شناسه خبر: 15729 منتشر شده در مورخ: 1397/10/17 ساعت: 08:50 گروه: اجتماعی  
مشکلات دولت در پرداخت یارانه مراکز توانبخشی/ افزایش ۲۰ درصدی جوابگو نیست

مشکلات دولت در پرداخت یارانه مراکز توانبخشی/ افزایش ۲۰ درصدی جوابگو نیست

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: اختلاف آمار بین سازمان برنامه و بودجه و بهزیستی وجود دارد و باعث می‌شود نتوانیم نرخ جدید یارانه این مراکز را محاسبه کنیم.

به گزارش ایران سپید حسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در واکنش به پرسش مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» درباره مخارج مراکز توانبخشی به نرخ ۹۷ و یارانه دولتی شان به نرخ ۹۶ ! که گفته شده «۹ ماه از سال گذشته است و مراکز توانبخشی بهزیستی هنوز یارانه بهزیستی شان را به نرخ سال ۹۶ دریافت می کنند. هزینه ها بسیار بالا رفته خرج معلولان از توانبخشی گفتار درمانی ،کاردرمانی ، فیزیوتراپی نگهداری دارو ، پوشاک صرفا از طریق همین یارانه ها تامین می شود. بسیاری از پرسنل این مراکز بی انگیزه شدند و برخی از این مراکز در شرف تعطیل شدن هستند.» توضیح داد: مراکز توانبخشی که اذعان دارند مخارجشان بسیار بالاست حق دارند، چرا که باید قیمت تمام شده هزینه‌ها لحاظ شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که در قانون جدید و در ماده ۷ آن این موضوع را گنجانده‌ایم که به قیمت تمام شده، یارانه پرداخت شود.

نحوی نژاد افزود:‌ متأسفانه از ابتدا تخصیص یارانه به این مراکز بالا نبوده و اگر هم ۱۵ تا ۲۰ درصد اضافه می‌شود کافی نبوده و جوابگو نیست. 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: از سوی دیگر اختلاف آمار بین سازمان برنامه و بودجه و بهزیستی وجود دارد و باعث می‌شود نتوانیم نرخ جدید یارانه این مراکز را محاسبه کنیم، به طور مثال ۴۰ هزار معلول اعم از سالمند یا بیمار روانی مزمن در مراکز شبانه روزی وجود دارند که فقط ۱۵ هزار نفر از آنها با حکم قضایی در این مراکز نگهداری می‌شوند، در حالی که سازمان برنامه و بودجه فقط ۳۷ هزار نفر را از ما می‌پذیرد.

وی افزود: در نتیجه مجبورند این مراکز هزینه‌های خود را سرشکن کنند و از سوی دیگر، در شهرستان‌ها نمی‌توانند این مراکز را توسعه دهند، در بسیاری از شهرها مرکز نگهداری شبانه‌روزی وجود ندارد اما گاهی قضات، مددجویان را به این مراکز می‌فرستند. 

وی گفت: بنابراین کسری بودجه داریم و نمی‌توانیم نرخ جدید را برای این مراکز اعمال کنیم،‌ البته اگر نرخ جدید هم اجرا شود، باز فرقی نمی‌کند و جوابگو نخواهد بود. 

پرداخت به مراکز از طریق مستمری مددجویان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تمهیدات بهزیستی در این رابطه گفت: همانگونه که در قانون هدفمندی یارانه‌ها اجازه داده شده پشت‌نوبتی‌ها جزو مستمری‌بگیران شوند، ما نیز درنظر گرفته‌ایم بسیاری از افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند و باید در خانه می‌بودند، آنها را مستمری‌بگیر کردیم تا خانواده‌ها بابت شهریه‌ای که باید بدهند اما نمی‌دهند، بتوانند با عنوان مستمری، هزینه‌های خود را به مراکز بپردازند.

بیمه شدن کارکنان مراکز توانبخشی از سوی بهزیستی

نحوی‌نژاد تصریح کرد: همچنین افرادی که اقشار ضعیف جامعه هستند و جزو کارکنان این مراکز توانبخشی محسوب می‌شوند، تمهیداتی لحاظ شده تا بخشی از بیمه آنها را در سال آینده بپردازیم.

وی گفت: کار اساسی‌ای که باید انجام شود این است که در لایحه بودجه سال آینده رقم واقعی قیمت تمام شده خدمات را ببینند، بنابراین افزایش ۲۰ درصدی که از آن یاد می‌شود کافی نیست، چرا که مثلا مستمری هر فرد از ۵۳ به ۱۶۰ هزار تومان یعنی سه برابر شد، اما آیا این رقم باز هم کافی است؟ بهتر است یارانه این مراکز مانند افزایش حقوق هر ساله بر یک مبنایی اضافه شود. 

عدم مشارکت خانواده‌ها

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر، مردم قرار بود که در این مراکز مشارکت داشته باشند، در حالی که خانواده‌ها مشارکتی ندارند و یا به علت فقر یا رفع تکلیف، سالمند و معلول خود را رها می‌کنند و زمانی که اتفاقی برای این افراد بیفتد مدعی دیه می‌شوند، و مراکز هر روز دست به گریبان این مسائل هستند. 

نحوی‌نژاد گفت:‌ فشار به این مراکز توانبخشی بسیار است و باعث می‌شود که کیفیت کار پایین بیاید، گاهی نیز دستمزد مناسب به کارکنانشان نمی‌دهند، با این حال باید فکری به حال یارانه‌شان کرد. 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن که بیمارستان‌ها از نگهداری آنها عاجزند در این مراکز هستند و اگر خدای نکرده این مراکز تعطیل شوند، چه کسی از این افراد نگهداری می‌کند؟

نحوی‌نژاد اظهار کرد: در  حال حاضر از سوی مراکز غیردولتی به ۱۱۵ هزار نفر خدمات داده می‌شود که ۵۰ هزار نفر آنها در مراکز شبانه‌روزی، ۵۰ هزار نفر در مراکز روزانه و مابقی نیز خدمات در منزل یا خدماتی خارج از این مراکز دریافت می‌کنند. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *