شناسه خبر: 15429 منتشر شده در مورخ: 1397/9/27 ساعت: 09:38 گروه: فرهنگی  
رحماندوست: فضای مجازی قصه گویی را کمرنگ نکرده است

رحماندوست: فضای مجازی قصه گویی را کمرنگ نکرده است

بنیانگذار جشنواره بین المللی قصه گویی گفت:اینکه گفته می شود قصه و قصه گویی به دلیل دسترسی به اینترنت و فضای مجازی کمرنگ شده دروغی بیش نیست؛ زیرا قصه در گذشته صرفا توسط پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها روایت می شد اما اکنون در قالب برگزاری جشنواره بین المللی به آن پرداخته می شود.

به گزارش ایران سپید  پرونده بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «26 آذرماه» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تجلیل از مصطفی رحماندوست بنیانگذار این رویداد فرهنگی و رونمایی از نگارخانه ای به نام شهید محمد طاها پسر چهار ساله ای که در حادثه اهواز به شهادت رسید،گشوده شد.

رحماندوست در این مراسم گفت: حدود 40 سال قبل به فکر افتادم که قصه گویی را سامان دهی کنم به همین خاطر دو واحد درسی در دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان قصه گویی راه اندازی کردم و اولین کتاب قصه گویی و راه و رسم آن را نوشتم. 
وی با اشاره به اینکه قصه گویی زمینه ساز مطالعات بیشتر و لازمه زندگی امروز است، ادامه داد : اینکه گفته می‌شود قصه و قصه گویی به دلیل دسترسی به اینترنت و فضای مجازی کمرنگ شده دروغی بیش نیست زیرا قصه در گذشته صرفا توسط پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها روایت می شد اما اکنون در قالب برگزاری جشنواره بین المللی به آن پرداخته می شود. 
وی قصه گویی در دنیا را رسانه ای فراگیر دانست و اظهار داشت : ما ظرفیت بیشتری برای قصه گویی داریم و هیچکس در گذشته فکر نمی کرد که به جز پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها کسی بتواند قصه گویی کند. 
رحماندوست یادآور شد : اکنون جشنواره ای داریم با 21 سال قدمت که بیش از 20 نوع شیوه قصه گویی را روایت می‌کند. 
غلامرضا امامی نویسنده و مترجم کتاب های کودکان و نوجوانان نیز در آئین گشایش جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار داشت : یاد می کنیم از بزرگانی چون عباس یمینی شریف و پروین دولت آبادی و امروز نکوداشت مصطفی رحماندوست است مردی که خواست از غم ها بکاهد و به شادی ها بیافزاید. 
وی به بیان اینکه وقتی تصویر محمد طاها را امروز در نگارخانه کانون پرورش فکری دیدم متوجه شدم که داعشی ها هرگز شعر نخوانده اند و بوی گلی آنها را به وجد نیاورده است که دست به چنین جنایت هایی می زنند. 
وی ادامه داد : اولین شعر را چه کسی گفت شاید حوا برای پسرانش هابیل و قابیل گفته باشد. شعر دنیای ما را زیباتر، زمین را سرسبزتر و آسمان را آبی تر می کند و مهربانی را در جهان پراکنده می کند. 
این نویسنده که دوستی 50 ساله با رحماندوست دارد، اظهار داشت:شاعران به جهان می افزایند و قصابان از جهان می کاهند، عالمان جهان را کشف می کنند و شاعران ما را در افسون گل سرخ شناور می کنند. 
وی یادآور شد:اگر فضای شاد برای بچه ها نسازیم و شادی را برای آنها از بین ببریم در آینده تبدیل به جانیان جاهل می شوند و اگر زندگی را برای او زیباتر نکنیم آنها از زندگان و زندگی انتقام می گیرند. 
امامی با بیان اینکه اگر شاعران نباشند جهان زشت و بی معنا خواهد بود، خطاب به مصطفی رحماندوست گفت : باز هم برای بچه ها شعر بگویید، بچه هایی که روزی خود را بین زباله ها می جویند، باز هم دنیای ما را رنگین کمانی کنید. 
رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز در این مراسم گفت:سخن گفتن از مصطفی رحماندوست کار سختی است، کسی که برای بچه ها شعر می گوید، قصه می نویسد و قصه های بچه های کشورهای مختلف را برای ما ترجمه می کند و معلمی که به همه می آموزد که چگونه قصه بنویسند. 
فریدون عموزاده خلیلی اظهار داشت: تفاوت انسان معمولی با یک شاعر در این است که او از امکانات برای زندگی استفاده می کند اما شاعر به عنوان یک انسان خاص، بهره بیشتری از دنیای اطراف خود می برد و از تخیل الهام گرفته و به خلق دنیای جدیدی می پردازد.
وی با بیان این نکته که ارزش یک قصه نویس و شاعر را می توانیم از اینکه چه اندازه او دنیای ما را بزرگ تر و زیباتر می کند دریابیم، اضافه کرد: قصه نویس رنج ها را منتشر کرده و قلب ها را برای اینکه علیه یک خشونت و یا یک کار خوب موضع گیری کنند، آماده می سازد.
عموزاده خلیلی یادآورشد: اگر می بینیم مصطفی رحماندوست صدها کتاب چاپ و در هر کتاب خود گوشه ای از زیبایی های جهان را بازگو کرده و در قصه های خود دنیای جدیدی آفریده به معنای آن است که او بیشتر از یک انسان معمولی فضای پیرامون خود را درک کرده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *