شناسه خبر: 16912 منتشر شده در مورخ: 1398/2/4 ساعت: 09:02 گروه: اجتماعی  
استفاده از جوانان به‌عنوان مشاور کاری نمادین است/ جوان‌گرایی در مدیران باید افزایش یابد

استفاده از جوانان به‌عنوان مشاور کاری نمادین است/ جوان‌گرایی در مدیران باید افزایش یابد

میزگرد نقد و بررسی طرح «مشاوران جوان بهزیستی» باهدف معرفی توانمندی فرزندان بهزیستی و افراد دارای معلولیت در ایسنا برگزار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، «شورای مشورتی فرزندان موفق بهزیستی» باهدف به‌کارگیری فرزندان موفق بهزیستی به‌عنوان مشاور توسط مسئولان و مدیران کشوری ایجاد شده است، تقویت روحیه خودباوری فرزندان بهزیستی و ایجاد فرصتی برای دیده شدن آن‌ها از دیگر اهداف این شورا است.

طرح «مشاوران جوان بهزیستی» باهدف بهره‌گیری از توان فرزندان بهزیستی، تغییر نگرش و برچسب، توانمندسازی فرزندان در حوزه‌های مختلف و ساماندهی فرزندان موفق بهزیستی در کشور اجرایی می‌شود، این طرح توسط بهزیستی استان قزوین نیز از اسفندماه سال 97 آغازشده است.

خبرگزاری ایسنا در میزگردی با حضور مدیرکل امور بانوان استانداری قزوین، معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین و تعدادی از فرزندان نخبه بهزیستی، به‌نقد و بررسی این طرح پرداخته است؛ مشروح میزگرد را در ادامه بخوانید.

فرزندان بهزیستی مشاور مسئولان می‌شوند

هدی حقیقی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین در این میزگرد تصریح کرد: بهزیستی رویکرد جوان‌گرایی دارد، طرح «مشاوران جوان بهزیستی» در گام اول توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور صورت گرفت به‌طوری‌که وی یکی از فرزندان بهزیستی را به‌عنوان مشاور جوان خود منصوب کرد.

وی افزود: در همین راستا مرکز رشد با ماهیت حمایت از جوانان موفق بهزیستی تشکیل شد، در این مرکز فرزندانی که موفقیت دارند را پذیرش می‌کنند و این افراد موردحمایت و مهارت‌آموزی قرار می‌گیرند تا بتوانند در کنار مسئولین باشند.

حقیقی یادآور شد: ما جزو اولین استان‌هایی هستیم که طرح «مشاوران جوان بهزیستی» در آن اجرایی شده است، وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین دو فرزند بهزیستی را به‌عنوان مشاور خود انتخاب کرده است، هم‌چنین این طرح از طرف نمایندگان قزوین در مجلس، اعضای شورای شهر قزوین و مدیران استانی مورد استقبال قرار گرفت و برخی از مسئولان استانی فرزندان موفق بهزیستی را به‌عنوان مشاور جوان خود منصوب کردند.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما در گام اول این است که فرزندان بهزیستی در حوزه مراکز بهزیستی در کنار مسئولان قرار بگیرند، جامعه هدف و اولویت ما در این طرح حوزه اجتماعی بهزیستی است چراکه فرزندانی که از مراکز شبه خانواده بهزیستی ترخیص می‌شوند نیاز به حمایت خاص‌تری دارند و می‌توانند صدای بچه‌های مرکز را به مسئولین برسانند.

جوانان باید مدیر باشند نه مشاور!

مهران قاسمی معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز در این خصوص گفت: برخی اقدامات بیشتر جنبه نمادین دارد و نمی‌تواند منشأ اثر جدی باشد، به‌کارگیری جوانان در حوزه مشاوره کار خوبی است اما این دست برنامه‌ها به‌صورت نمادین در استان به کثرت دیده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مشاور یعنی فردی که تجربه‌ای چه غلط چه درست را طی کرده است و می‌خواهد حاصل تجربه را در اختیار مدیران قرار دهد تا بهتر حرکت کنند؛ این‌که جوانان را به‌عنوان مشاور استفاده کنیم در به‌روز کردن اطلاعات مدیران کار خوبی است.

قاسمی معتقد است: در اقدامات و عملکرد مدیران، مشاوران جوان کارگشا نیستند، جوانان باید مدیر باشند و افرادی که تجربه‌ دارند در اتاق فکر قرار بگیرند، اما در استان ما برعکس است و اتاق فکر را جوانان تشکیل می‌دهند درحالی‌که اجرا باید در دست جوانان باشد.

وی یادآور شد: انتصاب جوانان به‌عنوان مشاور می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما اگر صرفاً کاری نمادین باشد در بلندمدت نمی‌تواند دستاوردی داشته باشد بلکه باعث سرخوردگی نیز می‌شود، در حال حاضر اغلب افرادی که مشاور جوان انتخاب می‌کنند به مشاوران جوان میدان نمی‌دهند، در واقع مشاور تبدیل به یک مسئله کلیشه‌ای شده است، در حمایت از جوانان باید اقداماتی دیگر انجام شود و امیدواریم به سمت جوان کردن مدیران حرکت کنیم.

جوان‌گرایی باید در عرصه مدیریت باشد

صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری نیز معتقد است: جوان‌گرایی باعث ایجاد تحولات در جامعه می‌شود و دولت به جوان‌گرایی اعتقاد دارد، در برخی از انتصابات هم این موضوع دیده‌ شده است، بهزیستی باید از ظرفیت ایجادشده استفاده کند، چراکه فرزندان بهزیستی می‌توانند مشاوران خوبی باشند.

وی تأکید کرد: برخی از این فرزندان ظرفیت و استعداد خوبی دارند، ما نیز برای استفاده از این مشاوران اعلام آمادگی و از بین فرزندان یک نفر را به‌عنوان مشاور انتخاب کردیم چراکه باید فکر جوان در جامعه جریان پیدا کند.

ربیعی یادآور شد: میانگین سنی مدیران کاهش‌یافته است و قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیز در همین راستاست، مدیران جوان باید در کنار مشاوران بازنشسته قرار بگیرند، اما در کشور ما فرد جوان در منصب مدیریتی قرار نمی‌گیرد و اغلب از مشاوران جوان استفاده می‌شود، باید به سمتی حرکت کنیم که جوان‌گرایی را در عرصه مدیریتی رقم بزنیم.

قوانین مراکز شبه خانواده نیاز به تغییر دارد

علیرضا یکی از فرزندان موفق بهزیستی، 21 ساله و عضو جمعیت هلال‌احمر و عضو انجمن مدیران موفق فرداست، علیرضا به‌تازگی در طرح «مشاوران جوان بهزیستی» به‌عنوان مشاور جوان یکی از نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی منصوب‌شده است.

وی در خصوص توانمندی‌های خود به‌عنوان مشاور گفت: من هنوز خودم نمی‌دانم که در چه زمینه‌ای می‌توانم کمک کنم؛ احتمالاً می‌توانم در به‌روز کردن مدیران هم‌چنین در بحث فضای مجازی کمک کنم.

علیرضا با بیان این‌که یکی از مشکلات فرزندان بهزیستی در مراکز شبه خانواده دیده نشدن بچه‌هاست، اگرچه بازدیدهای مسئولان زیاد است اما قول‌های مسئولین به ثمر نمی‌رسد؛ اظهار کرد: برخی از قوانین مراکز شبه خانواده نیاز به تغییرات عمده دارند چراکه بسیاری از قوانین ده سال است که تغییری نداشته است، با توجه به این‌که داوود محمدی نماینده مجلس است از او می‌خواهم که در تجدیدنظر قوانین قدمی بردارد.

وی تاکید کرد: ما در خانه‌ای زندگی می‌کنیم که حق داشتن تلفن همراه قبل از 18 سالگی را نداریم و زمان رفت‌وآمدهایمان مشخص است در واقع نمی‌توانیم به‌تنهایی جایی برویم، در این مراکز از فرزندان انتظار می‌رود دکتر و مهندس شوند و به مهارت‌ها دقت نمی‌شود.

این فرزند بهزیستی یادآور شد: قوانین باید با توجه به جامعه امروزی تغییر کند، پول‌توجیبی بچه‌های مراکز شبه خانواده در چند سال اخیر به یک‌میزان باقی‌مانده است، درحالی‌که قیمت‌ها و شرایط تغییر کرده است، من به‌واسطه دوستانم به هلال‌احمر رفتم و مشغول به کار شدم، اما برخی از بچه‌های مرکز به خاطر قوانین سخت مرکز را ترک کردند و دچار آسیب اجتماعی شدند.

گاهی از قانون‌های موجود در مراکز بهزیستی عصبانی می‌شویم

ستایش نیز از دیگر فرزندان بهزیستی 16 ساله و ورزشکار است، او نیز به‌عنوان دانش‌آموزی موفق جزو فرزندان موفق بهزیستی محسوب می‌شود، او معتقد است: قوانین این مراکز نیاز به تجدیدنظر دارد مثلاً نداشتن گوشی همراه و دور بودن از فضای مجازی؛ درحالی‌که می‌شود فضای سالمی برای استفاده از اینترنت مهیا کرد.

وی تأکید کرد: ما با توجه به شرایط خاص زندگی‌مان وارد این مراکز شدیم و در برخی از موارد از قانون‌های موجود عصبانی می‌شویم بااین‌حال شرایط را درک می‌کنیم اما انتظار داریم که مهارت پروری صورت بگیرد و ما بتوانیم از تکنولوژی استفاده کنیم.

علیرضا خاطرنشان کرد: دغدغه مهم ما در این مرکز نداشتن مهارت و اطلاعات کافی است، برخی از پسران مهارت کافی برای زندگی ندارند و هدف‌گذاری خوبی برای آن‌ها صورت نگرفته است.

معلولان مدیران موفقی می‌شوند

زینب نوروزی نیز یکی از جوانان موفق است که مدیر آی‌تی یک سازمان خصوصی است و به‌عنوان کارگر نمونه قزوین در سال گذشته انتخاب‌شده است، وی نیز با اشاره به اهمیت به‌کارگیری جوانان در عرصه مدیریتی اظهار کرد: شرایط و نگهداری ما با بچه‌های شبه خانواده متفاوت است، معلولان جسمی شکل زندگی و آینده متفاوتی دارد، ما نیز مشکل اشتغال داریم، اما معتقد هستم که معلولین باید مدیران جامعه باشند چراکه توان بهره‌بری از فکر رادارند.

نوروزی خاطرنشان کرد: شرکت فیروز و آقای موسوی نمونه بارز باور معلولان است، اگر معلول شغل مناسب داشته باشد بسیاری از مشکلات از قبیل ازدواج، روحیه فردی و استقلال حل می‌شود؛ در حال حاضر مدیر آی تی یک مجموعه‌ای هستم و افتخار می‌کنم که مهندس هستم و این استقلال را مدیون کانون معلولین توانا هستم که فرصتی برای این کار به من دادند، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها برای مدیریت آی‌تی معلول جسمی را قبول نمی‌کنند، بنابراین زمینه استفاده از جوانان معلول در حوزه مشاوره و مدیریت نیز باید فراهم شود.

در وضع برخی قوانین اجبار وجود دارد

قاسمی معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین خاطرنشان کرد: مشاور نباید فقط اسم باشد فعالیت در کنار مسئولان تأثیرگذار است، جنس زندگی در مراکز شبه خانواده متفاوت است، بسیاری از قوانینی نیاز به تغییر است و می‌توان قوانین را بهبود بخشید.

حقیقی با بیان این‌که در مراکز شبه خانواده فرزندان با حکم قضایی به سازمان سپرده می‌شوند، تأکید کرد: امکان تنها بیرون رفتن فرزندان وجود ندارد چون سازمان مسئول است، برای استفاده از موبایل جلسات مختلفی برگزارشده است که طبق آن تبعات داشتن موبایل بیشتر از نداشتن آن است، بااین‌حال فرزندان دارای بیماری‌های خاص، دانشجویان خارج از استان می‌توانند موبایل داشته باشند؛ درواقع ما مجبور می‌شویم برخی از قوانین را بگذاریم و محدودیت ایجاد کنیم.

حقیقی معتقد است: نگرانی‌های این‌چنینی مربوط به مرکز ما است، اما نگرانی‌هایی است که باید در مورد آن صحبت کرد اشتغال و مسائل بیرون از مرکز است، مشکلات داخل مرکز مربوط به ما است اما باید وقتی دید جوان که وارد اجتماع می‌شود چه مشکلاتی وجود دارد.

قاسمی اظهار کرد: وقتی فرزندان در فضای ایزوله هستند درواقع در حال حمایت هستند اما هنگام خروج از مرکز با محیط ناشناخته روبه‌رو می‌شوند و سردرگم می‌شوند بنابراین باید قوانین طوری تعیین شود که فضای سالمی برای بهره‌برداری فرزندان از اینترنت و رفت‌وآمد در جامعه مهیا شود.

اهمیت مهارت‌آموزی و استعدادیابی در فرزندان بهزیستی 

صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان استانداری قزوین نیز تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم به جامعه وارد شویم در ذهن ما باید ساختارهایی شکل داده شود، پیشرفت جامعه درگرو موفقیت جوانان است و باید زمینه رشد آن‌ها را فراهم کنیم.

وی گفت: اگر بهزیستی برنامه را تک‌بعدی کند مثلاً درس خواندن و گرفتن مدرک و اشتغال بر مبنای مدرک مشکلات حل نمی‌شود، بلکه باید مراکز شبه خانواده به سمت مهارت‌آموزی حرکت کنند و علاوه بر تحصیلات باید مهارتی کسب کنند.

ربیعی خاطرنشان کرد: مهارت زندگی دارای اهمیت است و باید علاوه بر مهارت فنی به مهارت زندگی نیز توجه داشته باشیم تا فرزندان مراکز شبه خانواده به سمت آسیب اجتماعی پیش نروند بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف بهزیستی در این حوزه استعدادیابی است.

وی تأکید کرد: بهزیستی باید استعداد این فرزندان را کشف کند و زمانی که فرزندان مستقل شوند باید شناسنامه‌ای از مهارت‌های آن‌ها ایجاد شود، هم‌چنین افراد دارای معلولیت اگرچه ازنظر جسمی مشکلی دارند اما ازنظر فکری توانمند هستند و باید از این ظرفیت فکری به‌خوبی استفاده کرد.

قاسمی نیز خاطرنشان کرد: حوزه جوانان خودش نمادین است و قدرت اجرایی برای حل مشکلات جوانان ندارد، ما باید در جامعه برنامه‌ای داشته باشیم که همه جوانان ازجمله جون کارتن‌خواب، جوان مذهبی داخل مسجد، جوان کم دغدغه تر و دارای رفاه، جوانانی که توانایی جسمی ندارد ولی پرتوان هستند را در برگیرد، درحالی‌که ما نتوانستیم برنامه مناسبی داشته باشیم.

ربیعی با اشاره به این‌که بهزیستی باید در ابعاد مختلفی در حوزه مراکز شبه خانواده فعالیت کند، یادآور شد: بهزیستی باید فرزندانی که دارای استعداد فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی را شناسایی و زمینه موفقت آن‌ها را فراهم کند.

وی تأکید کرد: محدودیت‌های ویژه‌ای در این مراکز اعمال می‌شود که قابل‌درک است، اما نباید جوانان را محدود و از فناوری و علم روز دور کنیم، باید فضای سالمی داشته باشند تا بتوانند از تکنولوژی استفاده کنند و بستر فراهم شود تا شاهد شکوفایی باشیم.

به گزارش ایسنا، با رفع محدودیت‌ها در برخی حوزه‌ها و به‌کارگیری و استفاده از توان، تخصص و خلاقیت جوانان می‌توان زمینه افزایش اعتماد عمومی را برای فرزندان بهزیستی فراهم کرد، امید است به‌جای حرکات نمادین و صرف دادن لقب مشاور به جوانان از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده شود.

گزارش از: آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *