شناسه خبر: 15700 منتشر شده در مورخ: 1397/10/15 ساعت: 09:12 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 15 دی 1397

روزنامه شنبه 15 دی 1397

از رئیس جدید بهزیستی چه میخواهیم؟ - در آینده میخواهید چه کاره شوید؟ - روش کار با Emoji ها در ویندوز ۱۰ به کمک NVDA - جدول کلاسیک/ دانستنیهای جالب در مورد برف که شاید نمیدانستید

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 15 دی 1397

28 ربیع الثانی 1440

5 ژانویه 2019

سال بیست و سوم شماره 6041

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

از رئیس جدید بهزیستی چه میخواهیم؟ 2

در آینده میخواهید چه کاره شوید؟ 4

روش کار با Emoji ها در ویندوز ۱۰ به کمک NVDA 14

جدول کلاسیک/ دانستنیهای جالب در مورد برف که شاید نمیدانستید 17

............سخن هفته

* از رئیس جدید بهزیستی چه میخواهیم؟ دکتر وحید قبادی دانا به عنوان رئیس جدید سازمان بهزیستی معرفی شد. قطعاً این انتصاب پرسشهایی را در زمینه سابقه ایشان و ارتباط احتمالی این سابقه با سمت ریاست سازمان بهزیستی و نیز این پرسش مورد انتظار که قرار است او چه تحولی در سازمان ایجاد کند پس از این انتصاب در ذهن کارشناسان و گروههای هدف  مطرح میشود. تا جایی که بضاعت این یادداشت کوتاه اجازه دهد میخواهیم به دو دسته انتظار از ایشان اشاره کنیم. نخست تحول کلی در سازمان بهزیستی و دوم انتظارات جامعه نابینایان. در مورد انتظارات عمومی از ایشان حرکت در مدیریت سازمان به طرف برنامه محوری نخستین انتظار از این رئیس جوان سازمان بهزیستی است. امری که تا کنون به عنوان شاخص اصلی عملکرد بهزیستی دیده نشده است. انتظار دیگر چابکسازی ساختار سازمان بهزیستی و فعال شدن بخش مددکاری آن متناسب با نوع خدمات به افراد معلول و سایر مددجویان است. شفاف سازی در چگونگی تخصیص منابع مالی و ایجاد سامانه ثبت و ضبط خدمات سازمان، انتظار دیگری است که به ارتقای کیفیت عملکرد سازمان منجر خواهد شد. نوسازی و بروز رسانی خدمات توانبخشی انتظار دیگر از دکتر داناست، اما جامعه نابینایان نیز انتظاراتی دارند. تدوین نظام جامع خدمات توانبخشی نابینایان و کمبینایان، ساماندهی مراکز توانبخشی به نابینایان که در این سالها دچار نقصان جدی شده است و تأمین تجهیزات و وسایل توانبخشی و کمک زیستی نابینایان که در این سالها همواره از تبعیض رنج برده است، از مهمترین خواسته های نابینایان کشور از رئیس سازمان بهزیستی جدید است. به ویژه تأمین فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی مورد نیاز نابینایان، اولویت مغفول مانده این سالهاست و در نهایت، ایجاد بسته اشتغال حمایتی نابینایان و کمبینایان که ثمره تمام این انتظارات است. امید است با بهره گیری از مشاوره تخصصی با کارشناسان و تشکلهای نابینایان، این انتظارات به ثمر برسد.

............چوب الف

* در آینده میخواهید چه کاره شوید؟ یکی از رایجترین موضوعهایی که آموزگاران دوره ابتدایی برای انشا به دانشآموزان تکلیف میکردند و احتمالاً هنوز هم بازار گرمی دارد، این است «در آینده میخواهید چه کاره بشوید؟» به این شیوه دانشآموزان را بر می انگیختند تا به رؤیاها و آرزوهایشان بیندیشند و خود را در مواجهه با زندگی در بزرگسالی تصور کنند. تقریباً از همان سالهای دبستان دانشآموزان برای خود شغل انتخاب میکردند و میکنند و گاه تا رسیدن به بزرگسالی و وارد شدن به بازار کار، بارها در دنیای خیال و آرزو شغل و حرفه شان را عوض میکنند. در این میان اما دست دانشآموزان نابینا و کمبینا بد جوری خالی است. دستکم در آن سالها که ما دانشآموز مدارس ویژه نابینایان بودیم، تنها مشاغل متصور برای افراد نابینا اپراتوری تلفن و در مورد آنها که درسخوانتر بودند، معلمی در مدارس ویژه دانشآموزان نابینا بود. گرچه در عمل نابینایان خلاق ثابت کردند میشود داستان را به گونه ای تغییر داد که سلیقه ها و استعدادهای متنوع را بهتر پوشش دهد، اما همچنان این دانشآموزان به آگاهیهای بیشتر و دقیقتری در این خصوص نیاز دارند. توضیح اینکه مسأله نه در اهمیت و مطلوبیت مشاغل یاد شده، که تردیدی در آن نیست، بلکه در نبود تنوع کافی برای راضی کردن و انگیزه بخشیدن به علاقه ها و استعدادهای متفاوت است. کتاب «فرهنگنامه مشاغل» دقیقاً با چنین هدفی نوشته شده است. کتابی نسبتاً جامع برای نوجوانان که به آنها کمک میکند با مشاغل مختلف آشنا شوند تا بتوانند در آینده انتخاب بهتر و واقعبینانه تری داشته باشند. حرفه ها و مشاغل مختلف در کتاب بر اساس حروف الفبا طبقه بندی شده اند و در مورد هر شغل اطلاعاتی به شرح زیر ارائه شده است: تعریف شغل، تعریف صاحب شغل، فضای کاری، استعدادهای لازم برای احراز شغل، آموزشهای لازم برای شغل، امکان پیشرفت شغلی، مطلوبیتها و امتیازات و محاسن شغل، محدودیتها و دشواریهای شغل، اهمیت آن شغل برای جامعه و میزان مفید بودن و ضرورت آن حرفه و دست آخر، منابع و پیشنهادهایی برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر درباره هر شغل برای کسانی که حرفه ای خاص را با رؤیاها، علایق و استعدادهای خود همسو مییابند. درست است که بسیاری از مشاغل معرفی شده در این کتاب برای افراد نابینا دسترس ناپذیر به نظر میرسد، اما در بسیاری موارد میتوان مشاغل مناسبی را یافت که افراد نابینا در انجام تمام یا بخشی از آن میتوانند بسیار موفق و کارآمد ظاهر شوند. به علاوه مطالعه آثاری از این دست با ایجاد دغدغه مفید و کارآمد بودن در جامعه، نوجوانان علاقه مند را بر می انگیزد تا خود به کشف حرفه ها و مشاغلی بروند که شاید در کتاب از آنها سخنی به میان نیامده است. کتاب فرهنگنامه مشاغل را گروهی از نویسندگان علاقه مند و خلاق نوشته اند و توسط نشر طلایی به بازار نشر عرضه شده است.

«پرستو ولدخان»

............فناوریهای امیدبخش

* روش کار با Emoji ها در ویندوز ۱۰ به کمک NVDA: اگر کاربر NVDA باشید حتماً در جریان قرار گرفته اید که یکی از مواردی که در بروز رسانی تازه این صفحه خوان به آن اضافه شده و توسعه دهندگان NVDA تبلیغات گسترده ای هم روی آن انجام داده اند، امکان استفاده از فهرست Emoji ها در ویندوز ۱۰ است. اما این Emoji که این روزها حرفش را هم در محافل مختلف زیاد میشنویم، دقیقاً چیست و به چه کار میآید؟ کاربران قدیمی وب قطعاً روزهایی را به خاطر میآورند که در نرم افزارهای مختلف پیامرسان نظیر ICQ یا Yahoo Messenger تنها وسیله ارسال و دریافت پیام، متن بود و بس. در همان روزها کاربران خلاق میتوانستند با بهره گیری از نویسه های مختلف، شکلکها یا به اصطلاح Emoticon هایی طراحی کنند که افزون بر متن بتوانند حالاتی نظیر خنده، اخم، بوسه و... را هم برای طرف مقابلشان ارسال کنند. Emoji ها در واقع نوع پیشرفته تر همان Emoticon های سابق هستند. صورتکهایی که میتوانیم انواع و اقسام حالات، احساسات و عواطف را به اطلاع خواننده یا گیرنده پیام برسانیم. حالا NVDA در آخرین بروز رسانی خود امکان خوانده شدن Emoji ها را برای کاربران نابینا فراهم کرده است. شرط لازم برای استفاده از این امکان این است که روی رایانه تان ویندوز ۱۰ داشته باشید. آن هم نسخه ۱۸۰۹ یا بالاتر. همین طور NVDA را هم به آخرین نسخه به روز کرده باشید. چنانچه همه شرایط فراهم باشد، با دو کلید میانبر میتوانید به فهرستی از Emoji ها دسترسی داشته باشید. ممکن است کلید مربوط به این کار در ویندوز شما کلیدهای ترکیبی Win + . یا Win + ; باشد. بعد از فشردن یکی از این دو ترکیب، فهرستی شامل هشت ستون با ردیفهایی بیشمار در اختیارتان خواهد بود که میتوانید با کمک جهتنماها، Emoji مطلوب را پیدا کنید. همین طور میتوانید با فشردن Tab بر روی دسته بندیها قرار بگیرید و بعد با جهتنماها، دسته بندی مورد نظرتان را پیدا کنید و باز با Tab فهرست Emoji های آن دسته بندی را ملاحظه کنید. جستجوی نوشتاری هم راه دیگری برای پیدا کردن Emoji ها است. فرض کنید میخواهید در متنی از Emoji درخت کریسمس استفاده کنید. کافی است عبارت مربوطه را به انگلیسی بنویسید تا Emoji های مرتبط برایتان نمایش داده شود. با یافتن Emoji مورد نظر، Enter را فشار میدهیم تا آن را در متنمان درج کنیم. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که ممکن است برخی نرم افزارهای قدیمی از Emoji ها پشتیبانی نکنند. بنا بر این، اگر با زدن Enter مشاهده کردید که Emoji مورد نظر در متن درج نشد، این احتمال را هم بدهید که نرم افزاری که قصد دارید Emoji را در آن درج کنید قدیمی باشد و به همین دلیل اساساً شما امکان انجام این کار را نداشته باشید. سخن آخر، برای اینکه Emoji ها خوانده شوند، وضعیت خوانده شدن علائم در NVDA حتماً باید بر روی یکی از حالتهای Some, Most یا All باشد.

...........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 20 حرفی ما باید به 20 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول سخنی از سعدی بدست میآید. سؤالات: 1. برای زیستن به آن نیاز داریم (سه) 2. خدا (دو) 3. پاپوش (پنج) 4. از شهرهای جنوبی (شش) 5. تیره (سه) 6. همسر حضرت ابراهیم (چهار) 7. خاک (چهار) 8. کاخ معروف فرانسه (پنج) 9. واحدی در طول (چهار) 10. اولین فضانورد (یازده) 11. یکی از نقوش نمادین در فرش ایرانی (چهار) 12. کهنه (شش) 13. مردها (چهار) 14. رود کوچک شهری (سه) 15. همه کاره فرانسوی (چهار) 16. برخی دستها ندارند (سه) 17. بزه (سه) 18. تنها روزنامه بریل در جهان (نه) 19. سیاه نیست (چهار) 20. پیش پرداخت خدمات پستی با آن انجام میشود (چهار). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. برنده این هفته ذبیح ا... نقیلو از شهرستان خرمدره است.

* جدی نگیرید: آدمی باش که وقتی هر روز صبح بیدار میشی، شیطون بگه اووووه لعنتی؛ این دوباره بیدار شد. - طرف میره خواستگاری میگه: من مرغ فروشم. بعد از تحقیق خانواده عروس، گندش در اومده طرف دکتر بوده..! - رفتم مصاحبه، یارو پرسید موضوع آخرین کتابی که خوندی چی بوده؟ گفتم درباره پسری بود که بخاطر کسب علم و دانش حتی روزای تعطیلم میرفت مدرسه. گفت چه جالب! اسمش چیه؟ گفتم حسنی به مکتب نمیرفت، وقتی میرفت جمعه میرفت. فک کنم نخونده بودش.

* دانستنیهای جالب در مورد برف که شاید نمیدانستید! ۱- دانه برف در طبیعت دست کم ۳۵ شکل مختلف دارد. بر اساس راهنمای آموزشی دانه های برف Ken Librett، حد اقل ۳۵ نوع مختلف برای اشکال دانه های برفی در طبیعت دیده شده است. برخی از این اشکال رگه دار شامل فرم ستاره ای، سرخس-ستاره ای و انعکاسی هستند. برخی دیگر شبیه منشور، سوزن یا صفحه های تو خالی خودنمایی میکنند. نحوه شکل گیری دانه های برف به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد؛ از جمله میتوان به دمای آنها اشاره کرد. زیباترین فرم رگه دار را میتوان در دمای منفی ۱۵ درجه سانتیگراد به دست آورد.

۲- همه دانه های برف ۶ ضلعی هستند: هیچ دانه برفی را با تعداد اضلاع کمتر یا بیشتر از ۶ پیدا نخواهید کرد. مولکولهای هیدروژن و اکسیژن در کریستالهای یخی همیشه و بدون استثنا به شکل شش ضلعی با هم پیوند میخورند.

۳- سنگینترین بارش برفی که تا کنون در جهان گزارش شده، در آمریکای شمالی و به ارتفاع حدود ۵ متر بوده است.

4- این باور که همه دانه های برف منحصر به فرد هستند، یک افسانه است: در سال ۱۹۸۸ میلادی، نانسی نایت، از دانشمندان مرکز ملی تحقیقات جو زمین در بولدر واقع در کلرادو، ثابت کرد که دانه های برف مشابه به هم در جهان وجود دارد. او دو دانه برف با ساختار کاملاً مشابه را در جریان طوفان ویسکانسین زیر میکروسکوپ مشاهده کرده بود. دانه های برف یکسان و شبیه به هم در طبیعت یافت میشود، اگرچه تعدادشان بسیار نادر است. 5- بزرگترین دانه برفی که تا کنون به ثبت رسیده، ۳۸ سانتیمتر قطر دارد. اما وجودش هرگز به طور رسمی تأیید نشده است: در ژانویه سال ۱۸۸۷ در مونتانا یک مزرعه دار ادعا کرد دانه برفی بزرگتر از کاسه برف را پیدا کرده است. وقتی او اندازه برف را گرفته، حدود ۱۵ اینچ، معادل ۳۸ سانتیمتر بوده است. پس از آن هیچ دانه برفی به بزرگی بیشتر از ۱۵ سانتی متری گزارش نشده است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: دست چرب خود را به سر کسی کشیدن. پاسخها: 1. دامدار 2. سالگرد 3. تابان 4. چابهار 5. رایانه 6. بادبان 7. خاگینه 8. وازلین 9. دانشجو 10. رادیان 11. آمریکا 12. بامداد 13. همسایه 14. ساختگی 15. رایگان 16. کامیون 17. سالمند 18. یارایی 19. کارمند 20. شالوده 21. یاسمین 22. دلداده 23. نمناکی.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *