شناسه خبر: 15856 منتشر شده در مورخ: 1397/10/24 ساعت: 10:03 گروه: فرهنگی  
حضور نوآورانه برنامه سازان سیما در جشنواره جام جم
در نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم مطرح شد

حضور نوآورانه برنامه سازان سیما در جشنواره جام جم

نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم با حضور احمدی افزادی دبیر جشنواره و حمید خواجه نژاد رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره و اصحاب رسانه در سالن جلسات ساختمان «سیزده طبقه ای» سیما، قبل از ظهر یکشنبه ۲۳ دی ماه جاری برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در ابتدای این نشست احمدی افزادی کلیاتی درباره نحوه برگزاری جشنواره بیان کرد: فعالیت جشنواره پنجم جام جم عملاً مهر ماه امسال با دستور و تأکید جناب میر باقری، معاون محترم سیما آغاز شد؛ دبیر جشنواره مشخص شد و بخش های مختلف جشنواره عملاً کار خود را آغاز کردند. جشنواره در دو بخش کارش را شروع کرد؛ انتخاب آثار و داوری. در بخش انتخاب آثار، شبکه های سیما به عنوان اعضای کمیسیون های انتخاب آثار و مدیران شبکه ها به عنوان رؤسای کمیسیون های انتخاب آثار کار ها و آثار خودشان را بررسی کردند که تا ابتدای دی ماه این آثار به طور فشرده، اما دقیق بررسی و به کمیسیون های داوری ارجاع شد.

احمدی در ادامه به وجه تمایز جشنواره امسال نسبت به سال های قبل اشاره کرد و اظهار داشت: جامعیت آثار در جشنواره امسال، مهمترین وجه تمایز این دوره از جشنواره نسبت به سال های قبل است. سال گذشته و در جشنواره چهارم جام جم ما در چهار بخش رقابت داشتیم؛ برنامه های نمایشی، مسابقات، مستند و پویا نمایی. امسال با تقارن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و گستردگی تولیدات سازمان، با تصویب شورای سیاست گذاری مقرر شد امسال جشنواره کارش را در ابعاد بیشتری از تولیدات سیما آغاز کند. بنا بر این علاوه بر کمیسیون های سریال های نمایشی، مستند، مسابقات و پویا نمایی، کمیسیون های دیگری در زمینه تولیدات مراکز سیما اضافه کردیم.

وی در خصوص کمیسیون های اضافه شده به جشنواره امسال نیز گفت: یکی از این کمیسیون ها، کمیسیون برنامه های ترکیبیست که بسیار مهم است؛ تا آنجا که بخش مهمی از برنامه سازان سیما در گروه های ج د و حتی ب در این حوزه تولید برنامه می کنند. شاید یکی از گلایه های برنامه سازان این باشد که در جشنواره های مختلف، مستند های روتین کمتر فرصت دیده شدن پیدا می کنند. جشنواره پنجم این فرصت را به برنامه سازان متعهد، خلاق و توانمند داده تا آثار خود را در زمینه های مختلف اجتماعی، ورزشی، خانواده، معارف، سلامت، کودک و نوجوان ارائه دهند. شما می دانید که برنامه سازی در حوزه تلویزیون روز و شب ندارد. در مناسبت های مختلف، اعیاد و وفیات که عموم جامعه مشغول استراحت هستند، برنامه سازان سیما به تولید برنامه های تلویزیونی مشغولند. رکن عمده برنامه سازان سیما که در تمام ایام مشغول تولید هستند، برنامه های ترکیبیست.

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم در ادامه رؤسای کمیسیون های مختلف جشنواره امسال را معرفی کرد: دکتر کرمی، رئیس مرکز سیمافیلم و آقای حمیدی قائم مقام ایشان به عنوان دبیر و جانشین کمیسیون نمایش و سریال های نمایشی، آقای غفوری مدیر شبکه مستند دبیر کمیسیون مستند، آقای دکتر احسانی مدیر شبکه نسیم دبیر کمیسیون مسابقات، آقای لیوانی رئیس مرکز صبا دبیر کمیسیون پویا نمایی و آقای زین العابدین مدیر شبکه ۱ دبیر کمیسیون برنامه های ترکیبی هستند.

احمدی افزادی در بخش دیگری از توضیحاتش، به کمیسیون دوبلاژ و آماده سازی هم اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار کمیسیون برنامه های ترکیبی، امسال به سراغ گروه بزرگی از کسانی رفتیم که از سال های دور و دیر صدایشان شنیده می شود، اما دیده نمی شوند. منظورم دوبلر ها و صدا پیشه هاییست که مردم با صدایشان خاطره دارند و در بخش برنامه های تأمینی و آماده سازی فعالیت می کنند. بر همین مبنا، امسال کمیسیون آماده سازی و دوبلاژ  را هم داریم که آقای حائری، مدیر کل تولید معاونت سیما دبیری آن را بر عهده دارد.

دبیر جشنواره جام جم به فعالیت های سیما در زمینه فضای مجازی هم اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه ملی به عنوان بزرگترین برادکستر در زمینه برادبند و فضای مجازی فعالیت های خوبی داشته و شبکه های مختلف سیما در این حوزه کار های جدی انجام داده اند. بنا بر این کمیسیون فضای مجازی هم امسال به دبیری آقای فرزینفر، مدیر کل اطلاعات و برنامه ریزی معاونت سیما تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، انتخاب مردمی و حضور مردمی و تعامل سازمان با مردم، از دیگر ارکان جشنواره بود که احمدی درباره این رکن و شعار جشنواره اظهار داشت: مهمترین رکن ما تعامل و همراهی با مردم است. شعار «دیده می شوید» با این رکن معنا پیدا می کند. بنا بر این کمیسیون دیگری تحت عنوان کمیسیون انتخاب مردمی به دبیری آقای دکتر رمضان نژاد، مدیر شبکه تهران را هم به جمع کمیسیون های جشنواره امسال اضافه کردیم. همچنین با توجه به اهمیت و حساسیت آگهی ها که امروز در دنیای رسانه از نظر محتوا، شکل و قالب به آن ها توجه می شود، کمیسیون آگهی های تلویزیونی را به دبیری آقای مهدوی مهر، مدیر کل بازرگانی سازمان را تشکیل دادیم.

احمدی از تولیدات سیما به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب هم سخن گفت و به کمیسیون چهلمین سال اشاره کرد: امسال در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب، تلویزیون در زمینه دستآورد های این چهل سال برنامه های متعدد و متنوعی تولید کرد. بر همین اساس کمیسیون چهلمین سال را هم جزو بخش های جشنواره امسال قرار دادیم که آقای خیامی، رئیس مرکز طرح و برنامه سیما دبیر این کمیسیون هستند.

دبیر جشنواره جام جم یکی از نوآوری های جشنواره امسال را، تشکیل کمیته بازار محصولات تلویزیونی عنوان کرد و اظهار داشت: یک کار نوآورانه که امسال کردیم، تشکیل کمیته بازار محصولات سیما بود. به این فکر کردیم بازار محصولات سیما به بینندگان را راه بیندازیم. می دانید که بازار محصولات تلویزیون و سینما در دنیا طرفداران زیادی دارد و با توجه به این که تولیدات سیمای جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل و منطقه مورد توجه واقع شده، به این فکر افتادیم بازار تولیدات این رسانه پاک را در جشنواره امسال داشته باشیم. بنا بر این کمیسیون بازار محصولات تلویزیونی را برای اولین بار امسال خواهیم داشت و در کنار این ها، طبیعتاً دو کمیته پشتیبانی و مالی به ریاست آقای اسلامی مدیر کل اداری مالی معاونت سیما و کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی به ریاست آقای خواجه نژاد، مدیر روابط عمومی معاونت سیما را هم خواهیم داشت.

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم در تشریح جزئیات جشنواره امسال نیز اظهار کرد: کمیسیون های مختلف دی ماه هیئت های داوری خود را معرفی کردند. هر کمیسیون بین ۵ تا ۷ نفر را به عنوان داوران بخش های مختلف جشنواره معرفی کردند که کار ها از امروز شروع شده، بسیاری از کمیسیون ها جلساتشان را آغاز کردند و مشغول پیشبرد کارها هستند. غریب به ۴۱۰ اثر در کمیسیون های یازدهگانه بررسی می شود. در بخش مسابقات تلویزیونی ۲۹ اثر از ۱۱ شبکه در سه بخش مسابقات استودیویی، میدانی و تلفنی به مرحله داوری راه یافته و باهم به رقابت خواهند پرداخت. در بخش پویا نمایی ۴۵ اثر از مرکز صبا و شبکه های تلویزیونی باهم رقابت می کنند که ۳۱ اثر از تولیدات مرکز صبا و ۱۴ اثر از تولیدات شبکه های تلویزیونیست. به نوعی ۱۱۰ ساعت پویا نمایی در این کمیسیون ارزیابی می شود. در بخش برنامه های ترکیبی ۶۸ اثر از ۱۴ شبکه به بخش داوری رسیده اند که در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، معارف، سلامت، کودک و نوجوان هستند. برنامه های مربوط به فضای مجازی در سه بخش سایت شبکه، اطلاع رسانی epg شبکه ها و شبکه های اجتماعی و مجازی رقابت شکل می گیرد و ۵۱ اثر در این زمینه مشغول داوری است. اما در حوزه کمیسیون دوبلاژ که یکی از جذابترین بخش های امسال است، ۸۸ اثر از میان ۲ هزار و ۲۰۰ ساعت کار انتخاب شده؛ یعنی از میان ۳۲۰ فیلم سینمایی، ۲۴ سریال در قالب ۵۴۰ قسمت، ۲۵۰ اثر مستند و ۳۰ انیمیشن در قالب ۹۷۰ قسمت، ۸۸ اثر به مرحله داوری راه یافته که معیار هایی مثل صدا پیشگی مناسب، صدا گذاری و صدابرداری مناسب، ترجمه مناسب و انتخاب اثر مناسب، در داوری این آثار مد نظر گرفته شده است. در کمیسیون مستند از ۱۳ شبکه ۳۹ اثر رسیده که داوری هایش شروع شده است. در خصوص کمیسیون نمایش، ۲۰ اثر ارسال شده؛ ما با توجه به مأموریت های شبکه ها، برای شبکه های ۱، ۲، ۳، ۵، نسیم و ۴، چهار سهمیه در نظر گرفتیم که مجموعه آثار ۲۰ اثر شده است. همچنین در حوزه چهلمین سال، ۷۰ اثر ارزیابی و داوری می شود.

دبیر جشنواره جام جم در خصوص بخش انتخاب مردم هم اظهار داشت: جدا از روز اختتامیه جشنواره که هفتم اسفند ماه برگزار می شود، روز دوم اسفند ماه را برای انتخاب آثار مردمی در نظر گرفتیم که این برنامه در تالار کشور برگزار می شود. انتخاب و معرفی بخش مردمی هم به این شکل است که از ابتدای بهمن ماه برنامه ای با عنوان «خیابان جام جم» از شبکه تهران پخش می شود که در روز های منتهی به جشنواره با محوریت معرفی آثار، معرفی برگزیدگان و مباحث چهلمین سال، مردم را در انتخاب بهترین سریال، بهترین برنامه برتر سیما، بهترین برنامه ترکیبی، بهترین مجریان و بهترین بازیگران زن و بازیگران مرد، مشارکت دهد. در نهایت با رأی مردم، برنامه کمیسیون انتخاب مردمی در دوم اسفند ماه انجام خواهد شد.

به گزارش ایران سپید: احمدی افزادی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران سپید مبنی بر بهره مندی کمیسیون دوبلاژ از پیشکسوتان دوبله، حوزه دوبلاژ را گنجینه رسانه ملی عنوان کرد: من معتقدم دوبلاژ ما گنجینه نه تنها رسانه ملی، بلکه گنجینه ایران زمین است. ما در این زمینه در دنیا صاحب حرفیم؛ صاحب تجربه و صاحب فنیم. طبیعیست که این کمیسیون باید از افراد ذیفن و باتجربه بهره مند شود، در کنار نسل جوان. بنا بر این کمیسیون دوبلاژ و آماده سازی مرکب است از افراد با تجربه و جوانان علاقه مند. مثلاً آقایان ژورژ پتروسی و غلامعلی افشاریه از جمله پیشکسوتانی هستند که در این کمیسیون حضور دارند.

بر اساس این گزارش، پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم هفتم اسفند ماه با معرفی برگزیدگانش، طی آیین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *