شعیبی  افزود: ممکن است قیمت برخی داروها در یک سال گذشته افزایش یافته باشد که با توجه به هزینه بر بودن تغییر بسته بندی دارو، کارخانه تولید کننده و شرکت پخش، امکان تغییر قیمت بر روی بسته بندی را ندارند؛ بنا بر این دارو در برخی موارد با بسته بندی قدیمی و قیمت جدید در داروخانه ها عرضه میشود. داروخانه ها نمیتوانند خودسرانه قیمتهای دارو را تغییر دهند؛ بنا بر این در صورت بروز تخلف در این حوزه با متخلفان به شدت برخورد میشود. مردم میتوانند شکایات خود را از طریق سامانه 190 یا اپلیکیشن تیتک (TTAC) ثبت کنند.

* روزه برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مطالعات نشان داده که روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربیهای نامطلوب موجود در خون را تنظیم میکند و موجب افزایش میزان چربیهای مفید خون میشود. زهرا عبد اللهی افزود: روزه داران سعی کنند همانند اوقاتی که روزه نیستند، در طول شبانه روز سه وعده غذا مصرف کنند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحری است. بسیاری از افراد تصور میکنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری میل کنند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، اما مصرف مواد غذایی پرچرب به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن میشود. در وعده سحری باید غذای کمچرب و مواد غذایی پرفیبر مثل میوه و سبزی مصرف کرد. مواد غذایی پرفیبر، آب زیادی در خود جذب میکنند و بدن میتواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر پیش میآید. وی ادامه داد: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و به خصوص بین غذا توصیه نمیشود. مصرف آب زیاد در وعده سحری موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیمهای گوارشی شده و روند هضم غذا مختل میشود. همچنین مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آبمیوه، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک میکند تعادل آب و الکترولیتهای بدن در هنگام روزه داری حفظ شود. وی گفت: بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود. مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب علاوه بر افزایش چربیهای خون موجب سوء هاضمه، ورم معده، اضافه وزن و چاقی میشود. همچنین مصرف زیاد چای به خصوص در وعده سحری توصیه نمیشود، زیرا چای ادرارآور است و باعث از دست دادن آب بدن میشود.

...............آهنگ و درنگ

* ضربآهنگ بندگی: مروری بر موسیقیهای رایج در ماه ضیافت: عاشقان را هر زمانی مردنی است، مردن عشاق خود یک نوع نیست. او دوصد جان دارد از جان هدی، وان دوصد را میکند هر دم فدا. هرچه گویید عشق را شرح و بیان، چون به عشق آیم خجل باشم از آن. جسم خاک از عشق بر افلاک شد، کوه در رقص آمد و چالاک شد. این شعر، بخشی است از یک چاووشی. چاوشی از انواع رایج موسیقی آیینی در ایران است. استفاده از انواع موسیقی در میان روزه داران ایرانی قدمتی دیرینه دارد. بگذریم از سالهای اخیر که مختصات زندگی شلوغ و پر سر و صدا و تحرکِ روزه داران، دیگر مجالی برای تلطیف لحظاتشان با موسیقیهای ریشه دارِ رمضان به آنها نمیدهد، اما تا همین چند سال پیش، آیینهای موسیقایی زیادی بودند که میشد آنها را در شهرها و مناطق مختلف ایران در طول ماه صیام دید و شنید. مهمانی خدا مجالی به ما داده تا در طول چند شماره آتی به این قبیل موسیقیها بپردازیم و در حد توان و امکان، نمونه هایی از این دست موسیقیها را با مخاطبانمان به اشتراک بگذاریم. نقاره زنی، شاید یکی از شناخته شده ترین انواع موسیقیهای مرتبط با آیینهای مذهبی باشد که هنوز هم در برخی نواحی، به خصوص مناطقی که گنبد و بارگاهی هم در آنها قرار گرفته، رواج دارد. نقاره زنی برای رؤیت هلال ماه در بسیاری از نواحی ایران در ابتدای هر ماه قمری به ویژه ماه مبارک رمضان اجرا میشد و نقاره زنها با نواختن این ساز مردم را از فرا رسیدن رمضان آگاه میکردند. این آیین در طول ماه مبارک نیز به اجرا در میآمد و در آن همه روزه (از لحظه رؤیت هلال ماه، تا رؤیت هلال ماه شوال)، در دو نوبت سحر و افطار (هر مرتبه ده تا پانزده دقیقه و هر نوبت سه بار با فاصله یک ساعت از مرتبه پیشین) اجرا میشد و وظیفه آگاهی رسانی مردم بابت نزدیک شدن به هنگام اذان را دارا بوده است. نوع ضربآهنگ این موسیقی نیز بیانگر زمان باقیمانده تا لحظات اذان بوده و هر قدر تندتر میشد، مردم میدانستند که تا اذان زمان کمتری باقی مانده است و با بخشی کوتاه در انتها (با اجرایی با ضربآهنگی به هم ریخته) اشخاص را از فاصله زمانی اندک تا اذان آگاه میساخت.

چاووشیخوانی هم از دیگر آیینهای قدیمی است که هنوز هم در بخشهایی از ایران در رمضان بسیار شنیده میشود. این آیین یک روز پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برگزار میشد، بدین ترتیب که مردم برخی شهرها، شب قبل از نخستین سحرگاه ماه مبارک رمضان را تا صبح بیدار مانده و با برگزاری آیینهای معنوی و پوشیدن لباسهای نو، به استقبال این ماه رفته و چاووشخوانها به خوانش چاووشیهایی مرتبط با آن روز میپرداختند. در همین رابطه در روز نخست ماه رمضان نیز افراد کسب و کارشان را تعطیل کرده و چاووشخوانها نیز در آن روز چاووشیهای مرتبط خود را در دستگاه چهارگاه اجرا میکردند.

* گلواژه: همه ما آمادگی داریم تا به دلایلی، کارهای وحشیانه و به دور از تمدن انجام دهیم. تفاوت بین یک آدم خوب و یک آدم بد در برگزیدن آن دلیل است. ویلیام جیمز

...............فرهنگ و هنر

* سریالهای ماه مبارک رمضان در یک نگاه: سه سریال «از یادها رفته»، «دلدار» و «برادر جان» در حال حاضر سه گزینه اصلی شبکه های یک، دو و سه سیما برای پخش در ماه رمضان با مضمونهای تاریخی، عاشقانه و مذهبی هستند.

- روایت یک سریال تاریخی در شبهای رمضان: «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان که پیش از این در شبکه پنج کلید خورد، به شبکه یک رسید. سریال «از یادها رفته» اثری تاریخی متعلق به دهه ۲۰ محسوب میشود که حامد افضلی و رؤیا خسرونجد نویسندگی آن را بر عهده داشتند و عباس نعمتی به عنوان سرپرست نویسندگان، حضور دارد. این سریال به روایت زندگی و آداب و رسوم ایرانیان در دهه ۲۰ میپردازد و سراغ وقایع قصه زندگی «خسرو» و «مهربانو» میرود که به شکل یک رمان روایت میشود. همچنین قرار است به موضوعاتی تاریخی مثل کشف حجاب و کشت و تولید تریاک در این سریال پرداخته شود. سریال «از یادها رفته» بازیگران مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به حسین پاکدل اشاره کرد که چند سالی میشود کمتر به عنوان بازیگر در قاب تلویزیون حضور داشته است. حضور رضا یزدانیِ خواننده هم از نکات قابل ذکر درباره ترکیب بازیگران این سریال محسوب میشود. میترا حجار، حسین یاری، سیما تیر انداز، رسول نجفیان، مائده طهماسبی، بیتا فرهی و... از دیگر بازیگران این سریال هستند و میتوان سریال را از تولیدات پربازیگر سیما به شمار آورد. بهرام بهرامیان پیش از این ساخت سریالهایی چون «ساعت شنی»، «سقوط یک فرشته» و «جاده قدیم» را بر عهده داشته است. - «دلدار»؛ عاشقانه ای در رمضان: برادران محمودی پیش از این اولین سریال تلویزیونی خود را با نام «سایه بان» در شبکه دو ساختند که دو سال پیش روی آنتن رفت. این سریال هم روایتهایی عاشقانه داشت و به زندگی طبقه متوسط رو به پایین جامعه و مشکلاتشان پرداخته بود. سریال جدید برادران محمودی به داستان عشق چند دختر و پسر میپردازد و خانواده هایی از طبقه متوسط بدنه داستان را تشکیل میدهد. خط اصلی این قصه درباره «آرش» با بازی محمدرضا غفاری، نخبه دانشگاهی است که به دلیل بیماریِ مادرش، دانشگاه را رها میکند. برادران محمودی سریال «دلدار» را اوایل دی ماه ۹۷ کلید زدند که قصه آن توسط آزیتا ایرایی و مهدی حمزه نوشته شده است. این سریال تنها گزینه قطعی شبکه دو برای پخش در ایام ماه رمضان است. بهزاد فراهانی از جمله بازیگران پیشکسوتی است که در این مجموعه به ایفای نقش میپردازد و آخرین حضور او در سریال رمضانی به مجموعه «زیر پای مادر» برمیگردد. تصویربرداری مجموعه ۳۰ قسمتی «دلدار» اوایل دی ماه گذشته در تهران شروع شد و بهزاد فراهانی، محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، سوگل خلیق و پریوش نظریه و حسام محمودی تا کنون در این سریال ایفای نقش کرده اند. در خلاصه داستان این سریال آمده است که: «دیریست که دلدار پیامی نفرستاد». - «از زیر پای مادر» تا «برادر جان»: سریال «برادرجان» را سعید نعمت ا... نوشته، محمدرضا آهنج کارگردانی کرده و محمدرضا شفیعی هم تهیه کنندگیش را بر عهده دارد. نعمت ا... و شفیعی پیش از این در سریالهای دیگری از جمله «عقیق» و «مادرانه» همکاری داشته اند. «عقیق» که اثری تاریخی بود، در باکس مناسبتی تلویزیون در ایام محرم ساخته و پخش شد. «زیر پای مادر» آخرین سریال رمضانی با فیلمنامه ای از سعید نعمت ا... بود که دو سال پیش روی آنتن شبکه یک رفت. از بازیگران مطرح این سریال میتوان به حضور علی نصیریان اشاره کرد. «میوه ممنوعه» حسن فتحی آخرین حضور این هنرمند در سریال رمضانی بود. از دیگر بازیگران این مجموعه میتوان به حضور لعیا زنگنه، آفرین عبیسی، حسام منظور، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی اشاره کرد.

...............ورزشی

* پرداخت پاداش مدالآوران مسابقات پارا آسیایی در ماه رمضان: حمیدعلی صمیمی، رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین در خصوص پرداخت نشدن پاداش مدالآوران بازیهای آسیایی و پارا آسیایی و تأثیر آن بر انگیزه ورزشکاران حاضر در مسابقات انتخابی المپیک و پارالمپیک گفت: سال ۹۷ تازه تمام شده و روال همیشه بر این بوده که پس از پایان سال، آمار کل مدالآوران فدراسیونها جمعآوری و سپس برای پرداخت پاداشها اقدام شود. مطمئن باشید اولین پرداخت پاداش، به مدالآوران بازیهای آسیایی و پارا آسیایی اختصاص دارد. مقدمات آن نیز توسط وزارت ورزش و جوانان فراهم شده است. به احتمال بسیار زیاد همانند سال گذشته در ماه مبارک رمضان این کار انجام خواهد شد. صمیمی درباره آمار مدالآوران و رقم پاداش ورزشکاران فدراسیون جانبازان و معلولان در سال ۹۷ ادامه داد: بالاترین آمار مدالآوری را با کسب ۱۳۶ مدال در سطوح مختلف داریم، اما رقم کل پاداشها هنوز مشخص نشده است. وی در مورد اینکه آیا قرار است به جای سکه، حواله پول به مدالآوران اهدا شود، گفت: پیگیریها طبق قولی که وزیر ورزش و معاونین وی داده بودند در حال انجام است. بخشی از منابع تأمین شده و در اختیار فدراسیونها قرار گرفته و بخش دیگر نیز باید امسال تأمین شود تا پاداشها کامل شود، اما اینکه پاداشها به صورت سکه باشد یا پول هم اندازه سکه، در حال رایزنی با بانک مرکزی هستند. جلسه نهایی در این مورد هنوز برگزار نشده و من تا همین حد اطلاع دارم. فقط میدانم پاداشهای جاکارتا در ماه رمضان محقق میشود تا ورزشکاران با انگیزه مضاعف در مسابقات انتخابی المپیک و پارالمپیک حضور یابند، چون ورزشکاران به خصوص ورزشکاران معلول که کمترین درآمدها را دارند، هزینه هایی برای آماده سازی خود انجام داده اند و این پاداشها باید جایگزین پولی شود که ورزشکاران از جیب خود هزینه کرده اند.

 

.............حوادث

* عفو زندانی با حفظ قرآن: مرد جوان که به اتهام آدمربایی در زندان دوران محکومیت خود را میگذراند، با حفظ جزء سی  ام قرآن، مورد عفو قرار گرفت. رسیدگی به این پرونده با شکایت مرد میانسالی به پلیس آغاز شد. وی به مأموران گفت برادرم را که حجره دار میدان تره بار است ربوده اند. با اعلام شکایت مرد میانسال، تحقیقات آغاز و با بررسی دوربینهای مداربسته خانه مرد حجره دار مشخص شد مردان نقابدار مسلح هنگامی که مرد ثروتمند قصد سوار شدن بر خودروی بنزش را داشته، او را ربوده اند. در حالی که بررسیها درباره این حادثه ادامه داشت، مأموران دریافتند آدمربایان ساعت 16 عصر همان روز گروگان را در حالی که دست و پا و چشمانش بسته بوده حوالی میدان فاطمی رها کرده و از محل گریخته اند. او در تحقیقات گفت: بعد از اینکه مردان ناشناس مرا ربودند، با تهدید و زور، دو کارت عابر بانکم را که بیش از دو میلیارد تومان پول داخل آن بود، به همراه رمزش از من گرفتند. آنها قصد خرید با کارتهای عابر بانک مرا داشتند که متوجه شدند کارتها مسدود شده است. در نهایت زمانی که دیدند نمیتوانند از من پولی به دست آورند، رهایم کردند. بررسیها در این خصوص ادامه داشت که برادرزاده شاکی به اداره پلیس رفت و راز ربوده شدن عمویش را برملا کرد. او گفت: من مدتی است که به مواد مخدر معتاد شده ام. قبلاً در غرفه عمویم کار میکردم. از او 80 میلیون تومان پول میخواستم، اما حاضر نبود این پول را به من بدهد. به همین دلیل من ماجرا را به دو نفر از دوستانم گفتم و آنها عمویم را ربودند. قرار شد که به هر کدام از آنها 100 میلیون تومان پول بدهم. با اعتراف مرد جوان، دو همدستش که یکی از آنها مستندساز بود بازداشت شدند. در مراحل اولیه تحقیقات گروگان میانسال به دادسرای جنایی تهران مراجعه کرد و هر سه متهم این پرونده را بخشید. با گذشت مرد حجره دار، پرونده به دادگاه ارجاع شد تا سه متهم از جنبه عمومی جرم محاکمه شوند. در حالی که متهمان این پرونده در زندان دوران محکومیتشان را میگذراندند، مرد مستندساز که یکی از متهمان این پرونده بود، متوجه شد که در زندان حسن اخلاق، گذراندن بیش از نیمی از دوران محکومیت و حفظ قرآن باعث عفو خواهد شد. بدین ترتیب مرد جوان با تلاش فراوان برای رعایت موارد انضباطی و حفظ جزء سی  ام قرآن و به خاطر داشتن حسن اخلاق مورد عفو قرار گرفت و 11 ماه باقیمانده حبسش را بخشیدند.

* کشف آرامگاه شگفت انگیز 4500 ساله: باستانشناسان مصری موفق به کشف مقبره سنگی 4500 ساله ای شدند که در نزدیکی اهرام جیزه قرار دارد. این آرامگاه به سلسله پنجم فراعنه مصر باز میگردد و متعلق به دو کشیش و موعظه گر آن زمان است. در این آرامگاه باستانی اشیای زینتی و ارزشمندی نیز به دست آمده که در کنار کشیشها به خاک سپرده شده است. «زاهی حواس» از باستانشناسان در این باره گفت: « تمام جهان با دیدن این مقبره و آثار کشف شده اش شگفتزده خواهد شد.»

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *