شناسه خبر: 1697 منتشر شده در مورخ: 1392/10/7 ساعت: 12:12 گروه: فرهنگی  
یک شب با نابینایان در تئاتر شهر؛ وقتی نابینایی به «چشم» نمی آید

یک شب با نابینایان در تئاتر شهر؛ وقتی نابینایی به «چشم» نمی آید

نخستین اجرای عمومی گروه نمایش نابینایان رؤیای سفید در مشهد در حالی از اواخر آذر ماه آغاز شده که 4 بازیگر نابینا و کم بینا در آن به ایفای نقش پرداختند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نخستین اجرای عمومی گروه نمایش نابینایان رؤیای سفید در مشهد در حالی از اواخر آذر ماه آغاز شده که چهار بازیگر نابینا و کم بینا در آن به ایفای نقش پرداختند.
در یکی از شبهای اجرای این گروه نمایش سری به تئاتر شهر و سالن اصلی اش زدیم و با برخی از عوامل اجرای تئاتر و تماشاگران به گفت وگو نشستیم.
ساعت 6:30 دقیقه عصر را نشان می ­دهد که به تئاتر شهر واقع در پارک ملت می­ رسم. برخی از تماشاگران خارج از ساختمان در هوای سرد نشسته­ و گویا منتظر باز شدن در اصلی هستند.
از فردی که پشت باجه بلیت نشسته سراغ گروه نمایش مورد نظر را می گیرم. با راهنمایی وی به داخل ساختمان آمده و وارد سالن اصلی تئاترشهر می ­شوم.
روی سن، سعید خان­ کریمی (طراح و کارگردان نمایش) با نرجس نادری ­نژاد (مسئول انتخاب موسیقی) در حال صحبت بود.
در صحنه نمایش، تعدادی حصیر در کنار هم قرار گرفته ­اند که به نظر دیوارهای خانه یا دهکده آفریقایی را نشان می دهند. با این که در آن صحنه، وسایل ساده و کمی به چشم می­ خورند اما یک مجسمه آفریقایی که روی پایه چوبی قرار گرفته نشان دهنده نمایشی با مضمون آفریقایی است.
* دریافت چند جایزه از جشنواره تئاتر پویش
سعید خان­ کریمی در گفت ­وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به این­که قبل از تمرین، فراخوانی از سوی مؤسسه رویای سفید برای علاقمندان به بازی در تئاتر منتشر شد، گفت: حدود 15 نفر از علاقه مندان برای تست بازیگری مراجعه کردند که از میان آنها چهار نفر انتخاب شدند که با وجود متن سنگین و شرایط سخت تمرین، موفق شدند در جشنواره پویش چند جایزه دریافت کنند.
وی اظهار داشت: ما حدود هشت ماه تمرین کردیم و از آنجا که بازیگران نمایش مرداب­ نشینان، کم ­بینا و نابینا هستند از طریق فایل های صوتی و خط بریل تمرینات را انجام دادیم، ضمن این که چگونگی میزانسن ها را نیز با شرایط فوق بخوبی هماهنگ کردیم.
خان­ کریمی با بیان این نکته که هیچ کدام از بازیگران تجربه بازی در نمایش را نداشته اما از علاقه بسیاری برخوردار بودند، تصریح کرد: ما در جشنواره پویش موفق شدیم جایزه نقش اول زن، جوائز نقش دوم و سوم مرد و بهترین صدا و موزیک را کسب کنیم؛ ضمن آن­که به نظرم گرفتن نتیجه مناسب بدون همسویی بازیگران با نویسنده و کارگردان امکان­پذیر نبود.
به گفته وی حاصل تلفیق متن سنگین و توانایی بالای بازیگران نابینا، اجرای خوب شده است.
خان کریمی ضمن اشاره به این مطلب که به دلیل هوای سرد استقبال تماشاگران کم بوده ادامه داد : اگر خدا بخواهد تا پایان سال در جشنواره مهرآیین که در تهران برگزار خواهد شد، شرکت خواهیم کرد.
* محو نابینایی پشت بازی و توانایی بالای بازیگران
پس از گفت ­وگو با کارگردان این نمایش، دو ردیف از صندلیها با رسیدن تماشاگران پر می­ شود. عقربه های ساعت حدود 7  است و زمان اجرای نمایش را نشان می ­دهد. قبل از خاموش شدن چراغ های اصلی سالن سراغ تعدادی از تماشاگران می ­روم.
محبوبه صدفی خانم خانه دار 33 ساله که به همراه خواهر و دختر 2 ساله اش به دیدن این نمایش آمده بود، گفت: برای دومین بار است که به تماشای این نمایش می ­آیم زیرا از بازی و داستان آن بسیار خوشم آمد. وی ادامه داد: از ابتدا نمی ­دانستم که برخی از بازیگران این نمایش نابینا هستند و وقتی در پایان اجرا متوجه شدم بیشتر از آن خوشم آمد، ضمن آنکه توانایی بالای بازیگران، نابینایی آنها را نشان نمی ­دهد.
کاوه کیوان پور دانشجوی سال دوم رشته شیمی کاربردی با ابراز خرسندی از نمایش های اجرا شده در تئاتر شهر و سالن اصلی آن افزود: به صورت اتفاقی با اجرای این نمایش آشنا شدم و همراه با دو نفر از دوستانم برای تماشای آن در این شب سرد به تئاتر شهر آمدم.
* بازی در تئاتر؛ نخستین گام ورود نابینایان به اجتماع چراغها خاموش و اجرای نمایش آغاز می­ شود. با هماهنگی نرجس نادری نژاد(مسئول هماهنگی موزیک) به پشت صحنه و پشت حصیرهای نمایش می­ روم. هر کدام از بازیگران در زمان مناسب خود به جلوی صحنه می ­روند و با اتمام بازی­ به پشت حصیرها می ­آیند. در میان نمایش سراغ سیدمصطفی اکبری که نقش ماکوری (پدر خانواده) را بازی می کند، می روم.
وی که دانشجوی کارشناسی ادبیات است، می گوید: از آنجا که دوستان در مؤسسه رویای سفید با هم در ارتباط هستند، از فراخوان تست بازی آگاه شدم و تست دادم.
وی ادامه داد: به نظرم هر شب اجرای بهتر و پخته تری را ارائه می کنیم و به تجربیاتمان اضافه می شود.
سیدموسی حسینی که نقش ایگورازو (پسر خانواده) بازی می کند، با بیان این که بازی در تئاتر اولین گام ورود نابینایان به اجتماع است، تصریح کرد: به نظرم در ابتدا لازم است، فرد نابینا خود و تواناییهایش را درک کند و پس از آن می ­تواند در کنار افراد جامعه با انگیزه قوی به فعالیت های اجتماعی­ بپردازد.
به گفته وی، تئاتر ابزاری است که می­ تواند باعث جذب نابینایان شود و طی آن، انگیزه لازم را به هنرمند بدهد.
محمدشهاب مهدی زاده که در نقش فقیر به ایفای نقش پرداخته نیز می گوید: ما می­ توانیم با استفاده از تجربیات دیگر هنرمندان و تولید آثار جدید، این روند را افزایش دهیم؛ ضمن آن که با این نمایش می ­خواهیم به جای نشان دادن محدودیت های معلولین، توانمندیهای آنها را به جامعه نشان دهیم.
* همخوانی موسیقی با دیالوگ های هنرمندان نرجس نادری نژاد که انتخاب موسیقی را در این نمایش به عهده دارد، می گوید: سعی کردم موسیقی این نمایش را بر اساس سبکی از نیجریه در نظر بگیرم زیرا داستان آن برگرفته از قصه­ هایی است که در این کشور اتفاق می ­افتد. به گفته وی این موسیقی با دیالوگ های بازیگران هماهنگ است.
عقربه های ساعت 8 شب را نشان می دهد؛ اجرای نمایش رو به اتمام است که از گروه جدا شده و از تئاتر شهر خارج می شوم. شاید در فرصتی دیگر، بهتر و دقیق تر برای تماشای هنرمندی این گروه توانمند معلول بیایم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *