دسترسی معلولان به فرصت های برابر رویکرد دولت استمعاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: دولت تدبیر و امید از طریق اجرای طرح و تصویب مناسب اعتبار به دنبال تحقق بیشتر دسترسی معلولان به خدمات مناسب و فرصت های برابر توسعه فردی است. |
به گزارش ایران سپید محسن غفوریان اظهار داشت: سال 92 به آموزش و پرورش استثنایی کشور 200 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که با همت دولت تدبیر و امید این مبلغ هم اکنون به یک هزار و 300 میلیارد ریال افزایش یافته است که افزایش بیش از 6 برابری را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه معلولیت تنها مشکل فرد نیست بلکه کنترل تبعات آن باید مساله جامعه نیز باشد گفت: افراد معلول باید برای حضور موثر در جامعه ازآموزش، خدمات و فرصت های برابر بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: به عنوان متولیان برنامه ریزی در امور مردم همچنین متولی اجرای امور معلولان باید دانست که استفاده از حقوق برابر تنها داشتن امکانات نیست بلکه باید زمینه حضور مطمئن آنان ر ایجاد کرد.
معاون برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به موفقیت معلولان در مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: 400 نفر از معلولانامسال در دانشگاه های مختلف کشور پذیرفته شده اند که از این تعداد 15 نفر حائز رتبه های اول تا سوم کنکور بوده و یک نفر نیز در رشته پزشکی پذیرفته شده است.
وی با ذکر اینکه خدمات توانبخشی از آموزش جدا نیست حتی بر آن مقدم است تاکید کرد: با هم فکری معلمان، مربیان و اولیا باید توانمندی این افراد به منصه ظهور برسد تا با کسب اعتماد بنفس و انگیزه همانند سایر مردم در جامعه حضور فعال داشته باشند.
این مسئول اضافه کرد: توسعه، تقویت تعامل و جلب مشارکت های تخصصی و حمایتی برای پشتیبانی از فعالیتهای معلولان در زمینه های توانبخشی، آموزشی و شناسایی،نیازمند بهرهگیری و هدایت مشارکت همه نهادهای اجتماعی است.
غفوریان به سختی کار معلمان مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: معلمان در این حوزه بسیار پرکار و فعال هستند و در مقایسه با معلمان مدارس عادی علم بالاتری در حیطه آموزش و تربیت دانشآموز دارند.
وی افزود: 151 هزار دانش آموز استثنایی در یک هزار و 600 مدرسه کشور در حال آموزش هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این آیین گفت: متولیان امور تربیتی و فرهنگی باید به نیازهای دانشآموزان مدارس استثنایی توجه جدی داشته باشند تا این دانش آموزان دچار آسیبهای جدی و روحی و روانی نشوند.
اسفندیار رستم زاد با بیان اینکه طی چند سال گذشته توجه ویژه ای به مدارس استثنایی شده، افزود: آموزش ساده ترین مهارت های زندگی اجتماعی به دانش آموزان از اولویت های اصلی جامعه تعلیم و تربیت است، و توانمندسازی و حمایت ویژه از جامعه معلولانزمینه ساز پویایی جامعه امروز استان است.
وی تاکید کرد: دانش آموزان استثنایی باید بتوانند زیرپوشش خدمات آموزشی و پرورشی قرار بگیرند و هیچ گونه کمبودی در حوزه تعلیم و تربیت احساس نکنند.
در این آیین از معلمان معلول و بازنشستگان آموزش استثنایی در سالن امور تربیتی آموزش و پرورش استان تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، دانش آموزان استثنایی استان ایلام در 23 واحد آموزشی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد چهار مدرسه مرکز مربوط به اختلالات یادگیری است.