شاگردان هنرستان موسیقی، صد سالگی مدرسه خود را جشن می گیرند
جشن صد ساله، صدای یک قرن هنر پرورینشست خبری صد سالگی هنرستان موسیقی قبل از ظهر شنبه ۲۲ دی ماه در ساختمان جدید دفتر موسیقی با حضور اعضای ستاد برگزاری جشن و اصحاب رسانه برگزار شد. |
به گزارش ایران سپید به گزارش ایران سپید: در ابتدای نشست محمد الله یاری، مدیر کل دفتر امور آموزش و توسعه فعالیت های هنری کلیاتی پیرامون فعالیت های دفتر متبوعش بیان کرد: دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی حوزه آموزش هنر است؛ منظور از آموزش، دو شکل رسمی، یعنی هنرستان های هنر های زیبا و غیر رسمی یا آزاد است که شکل دوم شامل فعالیت های آموزشگاه های آزاد موسیقی، تجسمی، نمایشی و هنر های سنتیست.
الله یاری در ادامه ضمن اشاره به صد ساله شدن هنرستان موسیقی تهران به عنوان قدیمیترین هنرستان، به ارائه آمار مختصری درباره وضعیت امروز هنرستان های هنر های زیبا پرداخت: الآن که ما باهم گفت و گو می کنیم، ۴۰ هنرستان هنر های زیبا در کشور فعالیت می کنند. ۲۴ استان دارای هنرستان هستند و ۸ استان از داشتن این مراکز مهم آموزش هنر بی بهره اند که امیدواریم در سال های پیش رو، امکان آموزش هنر رسمی را از طریق هنرستان های هنر های زیبا در این استان ها فراهم کنیم. از تعداد هنرستان هایی که عرض کردم، ۲۴ هنرستان پسرانه و ۱۶ هنرستان دخترانه هستند. رشته هایی که در هنرستان های هنر های زیبای وزارت ارشاد تدریس می شوند شامل رشته های نمایش با ۴۰۵ هنرجو، سینما با ۴۰۴ هنرجو، موسیقی با ۴۹۲ هنرجو، گرافیک با ۱۰۲۶ هنرجو نقاشی با ۲۸۷ هنرجو، پویا نمایی با ۲۶۳ هنرجو و صنایع دستی با ۱۳ هنرجو است. مقاطع تحصیلی هم که شامل مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم و همچنین پیش دانشگاهیست. نکته جالب توجه این که در حال حاضر هزار و ۱۳۹ نفر هنر آموز و معلم در هنرستان ها مشغول به فعالیت هستند که ۴۶۲ نفر مرد و ۴۶۷ نفر زن هستند. از ۳ هزار و ۹۶۹ دانش آموز این ۴۰ هنرستان هزار و ۷۹۷ نفر دختران و ۲ هزار و ۱۷۲ نفر را پسران تشکیل می دهند. آخرین نکته در خصوص این موضوع، مربوط به قدیمیترین هنرستان و جدیدترین هنرستان فعال است. قدیمیترین هنرستان، هنرستان موسیقیست که از سال ۱۲۹۷ شروع به کار کرد و جدیدترین هنرستان غیر از هنرستان دخترانه کرمان که کارش را از امسال آغاز کرده، هنرستان پسرانه زنجان است که از سال ۱۳۸۸ فعالیت هایش را شروع کرد.
الله یاری در ادامه به اهداف برگزاری جشن صد سالگی هنرستان موسیقی اشاره کرد و اظهار داشت: از زمانی که مسئولیت این دفتر را بر عهده گرفتم، با همکاران به این فکر کردیم که امسال صدمین سال هنرستان را داریم و چه می توانیم در صد سالگی این هنرستان انجام دهیم. این که ببینیم در طول این سال ها چه اتفاقی در هنرستان رخ داده و خروجی های هنرستان الآن کجا هستند و چه می کنند. عموم مشاهیر موسیقی در طول ۴ دهه بعد از پیروزی انقلاب، از دانش آموختگان هنرستان موسیقی هستند. طبیعیست در این مدت به بهانه های مختلف این مشاهیر دور هم جمع شده اند، اما صد سالگی هنرستان دستاویز خوبیست برای این که اولاً یک بار دیگر هنرجو ها و فارغ التحصیلان هنرستان را کنار هم ببینیم و خودشان از حال و وضع یکدیگر به این بهانه مطلع شوند. بار دیگر تأکید کنیم که آموزش رسمی هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش شریفیست و فارغ التحصیلان هنرستان بعد از انقلاب و حتی ادوار قبل به موسیقی خدمت کرده اند. ثانیاً با برگزاری این جشن صدای هنرستان ها را پر رنگ کنیم و توجه مسئولان را به این سمت سوق دهیم که هنرستان ها و آموزش رسمی شش رشته هنری که عرض کردم، آموزش های مهمی هستند. موضوع دیگر این که با برگزاری چنین برنامه هایی میزان آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم و سرانه دسترسی مردم به کالا های فرهنگی را سمت و سویی عادلانه دهیم.
مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری معاونت هنری در ادامه به روند برنامه ریزی برگزاری صد سالگی هنرستان موسیقی اشاره کرد و اظهار داشت: در چهار ماه گذشته برای برنامه ریزی این جشن سعی کردیم از فارغ التحصیلان و هنرجویان قدیمی هنرستان بهره مند شویم و به شکلی برنامه ریزی کنیم که این عزیزان به عنوان عناصر اصلی با ما همراه شوند. برنامه ریزی ها با محوریت دو هنرستان، یعنی هنرستان دختران و پسران برنامه ریزی ها انجام شد. شورای فنی هنرستان ها و معلمان به ما کمک شایانی کردند. شورای سیاستگذاری جشن با حضور فارغ التحصیلان قدیمی هنرستان تشکیل شد. همچنین با حضور معلمان شورای فنی و با حضور فارغ التحصیلان جوان، شورای هنری تشکیل شد. حدود ۵۰ جلسه در طول این مدت تشکیل دادیم تا تمام برنامه ها را به منظور اعتلای جشن صد سالگی هنرستان موسیقی به بهترین شکل آماده کنیم.
الله یاری درباره هزینه های برگزاری این جشن اظهار داشت: از نظر اجرا های هنری این جشن هیچ هزینه ای در بر نداشت؛ چون فارغ التحصیلان هنرستان اجرای بخش های هنری را بر عهده دارند؛ مخصوصاً به حسب خاطراتی که از هنرستان دارند، این اجرا ها را عهده دار شدند و ما کمترین دخالتی در این بخش نداشتیم.
اصلاً فکر نمی کردیم روزی جشن صد سالگی بگیریم
به گزارش ایران سپید: در ادامه نشست خبری جشن صد سالگی هنرستان موسیقی ایران، احسان آقایی، دبیر جشن ضمن تبریک صد سالگی هنرستان، اظهار داش که اصلاً فکر نمی کرد روزی صد سالگی هنرستان را جشن بگیرند: حدود ۷ ۸ سال پیش که با آقای تقیپور همکار بودیم و ایشان مشغول جمع آوری اسناد و اطلاعات برای کتاب هنرستان بودند، فکر نمی کردیم روزی صدمین سال هنرستان را جشن بگیریم. حتی تا ۶ ۷ ماه قبل هم مطمئن نبودیم این اتفاق بیفتد. از زمانی که آقای الله یاری به دفتر آموزش تشریف آوردند، ما را تشویق به برگزاری این جشن کردند. تمام برنامه هایی که در این هفته شاهد اجرایشان خواهیم بود، با برنامه ریزی دو ماهه آماده شده اند.
آقایی در ادامه به تشریح جزئیات برنامه های جشن صد سالگی هنرستان پرداخت: شنبه ۲۲ دی ماه ساعت ۸ دوئت فلوت و پیانو با اجرای خانم ها فیروزه نوایی نوازنده فلوت از اتریش و لیلا رمضان نوازنده پیانو از سوئد، دوشنبه ۲۴ دی ماه اجرای دو ارکستر ایرانی از هنرستان دختران و یک ارکستر ایرانی و یک ارکستر زهی از هنرستان پسران، ۲۷ دی ماه که شب اصلی ماست، برنامه ها متنوع خواهند بود. گروه کر هنرستان دختران، گروه ساز های بادی که همه از فارغ التحصیلان قدیمی هنرستان هستند، گروه نریمان به سرپرستی علی پژوهشگر، دوئت سنتور و تنبک توسط اساتید قدیمی هنرستان سعید ثابت و محمد اسماعیلی و ارکستر مشترک دو هنرستان که به تعبیری می توان عنوان ارکستر سمفونیک را بر آن نهاد، گروه ها و ارکستر هایی هستند که بخش های مختلف هنری شب اصلی جشن را اجرا خواهند کرد. این نکته را لازم می دانم بیان کنم که ریشه اصلی ارکستر سمفونیک تهران به هنرستان برمی گردد. زمانی که در دهه ۲۰ پرویز محمود ریاست هنرستان عالی هنرستان را بر عهده داشت، اقدام به تشکیل ارکستر سمفونیک کرد که بعد ها به ارکستر سمفونیک تهران معروف شد. ارکستر مشترک دو ههنرستان هم که من دوست دارم عنوان ارکستر سمفونیک را بر آن بگذارم، بسیار ارکستر جذابیست و دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری بنا دارد از این ارکستر حمایت کند و در طول سال برنامه ریزی های لازم به منظور تثبیت این ارکستر به عنوان یک ارکستر متشخص انجام دهد. رونمایی کتاب هنرستان از دیگر بخش های روز اصلی جشن است. این کتاب مشتمل بر ۵۰۰ صفحه است که حاوی مطالبی مثل چگونگی شکل گیری هنرستان و فارغ التحصیلان هنرستان از ابتدا تا امروز است. همچنین رونمایی از دو تمبر به منظور نکوداشت دو استاد پیشکسوت را خواهیم داشت. استاد حسین دهلوی که در دهه های ۴۰ و اوایل ۵۰ ریاست هنرستان ملی را داشت و استاد غریب گرکانی که همزمان با استاد دهلوی ریاست هنرستان عالی موسیقی را بر عهده داشت. به گواه تاریخ، بدرخشانترین فارغ التحصیلان در این دو دوره از هنرستان ها برآمده اند.
دبیر جشنواره همچنین به بخش تجلیل های جشن صد سالگی هنرستان پرداخت و اظهار داشت: ما سه بخش تجلیل خواهیم داشت. بخش اول ویژه قدیمیترین فارغ التحصیلان هنرستان است که در این بخش از آقایان اکبر حق کردار و داوود جعفری امید که هر دو متولد ۱۳۰۸ هستند و همچنین آقای امیر اشرف آرینپور تجلیل خواهیم کرد. بخش دوم اختصاص به مدیران موفق دارد که متأسفانه از مدیران قدیمی هنرستان کسی در قید حیات نبود، به همین علت از کسانی که در دوران بعد از انقلاب تلاش های زیادی در ادامه فعالیت های هنرستان داشتند تجلیل خواهیم کرد. در این بخش از آقای غلامحسین فخیمی کیا که از سال ۶۳ تا ۷۵ ریاست هنرستان پسران را بر عهده داشت، همین طور خانم پروین دخت اشتهاردی که رئیس هنرستان دخترانه در دهه ۶۰ بود و خانم ملیحه سعیدی که از اواسط دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ ریاست هنرستان دخترانه را عهده دار بود، تجلیل خواهد شد. بخش سوم تجلیل ها ویژه معلمان قدیمیست که بیش از ۴ دهه در هنرستان فعالیت می کنند. در این بخش از استاد محمد اسماعیلی نوازنده تنبک، استاد رحمت افشار نوازنده کلارینت و استاد مینا افتاده تجلیل خواهد شد.
قصه تولد جدایی و تولد
بر اساس این گزارش، بعد از پخش نماهنگ کوتاهی از فارغ التحصیلان هنرستان موسیقی، علی تقیپور، مؤلف کتاب هنرستان موسیقی درباره مطالب این کتاب اظهار داشت: کار تألیف کتاب از سال ۱۳۸۸ آغاز شد. در واقع کتاب به جدایی کلاس موسیقی از دار الفنون و تشکیل مدرسه موزیک یا همان هنرستان از سال ۱۲۹۷ می پردازد. مطالب اصلی کتاب بیشتر بر روند آموزشی هنرستان متمرکز شده و بحث آموزش را بررسی می کند. برای تألیف مطالب این کتاب از حدود ۲ هزار و ۵۰۰ صفحه سند که از هنرستان و مراکز استان ها گرد آوری شده بود، مطالبی که از آرشیو های خصوصی استخراج شده و همچنین بیش از صد مصاحبه که با اساتید، فارغ التحصیلان و حتی کارکنان هنرستان انجام شده، تألیف و تدوین شد. علاوه بر این ها، از حدود ۱۵۰ مقاله که در نشریاتی مثل مجله موزیک و مجله موزیک ایران منتشر شده بود و همچنین مطالبی از کتب محدود در این زمینه استفاده کردم. البته درباره هنرستان و تاریخ آن از قدیم تا امروز هنوز کتابی نوشته نشده.