شناسه خبر: 16499 منتشر شده در مورخ: 1397/12/13 ساعت: 09:05 گروه: اجتماعی  
اختلالات شنوایی در استان های دارای ازدواج فامیلی بیشتر است
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی بهزیستی:

اختلالات شنوایی در استان های دارای ازدواج فامیلی بیشتر است

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: شیوع اختلالات شنوایی و همچنین اختلالات بینایی در استان هایی که ازدواج های فامیلی بیشتری دارند، زیادتر از دیگر نقاط کشور است.

به گزارش ایران سپید مصطفی سراج افزود: میزان شیوع اختلالات شنوایی در برخی از استان ها مانند خراسان رضوی، قزوین، فارس، گلستان و گرگان بیشتر از متوسط کشوری است.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اجباری کردن غربالگری های ژنتیکی می تواند از بروز اختلالات شنوایی پیشگیری کند.
وی با تاکید بر اینکه اختلال شنوایی یکی از سخت ترین نوع معلولیت ها به شمار می رود، گفت: تصور عموم این است که معلولیت های جسمی از بدترین نوع معلولیت ها هستند؛ در حالی که اختلال شنوایی شدیدتر و بدتر از آن است چرا که ناشنوایان نمی توانند با دیگران ارتباط کامل برقرار کنند و مشارکت اجتماعی داشته باشند.

* واژه سازی 500 کلمه برای زبان اشاره 
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر غلفت از زبان اشاره ناشنوایان گفت: اکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است؛ برای زبان اشاره باید رویکردهای ملی و بومی داشته باشیم و واژه سازی کنیم که تاکنون 500 کلمه واژه سازی شده است.
سراج افزود: دو کتاب دیگر در ارتباط با زبان اشاره در دست چاپ است. تهیه محتوای کتاب ها با دشواری هایی روبرو است که لازم است انجمن های فعال در حوزه ناشنوایی و دانشگاه ها در این زمینه همکاری داشته باشند.
وی یادآور شد: برخی واژه های مربوط به زبان اشاره، خاص کشور ما است و باید بومی سازی شود.
به گفته سراج، بیش از 190 هزار نفر از ناشنوایان و کم شنوایان کشور تحت پوشش بهزیستی هستند که 40 درصد آنها را زنان و 60 درصد را مردان تشکیل می دهند. همچنین از این آمار حدود 62 درصد دچار اختلالات شنوایی شدید و خیلی شدید و 38 درصد دارای اختلالات شنوایی متوسط و خفیف هستند. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *