سالیانه ۶۰ هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی می شوندرئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: سالیانه در اجرای طرح سنجش حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز را تست می کنیم که طی آن؛ هشت یا ۹ هزار دانش آموز با نیاز ویژه و ۶۰ هزار کودک دیرآموز و اوتیستیک شناسایی می شوند. |
به گزارش ایران سپید دکتر مجید قدمی درباره اجرای طرح سنجش بیان داشت: اجرای طرح سنجش دانش آموزان در سال ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد و ما دنبال آن هستیم که برای این سنجش ها به سن تولد نزدیک تر شویم؛ بنابراین سال گذشته از والدین کودکان پنج سال نیز خواستیم آنان را برای سنجش بیاورند اما چون طرح اجباری نبود فقط ۳۰۰ هزار نفر مراجعه کردند. در حالی که باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مراجعه می کردند بنابراین پیگیر آن هستیم که این برنامه ها را توسعه دهیم.
وی افزود: در همین طرح است که اطلاعات بسیاری خوبی بدست می آوریم و یکی زا این موارد شناسایی ۶۰ هزار دانش آموز دیرآموز است.
شرکت ۲۰۰ هزار نفر از اولیا در کلاس های آموزشی
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: والدین پس از تولد فرزند دچار معلولیت دچار وضعیتی می شوند که به آن در اصطلاح روانشناسی، دوره ماتم زدگی اطلاق می شود و پس از دوره افسردگی نهایت کودک را پذیرش می کنند.
دکتر قدمی اضافه کرد: هنگامی که والدین به نقطه پذیرش کودکان معلول برسند، می توانیم از همکاری آنان در مدرسه استفاده و با حضور فعال آنان از حقوق اجتماعی کودکان دفاع کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر از والدین کودکان معلول در کلاس های آموزش اولیا شرکت کردند و هرچند مردان معمولا در دوره های آموزشی شرکت نمی کنند اما سال گذشته توانستیم ۳۰ هزار نفر از مردان را نیز در این کلاس ها آموزش دهیم.
قدمی گفت: هنگامی که فرزند معلول متولد می شود، معمولا پدران تلاش می کنند صورت مساله را پاک کنند و به طور مثال صبح زود می روند و شب دیرهنگام به خانه می آیند در حالی که برای رشد معقول فرزند دارای نیاز ویژه، هم پدر و هم مادر باید کمک کنند.