شناسه خبر: 16002 منتشر شده در مورخ: 1397/11/3 ساعت: 09:32 گروه: اجتماعی  
ادامه حاشیه‌های موسسه خیریه فدک رضوان

ادامه حاشیه‌های موسسه خیریه فدک رضوان

به نظر می‌رسید مسائل و حاشیه‌های پیرامون موسسه خیریه فدک رضوان با مهلت دو ماهه به مدیر این مرکز برای ساماندهی شرایط به پایان رسیده باشد، اما تجمع دیروز کارکنان این مرکز، روبه‌روی سازمان بهزیستی نشان داد که شرایط تغییر نکرده است.

به گزارش ایران سپید حاشیه‌های خیریه فدک همچنان ادامه دارد.

حدود 30 نفر از پرسنل خیریه فدک باغ رضوان روز دوشنبه در اعتراض به تعویق چند ماهه حقوق و عدم پرداخت مزایای شغلی و بیمه، از تحویل گرفتن شیفت کاری خود خودداری و روبه‌روی سازمان بهزیستی تجمع کردند. این تجمع، در ادامه حواشی مربوط به مسائل چند ماه اخیر در مورد واگذاری‌های این خیریه است.

موسسه خیریه فدک (باغ رضوان) مرکز نگهداری بیش از 200 معلول ذهنی، جسمی و سندروم داون است که در منطقه 21 ( خیابان داروپخش) قرار دارد که توسط هیئت مدیره موسسه، خیرین و نیکوکاران اداره می‌شود.

به تازگی دستوری مبنی بر باز پس‌گیری مرکز نگهداری توانخواهان موسسه فدک از سوی مدیر بهزیستی شهر تهران صادر شده است. براساس اطلاعات کسب شده، این بازپس‌گیری به خاطر موارد متعدد تخلف است که ناتوانی گروه مذکور در اداره مرکز را نشان می دهد.

**تخلفات، دلیل عدم ادامه قرارداد جدید با موسسه فدک

سیدمحمد رحیم فاضلی نژاد، مدیر بهزیستی شهر تهران در مورد موسسه فدک گفته است که این مرکز به همراه یک مرکز دیگر شرق تهران در سال گذشته پس از مراحل قانونی به افراد داوطلب واگذار شد، اما بر اساس نظارتی که توسط کارشناسان سازمان بهزیستی کشور، بهزیستی استان تهران و بهزیستی شهر تهران صورت گرفت، مشخص شد موسسه اشاره شده خدمات تخصصی را براساس آیین نامه‌های اجرایی ارائه نمی‌کند و وجود تخلفات و ارائه خدمات غیرتخصصی دلیل عدم انعقاد قرارداد جدید با موسسه فدک شده است.

به گفته وی با توجه به نبود قرارداد جدید سازمان بهزیستی، پس از تحویل مرکز از مسئولان موسسه اشاره شده اقدام به واگذاری مرکز از طریق فراخوان عمومی خواهد شد و در نهایت با گروه جدیدی قراردادی انعقاد خواهد شد و طی مراحل اداری موسسه واجد شرایط شناسایی و امور مراقبتی فرزندان به آنها واگذار می‌شود.

**مدیر موسسه از تحویل مرکز استنکاف می‌کند

تا اینجای ماجرا موضوع چندان بغرنج نیست؛ اما موضوع وقتی جالب می شود که با وجود صحبت های فاضلی نژاد مبنی بر عدم صلاحیت گروه مدیریت موسسه فدک و اتمام قرارداد آن با بهزیستی از اول دی ماه 97، رویانیان مدیر این مرکز، به دستور مذکور تمکین نکرده و همچنان به فعالیت و حضور خود در موسسه ادامه می دهد و اقدام قضایی نیز برای جلوگیری از فعالیت نامبرده در مرکز فدک راه به جایی نمی برد.

**فیلمی که همه چیز را تغییر داد

اما این پایان ماجرا نیست، انتشار فیلمی از ابراز عواطف این توان‌خواهان نسبت به کادر مرکز تهیه و در فضای مجازی، سبب می‌شود 9 دی ماه، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور توقف بازپس گیری مسئولیت و امکانات تحویلی این مؤسسه به بخش غیر دولتی را به رئیس سازمان بهزیستی ابلاغ کند.

محمد شریعتمداری در ابلاغ خود این بازپس گیری را بدون توجه به احساسات ساکنان این خانه آرامش، دانسته و خواستار جلوگیری فوری از آن شده و با دستور بررسی مجدد، رسیدگی به موضوع را بر عهده رئیس سازمان بهزیستی گذاشته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز موضوع را پیگیری و دستور لازم برای توقف اجرای حکم تخلیه را صادر کرد.

اما وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد این واگذاری و آنچه بر این موسسه گذشته است می گوید: در متن قرارداد موسسه فدک و بهزیستی قید شده که موسسه موظف است در اسرع وقت مبادرت به تهیه مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه فعالیت مرکز نگهداری، به استناد ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت کند و همچنین مسئول فنی را معرفی کرده و مراحل اداری را طی کند.

با توجه به بازدیدهایی که از مرکز توسط کارشناسان بهزیستی استان انجام شده، نواقصی شامل وضعیت تغذیه، مسائل بهداشتی و رعایت استانداردها برای نگهداری از افراد کم‌توان ذهنی احصاء و به شکل شفاهی تذکراتی به آنها داده می‌شود.

**رای کمیسیون عالی نظارت کشوری به خلع ید موسسه فدک

وی ادامه می‌دهد که در 21 شهریور امسال، اولین اخطار کتبی و در تاریخ 28 مهر امسال نیز اخطار دوم به مرکز داده می‌شود و با توجه به مشکلات موجود و وصول شکایات مبنی بر عدم پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل، پرونده مرکز به کمیسیون عالی نظارت کشوری می‌آید و در نهایت این کمیسیون رای به بازپس‌گیری این مرکز داد. مقرر می‌شود بعد از فراهم شدن شرایط مطلوب برای توان‌خواهان و طی فرایندهای قانونی این موسسه خلع ید شده و به موسسه خیریه دیگری که صاحب صلاحیت است، واگذار شود.

قبادی‌دانا نیز با اشاره به اتمام مهلت این موسسه برای واگذاری مسئولیت خود در اول دی ماه، از استنکاف مدیرعامل این موسسه نسبت به این موضوع خبر می‌دهد که منجر به نشست اضطراری با حضور مدیرعامل مجموعه خیریه شده و مصوب می‌شود بهزیستی تهران، با رعایت همه الزامات قانونی و حفظ سلامت کامل جسمی و روانی توان‌خواهان، مبادرت به بازپس‌گیری مرکز کند.

به گفته وی بعد از ابلاغ رای کمیسیون به مرکز خیریه فدک باغ رضوان مجددا موسسه از بازگرداندن این فضا، تجهیزات و توان‌خواهان خودداری می کند. به این ترتیب شکواییه‌ای توسط دایره حقوقی بهزیستی تنظیم شده و در پنجم دی‌ماه با دستور مقام قضایی، حضور نماینده دادستان، نماینده کلانتری چیتگر و مدیر حقوقی بهزیستی شهر تهران برای ابلاغ رای مقام قضایی فرستاده می‌شود. در همان تاریخ و بعد از اینکه مدیر موسسه مجدد در برابر آنها مقاومت می‌کند، فیلمی از ابزار عواطف این توان‌خواهان نسبت به کادر مرکز تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه توضیح داد: با دستور وزیر و نمایندگانی از بهزیستی از جمله معاون توان‌بخشی بهزیستی سازمان و نماینده ویژه خودم برای بازدید و مذاکره با اعضای هیئت مدیره به مرکز مراجعه می‌کنند. این گروه ابتدا وضعیت توان‌خواهان را بررسی کردند. طی این مراجعه زد و خورد و برخوردی وجود نداشت و سر وصدای فیلم ناشی از ابراز احساساتی بوده که عزیزان توان‌خواه داشتند.

**مهلت دوماهه به مرکز برای رفع نقص

قبادی ‌دانا افزود: ابتدا بررسی کردیم که مساله اورژانسی یا خاصی در مراقبت آنها نباشد. در نهایت هیئت مدیره تعهد کتبی دادند که نواقص را اصلاح کنند. معاون توان‌بخشی بهزیستی هم با درخواست مجدد مهلت دو ماهه این مرکز برای رفع نواقص موافقت کرده است. در صورتی که نواقص مذکور طی این مدت دوماهه برطرف شود ادامه کار مرکز با مانعی رو به رو نیست، اما در صورت عدم رسیدگی به نواقص از ادامه فعالیت آن جلوگیری شده و مسئولیت مرکز به موسسه خیریه واجد شرایط دیگری واگذاری می‌شود.

صحبت های قبادی دانا در حالیست که مدیر موسسه فدک در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم در 5 دی ماه 97 مدعی است طی یک سال گذشته مسئولان بهزیستی استان تهران و شهر تهران کارشکنی‌های بسیاری انجام دادند و در اجرای برنامه‌های موسسه مخالفت کرده‌اند. به گفته او، علاوه بر پیگیری‌های متعدد و علی رغم اینکه پروانه و مجوز فعالیت موسسه صادر شده است اما مسئولان بهزیستی شهر تهران از ارائه آن به موسسه ممانعت می‌کنند.

جلال الدین رویانیان مدعی شده که این موسسه هم اینک شرایط خوبی را در بحث نگهداری از معلولان اشاره شده دارد و ما تلاش خواهیم کرد این مرکز را همانند یک سال گذشته حفظ و نگهداری کنیم.

مدیر این موسسه ادامه داد: علی رغم کارشکنی‌های یک سال گذشته توسط پرسنل بهزیستی شهر تهران و مجتمع وردآورد تا به امروز شرایط و امکانات نگهداری و شادابی معلولان فراهم شده است؛ علاوه بر اینکه حدود 100 نفر سرپرست خانوار در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

**چند سوال از وزیر و مسئولان بهزیستی

سوال مطرح این است که اگر مدیر موسسه فدک مدعی است که شرایط کنونی این موسسه مطلوب است، پس دلیل اعتراضات کارکنان این مجموعه و شکایتشان به خاطر عدم پرداخت حقوق و بیمه چیست؟ این حجم نارضایتی بین کارکنان از کجا می‌آید؟

و سوال دیگر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران بهزیستی اینکه اگر مدیر موسسه فدک شایستگی اداره مرکز را دارد، چرا از سوی کمیسیون نظارت عالی سازمان بهزیستی رد صلاحیت شده است؟ دلیل این رای کمیسیون چیست و دلیل این فرصت دو ماهه چیست؟

اگر قرار بر رفع نواقص بود، چرا این نواقص در طول یک سال اخیر و با توجه به اخطارهای شفاهی و کتبی برطرف نشد. دلیل این تسامح در برابر مدیر این مجموعه چیست؟ آیا یک فیلم می‌تواند دلیلی برای قضاوت و جلوگیری از اجرای یک حکم باشد؟

برخی از پرسنل این مجموعه در گفت‌وگو با ایرناپلاس از تعویق چند ماهه حقوق (بعضا 13 ماهه!) و عدم برخورداری از بیمه خبر داده‌اند. سوال این است که با وجود این فرصت دو ماهه، بلاتکلیفی این پرسنل که از فرط استیصال دست به تجمع زده و از تحویل شیفت کاری خود در موسسه خودداری کرده اند چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد رئیس جوان سازمان بهزیستی باید چاره‌ای عاجل برای ساماندهی به شرایط این موسسه و کارکنان آن که اکثرا سرپرستان خانوار هستند، بیاندیشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *