شناسه خبر: 15743 منتشر شده در مورخ: 1397/10/17 ساعت: 08:51 گروه: اجتماعی  
نابینایان نمیتوانند پلاک «ژ» بگیرند

نابینایان نمیتوانند پلاک «ژ» بگیرند

مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی در خصوص ارائه پلاک ویژه به نابینایان گفت: در گذشته سو استفاده هایی از پلاک ویژه معلولان شده است به همین خاطر مسئولان راهنمایی و رانندگی حاضر به ارائه این خدمت به همه معلولان نیستند

به گزارش ایران سپید دو سال پیش بود که مسئولان راهنمایی و رانندگی از ارائه پلاک ویژه معلولان به نابینایان امتناع کردند و معتقد بودند پلاک ویژه باید به معلولانی اختصاص یابد که مشکل حرکتی داشته و استفاده از حمل و نقل عمومی برایشان دشوار است. آنها همچنین بر این باور بودند، پلاک خودرو معلولان باید به افرادی ارائه شود که خودشان گواهینامه داشته باشند.

به دلیل آنکه نابینایان نمیتوانند مجوز رانندگی دریافت کنند، به این گروه پلاک «ژ» تعلق نمیگیرد. ایران سپید از ابتدای مطرح شدن این موضوع بارها با مسئولان بهزیستی به گفتگو پرداخت تا جواب درستی را به مخاطبانش ارائه دهد. برای  پیگیری مجدد موضوع و روندی که بهزیستی برای حل این مشکل در پیش دارد، با کاظم نظمده، مدیر کل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کل کشور به گفتگو پرداختیم تا از نتایج مذاکرات صورت گرفته آگاه شویم.

نظمده در خصوص روند پیگیری پلاک ویژه معلولان گفت: «چندی پیش با حضور کارشناسان این حوزه و مسئولان راهنمایی و رانندگی جلساتی مبنی بر دریافت این خدمت برای نابینایان و ناشنوایان برگزار کردیم، اما همچنان مسئولان راهنمایی و رانندگی بر روی سخنان پیشین اصرار میورزند. البته دلایل آنها قابل انکار نیست، چرا که افراد دارای معلولیت این پلاکها را گرفته و برای مسافرکشی، خودروهایشان را در اختیار دیگران قرار میدهند. به خاطر سوء استفاده هایی که در گذشته از این پلاک میشد، حاضر به ارائه این خدمت به همه معلولان نیستند.»

وی ادامه داد: «ارائه این پلاک فقط برای ورود به محدوده طرح ترافیک نیست، بلکه هدف اصلی آن فرهنگسازی میان جامعه است تا مردم با دیدن این پلاک بر روی خودروی معلولان، متوجه معلولیت راننده شده و دقت بیشتری داشته باشند.» نظمده افزود: «در حال حاضر این پلاک به نابینایان و ناشنوایان تعلق نمیگیرد، اما کارشناسان ما در حال طراحی آرمی بر روی خودروی ناشنوایان هستند تا رانندگان دیگر متوجه معلولیت فرد شوند.»

برای پیگیری بیشتر موضوع با سهیل معینی، کارشناس حوزه معلولان به گفتگو پرداختیم. او معتقد است نابینایان باید این خدمت را همچون سایر معلولان دریافت کنند. وی با اشاره به پیگیریهای شبکه تشکلهای نابینایان در مورد پلاک «ژ» گفت: «شاید نابینایان مشکل حرکتی نداشته باشند، اما محدودیت تردد دارند. نابینایان باید بتوانند همچون دیگر معلولان به نقاط مختلف شهر رفت و آمد کنند و این امر فقط با دریافت پلاک ویژه امکانپذیر خواهد بود.»

معینی ادامه داد: «پلاک «ژ» علاوه بر اینکه دیگر رانندگان را متوجه وجود یک معلول در خودروی مقابلشان میکند، این امکان را به راننده میدهد تا بتواند در محدود طرح ترافیک رفت و آمد کرده و همچنین از جای پارک معلولان استفاده نماید. در گذشته آرمهایی تعبیه شده بود که بر روی ماشین افراد دارای معلولیت نصب میشد، اما بعد از مدتی با اصرار مسئولان این آرمها به پلاک ویژه تغییر یافت و حال هم به بهانه های بی اساس میخواهند از زیر بار این تعهد به همه معلولان شانه خالی کنند. هر دلیلی که این امکان را به معلولان حرکتی میدهد، از پلاک «ژ» استفاده کنند، به نابینایان هم تعمیم پیدا میکند و ما تا محقق شدن این امر پیگیری خواهیم کرد.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
رضا خلیلی 1398/11/30 - 09:27
rateup1
ratedown0
پاسخ
comment سلام. در رابطه با عدم اختصاص پلاک معلولین به نابیناییان من از سازمان بهزیستی پیگیری کردم اما هیچ جواب قانع کننده ای ندادند. بهر حال این حق طبیعی ماست و از جناب آقای معینی به عنوان فردی تاثیرگزار توقع داریم که این موضوع را پیگیری کنند. البته از ایرانسپید هم توقع میرود که از ابزارهای رسانه ای که در اختیار دارد استفاده کرده و این مسئولنماها را مجبور کنند که حق ما را بدهند.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *