شناسه خبر: 1560 منتشر شده در مورخ: 1392/9/27 ساعت: 14:14 گروه: فرهنگی  
احترام فرهنگی به معلولین را جایگزین ترحم کنیم

احترام فرهنگی به معلولین را جایگزین ترحم کنیم

قطب‌الدین صادقی نماینده هیأت داوران پنجمین جشنواره تئاتر معلولین در نشست رسانه ای این جشنواره با تاکید بر لزوم در اختیار داشتن مکانی دایمی برای تئاتر معلولین اظهار امیدواری کرد احترام فرهنگی جایگزین ترحم به معلولین در جامعه ما شود.

نشست رسانه ای پنجمین جشنواره تئاتر معلولین  با حضور زهرا نوپرست دبیر، یحیی سخنگویی رئیس ستاد جشنواره، قطب‌الدین صادقی و پریوش نظریه داوران این جشنواره در سازمان بهزیستی برگزار شد.

 

در ابتدای برنامه نوپرست دبیر جشنواره با اشاره به این که 22 گروه از مناطق مختلف تهران و همچنین شهرهای دیگر ایران برای حضور در جشنواره انتخاب شدند، عنوان کرد: این رویداد هنری از 21 تا 25 دی ماه در حوزه هنری برگزار می شود و امسال برای اولین بار است که ما از یک هنرمند زن برای داوری دعوت به همکاری کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه تلاش می شود در این جشنواره افراد کم توان ذهنی و توانایی هایشان به عموم مردم معرفی شوند، یادآور شد: خلاقیت خواسته روان و جسم سالم است اما نوآوری های فراوانی را می توانیم در افراد توان خواه شاهد باشیم. دو سوم افرادی که در جشنواره حضور می یابند معلول هستند و یک سوم باقی مانده را بازیگران سالم تشکیل می دهند که به شکل بازیگر همراه در تعامل با معلولین قرار می گیرند. نقش ارتباطات مردمی در این جشنواره از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین امیدواریم که بتوانیم با برگزاری این رویداد به آگاهی‌سازی مردم جامعه بیافزاییم.

 

 

 

 

 

دبیر جشنواره با اشاره به رونمایی از سایت جشنواره گفت: همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر معلولین سایت جشنواره نیز رونمایی می شود. این سایت قرار است به صورت یک فرآیند دایمی در بهزیستی شکل بگیرد تا هنرمندان بتوانند آثار خود را در آن معرفی کرده و همچنین اطلاع رسانی کنند. همچنین خلاقیت، توانمندی، توسعه فراگیر شعار این دوره از جشنواره تئاتر معلولین است.

 

وی ادامه داد: همچنین همزمان با برگزاری این جشنواره در تهران قرار است در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و کردستان نیز دوره های آموزشی برگزار شود و برنامه‌های اجرای تئاتر نیز تا آخر سال در این سه استان برپا باشد. در واقع آموزش و یادگیری برای ما رکن اصلی به حساب می آید.

 

در ادامه قطب الدین صادقی نماینده هیات داوران متذکر شد: برای من جای خوشبختی است که بعد از 10 سال بتوانم از توسعه جشنواره بگویم، توسعه ای که هم از لحاظ کمی و هم کیفی ارتقا یافته است. از اوایل دهه 80 که تئاتر معلولین آغاز به کار کرد تنها 22 گروه فعال وجود داشت اما در حال حاضر ما 338 گروه تئاتری داریم. بعضی از نمایش هایی که در شهرستان ها دیده ام از لحاظ تسلط فنی بازیگران و قدرت تاثیرگذری و انسجام زبانی هنرمندان توانخواه بسیار بهتر از آثاری بوده که در تئاتر حرفه ای ایران دیده ام. در واقع این هنرمندان حضوری کم نظیر روی صحنه دارند.

 

این مدرس دانشگاه یادآور شد: حضور در تئاتر این شانس بزرگ را به هنرمندان توانخواه ما می دهد که خودشان را در دل یک کار مشترک و گروهی نشان دهند و اعتماد به نفس از دست رفته را باز گردانند و بتوانند با تصحیح نگاه جمع جایگاه از دست رفته خود را به دست بیاورند. معتقدم تئاتر کار کردن ممکن است نتواند جای دارو را برای این عزیزان بگیرد اما از جنبه ارتباطات اجتماعی و تاثیری که بر روحیه آنها دارد بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

 

وی با اشاره به این که در اولین دوره این جشنواره یکی از معلولان از هیجانی از بازی در یک نمایش به او وارد شده است بعد از 18 سال توانسته از روی ویلچیرش بلند شود، گفت: تاثیر هیجانات انسانی و هنری و میدانی که این افراد در بروز خلاقیت های خود به دست می آورند، کارساز و تعیین کننده است و باعث می شود بقیه نیروهای نهفته در این افراد اجازه بروز پیدا کند. جشنواره تئاتر معلولین امر مبارک و سازنده ای است که امیدوارم در سال های آینده نیز ادامه پیدا کند.

 

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای نعمتی مدیر اجرایی برنامه با اشاره به برگزاری جشنواره در سالن های حوزه هنری متذکر شد: چون این مجموعه 4 سالن برای اجرای تئاتر دارد و همچنین مراحل ایمن سازی برای حضور معلولین در این سالن ها برای ما بیشتر وجود داشت این مکان را برای برگزاری جشنواره انتخاب کردیم. برگزیدگان جشنواره نیز همگی از معلولین خواهند بود و تنها از درصد کمی از بازیگران سالم که به عنوان بازیگران همراه از آنها نام می بریم، تقدیر خواهد شد.

 

یحیی سخنگویی رئیس ستاد جشنواره نیز در بخش دیگری از این نشست رسانه ای با اشاره به اینکه توانمندسازی فرهنگی از اهداف بهزیستی است، گفت: امسال با پیشنهاد داوران جشنواره مخصوصاً دکتر صادقی که در همه دوره‌ها در کنار ما بوده است، بحث آموزش را به شکل جدی مطرح کردیم و بودجه ای نیز برای برگزاری کارگاه های استانی اختصاص داده ایم. برگزاری جشنواره تئاتر از آرزوهای دیرینه بهزیستی بوده که در سال های اخیر تحقق پیدا کرده است. رویکرد ما این است که معلولان هم باید از شرایط یکسانی در جامعه برخوردار باشند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در ادبیات ما تغییر نگرشی اتفاق افتاده و به جای به کار بردن واژه های کور، کر و چلاق واژه های دیگری جایگزین شده اند. حتی سازمان بهداشت جهانی به تازگی کلمه معلول را از دایره لغات خود حذف کرده است. بنابراین در سطح دنیا نگرش به معلولین و توانمندی آنها تغییر یافته که امیدوارم ما نیز بتوانیم این فرهنگسازی را با برگزاری این جشنواره و نشان دادن توانایی های افراد کم توان انجام دهیم.

 

قطب الدین صادقی در بخش دیگری از این نشست رسانه ای با اشاره به اینکه تا به حال از طرف بهزیستی هیچ کلاس آموزشی برای آموزش تئاتر به معلولان برگزار نشده گفت: می توانم بگویم که طی 10 سال گذشته بهترین تحصیل کرده های تئائر ما با معلولان پیوند خورده و دانش کارشان را به شکل تخصصی وارد این نوع تئاتر می کنند. سازمان بهزیستی نیازمند ویترینی است که به شکل پیوسته فعالیت داشته باشد. بنابراین من معتقدم که این سازمان نیازمند مکانی دایمی برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه های آموزشی است.

 

این کارگردان تئاتر یادآور شد: این اتفاق هم به تداوم کار تئاتر معلولین کمک می کند و هم می توان در آنجا به شکل دایمی کلاس های آموزشی برگزار کرد. همچنین باید اساتیدی را به شهرستان ها اعزام کنیم تا بتوانند به عنوان مکمل آموزشی با افراد کم توان ذهنی و توانخواه کار کنند.

 

پریوش نظریه که در این دوره برای اولین بار به عنوان داور زن حضور دارد، متذکر شد: خوشحالم که به عنوان اولین داور زن در این جشنواره انتخاب شدم. البته خود من هم سوال های بسیاری دارم که امیدوارم با دیدن آثار برطرف شود.

 

وی درباره مساله آموزش تئاتر در سازمان بهزیستی گفت: در واقع سازمان بهزیستی فقط برگزار کننده این رویداد است و مکان و اساتیدی برای آموزش در اختیار ندارد. با توجه به این که لزوم آموزش قبل از برگزاری چنین جشنواره هایی احساس می شود و چون من سفیر بهزیستی هستم و بنیاد خیریه برکت مهر را به منظور کمک به زنان سرپرست خانوار و افراد کم بضاعت راه اندازی کرده ام، اعلام می کنم که این بنیاد آمادگی برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلولین را دارد.

 

این بازیگر سینما و تئاتر متذکر شد: برای اجرای نمایشنامه خوانی‌ها بنیاد خیریه برکت مهر فرهنگسراها را اجاره می کند. در واقع ما مکان دایمی نداریم اما هنرمندان بسیاری در حوزه سینما و تئاتر در این برنامه ها شرکت می کنند که می توانیم از حضورشان برای آموزش تئاتر و برگزاری کارگاه های آموزشی بهره ببریم.

 

نظریه ادامه داد: متاسفانه نباید جشنواره تئاتر فجر آمال و آرزوی همه باشد و تلاش کنیم که تحت هر شرایطی نمایش مان در این جشنواره روی صحنه برود. توانمند کردن همین جشنواره پیش رو و شناساندن آن به خود مسئولین اهمیت بسیار بالاتری از حضور در جشنواره تئاتر فجر دارد.

 

قطب الدین صادقی نیز در این زمینه عنوان کرد: متاسفانه مسئولین ما با این پدیده هیچ آشنایی ندارند و اصلاً تئاتر معلولین را نمی شناسند. این پدیده باید آگاه سازی شود تا تبدیل به یک مقوله جمعی و قابل شناسایی برای هنرمندان و عموم مردم بشود. برای خود من احترام فرهنگی به این عزیزان جایگزین ترحم شده است. باید این اتفاق در همه جامعه ما فرهنگسازی شود.

 

در پایان این نشست رسانه ای سایت و پوستر جشنواره با حضور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان که به صورت سرزده با همراهانش در سازمان بهزیستی حضور پیدا کرده بود رونمایی شد.

 

همچنین این نشست به دلیل حضور وزیر با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد و در میانه مراسم نیز مدتی برق سالن قطع شد و اهالی رسانه و مدیران حاضر در سالن در تاریکی نشست را ادامه دادند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *