شناسه خبر: 16944 منتشر شده در مورخ: 1398/2/8 ساعت: 08:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 8 اردیبهشت 1398

روزنامه یکشنبه 8 اردیبهشت 1398

وقتی ترجمه دردسرساز میشود - گفتگوی ظریف با رسانه ترامپ - چند درصد شاغلان ایرانی بیش از استاندارد کار میکنند؟ - بسیج ملی کنترل فشار خون - همراه با آنا آخماتووا - نتایج مسابقات قهرمانی شطرنج نابینایان استان تهران - افشای راز یک قتل پس از 10 سال - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

یکشنبه 8 اردیبهشت 1398

22 شعبان 1440

28 آوریل 2019

سال بیست و سوم شماره 6121

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

وقتی ترجمه دردسرساز میشود 2

گفتگوی ظریف با رسانه ترامپ 4

چند درصد شاغلان ایرانی بیش از استاندارد کار میکنند؟  6

بسیج ملی کنترل فشار خون 11

همراه با آنا آخماتووا 13

نتایج مسابقات قهرمانی شطرنج نابینایان استان تهران 15

افشای راز یک قتل پس از 10 سال 17

اطلاعرسانی

.............ویژه

* وقتی ترجمه دردسرساز میشود. به گزارش ایران سپید انتشار فیلمی کوتاه از زندگی مادری به همراه دختر و دو پسر معلولش در اردوگاه سیلزدگان حمیدیه در فضای مجازی واکنش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان بهزیستی کشور را بر انگیخت، در این فیلم مادر به زبان عربی میگوید که مراکز نگهداری برای نگهداری یکی از فرزندانش 40 میلیون تومان خواسته اند و با نشان دادن داروها اذعان میدارد که تهیه این مبلغ برایش دشوار است. در جوابیه روابط عمومی سازمان بهزیستی آمده است: به منظور بررسی وضعیت مددجو آقای عباس حلفی دارای سه فرزند معلول، مسئولان بهزیستی استان خوزستان به شهرستان حمیدیه مراجعه و از محل سکونت ایشان بازدید بعمل آوردند. سرپرست این خانواده دارای امکانات رفاهی مناسب است. وی دارای ۳ فرزند معلول ذهنی (۲ پسر و ۱ دختر) بوده که دو نفر از آنان مستمری بگیر سازمان بهزیستی هستند. خانواده ایشان تاکنون خدمات مختلفی دریافت کرده اند که این کمکها همچنان ادامه  دارد. پس از انتشار این گزارش و اصرار مسئولان بهزیستی شهرستان حمیدیه با رضایت خانواده، اقدامات لازم انجام شد و یکی از فرزندان معلول این خانواده به مرکز شبانه روزی نگهداری معلولین انجام شد. مبلغ عنوان شده ۴۰ میلیون تومان جهت نگهداری فرد معلول در مرکز بهزیستی، اشتباه ترجمه ای بوده و توسط خانواده چنین مبلغی عنوان نشده است. * شرکتهای بیمه طفره میروند: مهدی پورفاطمی عضو کمیسیون اجتماعی خواهان توجه دولت به حقوق معلولان و بیمه آنها شد و گفت:  هنوز بعد از گذشت 10 سال قانون حمایت از معلولان اجرایی نشده است. یکی از موارد مهم در حمایت از معلولان بحث بیمه آنهاست و این در حالیست که شمار زیادی از معلولان مشمول بیمه نیستند. شرکتهای بیمه باید پاسخگو باشند که چرا از اجرای بیمه معلولان جسمی و ذهنی طفره میروند در حالی که اگر قانون حمایت از معلولان به اجرا در میآمد چنین تخلفاتی روی نمیداد.

..........سیاسی

* گفتگوی ظریف با رسانه ترامپ. فاکسنیوز یکی از رسانه های اصلی حامی دونالد ترامپ از انجام مصاحبه اختصاصی با محمد جواد ظریف خبر داد و به نقل از وزیر خارجه کشورمان نوشت: تیم 'b یعنی جان بولتن، بی بی (نتانیاهو) ، بن سلمان و بن زاید در صدد کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند. این رسانه با پخش آنونس تصویری (پیش خبر کوتاه) خود آورده است: ظریف گفت که کارزار فشار حد اکثری دونالد ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است. او ادامه داد: البته معتقدم که شخص ترامپ در پی جنگ با ایران نیست و در مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که مخالف ورود آمریکا به جنگ دیگری است. ظریف گفت: در این میان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در تلاش برای تغییر نظام ایران هستند و میخواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند. او تاکید کرد: گمان نمیکنم که رئیس جمهور ترامپ خواستار چنین کاری باشد. فاکسنیوز در ادامه خبر اعلام کرد که کریس والاس مجری باسابقه این شبکه خبری مصاحبه را انجام داده است. این گفتگو  قرار است روز یکشنبه ساعت 22/30 به وقت تهران پخش شود.

* سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون بشکه نفت از میعانات را صادر میکنیم و میتوانیم این میزان را به سه و نیم میلیون بشکه برسانیم که چنین ظرفیتی هم وجود دارد. اکنون بسیاری از پتروشیمیهای ما تعطیل هستند اگر برنامه ریزی داشته باشیم، میتوانیم این پتروشیمیها را راه اندازی کرده و دو سه برابر فروش نفت فروش میعانات داشته باشیم. با این کار میتوانیم درآمد چندین برابری از جایی داشته باشیم که نمیتواند ما را تحریم کند.

* واشنگتن پست نوشت: آمریکا از همه ظرفیتها از جمله تحریم نفتی علیه ایران استفاده کرده و اهرم دیگری برای فشار بر تهران ندارد.

 

 

............گزارش روز

* چند درصد شاغلان ایرانی بیش از استاندارد کار می کنند؟  آخرین برآوردهای صورت گرفته در خصوص وضعیت اشتغال در ایران نشان می دهد ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر در ایران شاغل هستند. به این ترتیب با در نظر گرفتن جمعیت ۸۱ میلیون نفری ایران، روشن میشود از هر ۳.۴ نفر ایرانی، یک نفر شاغل محسوب میشود.  بیکاری یکی از مهمترین و دنباله دارترین بحرانهای اقتصادی و اجتماعی ایران است. آخرین برآوردها نشان میدهد نرخ بیکاری در ایران به حدود ۱۲ درصد میرسد، این رقم جمعیتی در حدود ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر را در بر میگیرد. باید توجه داشت این رقم بیکاران مطلق را شامل میشود و جمعیت در حال تحصیل، خانه دار و... در این شمار نمیگنجند. بر اساس این گزارش یکی از مهمترین مشکلات در بازار کار ایران دستمزد اندک، نبود قراردادهای روشن شغلی، عدم برخوداری از بیمه های اجباری . پایین بودن امنیت شغلی است که جمع این مشکلات سبب شده است بازار کار ایران با موقعیتی نامناسب برای کارگران و البته دیگر طرفهای حاضر در این بازار روبرو باشد. - نرخ مشارکت اقتصادی در ایران اندک است: ایران هر چند کشوری در حال توسعه محسوب میشود اما با نرخ مشارکت اندک نسبت به دیگر کشورهای در حال توسعه روبروست. بخش مهمی از جمعیت ایران در حال تحصیل محسوب میشوند اما در سالهای اخیر بحران بیکاری فارغ التحصیلان بازار کار در ایران را تحت تأثیر قرار داده است. رشد بیکاری فارغ التحصیلان در این بازار از بالاترین رشدها در میان دیگر اقشار جویای کار است. در سال گذشته سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۸.۵ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان میدهد که شاخصهای مذکور نسبت به سال قبل درصد ۱.۴ درصد افزایش یافته است. سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان نیز ۲۳.۹درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. با بررسی تغییرات مشاهده می شود، این شاخص نسبت سال قبل ۲.۴ درصد رشد کرده است.

مرکز آمار ایران ۴۰.۵ درصد از جمعیت ایران را جمعیت فعال و ۵۹.۵ درصد از جمعیت را غیر فعال اعلام کرده است. به این ترتیب از جمعیت غیر فعال از نظر اقتصادی، ۱۱ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۵۵۷ نفر در حال تحصیل، ۲۰ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۷۸۷ نفر خانه دار و ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۹۹۷ نفر بازنشسته هستند. شمار افراد غیر بازنشسته و غیر فعال که در این دسته بندیها نمیگنجند نیز به ترتیب ۱ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۴۸ نفر و ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۱۷ نفر اعلام شده اند. - آنها بیش از استاندارد کار میکنند: هر چند نرخ مشارکت اقتصادی در ایران اندک است اما برآوردها نشان میدهد نزدیک به ۳۸.۳ درصد از شاغلان ایرانی بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار میکنند. این شاخص یکی از نماگرهای کار شایسته است. به این ترتیب سهم زیادی از شاغلان بیش از استاندارد کار میکنند. کارشناسان بازار کار معتقدند مهمترین دلیل بالا بودن تعداد شاغلانی که بیش از استاندارد کار میکنند، بحران ذاتی بازار کار نظیر پایین بودن سطح دستمزد است به این ترتیب با توجه به ناکافی بودن یک حقوق برای اداره زندگی معمول افراد مجبور به کار بیشتر میشوند که تبعات اجتماعی کار زیاد نیز به صورت افسردگی، پایین بودن سطح رفاه، نارضایتی از زندگی و... بروز میکند.

* تورم در دهکها چقدر است؟ شروع سال ۱۳۹۸ بار دیگر با افزایش تورم در دهکهای مختلف همراه بود و حدود چهار درصد بر میزان تورم در دهک اول تا دهم افزوده شده است.  دامنه تغییرات نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه سال جاری برای دهکهای مختلف هزینه ای از ۲۹.۹ درصد برای دهک اول تا ۳۲.۷ درصد برای دهک دهم حکایت دارد. این در حالی است که تورم در دهک اول نسبت به اسفند که ۲۵.۹ درصد گزارش شده بود تا چهار درصد افزایش دارد. همچنین در دهک دهم در مقایسه با ۲۸.۹ درصد پایان سال گذشته ۳.۸ درصد رشد دارد. در فروردین  اختلاف تورمی بین دهک اول تا دهم به ۲.۸ درصد رسیده که حدود ۰.۲ درصد از فاصله تورم بین دهکها کاسته شده است. در آمار مرکز آمار تورم ماهانه برای دهک اول ۵.۵ و در دهک دهم ۲.۵ درصد گزارش شد. در عین حال که تورم "خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات" برای دهک اول ۹.۲ و دهک دهم ۸.۶ درصد بود. در مورد "کالاهای غیر خوراکی و خدمات" نیز آمار از تورم ۱.۷ درصد در دهک اول و ۰.۹ درصد در دهک دهم حکایت دارد. در مجموع در فروردین سال جاری تورم به روند رو به رشد خود ادامه داده است؛ به طوری که نرخ ماهانه به چهار درصد رسید. در عین حال که تورم نقطه به نقطه ۵۱.۴ درصد و تورم سالانه تا ۳۰.۶ درصد افزایش داشت.

* گلواژه: پیامبر اکرم (ص) نشان منافق سه چیز است: سخن به دروغ بگوید، از وعده تخلف و در امانت خیانت کند.

 

............بهداشت و سلامت

* بسیج ملی کنترل فشار خون: وزیر بهداشت در نامه  ای به رئیس جمهوری با اعلام آغاز به کار بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از 27 اردیبهشت از دکتر روحانی خواست دستور پشتیبانی اجرایی و همکاری سایر دستگاهها را صادر کند. دکتر سعید نمکی در این نامه نوشت: به یاری خداوند مقرر شده بزرگترین اقدام ملی برای مراقبت و کنترل مهمترین و اصلیترین عامل مرگ و ناتوانی مردم یعنی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا را در کشور به اجرا درآوریم. بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از روز 27 اردیبهشت 1398 منطبق با روز جهانی کنترل فشار خون در سراسر کشور شروع میشود.

* شیوع آرتروز در ایرانیان 16.9 درصد است: استاد روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع آرتروز در ایران، بین افراد بالای 15 سال جامعه 16.9 درصد است. فریدون دواچی افزود: آرتروز فرسودگی غضروف است. سلول غضروف قادر به تقسیم نبوده و محکوم به مرگ و پیری است. وی افزود: غضروف از چند لایه از جمله لایه سطحی بسیار نازک، لایه میانی نسبتا باریک، لایه عمقی و آخرین لایه تشکیل شده است تا زمانی که لایه سطحی غضروف سالم باشد هر کار سنگینی را میپذیرد ولی اگر ترک یا شکافت در لایه سطحی اتفاق بیفتد، آرتروز شروع میشود و نمیتوان کاری انجام داد.غضروف در اثر سایش کهنه میشود و باید ترمیم شود که کوندروسیت ماتریکس کهنه را از بین برده و به جای آن ماتریکس جدید از نوع مرغوب ساخته و جایگزین میشود. چاقی احتمال بروز آرتروز را 14 برابر میکند. علل آرتروز به صورت اولیه شامل بالا رفتن سن (بعد از 40 سالگی) و علل ثانویه شامل ضربه، التهاب، عفونت، اختلالات متابولیک و ژنتیک است. بارزترین علامت آرتروز، درد است. در مواجهه با این بیماری باید نکاتی را رعایت کرد که عدم مصرف مسکن، داشتن فعالیت معقول، پرهیز از نشستن روی زمین و کاهش وزن از جمله این موارد است.

 

.........وادی شعر

* همراه با آنا آخماتووا: آنا آخماتووا با نام اصلی آنا آندرییوا گارینکو (زاده ۱۸۸۹، اودسا- درگذشته ۱۹۶۶، مسکو) شاعر و نویسنده اهل روسیه بود. او یکی از بنیانگذاران مکتب شعری آکمه  ئیسم بوده است. (کلمه یونانی آکمه به معنای شکفتگی و کمال در فارسی آن را تعالیگرایی ترجمه کرده اند. مکتب شعری است که در اوایل قرن بیستم توسط چند شاعر در سنپترزبورگ بنیان گذاشته شد.) بنمایه های اشعار وی را گذر زمان، خاطرات و یادبودهای گذشته، سرنوشت زن و تلخیهای زیستن و نوشتن در زیر سایه استالینیسم تشکیل میدهد. چند شعر زیبای این شاعر زن را با هم مرور میکنیم. گزیده ای از شعرهای عاشقانه این شاعر توسط احمد پوری از شاعران کشورمان ترجمه شده است. البته این شاعر در کشورمان به نسبت شاعران غیر ایرانی شناخته شده است. - من چون عاشقی چنگ به دست نیامدم، تا در دل مردم رخنه کنم، شعر من صدای پای یک جزامی است، به شنیدن صدای آن ناله خواهی کرد، و نفرین، هرگز نه شهرتی خواستم نه ستایشی، سی سال تمام، در زیر بال نابودی، زیستم. – عشق: گاه چون ماری در دل میخزد، و زهر خود را آرام در آن میریزد، گاه یک روز تمام چون کبوتری، بر هرّه  ی پنجره ات کز میکند، و خرده نان میچیند، گاه از درون گلی خوابآلود بیرون میجهد، و چون یخ، نمی، بر گلبرگ آن میدرخشد، و گاه حیله گرانه تو را، از هر آنچه شاد است و آرام، دور میکند، گاه در آرشه  ویولونی مینشیند، و در نغمه غمگین آن هق هق میکند، و گاه زمانی که حتی نمیخواهی باورش کنی، در لبخند یک نفر جا خوش میکند. عاقبت، همه   ما، زیر این خاک، آرام خواهیم گرفت، ما

که روی آن، دمی به همدیگر، مجال آرامش ندادیم. -چه زیباست اینجا : نرمه بادی سرد، برف ترد، صبحی سردتر از دیروز، گدازه های سرخ گل رز، بر سر بوته ای سفید از برف، وسعت جادویی برف، جای دو جفت پا تا دور دید، یادآور گامهای من و تو، از روزهایی دور .

...........ورزشی

* نتایج مسابقات قهرمانی شطرنج نابینایان استان تهران: دوازدهمین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج نابینایان استان تهران در بخش بزرگسالان و اولین دوره این رقابتها در رده سنی جوانان (زیر ۲۰ سال) ششم اردیبهشت، در مجموعه ورزشی هرندی به پایان رسید. این مسابقات که در ۵ دور به روش سوئیسی برگزار شد، در بخش بزرگسالان ۳۷ نفر شامل ۲۷ شطرنجباز مرد و ۹ بانوی شطرنجباز به مصاف هم رفتند. در نهایت در بخش بزرگسالان رستم دویستی با ۵ امتیاز عنوان قهرمانی را ازآن خود کرد. ایمان تحویلی با ۴/۵ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و مریم پور عبدا... با ۴ امتیاز سوم شد. ناهید اطیابی، عرفان محمد علیزاده و حسین بیگ با ۴ امتیاز و پوئن شکنی کمتر به ترتیب چهارم تا ششم شدند. در بخش جوانان که ۱۵ شطرنجباز شامل ۱۱ شطرنجباز پسر و ۴ دختر شطرنجباز به مصاف هم رفتند، محمدرضا علیزاده با ۵ امتیاز قهرمان شد، رضا کلمن با ۴ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و عرفان جعفری با ۳ امتیاز عنوان سومی را ازآن خود کرد. عرفان جعفری با 9 سال سن، پدیده این مسابقات لقب گرفت و نگاهها را به خود خیره کرد. وحید مرادی، جواد میر تمازدوست و سامان بهمنی با ۳ امتیاز و پوئن شکنی کمتر چهارم تا ششم شدند. دنیا پرویزی نیز با ۳ امتیاز عنوان برترین دختر شطرنجباز در رده سنی جوانان را از آن خود کرد. در مراسم اختتامیه که با حضور سید کاظم شمس رئیس هیأت نابینایان استان تهران، مهرداد صادقی دبیر هیأت، لیلا نعیمآبادی نایب رئیس بانوان، رضا دهقان مسئول کمیته فنی و رستم دویستی رئیس انجمن شطرنج هیأت تهران برگزار شد، به نفرات برتر کاپ، مدال، حکم قهرمانی و جوایز نقدی اهدا شد. نکته جالب توجه در این مسابقات، حضور فعال دانشآموزان از مدرسه نرجس و شهید محبی بود که شور و حال خاصی به مسابقات داده بود. فایل صوتی مصاحبه با نفرات برتر را میتوانید از وبسایت ایران سپید دانلود و گوش کنید. امیر سرمدی

...........حوادث

* افشای راز یک قتل پس از 10 سال: مرد جوان که 10 سال قبل همسر موقتش را به طرز مرموزی کشته و جسدش را به آتش کشیده بود، به قصاص محکوم شد. بیستم اسفند سال 87، زن جوانی با مراجعه به پلیس آگاهی از ناپدید شدن خواهر 38 ساله اش به نام کبری خبر داد. با این گزارش تیم ویژه ای از کارآگاهان جنایی وارد عمل شدند اما هیچ ردی از زن جوان وجود نداشت. تحقیقات ادامه داشت تا اینکه پلیس دریافت زن گمشده مدتی قبل صیغه مردی به نام «فریبرز» شده و او نیز به شکل عجیبی ناپدید شده است. در حالی که کارآگاهان به دنبال ردی از این مرد بودند، 10 سال پس از این ماجرا خودروی مقتول را دریکی از شهرستانها کشف کردند. با شناسایی صاحب خودرو مشخص شد او، خودرو را از مردی به نام «فریبرز» خریده است. همین سرنخ کافی بود تا شوهر صیغه ای مقتول ردگیری و سرانجام در یکی از شهرهای غربی کشور دستگیر شود. متهم در حالی که تصور نمیکرد پس از 10 سال، ردپای او در قتل «کبری» پیدا شود، وقتی خود را در برابر شواهد پلیسی دید لب به اعتراف گشود و پرده از راز جنایتش برداشت. با این اعتراف، کیفرخواست پرونده با موضوع قتل عمد صادر و موضوع برای رسیدگی به شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز به ریاست قاضی هدایت رنجبر و با حضور قاضی یزدانپور ارسال شد. در ابتدای جلسه اولیای دم خواستار اشد مجازات برای متهم شدند. سپس متهم پای میز محاکمه ایستاد تا به سؤالات قضات پاسخ دهد. با مقتول چه نسبتی داری؟ حدود سال 84 با مقتول ازدواج موقت کردم. چرا او را کشتی؟ پس از مدتی از ازدواجمان متوجه اعتیادش شدم و سر همین موضوع اختلاف پیدا کردیم. روز حادثه مواد مصرف کرده بود و سر اینکه میخواست تعطیلات نوروز با دخترش به شهر دیگری برود با هم درگیر شدیم که او داد و فریاد راه انداخت. من هم برای اینکه ساکتش کنم، دستم را جلوی دهانش گذاشتم که بیهوش شد و روی زمین افتاد. اول فکر کردم به خاطر مواد خوابش برده اما وقتی بیشتر بررسی کردم دیدم نفس نمیکشد و مرده است. به کسی خبر ندادی؟ دست و پایم را گم کرده بودم، سوئیچ ماشین کبری را برداشتم و جسد را داخل خودرو گذاشتم. بشدت ترسیده بودم. نمیدانستم چه کار کنم. به همین دلیل جسد را به اطراف بیابانهای آتشگاه بردم و همانجا با یک دبه بنزین آتش زدم. چرا جسد را سوزاندی؟ ترسیده بودم و میخواستم اثری از جسد باقی نماند. نمیدانستم چه کار کنم فقط خودرو را برداشتم ومتواری شدم. در این 10 سال چطور زندگی میکردی؟ زندگی نداشتم. عذاب وجدان رهایم نمیکرد و مدام کابوس میدیدم.آیا فکر میکردی روزی دستگیر شوی؟ حتی تصورش را هم نمیکردم اما حالا برای هر مجازاتی آماده ام... پس از پایان اظهارات متهم قضات وارد شور شده و با استناد به اسناد پرونده و گزارش پزشکی قانونی، متهم را به دلیل جراحات منجر به مرگ به حبس و به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند.

.............اطلاعرسانی

* حضور مرکز نابینایان رودکی در نمایشگاه بین المللی کتاب: به اطلاع نابینایان و کمبینایان عزیز میرساند مرکز نابینایان رودکی به منظور اطلاع رسانی و ارتباط بیشتر با ناشران جهت تهیه منابع مطالعاتی بریل در سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافته است مقدم عزیزان را گرامی میداریم. نشانی: تهران- مصلی امام خمینی- شبستان- راهروی 11- غرفه 13

* به اطلاع کلیه نابینایان و کمبینایان خراسان رضوی و خراسان جنوبی میرساند بخش نابینایان کتابخانه حاج ملا هادی سبزواری روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه از ساعت 13 الی 19:30 و روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ساعت 8 الی 14:30آماده خدمات رسانی به نابینایان و کمبینایان محترم است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 05144441449 تماس حاصل نمایید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *