شناسه خبر: 15472 منتشر شده در مورخ: 1397/10/1 ساعت: 08:36 گروه: اجتماعی  
800 هزار معلول حاصل چهار دهه جنگ در افغانستان

800 هزار معلول حاصل چهار دهه جنگ در افغانستان

کابل - ایرنا - افغانستان طی چهار دهه جنگ با چالش های گوناگونی مواجه بوده است که این آسیب ها علاوه بر تلفات جانی و خسارات مالی هنگفت بیش از 800 هزار معلول روی دست این کشور بر جای گذاشته است.

به گزارش ایران سپید افغانستان 40 سال است با جنگ و ناامنی ناشی از متجاوزان خارجی و نبردهای داخلی دست و پنجه نرم می کند و این وضعیت مردم این کشور را رو به تحلیل برده است.

در کنار دیگر آسیب ها و خسارت های انسانی، مالی، عقب ماندگی علمی، فرهنگی و زیربنایی شمار زیادی از این مردم در جریان جنگ ها، انفجار مین، امراض فلج و تصادف های رانندگی بخشی از اعضای بدن خود را از دست داده اند که این افراد نه تنها دچار نقض اعضاء شده اند، بلکه با چالش هایی برای ادامه زندگی و تحقیر شدن از سوی جامعه نیز روبرو هستند.
این کشور به دلیل تداوم جنگ های جاری موفق نشده است آماری دقیق از نفوس کل افغانستان در اختیار داشته باشد اما همه آمارها براساس حدس و گمان نفوس این کشور را حدود 30 میلیون نفر اعلام می کنند.
وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان در سال 1393 آمار تقریبی از معلولان این کشور اعلام کرد و شمار آنها را بیش از 800 هزار نفر خواند.
«واصل نورمهمند» سرپرست سابق وزارت کار و امور اجتماعی این کشور گفته بود که از این تعداد 200 هزار تن آنها کودکانی هستند که بین سن هفت تا 18 سال قرار دارند.
وی افزود: 59 درصد معلولان کشور را مردان و 41 درصد را زنان تشکیل می دهند.
این وزارت برای رسیدگی به این قشر جامعه از جمله 800 هزار نفر به 120 هزار نفر آنها که مستحق شناخته شده اند، در ظاهر ماهانه پنج هزار افغانی معاش پرداخت می کند اما در عمل، گرفتن آن کاری دشوار است و این پول هرچند ناچیز، ساده بدست نمی آید و در کشوری با فساد گسترده برای گرفتن آن باید از هفت خوان رستم گذشت.
«جمیله افغانی» یکی از مقامات سابق وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفته است که اکثریت افراد دارای معلولیت در این کشور از دسترسی به فرصت‌های کاری، آموزشی و بهداشتی محروم هستند.
به گفته وی با تداوم جنگ و انفجارهای کنار جاده ای و حملات انتحاری این رقم رو به افزایش است.
هرچند آمار مشخصی از تعداد افرادی که در جنگ مستقیم یا در حملات انتحاری و انفجار مین اعضای بدن خود را از دست داده اند دردست نیست اما به گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی شمار این افراد رو به فزونی است.
«آلبرتو کایرو» رئیس توانبخشی سازمان صلیب سرخ جهانی در افغانستان در این رابطه گفته است، تعداد مراجعه کنندگان جدید به مرکز سازمان صلیب سرخ برای گرفتن اعضای مصنوعی سالانه یکهزارو 500 نفر می رسد.
وی افزوده است که صلیب سرخ در افغانستان در کابل و شش شهر دیگر این کشور فعال است و در حدود دو هزار نفراز جمله 120 تبعه خارجی و یک هزار و 800 شهروند افغان زیر نظر این کمیته فعالیت می ‌کنند.
به گفته وی که یکی از بزرگترین دستاوردهای صلیب سرخ استخدام افراد دارای معلولیت در این بخش برای کار است که به دیگر معلولاناعضای مصنوی فراهم می کنند و این افراد در برخورد و ارتباط با مراجعه کنندگان نیز موثریت خوب دارد که از نگاه عاطفی خود افراد معلول با مراجعه کنندگان هم نوع خود برخورد درست و شایسته می کنند.
کایرو اضافه کرده است که مرکز صلیب سرخ در افغانستان در سال 22 هزار عضو مصنوعی می‌ سازد که تعداد پاهای مصنوعی ساخته شده در سال به چهار هزار و 500 عدد می‌ رسد.
کایرو گفت که صلیب سرخ این خدمات را برای معلولان رایگان فراهم می کند و در کنار فراهم کردن اعضای مصنوعی معلولان را در بخش پیگیری وضعیت زندگی افراد دارای معلولیت به هدف بازگشت آنها به جامعه و زندگی عادی هم تلاش می کنند.
وی می گوید که بخشی دیگر از تلاش های آنها این است که فرصت را برای ورزش از جمله بسکتبال برای معلولان فراهم کرده است در حال حاضر 10 تیم در بخش مردان و 3 تیم در بخش زنان دارند که تیم ملی بسکتبال از بین همین افراد برگزیده شده است.
کایرو گفته است که تیم ملی بسکتبال با ویلچر زنان افغانستان توانست در مسابقات قهرمانی آسیایی در شهر بالی اندونزی مقام اول را کسب کند.
انفجارمین های کنار جاده ای، حملات انتحاری، راکتی و حملات هوایی بیشترین رقم تلفات و افراد معلول در این کشور برجا می گذارد که طی سال های اخیر در افغانستان رو به افزایش است و سازمان مل متحد که در گزارش ماهانه و سالانه خود از تلفات و زخمی های غیر نظامیان گروه طالبان را مسئول بخش بزرگی کشته و زخمی های این درگیری ها می داند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *