شناسه خبر: 15498 منتشر شده در مورخ: 1397/10/2 ساعت: 10:26 گروه: اجتماعی  
وقتی یک معلول اراده را معنا می کند

وقتی یک معلول اراده را معنا می کند

در زندگی پیرامونی خود انسانهایی توانمند و نخبه ای وجود دارند که گر چه همانند دیگر افراد جامعه نیستند، اما با غلبه بر محدودیت هایشان و اراده ای استوار توانسته اند پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند.

به گزارش ایران سپید پنج سال بیشتر نداشت که بخاطر تومور مخچه، بینایی خود را از دست داد، پس از جراحی به کما رفت، حتی پزشکان نیز از بازگشت دوباره او به زندگی ناامید بودند، اما لطف پرودگار روشنایی دیگری به حیاتش بخشید،هر چند زندگی پیرامونی را در هاله ای از تاریکی می دید.

او نابینا و فلج شده بود، پس از مدتی مشکل حرکتی اش برطرف شد، همانند دیگر افراد جامعه نمی توانست دنیای اطراف خود را ببیند و واقعه ای بسیار تلخ در زندگی اش ثبت شده بود.
اما این رخداد نه تنها مانعی برای ادامه زندگی اش نشد بلکه مسیری هموار و سرشار از امید را برای کسب موفقیت های متعدد و حضور در میادین ورزشی فراهم کرد.
این سرگذشت الهه قلی ‌فلاح، عضو تیم ملی نابینایان و کم بینایان اسکی ایران است که با تمرین و تلاش های وصف ناپذیر توانسته به تمام مشکلات بر سر راهش غلبه کند، بطوری که هم اکنون در سه رشته دو ومیدانی، اسکیت و اسکی فعالیت دارد.
الهه داستان زندگی اش را اینگونه تعریف کرد: تومور مخچه داشتم و در پنج سالگی تحت عمل جراحی بسیار سختی قرار گرفتم،به کما رفتم پزشکان گفته بودند وضعیت خوبی ندارم و امید چندانی برای بازگشت به زندگی ام نیست.
وی ادامه داد: اما لطف پرودگار، حیات دوباره ای را برایم بخشید و وقتی بهوش آمدم دیگر نمی توانستم چیزی را ببینم و برای همیشه بینایی هر دو چشمانم را از دست دادم.
این عضو تیم نابینایان تیم ملی اسکی ایران افزود: با اینکه پنج سال بیشتر نداشتم تحمل این رخداد تلخ برای والدینم بسیار سخت بود و از طرفی پذیرش این مساله نیز برایم بسیار سخت، دشوار و باور نکردنی بود.
وی بیان کرد: دوران تحصیل ابتدائی را در مدرسه استثنایی با نمرات خوبی سپری کردم مقطع راهنمایی و متوسطه را در مدارس عادی ادامه دادم و مطالب درسی را با خط بریل فرا می گرفتم.
الهه ادامه داد: با اینکه نابینا بودم اما در کنار دیگر دانش آموزان عادی به مطالب ارائه شده معلمان گوش می کردم و امتحانات پایان سال نیز توسط معلم رابط ام انجام می شد، بدین طریق که به سوالات ارائه شده وی به صورت گفتاری جواب می دادم و معلم نیز می نوشت.

**ورزش، آغاز گر موفقیت و امید دوباره به زندگی ام 
عضو تیم نابینایان ملی اسکی ایران ادامه داد: هرگز فکر نمی کردم ، فعالیت در رشته ورزشی مسیر زندگی ام را تغییر دهد اما این امر مهم تحقق یافت و در سال 87 زمانی که در دوره راهنمایی تحصیل می کردم وارد ررشته دو ومیدانی شدم.
وی اضافه کرد: سه ماه پس از این واقعه مسابقه دادم و قهرمانی دوی 400 متر را در مسابقات کشوری کسب کردم که این موفقیت اولیه سر آغاز مهمی برای فعالیت مستمر و کسب عنوانین و حتی ثبت رکوردهای مختلف شد.
قلی‌فلاح، که صاحب رکورد 42 کیلومتری اسکیت سواری نیز هست و در واقع این کار مهم را به نام خود ثبت کرده در این ارتباط نیزافزود: در سال 91، رکورد اسکیت سواری را به طول 42 کیلومتر در محدوده اتوبان زنجان به سمت گنبد سلطانیه به ثبت رساندم و در سال 92 نیز رکورد دیگری به طول 72 کیلومتر در مسیر زنجان به هیدج انجام دادم.
وی بیان کرد: هم اکنون اولین اسکیت باز نابینا در جهان هستم که چنین رکودی را ثبت کرده ام که این اتفاق نیز به خود باوری بیش از بیش من منجر شد.
عضو نابینای تیم ملی اسکی ایران ادامه داد: هیمن روند ادامه داشت تا اینکه در اردیبهشت سال گذشته فردی پیشکسوت در عرصه اسکی که نایب رئیس کنفدراسیون اسکی آسیا بود به دنبال استعداد یابی اسکی باز بود که با معرفی مربی ام تست داده و انتخاب شدم.
الهه افزود: به تیم ملی اسکی روی برف دعدوت شدم و بلافاصله یعنی در 20 دی سال گذشته به مسابقات جهان آلمان اعزام شدم و با کسب رتبه 12 توانستم سهمیه پارالمپیک زمستانی 2018 کره جنوبی را بدست آورم.
وی بیان کرد: بر این اساس در پارالمپیک زمستانی کره جنوبی 2018 که با اسفند سال گذشته مصادف شده بود با شرکت در این رقابت ها و بین ورزشکاران دیگر مقام 11 جهانی را کسب کردم.
این ورزشکار ادامه داد: بطور معمول نابینایان برای رقابت های ورزشی در سطح جهانی در سه رده T11، T12،و T13 با توجه نابینایی کامل، تاحدودی دارای بینایی و حداکر بینایی رده بندی می شود که این رده بندی در رشته اسکی وجود نداشت و همه کلاس ها با هم مسابقه می دادند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال در مسابقات جهانی آلمان با وجود نابینایی کامل من با ورزشکاران نابینایی دیگری مسابقه دادم که به طور نسبی بینایی داشتند و این موضوع چندان خوشایند نبود.
الهه افزود: هم اکنون در رشته دوومیدانی استقامتی فعالیت می کنم که رکورد رده T11 در ماده 1500 متر نیز به من تعلق دارد.
وی بیان کرد: موفقیت در رشته دو ومیدانی در گرو کسب آمادگی جسمانی لازم است و از طرفی اسکیت به تعادل کافی نیاز داشته و همین 2 مولفه مهم می تواند در اسکی بازی هم بسیار تاثیر گذار باشد.
الهه هر چند نابیناست در سه رشته ورزشی به فعالیت مستمر خود ادامه می دهد ، در کار هنری هم دستی دارد او در ارتباط نیز به خبرنگار ایرنا گفت که هم اکنون یکسال است که نزد استادی پیانو می نوازم و بخاطر علاقه ای که به این هنر خاص داشتم پیشرفت خوبی داشتم، هر چند برای رسیدن به حد ایده آل باید تلاش بیشتری انجام دهم.
این ورزشکار نابینا ادامه داد: دوره تحصیلات خود را در رشته مترجمی زبان انگلیسی به اتمام رساندم و مدتهاست در جستجوی کار هستم و تا کنون با مراجعه به دستگاههای مختلف اجرایی پاسخ منفی دریافت کردم . 
وی اضافه کرد: متاسفانه دید ناخوشایندی در بین مسئولان حتی معلولان توانمند وجود دارد به عنوان مثال وقتی برای کار با رزومه به یکی از ادارات مراجعه کردم معاون مربوطه گفت از شما بدبخت هم وجود دارند در حالی که من به عنولن نابینا از کسب موفقیت های مختلفی که دارم بسیار هم خوشبخت هستم و این نوع دیدگاه منفی بسیار آزارد دهنده است.
وی خاطر نشان کرد: دوست دارم پله های ترقی موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنم و بقیه نابینایان که در گوشه ای از اتاق عزلت تنهایی را اختیار کرده اند، به این حوزه تشویق کنم .
قلی فلاح افزود: به تازگی انجمن اسکی نابینایان در کشور تشکیل شده که روزنه ای امیدوار کننده را برای حضور علاقمندان به این رشته فراهم می کند که رخداد بسیار خوبی است. 
این ورزشکار نابینای زنجانی خانم اصفهانیان در رشته دو ومیدانی، فرزانه رضا سلطانی مربی اسکی و و از هم مهمتر عباس ساوه شمشکی را مشوقان و افتخار آفرینی وی در عرصه های مختلف یاد کرد. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *