اعتبار آموزش و پرورش استثنایی 6 برابر شده استمعاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: اعتبارات این حوزه هم اکنون به نسبت ابتدای دولت تدبیر و امید بیش از 6 برابر شده است. |
به گزارش ایران سپید محسن غفوریان در ایلام اظهار داشت: سال 92 به آموزش و پرورش استثنایی کشور 200 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که با همت دولت تدبیر و امید این میزان هم اکنون به یک هزار و 300 میلیارد ریال افزایش یافته که افزایش بیش از 6 برابری را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین در بخش خدماتی از جمله بیمارستان ها، خرید سمعک، ویلچر و واکر 70 میلیارد ریال هزینه شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب مدارس استثنایی تاکید کرد: سال های گذشته 20 میلیارد ریال اعتبار برای سرویس این مدارس در نظر گرفته شده بود که هم اکنون این میزان به 360 میلیارد ریال افزایش یافته است.
غفوریان یادآور شد: خدمات توانبخشی از آموزش جدا نیست حتی بر آن مقدم است و باید با هم فکری معلمان، مربیان و اولیا توانمندی این افراد به منصه ظهور برسد و با ایجاد اعتماد بنفس و انگیزه همانند سایر مردم در جامعه حضوری فعال داشته باشند.
وی اضافه کرد: توسعه، تقویت تعامل و جلب مشارکت های تخصصی و حمایتی برای پشتیبانی از فعالیتهای توانبخشی، آموزشی و شناسایی، بهرهگیری و هدایت مشارکت همه نهادهای اجتماعی لازم است.
غفوریان با بیان اینکه معلولیت تنها مشکل فرد نیست بلکه به جامعه نیز مربوط است، گفت: افراد معلول باید برای حضور در جامعه از خدمات و فرصت های برابر برای حضور موثر در پیرامون بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: بعنوان متولیان برنامه ریزی در امور مردم همچنین متولی اجرای امور معلولان باید بدانیم استفاده از حقوق برابر تنها امکانات نیست بلکه باید حضوری مطمئن ایجاد کرد.
غفوریان تصریح کرد: ایجاد فرصت های برابر تنها از طریق مناسب سازی فضاها نیست بلکه باید نگرش به مقوله معلولیت تغییر و بپذیریم معلولیت محدودیت نیست.
وی به موفقیت معلولان در مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: 400 نفر از معلولان در دانشگاه های مختلف کشور پذیرفته شده اند و از این تعداد 15 نفر حائز رتبه های اول تا سوم کنکور بوده و یک نفر نیز در رشته پزشکی پذیرفته شده است.
غفوریان به میزان سختی کار معلمان مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: معلمان در این حوزه بسیار پرکار و فعال هستند و در مقایسه با معلمان مدارس عادی علم بالاتری در حیطه آموزش و تربیت دانشآموز دارند.
وی افزود: 151 هزار دانش آموز استثنایی در یک هزار و 600 مدرسه کشور در حال آموزش هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این آیین گفت: متولیان امور تربیتی و فرهنگی باید به نیازهای دانشآموزان مدارس استثنایی توجه جدی داشته باشند تا این دانش آموزان دچار آسیبهای جدی و روحی و روانی نشوند.
اسفندیار رستم زاد با بیان اینکه طی چند سال گذشته توجه ویژه ای به مدارس استثنایی شده، افزود: آموزش ساده ترین مهارت های زندگی اجتماعی به دانش آموزان از اولویت های اصلی جامعه تعلیم و تربیت است، و توانمندسازی و حمایت ویژه از جامعه معلولانزمینه ساز پویایی جامعه امروز استان است.
وی تاکید کرد: دانش آموزان استثنایی باید بتوانند زیرپوشش خدمات آموزشی و پرورشی قرار بگیرند و هیچ گونه کمبودی در حوزه تعلیم و تربیت احساس نکنند.
وی با بیان اینکه والدین این افراد مشکلات بسیاری را متحمل می شوند، گفت: درد و رنج والدین معلولان بر کسی پوشیده نیست اما با حمایت آنها این افراد می توانند زندگی بهتر سرشار از شادی داشته باشند.
رستم زاد تاکید کرد: با توجه به توانمندی هایی که در این افراد وجود دارد مسئولان نیز باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشند و شرایط لازم برای حضور بدون مانع آنها در جامعه فراهم نمایند.
در پایان این آیین از معلمانی که خود نیز دارای معلولیت هستند و بازنشستگان آموزش استثنایی در سالن امور تربیتی آموزش و پرورش استان تجلیل بعمل آمد.
به گزارش ایرنا، دانش آموزان استثنایی استان ایلام در 23 واحد آموزشی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد چهار مدرسه مرکز مربوط به اختلالات یادگیری است.