شناسه خبر: 15939 منتشر شده در مورخ: 1397/10/30 ساعت: 09:15 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 30 دی 1397

روزنامه یکشنبه 30 دی 1397

سالیانه ۶۰ هزار دانشآموز دیرآموز شناسایی میشوند - برجام نه ورسای و نه ویتنام است - گردهمایی نابینایان با مشکلات شبکیه "بخش اول" - وادی شعر (ادیب نیشابوری) - سه، چهار، هفت - باقرزاده رئیس هیأت نابینایان خراسان رضوی شد - جنایت سحرگاهی مرد ورشکسته

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 30 دی 1397

13 جمادی الاول 1440

20 ژانویه 2019

سال بیست و سوم شماره 6054

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

خزان زود هنگام یاس بوستان پیامبر، تسلیت باد.

.........عناوین این شماره.......

سالیانه ۶۰ هزار دانشآموز دیرآموز شناسایی میشوند 2

برجام نه ورسای و نه ویتنام است 4

وادی شعر (ادیب نیشابوری) 10

سه، چهار، هفت 13

باقرزاده رئیس هیأت نابینایان خراسان رضوی شد 17

جنایت سحرگاهی مرد ورشکسته

 

 

...........ویژه

* سالیانه ۶۰ هزار دانشآموز دیرآموز شناسایی میشوند: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سالیانه در اجرای طرح سنجش، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشآموز را تست میکنیم که طی آن، هشت یا ۹ هزار دانشآموز با نیاز ویژه و ۶۰ هزار کودک دیرآموز و اوتیستیک شناسایی میشوند. دکتر مجید قدمی درباره اجرای طرح سنجش بیان داشت: اجرای طرح سنجش دانشآموزان در سال، ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد و ما به دنبال آن هستیم که برای این سنجشها به سن تولد نزدیکتر شویم؛ بنا بر این، سال گذشته از والدین کودکان پنج سال نیز خواستیم آنان را برای سنجش بیاورند، اما چون طرح اجباری نبود، فقط ۳۰۰ هزار نفر مراجعه کردند. در حالی که باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مراجعه میکردند؛ بنا بر این پیگیر آن هستیم که این برنامه ها را توسعه دهیم. وی افزود: در همین طرح است که اطلاعات بسیار خوبی بدست آوردیم. معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: والدین پس از تولد فرزند دارای معلولیت، دچار وضعیتی میشوند که به آن در اصطلاح روانشناسی، دوره ماتمزدگی اطلاق میشود و پس از دوره افسردگی، در نهایت کودک را پذیرش میکنند. دکتر قدمی اضافه کرد: هنگامی که والدین به نقطه پذیرش کودکان معلول برسند، میتوانیم از همکاری آنان در مدرسه استفاده و با حضور فعال آنان از حقوق اجتماعی کودکان دفاع کنیم. قدمی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر از والدین کودکان معلول در کلاسهای آموزش اولیا شرکت کردند و هرچند مردان معمولاً در دوره های آموزشی شرکت نمیکنند، اما سال گذشته توانستیم ۳۰ هزار نفر از مردان را نیز در این کلاسها آموزش دهیم. قدمی گفت: هنگامی که فرزند معلول متولد میشود، معمولاً پدران تلاش میکنند صورت مسأله را پاک کنند و به طور مثال صبح زود میروند و شب، دیرهنگام به خانه میآیند. در حالی که برای رشد معقول فرزند دارای نیاز ویژه، هم پدر و هم مادر باید کمک کنند.

 

............سیاسی

* برجام نه ورسای و نه ویتنام است. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری تأکید کرد: برجام نه ورسای و نه ویتنام است؛ آمریکاییها و ایرانیها در برجام بدون شلیک گلوله به یک توافق برد-برد تن دادند؛ همین برابری حقوق و دستاوردها در برجام است که از دید ترامپ "وحشتناک" تلقی میشود.

* امیر پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش گفت: اشراف اطلاعاتی خوبی بر داعش داریم.

* حجت الاسلام اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: امروز دنیا صحبتهای ما را پذیرفته و جز رژیم صهیونیستی و آمریکا، باقی کشورها حرف ما را قبول کرده اند؛ بنا بر این سیاست خارجی تا آنجا که در شرایط خاص تصمیمگیری کرده، درست عمل کرده است و اگر طرف مقابل بد عمل کرده، مشکل آنها است. وی با تأکید بر این موضوع که در مذاکرات خارجی ما تنها یک طرف مذاکره هستیم، گفت: میگوییم میخواهیم با شما تعامل و داد و ستد داشته باشیم؛ در این شرایط برخی به تعهدات خود عمل میکنند و برخی مانند آمریکای جنایتکار در برخی موارد، در عمل صداقت خود را نشان نمیدهند و این مشکل متوجه آنها است.

* غلامعلی حداد عادل در صفحه توئیترش با هشتگ freemarziyehashemi و مرضیه هاشمی را آزاد کنید، به بازداشت خبرنگار پرس تی وی واکنش نشان داد. او در این توئیت نوشت: آمریکا نمیتواند با مرضیه هاشمی، به روشی که درباره خاشقچی عمل شده است، رفتار کند. آمریکا بداند که بازداشت خانم هاشمی باعث وحدت بیشتر مردم ایران و افزایش نفرت آنها از آمریکا خواهد شد.

* علی تاجرنیا، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: قدسی کردن و بی عیب دانستن افراد، کمکی به شخصیت آنها نمیکند و از طرفی بی انصافی و هجمه ناروا از بزرگی و تأثیر کسی نمیکاهد. بی انصافی در مورد آیت ا... هاشمی از قبل پیروزی انقلاب تا کنون ادامه داشته است.

 

..............وادی شعر

* عبد الجواد بجنگردی، معروف به ادیب نیشابوری (ادیب اول-یکم)، ادب شناس، شاعر، محقق، مدرس و اندیشمند معروف دوره مشروطیت است. ادیب به دو زبان فارسی و عربی شعر سروده است. در تاریخ ادبیات صد و پنجاه سال اخیر نیشابور، دو نفر معروف به ادیب بودند: یکی میرزا عبد الجواد بجنگری معروف به ادیب اول و شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری معروف به ادیب دوم و متخلص به راموز که شاگرد ادیب اول بوده است. او اطلاعات فراوانی از دانشهای گوناگون اسلامی و علوم قدیم داشته است و اشرافش به واژه های فارسی و عربی، شعر او را از اشارات و تلمیحات مختلف سرشار کرده و این منطقی بودن و آگاهانه سرودنها سبب شده است تا در شعر او شور، حال و عواطف شاعرانه کمتر مورد توجه قرار گیرد. در سرودن شعر از سبک قاآنی پیروی میکرد. اما بعد از مدتی به شیوه ترکستانی روی آورد و سر انجام خود صاحب سبکی ویژه شد. ادیب نیشابوری شاعری توانا بود و انتخاب الفاظ و انسجام ترکیبات و معانی دقیق ازخصوصیات بارز شعر اوست.

او در سال ۱۲۹۷ قمری به مشهد رفت و در «مدرسه خیرات خان» و «مدرسه فاضل خان» و «مدرسه نواب» درس خواند .از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۴۴ -مرگ-در مشهد به تدریس پرداخت. ادیب نیشابوری در دو سطح عالی و متوسط تدریس داشت. در سطح متوسط برای عموم طلاب بیشتر شرح نظام، مغنی و مطول میگفت و برای شاگردان خصوصیش، سطح عالی ادبیات عرب. او منظومه ملا هادی سبزواری در فلسفه و منطق را هم تدریس میکرد. شیوه تدریس او خطابی بود و شاگرد اجازه بحث و سؤال نداشت. او چون میدانست که با این روش، درس را به گونه ای تقریر میکند که هیچ اشکالی حتی برای شاگردی با پایینترین سطح استعداد بر جای نمیماند. ادیب، فارسی و عربی را فصیح میگفت و به یاری حافظه اش که بسیار قوی بود، تمام دانسته های خودش را به طرز منسجم به شاگردانش القا میکرد و همین امر سبب بود که حلقه های درسیش، آنچنان شیرین و جذاب شود که گاهی بیشتر از ۳۰۰ طلبه در آن شرکت میکردند. پیش از اینکه او را شاعری ارزشمند بدانند، مدرسی توانا و قابل میدانند. در مکتب او ادبا و فضلای بسیاری پرورش یافتند و به دست افراد مکتب او، نخستین دانشکده های ادبیات در ایران تأسیس شد. - از ادیب نیشابوری علاوه بر دیوان اشعار به نام لآلی مکنون، «بخشی از شرح مُعَلَّقات سَبعه و رساله ای در جمع بین عروض عربی و فارسی» باقیست.

شاگردان: ملک الشعرا بهار، محمد پروین گنابادی و بدیع الزمان فروزانفر و ادیب طوسی، از جمله شاگردان مشهور او بودند. نمونه شعر: همچو فرهاد بود کوه کنی پیشه ما، کوه ما سینه ما، ناخن ما تیشه ما؛ شور شیرین ز بس آراست ره جلوه گری، همچو فرهاد تراود ز رگ و ریشه ما؛ بهر یک جرعه می منت ساقی نکشیم، اشک ما باده ما، دیده ما شیشه ما؛ عشق شیریست قوی پنجه و میگوید فاش، هر که از جان گذرد بگذرد از بیشه ما.

 

 

..........سه، چهار، هفت

* بهمن ماه رسید و هیاهوی برنامه های هنری در قالب فستیوالهای هر ساله با نام فجر که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این عنوان پاسداشتی شد بر دلاوریهای جوانان گلگون کفن انقلاب و هشت سال دفاع مقدس شروع شد. بعد از این جمله طولانی و نفس بر به عنوان طلیعه ستون حاضر، چند هفته در کنار هم گشتی در رویدادهای جشنواره های فجر امسال میزنیم؛ سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر. – جشنواره شگفت انگیز: یکی از داغترین اخبار که با گذشت دو سه روز همچنان در خروجی خبرگزاریهاست، صحبتهای ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر امسال در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر است. داروغه زاده در این برنامه که پنجشنبه شب تحت عنوان ویژه برنامه «در آستانه سیمرغ» با اجرای حمیدرضا مدقق به روی آنتن رفت، مژده داد که امسال مردم منتظر جشنواره ای شگفت انگیز باشند. دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: سه گروه یازده فیلمی هستند که فیلمها و سانسهای اکران در آن کاملاً مشخص است و میتوانند انتخاب کنند و فیلم دلخواهشان را تماشا کنند. خرید بلیت تک فیلم از طریق گیشه است، اما بلیت فیلمهای ردیفی از طریق پیش فروش اینترنتی قابل خرید است. داروغه زاده در پاسخ به این سؤال که گفته میشود باید انتظار یک جشنواره متوسط بدون شگفتی داشته باشیم، گفت: کاملاً برعکس امسال خوشبختانه جشنواره بسیار بسیار با کیفیت و خوبی داریم و فیلمهایی که در جشنواره حضور دارند، به لحاظ ساختار، محتوا و ارتباط با مخاطب و همین طور کارگردانهای نامی که در جشنواره حضور دارند، از بهترین دوره های جشنواره در سالهای اخیر است و منتقدان و رسانه ها امسال فیلمهای خوبی خواهند دید و دچار شگفتی خواهند شد. از دیگر اخبار مهم جشنواره فیلم فجر امسال که در خروجی وبسایت جشنواره قرار گرفت، نکوداشت عزت ا... انتظامی و تجلیل از ۵ چهره مهم حوزه سینما در حاشیه برنامه های جشنواره است. بر اساس خبری که وبسایت جشنواره منتشر کرده، ابراهیم حقیقی طراح و مدیر هنری، عزیز ا... حمیدنژاد کارگردان و فیلمنامه نویس، خسرو خسروشاهی صداپیشه پیشکسوت، عباس گنجوی تدوینگر و فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما، چهره هایی هستند که امسال قرار است از آنها در آیین افتتاحیه جشنواره تجلیل شود. اما یک خبر خوش برای معلولان: رضا سعیدیپور، مدیر پردیس سینمایی آزادی اعلام کرده که مجموعه آزادی تدابیر لازم برای حضور معلولان جهت تماشای فیلمهای جشنواره را پیشبینی کرده است. البته او در خصوص جزئیات این مطلب توضیحی نداده که همین روزها طی مصاحبه اختصاصی، این جزئیات را اعلام میکنیم. خبر مهم دیگر، اختصاص به پیشفروش بلیتهای جشنواره دارد که از امروز شروع شده و تا فردا ادامه خواهد داشت. پیش فروش بلیتهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ساعت 10 صبح امروز یکشنبه 30 دی ماه از طریق سایت Fajr.cinematicket.org آغاز و تا ساعت 22 روز دوشنبه اول بهمن ماه ادامه خواهد داشت. به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، عزت ا... علیزاده، معاون اجرایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اعلام این خبر گفت: علاقه مندان به حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر میتوانند در تاریخ اعلام شده نسبت به خرید بلیت فیلمهای جشنواره در سانسها و سینماهای مورد علاقه خود اقدام کنند.

معاون اجرایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هر فرد با کد ملی خود میتواند 2 انتخاب و در مجموع حد اکثر 4 سری بلیت تهیه کند. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه امسال به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار میشود. روزهای نوزدهم و بیستم بهمن ماه به مناسبت فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا (س) جشنواره نمایش فیلم نخواهد داشت.

 

 

..............ورزشی

* باقرزاده رئیس هیأت نابینایان خراسان رضوی شد: در مجمع انتخاباتی خراسان رضوی که با حضور 15 نفر برگزار شد، محمود باقرزاده تنها نامزد مجمع توانست با کسب 12 رأی برای چهار سال آینده به عنوان رئیس هیأت ورزش نابینایان خراسان رضوی انتخاب شود. محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان گفت: خوشحالم اعضای مجمع به کسی رأی دادند که همواره رئیس من بوده و آمده که به ورزشکاران این رشته کمک کند. استان خراسان رضوی همواره توانسته افراد بزرگی را در ورزش نابینایان به مسابقات اعزام کند. مظلومی بیان کرد: در بهمن ماه برنامه های مختلف ورزشی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار خواهد شد که مشهد میزبان مسابقات شنا است. وی افزود: با توجه به وجود ۹ رشته ورزشی در قسمت آقایان و ۶ رشته در بخش بانوان نابینا و کمبینا، سال گذشته ۲۳ مسابقه کشوری برگزار شد که هزینه های زیادی را نیز برای فدراسیون در بر داشت. به دلیل عدم پخش مسابقات نابینایان، اسپانسرها تمایل زیادی به سرمایه گذاری در این بخش ندارند و بیشتر هزینه های این ورزشکاران باید توسط دولت یا خیرین پرداخت شود. وی در خصوص احداث خوابگاه برای هیأت ورزش نابینایان خراسان رضوی نیز گفت: کلنگ زنی این خوابگاه در بهمن ماه همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب صورت خواهد گرفت که این موضوع نقش بسیار مهمی در اهمیت دادن به مسائل رفاهی ورزشکاران نابینا خواهد داشت. محمود باقرزاده نیز در این مجمع به عملکرد خوب هیأت اشاره کرد و گفت: در پیشبرد اهداف هیأت، توفیقات خوبی از لحاظ کمی و کیفی داشتیم و توانسته ایم شهرستانهای زیادی را وارد این عرصه کنیم. باقرزاده ضمن تشکر از مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، از اختصاص دادن سالن ورزشی ویژه نابینایان، گفت: با اختصاص این سالن که منبع درآمدی برای هیأت نابینایان شده، شرایط خوبی را برای تیمهای ورزشی فراهم کرده ایم تا بتوانند به دور از استرس به تمرینات خود بپردازند.

..............حوادث

* جنایت سحرگاهی مرد ورشکسته: مرد ورشکسته پس از قتل همسرش 7 ساعت بالای سر جسدش نشست تا صبح شود. ساعت 9 صبح جمعه 28 دی مأموران کلانتری 109 بهارستان در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت، از قتل زن 36 ساله ای در خانه اش خبر دادند. بدنبال اعلام این خبر، بازپرس به همراه تیم بررسی صحنه جرم راهی خانه قدیمی در خیابان مجاهدین اسلام شدند. خانه ای دو طبقه و قدیمی که طبقه دوم آن محل جنایت بود. با ورود به خانه، با جسد زن 36 ساله در حالی که آثار کبودی روی گردنش دیده میشد در اتاق پذیرایی مواجه شدند. کیوان، همسر مقتول که در تماس با پلیس راز این جنایت را برملا کرده بود، در تحقیقات گفت: در بازار دو مغازه لوازم آرایشی و صنایع دستی داشتم، اما بعد از مدتی ورشکسته شدم و همین موضوع آغازی برای اختلافات بین من و همسرم شد. او ادامه داد: دیشب پسر دو سال و نیمه ام طبقه پایین نزد پدر و مادرم بود. ساعت یک بامداد سر مسائل مالی با همسرم بحثم شد و این درگیری بالا گرفت. یک لحظه از روی عصبانیت دستم را روی گردنش گذاشتم و فشار دادم. به خودم که آمدم دیدم نفس نمیکشد، تازه آن موقع بود که متوجه شدم چه اشتباهی کرده ام. از ساعت یک تا 8 صبح بالای جسد همسرم بودم و بعد از آن با پلیس تماس گرفتم. مأموران کلانتری هم راهی خانه شده و با دیدن جسد و تأیید موضوع مرا بازداشت کردند. بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران، متهم 46 ساله را در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داد و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد. * اجاره خانه برای گربه ها: مرد امریکایی برای گربه های دخترش یک خانه 1500 دلاری اجاره کرد. این مرد گفته که نمیتواند گربه های دخترش را در آپارتمان خود نگه دارد؛ به همین خاطر تصمیم گرفته تا آپارتمانی برای گربه ها اجاره کند. «تروی» 43 ساله میگوید دو گربه دخترش به همراه وی به آپارتمان نقل مکان کردند تا مزاحم آنها نباشند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *