شناسه خبر: 15788 منتشر شده در مورخ: 1397/10/19 ساعت: 08:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 19 دی 1397

روزنامه چهارشنبه 19 دی 1397

قدمی: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم - معطل اروپا نمیمانیم - سرگذشت هیجان انگیز پول ایران؛ از قران تا تومان - برنامه پزشک خانواده با قدرت ادامه مییابد - انتخاب برجسته نگار هوشمند همراه، به عنوان محصول برگزیده فناوری اطلاعات کشور در سال 97 - معرفی دو رشته اسکیت و بولینگ به ایبسا - مرگ نوه به خاطر بوی غذای مادربزرگ

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 19 دی 1397

2 جمادی الاول 1440

9 ژانویه 2019

سال بیست و سوم شماره 6045

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

قدمی: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم 2

معطل اروپا نمیمانیم 6

سرگذشت هیجان انگیز پول ایران؛ از قران تا تومان 8

برنامه پزشک خانواده با قدرت ادامه مییابد 11

انتخاب برجسته نگار هوشمند همراه، به عنوان محصول برگزیده فناوری اطلاعات کشور در سال 97 13

معرفی دو رشته اسکیت و بولینگ به ایبسا 16

مرگ نوه به خاطر بوی غذای مادربزرگ

اطلاعرسانی

............ویژه

* قدمی: با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با چالش نیروی انسانی متخصص و البته کمبود نیروی انسانی با توجه به بازنشستگی نیروی انسانی در مدارس استثنایی مواجه هستیم.

دکتر مجید قدمی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۱ هزار دانشآموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند که شامل ۷۸ هزار نفر در مدارس خاص و ۷۳ هزار دانشآموز تحت پوشش طرح فراگیر و تلفیقی هستند؛ دانشآموزان کمتوان ذهنی با ۵۸ هزار نفر بیشترین گروه دانشآموزان را تحت پوشش قرار میدهد. وی اضافه کرد: حدود ۱۵۲۰ مدرسه با در نظر گرفتن مدارسی که دو شیفت هستند، ۱۵۷۰ مدرسه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه وجود دارد و ۲۳ هزار نیروی انسانی در این مدارس حضور دارند. معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص بودجه این سازمان گفت: 151 میلیارد تومان بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است. وی با بیان اینکه با چالش نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم، افزود: خروجی ما ۸۰۰ نفر و ورودی ما ۲۵۰ نفر است و با کمبود نیروی انسانی به دلیل بازنشستگی نیروی انسانی در مدارس استثنایی مواجه هستیم.

* مشکل مسکن مددجویان بهزیستی تا ۵ سال برطرف میشود: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۶۵۰ هزار خانوار زیر پوشش، مسکن مناسب ندارند، گفت: برنامه ریزی کردیم در مدت ۵ سال مشکل مسکن مددجویان را برطرف کنیم. حسین نحوینژاد گفت: در بودجه سال آینده رقم مناسبی را برای مسکن معلولان پیشنهاد کرده ایم که امیدواریم به تصویب برسد و در این صورت، ۵۰۰۰ مسکنی که در دست ساخت است به ثمر میرسند و آماده میشوند. وی گفت: تصویب بودجه سال ۹۸ باعث میشود که مسکن سازی نسبت به پنج سال گذشته، سالی استثنایی شود. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار دارای فرزند معلول تحت پوشش هستند، گفت: ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار هم تحت حمایت هستند که در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی به شمار میروند که بر اساس مطالعات انجام شده، ۶۰ درصد این افراد دارای مسکن مناسب نیستند که حدود ۸۰۰ هزار خانوار را شامل میشود. وی گفت: تا کنون ۱۵۰ هزار نفر از این افراد دارای مسکن شدند و برای مابقی هم در زمانبندی انجام شده، طی پنج سال احداث و واگذار میشود که البته قسمت اعظم آن با کمک افراد خیر ایجاد میشود. نحوینژاد در زمینه مستمری معلولان تأکید کرد: یکی از دغدغه هایی که خانواده ها دارند، مستمری معلولان است که البته سال ۹۶ مستمریها ۵.۳ برابر افزایش یافت، اما با توجه به اینکه در کل پایه مستمری کم است، خیلی به چشم نیامد و بدلیل وضع اقتصادی امسال مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم متناسب با تورم، میزان مستمریها را افزایش دهیم. به گفته وی، طی ۹ ماهه امسال ۵۰۰ هزار نفر پشت نوبتی تحت پوشش سازمان قرار گرفتند. این در حالی است که از اول انقلاب تا امسال ۳۲۵ هزار مستمری بگیر تحت حمایت بودند. وی افزود: با توجه به مشکلات مردم، اکنون حدود ۱۵۰ هزار خانواده پشت نوبت هستند که تلاش میکنیم در سال آینده این افراد را هم تحت پوشش ببریم.

* معلولان با معرفی سازمان بهزیستی بیمه میشوند: مدیر کل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه معلولان از طریق بهزیستی انجام میشود و افرادی که دچار معلولیت هستند، باید ابتدا به سازمان بهزیستی مراجعه کنند و بعد بهزیستی این افراد را به سازمان بیمه سلامت معرفی میکند و بیمه میشوند. امیر پیروزیان افزود: معلولان به صورت رایگان از طرف سازمان بیمه سلامت بیمه میشوند. در حال حاضر هیچ گونه مشکلی برای بیمه شدن افراد معلول از طرف سازمان بیمه سلامت وجود ندارد.

* گلواژه: تجربه میوه ای است که آن را نمیچینند، مگر پس از گندیدن. ارسطو - کسی که به امید شانس نشسته باشد، سالهاست مُرده است. ارسطو

 

............سیاسی

* معطل اروپا نمیمانیم. دکتر ظریف، وزیر امور خارجه گفت: ما به همکاری با اروپا درباره ساز و کار ویژه مالی (SPV) ادامه میدهیم، اما منتظر اروپا نمیمانیم و با شرکای سنتی خود برای تأمین منافع مردم ایران رایزنی میکنیم.

* سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که کار ایجاد ساز و کار مالی ویژه برای تجارت با ایران بخوبی پیش میرود و اتحادیه اروپا از تلاش کشورهای اروپایی در این زمینه حمایت میکند.

* علی مطهری، نایب رئیس مجلس در سخنرانی خود با موضوع حجاب که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: اگر موضوع حجاب به رفراندوم گذاشته شود، اکثریت جامعه به آن رأی خواهند داد.

* محمود صادقی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود مطلبی درباره لابی برای تخصیص بودجه بیشتر دستگاهها منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است: قرآن کریم: چه بسا از چیزی بدتان بیاید و آن برای شما خیر باشد. تحریمهای ظالمانه خیری بزرگ برای کاهش وابستگی کشور به نفت است؛ دستگاههای مختلف به جای لابی کردن با مقامات و نمایندگان، کسری بودجه را به خیری بزرگ برای افزایش بهره وری تبدیل کنند. گرفتن بودجه با لابی، ظلمی مضاعف است.

* حناچی، شهردار تهران درباره نگاه انتخاباتی اصولگرایان به موضوع مدیریت شهری گفت: من کسی را به این نگاه متهم نمیکنم، ولی نگاهی که منافع بلند مدت کارشناسی شهروندان را تعقیب نکند خطرناک است.

* پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: بیشترین شکایتی که به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی رسیده است، عدم تعهد خودروسازان به وعده های خود است. در بحث تحویل خودروها، کیفیت و همچنین عدم خدمترسانی طبق قرارداد خودروسازان، از جمله گارانتی نیز شکایتی به کمیسیون گزارش شده است.

 

.........گزارش روز

* سرگذشت هیجان انگیز پول ایران؛ از قران تا تومان: «ریال» (رویال: شاهی) نام سکه نقره اسپانیا و پرتغال است که در این دو کشور و مستعمرات آنان رواج داشت و ارزی جهانی بشمار میرفت. در اواخر سده هجدهم میلادی، در ایران سکه «ریال» معادل یک هشتم تومان ارزش داشت. در زمان شاه طهماسب صفوی (سده شانزدهم میلادی و مقارن با دوران الیزابت اول تودور در انگلستان)، واحد پول ایران «تومان» (سکه طلا) و واحد کوچکتر «شاهی» (سکه نقره) بود. در این زمان، واحد پول انگلستان پوند استرلینگ (برابر با ۲۰ شیلینگ) بود و یک تومان ایران معادل ده پوند انگلستان ارزش داشت. در سال سی ام سلطنت فتحعلی شاه قاجار، سکه نقره بنام «صاحبقران» ضرب و ارزش آن معادل یک دهم «تومان» تعیین شد. نام این سکه به اختصار به «قران» تبدیل شد. «شاهی» به کوچکترین واحد پول ایران و معادل یک بیستم «قران» تبدیل شد یعنی ۲۰۰ «شاهی» برابر با یک «تومان» بود. در نیمه اول سده نوزدهم، یک تومان ایران برابر با دو پوند استرلینگ و ۲۵ فرانک فرانسه ارزش داشت. در زمان محمد شاه قاجار، یک تومان ایران (برابر با ۱۰ صاحبقران= قران) برابر با ۲.۵ دلار آمریکا و ۵ روپیه هند بود. در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه، یک پوند استرلینگ معادل ۳۲.۵ قران بود که اندکی قبل از قتل ناصر الدین شاه به ۴۸.۹ قران افزایش یافت. گفتیم که ده قران معادل یک تومان بود. در نخستین سال سلطنت مظفر الدین شاه (۱۸۹۷)، یک پوند انگلستان برابر با پنج تومان ایران بود که پس از حوادث مشروطه به ۶ تومان رسید. اولین اسکناس ایران را کمپانی هنری شرودر برای بانک شاهنشاهی ایران (بانک شاهی) در قطعات ۱ و ۲ و ۳ و ۵ و ۱۰ و ۲۰ و ۱۰۰ و ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی چاپ کرد که از مارس ۱۸۹۰ میلادی به جریان افتاد. از آذر ۱۳۰۸ ش. نوامبر ۱۹۲۹ م. تنزل بهای نقره در بازارهای جهانی شدت یافت و به تبع آن از ارزش سکه نقره قران ایران نیز به شدت کاسته شد و این طرح مطرح شد که پایه پول ایران به جای نقره بر طلا مبتنی شود. از این رو، در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ کمیسیون نرخ اسعار «قانون تعیین واحد و مقیاس پول قانونی ایران» را تصویب کرد. به موجب این قانون، «ریال» به عنوان واحد پول ایران تعیین و یک «ریال» معادل ۰.۳.۶۶۱.۱۹۱ گرم طلا شناخته شد. طبق قانون مذکور، اجازه داده شد سکه نقره یک ریالی به وزن خالص ۴.۵ گرم به نمایندگی ریال ایران در داخل کشور رایج شود. این قانون در وضع پول رایج ایران تغییری ایجاد نکرد تا ۲۲ اسفند ۱۳۱۰ که قانون «اصلاح قانون واحد و مقیاس پول» به تصویب رسید و به اساس سیستم پولی ایران بدل شد. از اول فروردین ۱۳۱۱ ش. «ریال»، معادل ۰.۰۷۳۲۲۳۸۲ گرم طلا، به عنوان واحد رسمی پول ایران به جریان افتاد و پس از حدود یک سده «قران» جای خود را به «ریال» داد. از ۱۳۱۱ ش. تا به امروز در ایران واحد پولی به نام «تومان» رسماً وجود نداشت، ولی واژه «ریال» هیچ گاه مقبولیت عامه نیافت.

...........بهداشت و سلامت

* برنامه پزشک خانواده با قدرت ادامه مییابد: معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه های وزارت بهداشت ارتباطی به اینکه کدام وزیر مشغول به کار است، ندارد. برنامه پزشک خانواده نیز از جمله این برنامه ها است که با قدرت ادامه مییابد. علیرضا رئیسی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه، اجرای نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است. طرح تحول سلامت نیز برنامه دولت است و برنامه یک وزیر نیست. قرار بر این است که امسال حدود چهار هزار و 200 مرکز بهداشتی و درمانی شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز جامع سلامت ساخته شود که تا کنون سه هزار و 200 مورد به بهره برداری رسیده و قرار بر این است تا پایان سال جاری این تعداد به سه هزار و 700 مورد برسد و بقیه نیز در سال 98 به اتمام خواهد رسید. رئیسی ادامه داد: پیشبینی میشود تا پایان سال 98 حدود چهار هزار و 800 مرکز شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت و... به بهره برداری برسد.

* تغییرات ایجاد شده در ناخن را جدی بگیرید: تغییر در شکل ناخن ممکن است جای نگرانی نداشته باشد، اما برخی تغییرات باید جدی گرفته شوند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر بر روی ناخن باید حتماً با پزشک مشورت کرد: رگه ها و خطهای تیره: این وضعیت میتواند نشانه سرطان پوست ملانوما باشد. بلند شدن ناخن: میتواند نشانه عفونت قارچی، پسوریازیس، آسیب ناشی از مانیکور تهاجمی یا آسیب ناشی از تمیز کردن زیر ناخن باشد. قرمزی و تورم اطراف ناخن: احتمالاً نشانه عفونت است. رنگ سیاه متمایل به سبز: نشانه عفونت است. پیتینگ ناخن یا سوراخ سوراخ شدن ناخن: این حالت میتواند نشانه پسوریازیس، درماتیت آتوپیک یا آلوپسی باشد. ناخن زرد رنگ: میتواند نشانه بیماری ریه یا آرتروز روماتوئید باشد. شیارها یا شکافهای عمیق: میتواند ناشی از شیمی درمانی، آسیب یا استرس حاد باشد.

 

 

...........دانش و فناوری

* انتخاب برجسته نگار هوشمند همراه، به عنوان محصول برگزیده فناوری اطلاعات کشور در سال 97: ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات به همت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با شعار «کسب و کار داده محور در خدمت جامعه» برگزار شد. این همایش شامل بخشهای مختلف از جمله معرفی و ارائه دستاوردهای برگزیده در حوزه های گوناگون فناوری اطلاعات، حمایت از ایده های برتر، ارائه جدیدترین دستاوردهای بومی فناوری اطلاعات و ارائه جدیدترین نوآوریها و اختراعات در استارت آپها بود. از بین 113 محصول شرکت کننده در رقابت ملی جایزه فاب (فناوری اطلاعات برتر)، 30 محصول به دور دوم داوری راه یافتند. در این مرحله، کمیته داوری متشکل از اساتید برترین دانشگاههای ایران و نمایندگانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نهاد ریاست جمهوری و نظام صنفی رایانه ای، محصولات راه یافته به دور دوم را مورد ارزیابی قرار دادند. در نهایت از میان این 30 اثر، بر پایه داوری کارگروه علمی، دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه، تولید شرکت دانش بنیان پکتوس، به عنوان محصول برگزیده فناوری اطلاعات کشور انتخاب شد. یکی از اصلیترین پروژه های شرکت پکتوس در سالهای اخیر، ارائه آخرین نسل از برجسته نگارهای هوشمند موجود در بازار جهانی (BRAILLE NOTETAKER) بود. سر انجام این پروژه تحقیقاتی در اسفند ماه سال 1396 تبدیل به یک محصول قابل عرضه در بازار شد. برجسته نگار هوشمند همراه یا همان نت تیکر، دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر، این امکان را به نابینایان میدهد متون خود را با فرمتهای رایج وورد به صورت صوتی و بریل بخوانند، به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنند، فایلهای صوتی خود را با آن بشنوند و از طریق بلوتوث به گوشی اندروید و رایانه شخصی خود متصل شوند. این محصول که ظاهری شکیل و وزنی سبک در حدود 685 گرم دارد، حدود شش ساعت شارژ باطری در خود ذخیره میکند و دارای قابلیتهای نرم افزاری زیادی است. دیکشنری چهار زبانه، ماشین حساب، دفتر تلفن، قرآن با ترجمه فارسی و انگلیسی، امکان اتصال به مانیتور از طریق HTMI و آپدیت آنلاین برنامه ها، از جمله دیگر قابلیتهای این دستگاه است. در این همایش، در میان محصولات برتر، جایزه فاب طلایی به شرکت توسعه راهکارهای هوشمند امین برای محصول تبلت کودک و نوجوان، جایزه فاب نقره ای به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برای محصول پایگاه اطلاعات علمی ایران و جایزه فاب برنزی به شرکت مهندسی رایانورد برای محصول اسمارت وای فای اعطا شد. گفتنی است: سال گذشته و در پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، محصول شرکت دانش بنیان پکتوس، توانسته بود جایزه فاب طلایی (فناوری اطلاعات برتر کشور) را از آن خود کند.

..............ورزشی

* معرفی دو رشته اسکیت و بولینگ به ایبسا: محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان گفت: همه دوست دارند برای پیشبرد امور جامعه نابینایان کمک کنند، اما محدودیتهایی وجود دارد که این شرایط را برای فعالیت بیشتر سخت کرده است. وی با بیان اینکه ساخت و سازها در ورزش نابینایان نیازمند حمایتهای ویژه است، اظهار کرد: مشکل نابینایان به کل جامعه بر میگردد و نیاز است همه افراد برای رفع مشکلات ورزشی این قشر همکاری کنند. فدراسیون به عنوان نماینده ورزشکاران نابینا و کمبینا، با تمام توان از حق و حقوق آنها در وزارت ورزش و جوانان دفاع میکند. مظلومی به برگزاری رقابتهای قهرمانی کشور در تمامی رشته ها به صورت غیر متمرکز به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اشاره و اظهار کرد: امسال مسابقات ورزش نابینایان برگزار خواهد شد و تمامی استانها موظفند در این رقابتها شرکت کنند؛ چرا که با هدف کشف استعدادها، این مسابقات را برگزار خواهیم کرد. مظلومی در پایان گفت: بولینگ و اسکیت رشته هایی هستند که قرار است به فدراسیون نابینایان اضافه شوند و در تلاش هستیم این دو رشته، به خصوص اسکیت را به فدراسیون جهانی نابینایان ایبسا، معرفی کنیم.

* میزبانی تهران در رقابتهای گلبال پیشکسوتان بانوان: مرحله رفت از سومین دوره مسابقات گلبال بانوان رده سنی پیشکسوتان به میزبانی تهران برگزار خواهد شد. قرعه کشی این بازیها 26 دی ماه انجام میشود و مسابقات از 2 تا 5 بهمن برگزار خواهد شد. همچنین فارس، به عنوان میزبان دور برگشت مسابقات لیگ برتر گلبال بانوان انتخاب شد. هیأت نابینایان فارس، اندیشه زرین اردبیل، هیأت تهران، هیأت خوزستان و هیأت اصفهان تیمهای شرکت کننده در دور برگشت هستند. تا پایان دور رفت، اصفهان با 12 امتیاز صدرنشین فارس با 9 امتیاز دوم است و تهران نیز با 6 امتیاز در جایگاه سوم قرار دارد.

...........حوادث

* مرگ نوه به خاطر بوی غذای مادربزرگ: پسر بچه امریکایی به علت استشمام بوی غذای مادربزرگش جان باخت. به گزارش اسپوتنیک، این پسر 11 ساله میهمان خانه مادربزرگش در نیویورک شده بود، اما مادربزرگ که از آلرژی نوه اش به ماهی خبر نداشت، برای ناهار ماهی سرخ کرده بود. پیچیدن بوی ماهی در آشپزخانه باعث شد پسرک به محض استشمام بوی ماهی بیهوش شود. مشخص نیست که پسر بچه در آشپزخانه چه کار میکرد، اما او حتی این غذا را امتحان هم نکرده بود، برای آنکه بوی ماهی در فضا آن قدر پیچیده بود که پسر بچه آن را تنفس کرد و از هوش رفت. خانواده با آمبولانس تماس گرفت، اما وی در بیمارستان جان باخت. دلیل واقعی مرگ وی پس از کالبدشکافی مشخص خواهد شد، اما والدین مطمئن هستند که بوی ماهی علت این حادثه است.

* پایان 14 سال زندگی مخفیانه قاتل: عامل قتل افسر نیروی انتظامی پس از 14 سال فرار در یکی از شهرستانهای غرب کشور دستگیر شد. فرمانده نیروی انتظامی غرب استان تهران در تشریح این خبر گفت: شهید سیروس فولادوند از افسران نیروی انتظامی 14 سال قبل در حین انجام وظیفه در جاده شهریار به ملارد، به یک خودرو مشکوک شده و دستور ایست داد، اما متهم با استفاده از کلت کمری این افسر وظیفه شناس را به شهادت رسانده و متواری شد. اما در تمام این سالها تلاش برای شناسایی و دستگیری قاتل فراری ادامه داشت تا اینکه با پیگیریهای شبانه روزی و شگردهای پلیسی کارآگاهان، قاتل در یکی از شهرستانهای غرب کشور دستگیر شد. وی افزود: متهم پس از دستگیری به جرم خود اعتراف کرده است و اکنون در اختیار پلیس آگاهی برای تحقیقات تکمیلی است. سردار خانچرلی با اشاره به اینکه یک پسر نوجوان تنها یادگار این افسر شهید است، گفت: هم اکنون فرزند شهید فولادوند با عمو و مادربزرگ خود زندگی میکند.

.........اطلاعرسانی

* اولین گردهمایی عمومی برنامه ثبت ملی بیماران مبتلا به تحلیل رفتگیهای ارثی شبکیه، پنجشنبه 27 دی از ساعت 5-9 عصر در محل تالار ایوان شمس تهران برگزار میشود. نابینایان با اختلالات شبکیه از سراسر کشور میتوانند برای حضور در این گردهمایی از طریق لینک  https://evand.com/events/84352

ثبت نام کنند. داشتن کارت ملی و پرینت بلیط حضور در این برنامه برای ورود ضروری است و افراد نابینای شدید تنها با یک همراه امکان حضور دارند. این همایش با همکاری مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مؤسسه حمایتی ایرانسر نور تهران و معاونت پیشگیری شهرداری برگزار میشود. آشنایی با انواع مختلف تحلیل رفتگی ارثی شبکیه، اهمیت بررسی ژنتیک و ضرورت انجام آن در تشخیص و غربالگری این بیماریها و روشهای درمانی احتمالی برای آنها از محورهای این همایش است.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *